Page 9 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 9
קדש חייך -פרויקט מיוחד
על סבי ,ר’ שלמה זלמן שרגאי ,שטבע את ה ִממרה:
“קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה”
‘החול’ ,שלא ִמתו של דבר אינו חול כלל וכלל .ה’חול’ מתקדש מאת :נדב שרגאי
מכוח קיומו כאמצעי וסולם בדרך אל הקודש .כך נהג העם סבא שלי ,שלמה זלמן שרגאי נולד לפני 112שנה ונפטר ְשבע
כשנתן מלחמו לכוהנים ,וכך גם ששת ימי המעשה והמלאכה ימים ופעלים בהיותו בן תשעים ושש לערך .הוא הותיר אחריו
הם חלק בלתי נפרד מקידוש היום השביעי והשבת ,שהרי מי משפחה לתפארת ,עשרות ספרים וחוברות ,אלפי מאמרים
ששובת ממלאכה כל השבוע יתקשה לקדש ולהבדיל את היום ושורה של ציוני דרך בתחום המעשה והרעיון .המסכת הזאת,
השביעי .גם חג הקציר ,הוא חג מתן תורה ,בבחינת ‘אם אין כך ניתן לשער ,הקנתה לו את התואר ‘האידיאולוג של הציונות
קמח אין תורה’ ,וגם בתהילים למדנו ש”אמת -מארץ תצמח”. הדתית’ ,אף על פי שהיה גם איש מעשה בולט .שז”ש כיהן
מובן שהמדינה (ה’חולית’ רק לכאורה) והתורה ארוגות אף הן כראש העיר הנבחר הראשון של ירושלים לאחר קום המדינה
זו בזו ,שאלמלא כן ,כפי שאמר סבי‘ :אין צורך במדינה יהודית. וכראש מחלקת העלייה של הסוכנות היהודית במשך שנים
תיהפך המדינה למדינה של גויים ואנו נתבולל וניטמע ביניהם”.
“קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה” ,נחרט כרעיון גם על סמלה ארוכות.
של התנועה :לוחות הברית ולצדם עלי זית ושעורה כשמעליהם
חרמש וקלשון ,שמסייעים בידינו להוציא לחם מן הארץ שבה הפעם הראשונה שבה התעמקתי ברצינות באחד מאלפי
תלויה התורה .אפילו בשם הביטאון הזה -זרעים -טמונים הצד הטקסטים שכתב הייתה לאחר חשיפתו ומעצרו של אודי אדיב
התורני‘ ,זרעים’ כשם הסדר הראשון בסדרי המשנה ,והקשר מקיבוץ גן שמואל שהורשע ב 1973-בריגול לטובת סוריה .סבא
כתב אז קונטרס קצר ששמו ‘השולחן של אבא ואימא’ ,מלא
לעבודת האדמה. במילות אהבה ותוכחה כאחת .הוא טען כי בפני בית המשפט
מסכת חייו של שז”ש מבטאת אף היא את השילוב של תורה לא עומדים רק אדיב וחמישה בנים סוררים נוספים ,אלא גם
ועבודה ,מעש הגות וחסידות .הוא אכן היה מאבות הציונות
הדתית ומהאידיאולוגים הבולטים שלה ,אבל גם מראשי הנהגת בית גידולם והאידיאולוגיה שממנה ינקו.
הישוב ומוסדות ‘המדינה שבדרך’ .שז”ש העלה מאות אלפי “כשההיסטוריה שלנו מתחילה מתש”ח” ,כך כתב“ ,פירוש
יהודים מארצות המצוקה והרווחה והקים קריות חסידיות הדבר רצון ליצור כאן עם חדש ...תוספת לעמים הקיימים...
וקריות מחקר בכל רחבי הארץ אבל היה גם ממחדשי פתיל כשמוחקים את ההיסטוריה של כארבעת אלפים שנות קיום
התכלת בנוסח ראדזין והקדיש חלק ניכר מכתיבתו להגות שעיצבה את דמותו הרוחנית היהודית של העם ...הרי עם זה
ראדזין ולבירורים בתחום האמונה ובשאלות של דת ,מדינה, הוא עם עני ודל שאין בו משלו ,ולא כלום ,ריק מכל תוכן חיים -
ומאורעות הזמן 90 .ספרים וקבצים כתב ועוד אלפי מאמרים
וכאן במסגרת מצומצמת זו נביא רק משפטים אחדים מרוחו ומה זכותנו אז לארץ הזאת?”
מכוח הבנה זאת ,טבע שז”ש את המשפט“ :קדש חייך בתורה
ודבריו: וטהרם בעבודה” שמתווה את דרכם של חניכי “בני עקיבא”
“ ...לעולם לא שכחנו לירושלים חסד נעורים שהלכה אתנו עד היום .בתמצית ,קושרת ה ִממרה הזאת בין הקודש לבין
במדבר העמים ושימשה לנו משען בימים האפלים ביותר.
היא לא נתנה לבנות את עצמה מחדש כבירת נוכרים ,על ידי
זרים שבאו בשעריה; היא חיכתה לבניה האמיתיים ,שישובו
לזרועותיה ויחדשו את נעוריה כבירת מדינת ישראל”...
“ ...כל ימי נאבקתי למען עלייה גדולה ,גם כשהיא כרוכה
בהורדת רמת החיים בארץ .אילו שמעו לקול זעקתי ,היו
מעלים עוד המוני יהודים לארץ .בעל פה ובכתב התרעתי
פעמים רבות :העלייה לא נפסקה .אנו הפסקנו את העלייה
במו ידינו”...
“ ...לדעת חסידות איזביצה ראדזין ,כלל ישראל -במרכז ,ויחידים
סגוליים אינם אלא מוסיפים לשלמות של הכלל ...אדם
מישראל ,פגימותיו אינן אלא חיצוניות בלבד .לפני ולפנים
הוא תמים דרך .מן הדין שיתעורר ,או יעורר אותו ,להעלאת
ניצוצות מנבכיו והתלקחותם לשלהבת”...
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב 9