Page 9 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 9

‫קדש חייך ‪ -‬פרויקט מיוחד‬

 ‫על סבי‪ ,‬ר’ שלמה זלמן שרגאי‪ ,‬שטבע את ה ִממרה‪:‬‬

‫“קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה”‬

‫‘החול’‪ ,‬שלא ִמתו של דבר אינו חול כלל וכלל‪ .‬ה’חול’ מתקדש‬                                                   ‫מאת‪ :‬נדב שרגאי‬
‫מכוח קיומו כאמצעי וסולם בדרך אל הקודש‪ .‬כך נהג העם‬              ‫סבא שלי‪ ,‬שלמה זלמן שרגאי נולד לפני ‪ 112‬שנה ונפטר ְשבע‬
‫כשנתן מלחמו לכוהנים‪ ,‬וכך גם ששת ימי המעשה והמלאכה‬              ‫ימים ופעלים בהיותו בן תשעים ושש לערך‪ .‬הוא הותיר אחריו‬
‫הם חלק בלתי נפרד מקידוש היום השביעי והשבת‪ ,‬שהרי מי‬             ‫משפחה לתפארת‪ ,‬עשרות ספרים וחוברות‪ ,‬אלפי מאמרים‬
‫ששובת ממלאכה כל השבוע יתקשה לקדש ולהבדיל את היום‬               ‫ושורה של ציוני דרך בתחום המעשה והרעיון‪ .‬המסכת הזאת‪,‬‬
‫השביעי‪ .‬גם חג הקציר‪ ,‬הוא חג מתן תורה‪ ,‬בבחינת ‘אם אין‬           ‫כך ניתן לשער‪ ,‬הקנתה לו את התואר ‘האידיאולוג של הציונות‬
‫קמח אין תורה’‪ ,‬וגם בתהילים למדנו ש”אמת ‪ -‬מארץ תצמח”‪.‬‬           ‫הדתית’‪ ,‬אף על פי שהיה גם איש מעשה בולט‪ .‬שז”ש כיהן‬
‫מובן שהמדינה (ה’חולית’ רק לכאורה) והתורה ארוגות אף הן‬          ‫כראש העיר הנבחר הראשון של ירושלים לאחר קום המדינה‬
‫זו בזו‪ ,‬שאלמלא כן‪ ,‬כפי שאמר סבי‪‘ :‬אין צורך במדינה יהודית‪.‬‬      ‫וכראש מחלקת העלייה של הסוכנות היהודית במשך שנים‬
‫תיהפך המדינה למדינה של גויים ואנו נתבולל וניטמע ביניהם”‪.‬‬
‫“קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה”‪ ,‬נחרט כרעיון גם על סמלה‬                                                               ‫ארוכות‪.‬‬
‫של התנועה‪ :‬לוחות הברית ולצדם עלי זית ושעורה כשמעליהם‬
‫חרמש וקלשון‪ ,‬שמסייעים בידינו להוציא לחם מן הארץ שבה‬            ‫הפעם הראשונה שבה התעמקתי ברצינות באחד מאלפי‬
‫תלויה התורה‪ .‬אפילו בשם הביטאון הזה ‪ -‬זרעים ‪ -‬טמונים הצד‬        ‫הטקסטים שכתב הייתה לאחר חשיפתו ומעצרו של אודי אדיב‬
‫התורני‪‘ ,‬זרעים’ כשם הסדר הראשון בסדרי המשנה‪ ,‬והקשר‬             ‫מקיבוץ גן שמואל שהורשע ב‪ 1973-‬בריגול לטובת סוריה‪ .‬סבא‬
                                                               ‫כתב אז קונטרס קצר ששמו ‘השולחן של אבא ואימא’‪ ,‬מלא‬
                                            ‫לעבודת האדמה‪.‬‬      ‫במילות אהבה ותוכחה כאחת‪ .‬הוא טען כי בפני בית המשפט‬
‫מסכת חייו של שז”ש מבטאת אף היא את השילוב של תורה‬               ‫לא עומדים רק אדיב וחמישה בנים סוררים נוספים‪ ,‬אלא גם‬
‫ועבודה‪ ,‬מעש הגות וחסידות‪ .‬הוא אכן היה מאבות הציונות‬
‫הדתית ומהאידיאולוגים הבולטים שלה‪ ,‬אבל גם מראשי הנהגת‬                                 ‫בית גידולם והאידיאולוגיה שממנה ינקו‪.‬‬
‫הישוב ומוסדות ‘המדינה שבדרך’‪ .‬שז”ש העלה מאות אלפי‬              ‫“כשההיסטוריה שלנו מתחילה מתש”ח”‪ ,‬כך כתב‪“ ,‬פירוש‬
‫יהודים מארצות המצוקה והרווחה והקים קריות חסידיות‬               ‫הדבר רצון ליצור כאן עם חדש‪ ...‬תוספת לעמים הקיימים‪...‬‬
‫וקריות מחקר בכל רחבי הארץ אבל היה גם ממחדשי פתיל‬               ‫כשמוחקים את ההיסטוריה של כארבעת אלפים שנות קיום‬
‫התכלת בנוסח ראדזין והקדיש חלק ניכר מכתיבתו להגות‬               ‫שעיצבה את דמותו הרוחנית היהודית של העם‪ ...‬הרי עם זה‬
‫ראדזין ולבירורים בתחום האמונה ובשאלות של דת‪ ,‬מדינה‪,‬‬            ‫הוא עם עני ודל שאין בו משלו‪ ,‬ולא כלום‪ ,‬ריק מכל תוכן חיים ‪-‬‬
‫ומאורעות הזמן‪ 90 .‬ספרים וקבצים כתב ועוד אלפי מאמרים‬
‫וכאן במסגרת מצומצמת זו נביא רק משפטים אחדים מרוחו‬                                              ‫ומה זכותנו אז לארץ הזאת?”‬
                                                               ‫מכוח הבנה זאת‪ ,‬טבע שז”ש את המשפט‪“ :‬קדש חייך בתורה‬
                                                      ‫ודבריו‪:‬‬  ‫וטהרם בעבודה” שמתווה את דרכם של חניכי “בני עקיבא”‬
‫“‪ ...‬לעולם לא שכחנו לירושלים חסד נעורים שהלכה אתנו‬             ‫עד היום‪ .‬בתמצית‪ ,‬קושרת ה ִממרה הזאת בין הקודש לבין‬
‫במדבר העמים ושימשה לנו משען בימים האפלים ביותר‪.‬‬
‫היא לא נתנה לבנות את עצמה מחדש כבירת נוכרים‪ ,‬על ידי‬
‫זרים שבאו בשעריה; היא חיכתה לבניה האמיתיים‪ ,‬שישובו‬

    ‫לזרועותיה ויחדשו את נעוריה כבירת מדינת ישראל‪”...‬‬
‫“‪ ...‬כל ימי נאבקתי למען עלייה גדולה‪ ,‬גם כשהיא כרוכה‬
‫בהורדת רמת החיים בארץ‪ .‬אילו שמעו לקול זעקתי‪ ,‬היו‬
‫מעלים עוד המוני יהודים לארץ‪ .‬בעל פה ובכתב התרעתי‬
‫פעמים רבות‪ :‬העלייה לא נפסקה‪ .‬אנו הפסקנו את העלייה‬

                                             ‫במו ידינו‪”...‬‬
‫“‪ ...‬לדעת חסידות איזביצה ראדזין‪ ,‬כלל ישראל ‪ -‬במרכז‪ ,‬ויחידים‬
‫סגוליים אינם אלא מוסיפים לשלמות של הכלל‪ ...‬אדם‬
‫מישראל‪ ,‬פגימותיו אינן אלא חיצוניות בלבד‪ .‬לפני ולפנים‬
‫הוא תמים דרך‪ .‬מן הדין שיתעורר‪ ,‬או יעורר אותו‪ ,‬להעלאת‬

                ‫ניצוצות מנבכיו והתלקחותם לשלהבת‪”...‬‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב ‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14