Page 6 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 6
פעולה לשבת #פעולה לשבת #פעולה לשבת #
קדש חייך ,כבן או כעבד?
מאת :יעל אורבך
שאלה עולם הקדושה ועבודת ה’ מציב בפנינו שתי
דרכים :האחת -כעבד לפני מלכו.
מה המיוחד בעבודת ה’ כעבד ומה המיוחד והאחרת -כבן לפני אביו.
בעבודת ה’ כבן? במה הם משלימים זה את זה?
“כי לי בני ישראל עבדים ,עבדי הם”
(פרשת בחוקותי)
“בנים אתם לה’ אלוקיכם” (פרשת ראה)
משגיחים עליו .אמרה לו אשתו :וכי חנינא גדול ממך ,אמר לה ושוב מעשה ברבי חנינא בן דוסא
לאו ,אלא הוא דומה כעבד לפני המלך ואני דומה כשר לפני שהלך ללמוד תורה אצל ר’
יוחנן בן זכאי וחלה בנו של
המלך. ריב”ז .אמר לו חנינא: מעלת עבודת
על פי המדרש ,איזו מעלה גבוה יותר מעלתו בני ,בקש עליו רחמים ה’ כעבד:
של ר’ יוחנן או זו של ר’ חנינא? ויחיה .הניח ראשו בין
ברכיו וביקש עליו רחמים
וחיה .אמר רבי יוחנן בן
זכאי :אלמלי הטיח בן זכאי את
ראשו בין ברכיו כל היום כולו לא היו
תמונות :רון אלמוג
ברכות ל'
* מה הנקודה שמחדש בעל ה”נתיבות שלום”? ‘אם כבנים אם כעבדים’ ...והיינו שכאשר יהודי מעמיד
הדברים ,כיצד יכול אדם מה משמעות עצמו בבחינת בן ,שקובע בלבו את קרבת א-לקים שהוא
עצמו “בבחינת בן”? להעמיד את * בן המלך ,ובודאי הקב”ה ירחם עליו בין אם הוא מוצלח
ובין אם לאו ,שהרי הוא בן המלך ,אז אכן יש לו משפט
איזו חוויה חזקה יותר אצלכם ביחס לקב”ה * מיוחד של בן .אבל אם אינו מסוגל להרגיש עצמו בן המלך
חוויה של בן או של חוויה של עבד? אלא כעבד ,אז יש לו משפט כעבד .וזהו פירוש ‘אם כבנים
אם כעבדים’ ,שלפי הקביעה בלב נקבעת מידת המשפט”.
נתיבות שלום כרך ב’ ,חלק ראש השנה .עמ’ קכב
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב 6