Page 6 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 6

‫פעולה לשבת ‪ #‬פעולה לשבת ‪ #‬פעולה לשבת ‪#‬‬

                   ‫קדש חייך‪ ,‬כבן או כעבד?‬
                      ‫מאת‪ :‬יעל אורבך‬

              ‫שאלה‬                                            ‫עולם הקדושה ועבודת ה’ מציב בפנינו שתי‬
                                                                  ‫דרכים‪ :‬האחת ‪ -‬כעבד לפני מלכו‪.‬‬
  ‫מה המיוחד בעבודת ה’ כעבד ומה המיוחד‬                                 ‫והאחרת ‪ -‬כבן לפני אביו‪.‬‬
‫בעבודת ה’ כבן? במה הם משלימים זה את זה?‬
                                                                 ‫“כי לי בני ישראל עבדים‪ ,‬עבדי הם”‬
                                                                          ‫(פרשת בחוקותי)‬

                                                               ‫“בנים אתם לה’ אלוקיכם” (פרשת ראה)‬

‫משגיחים עליו‪ .‬אמרה לו אשתו‪ :‬וכי חנינא גדול ממך‪ ,‬אמר לה‬        ‫ושוב מעשה ברבי חנינא בן דוסא‬
‫לאו‪ ,‬אלא הוא דומה כעבד לפני המלך ואני דומה כשר לפני‬           ‫שהלך ללמוד תורה אצל ר’‬
                                                              ‫יוחנן בן זכאי וחלה בנו של‬
                                                       ‫המלך‪.‬‬  ‫ריב”ז‪ .‬אמר לו חנינא‪:‬‬          ‫מעלת עבודת‬

   ‫על פי המדרש‪ ,‬איזו מעלה גבוה יותר מעלתו‬                     ‫בני‪ ,‬בקש עליו רחמים‬                 ‫ה’ כעבד‪:‬‬
         ‫של ר’ יוחנן או זו של ר’ חנינא?‬                       ‫ויחיה‪ .‬הניח ראשו בין‬
                                                              ‫ברכיו וביקש עליו רחמים‬
                                                              ‫וחיה‪ .‬אמר רבי יוחנן בן‬
                                                              ‫זכאי‪ :‬אלמלי הטיח בן זכאי את‬
                                                              ‫ראשו בין ברכיו כל היום כולו לא היו‬

‫תמונות‪ :‬רון אלמוג‬

                                                              ‫ברכות ל'‬

‫* מה הנקודה שמחדש בעל ה”נתיבות שלום”?‬                         ‫‘אם כבנים אם כעבדים’‪ ...‬והיינו שכאשר יהודי מעמיד‬
                   ‫הדברים‪ ,‬כיצד יכול אדם‬  ‫מה משמעות‬           ‫עצמו בבחינת בן‪ ,‬שקובע בלבו את קרבת א‪-‬לקים שהוא‬
                      ‫עצמו “בבחינת בן”?‬   ‫להעמיד את‬  ‫*‬        ‫בן המלך‪ ,‬ובודאי הקב”ה ירחם עליו בין אם הוא מוצלח‬
                                                              ‫ובין אם לאו‪ ,‬שהרי הוא בן המלך‪ ,‬אז אכן יש לו משפט‬
                   ‫איזו חוויה חזקה יותר אצלכם ביחס לקב”ה‬  ‫*‬   ‫מיוחד של בן‪ .‬אבל אם אינו מסוגל להרגיש עצמו בן המלך‬
                        ‫חוויה של בן או של חוויה של עבד?‬       ‫אלא כעבד‪ ,‬אז יש לו משפט כעבד‪ .‬וזהו פירוש ‘אם כבנים‬
                                                              ‫אם כעבדים’‪ ,‬שלפי הקביעה בלב נקבעת מידת המשפט”‪.‬‬

                                                                      ‫נתיבות שלום כרך ב’‪ ,‬חלק ראש השנה‪ .‬עמ’ קכב‬

                   ‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב‬                                         ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11