Page 4 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 4

‫הריאיון המרכזי‬

‫לקדש שם שמים‬

‫עם המציאות הזו‪ .‬האם לחיות בצורה כזו שאקבל את מה שנגזר‬                                                ‫מאת‪ :‬יאיר קראוס‬
‫עליי ולחיות עם הגזרה‪ ,‬או לסבול ולהרגיש נחות כל הזמן עם‬
‫הסיפור שלי‪ .‬החלטתי לקחת את עצמי בידיים ולצמוח מחדש‪.‬‬       ‫כשמדברים על קידוש החיים‪ ,‬אחד מהאנשים המזוהים ביותר‬
‫לא לתת לאסון הזה להפסיק עוד חיים‪ ,‬אלא להמשיך אותם עם‬      ‫עם המושג והמעשה הוא הרב דוד חטואל (בוגר שבט ‘אחווה’‪,‬‬
                                                          ‫סניף אשדוד)‪ ,‬שקידש את החיים‪ ,‬ואפילו אפשר לומר‪ ,‬חידש‬
                          ‫כל הכאב והקושי וכל ההתמודדות‪”.‬‬  ‫אותם‪ .‬מתוך השכול והמוות‪ ,‬שבע שנים לאחר ששכל את‬
                                                          ‫רעייתו וארבע בנותיו בפיגוע בציר כיסופים‪ ,‬ושש שנים לאחר‬
                          ‫מאבד את החיים‬                   ‫שפונה מביתו הריק ביישוב קטיף‪ ,‬הוא ממשיך בדרך החדשה‬
                                                          ‫של החיים שבחר‪ .‬במצב שבו רבים שוקעים לתוך יגון‪ ,‬דיכאון‬
‫שבע שנים חלפו מאז יצאו טלי חטואל ובנותיה הילה (‪,)11‬‬       ‫וייאוש‪ ,‬החליט חטואל לאסוף את השברים‪ ,‬נישא בשנית ללימור‪,‬‬
‫הדר (‪ ,)9‬רוני (‪ )7‬ומירב(‪ )2‬לנסיעה ממנה לא שבו‪ .‬הימים היו‬  ‫ואף הביא לעולם שלושה ילדים‪ .‬אבל מלבד הקמת המשפחה‬
‫ימי המאבק נגד הנסיגה מגוש קטיף ומשפחת חטואל עשתה‬          ‫החדשה‪ ,‬חטואל מצא דרך נוספת להשתקם ‪ -‬השקעה בחינוך‪.‬‬
‫הכול כדי להביא לביטול הגזירה‪ .‬טלי והבנות יצאו לאשקלון‬     ‫הוא עזב את בית הספר היסודי שניהל באשקלון ועבר למשימה‬
‫לבקר את דוד ולהפגין נגד ההתנתקות‪ .‬מחבל שארב להם בציר‬      ‫חדשה ‪ -‬ניהול הישיבה התיכונית אמי”ת בבאר שבע‪ .‬זה כבר‬
‫כיסופים קטע ביריות את החיים‪ .‬אין איש שלא דמע למראה‬        ‫שלוש שנים שהוא משמש בתפקיד ראש הישיבה התיכונית‪,‬‬
‫שורת הקברים הארוכה והכאב אל מול האב שנותר ביגונו‪.‬‬         ‫ובפרק זמן קצר הביא את אמי”ת באר שבע להיות אחד מן‬
‫לראות היום את דוד כשהוא נשוי מחדש וחובק ילדים משול‬
‫בעיני רבים לאדם שקם מן העפר ומהחורבן הנורא ביותר‪" .‬אני‬                                      ‫התיכונים הטובים בישראל‪.‬‬
‫רוצה לתת לאמרה “קדש חייך” פרשנות משלי ‪ -‬אני קורא לזה‪:‬‬     ‫את דוד אני תופס בעיצומו של יום בתיכון‪ .‬בין שיחות אישיות‬
‫קח את האחריות על החיים שלך” חטואל אומר לי בהחלטיות‪,‬‬       ‫עם תלמידים ושיעורים אני מבקש לשוחח עמו על המשמעות‬
‫“מלא את החיים בשליחות ובתוכן‪ .‬אצלנו בבית העלמין על‬        ‫של קידוש החיים בעיניו‪ .‬זה חודש שלם שחניכי בני עקיבא‬
‫המצבות‪ ,‬לצערי מדובר במצבה אחת גדולה שמאגדת חמש‬            ‫לומדים על הנושא ורבים מהם כבר חולמים בלילה על צמד‬
‫נפשות‪ ,‬כתוב בשלט בגדול‪“ :‬לקדש שם שמים”‪ ,‬כי אנחנו‬          ‫המילים מלא המשמעות “קדש חייך”‪ .‬ניסיתי לברר עם חטואל‬
‫מאמינים ש”לא המתים יהללו יה ולא כל יורדי דומה ‪ -‬אנחנו‬     ‫איך עושים את זה? איך מצליחים מתוך השכול והמקום שבו‬
‫נברך יה”‪ ,‬זאת אומרת שהאדם שחי‪ ,‬שממשיך בחיים הוא‬
‫זה שצריך לעשות את קידוש השם האמיתי‪ ,‬וקידוש השם‬                         ‫הוא נמצא לקדש את החיים ולצאת לדרך חדשה‪.‬‬
‫מתבטא בכך שהוא ממשיך בחיים עם כל הקושי‪ .‬כולנו מכירים‬      ‫“זה נשמע דבר ששואלים אותי בטח הרבה פעמים‪ ,‬אבל זו‬
‫את הציווי “ובחרת בחיים”‪ .‬זו לא בחירה של פעם בחיים‪ .‬זו‬     ‫באמת שאלה‪ .‬אחרי טראומה גדולה כל כך‪ ,‬מכה אנושה כזו‬
‫בחירה יום‪-‬יומית להמשיך לחיות ולפעול‪ ,‬ולמרות כל הקשיים‬     ‫שנופלת על האדם הוא נמצא בצומת דרכים ומול המחשבה‬
‫והאתגרים אתה ממשיך‪ .‬עצם ההמשך של החיים והשליחות‬           ‫הבלתי אפשרית הזו של ‘מה אני עושה הלאה?’‪ .‬עמדו בפניי‬
                                                          ‫שתי אפשרויות ‪ -‬לרדת וליפול למקומות שלא רציתי אפילו‬
            ‫והעשייה שלך זה עצמו קידוש השם ‪ -‬קדש חייך‪”.‬‬    ‫לחשוב עליהם‪ ,‬והדרך האחרת היא להמשיך בחיים‪ .‬אני תמיד‬
                                                          ‫נוהג לומר שאין לנו שליטה על הגורל שנגזר עלינו‪ ,‬נגזר על‬
                                                          ‫האדם להיות נכה חס וחלילה ולהבדיל עשיר או עני‪ ,‬גבוה או‬
                                                          ‫נמוך וכדו’‪ .‬על זה אין לנו ושליטה‪ -‬יש לנו שליטה על איך לחיות‬

                                                             ‫"מלא את החיים בשליחות ובתוכן‪ .‬אצלנו בבית‬
                                                             ‫העלמין על המצבות‪ ,‬לצערי מדובר במצבה אחת‬
                                                             ‫גדולה שמאגדת חמש נפשות‪ ,‬כתוב בשלט בגדול‪:‬‬
                                                             ‫"לקדש שם שמים"‪ ,‬כי אנחנו מאמינים ש"לא המתים‬
                                                             ‫יהללו יה ולא כל יורדי דומה ‪ -‬אנחנו נברך יה"‪ ,‬זאת‬
                                                             ‫אומרת שהאדם שחי‪ ,‬שממשיך בחיים הוא זה שצריך‬
                                                             ‫לעשות את קידוש השם האמיתי‪ ,‬וקידוש השם‬

                                                               ‫מתבטא בכך שהוא ממשיך בחיים עם כל הקושי‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב‬          ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9