Page 3 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 3
אורח מליאה
משולחנם של חברי המליאה
"ארבע אימהות,
שלושה אבות"
עולם המעשה .יצחק אינו מאמין שליעקב יש המסוגלות לפעול מאת :הרב שי וברוריה פירון
בשיטותיו של עשיו .ואכן יש הבחנה עצומה בין התנהלותו של
עשיו ובניו לבין התנהלותו של יעקב ובניו בעניינים שבחומר: ליל הסדר .כל המשפחה ישובה סביב לשולחן ובקול גדול
“לא כן ישראל .נלחמים הם על ייחוד ה’ מתוך הכרה שכלית מכריזה“ :ארבע ,מי יודע?! ארבע אימהות ,שלושה אבות”
בהירה במטרה האידיאלית של מלחמתם .ועל כן אותו השכל וכו’ .האם שאלתם פעם על מה ולמה זכה עם ישראל לארבע
הנקי והטהור המורה לצאת למלחמה ,הוא המורה לחדול אימהות ולשלושה אבות?! מדוע אין זהות בין מספר האבות
ממנה בשעה הנצרכת לכך ,בלא כל נטייה של הנאה ומשיכה
למספר האימהות?!
טבעית” (הראי”ה ,שם). חז”ל מבארים שמלכתחילה אמורה הייתה לאה להינשא לעשיו.
אט-אט יצחק מקבל את עמדתה של רבקה .המפגש הבלתי לפיכך היו עיניה רכות .רק לאחר שנשא יעקב גם את רחל וגם
אמצעי עם קולו וידיו של יעקב גורם לו להבין שרבקה צודקת.
“ ַו ִּי ַּגׁש ַו ִּיׁ ַּשק לֹו ַו ָּי ַרח ֶאת ֵרי ַח ְּב ָג ָדיו ַו ְי ָב ֲר ֵכהּו ַוּיֹא ֶמר ְר ֵאה ֵרי ַח ְּב ִני את לאה ,זכינו לארבע אימהות ושלושה אבות.
ְּכ ֵרי ַח ָׂש ֶדה ֲא ֶׁשר ֵּב ֲרכֹו ה’” -יצחק מריח את ריח השדה ,אולם שני האחים לבית יצחק הצטיינו בתכונות הופכיות .יעקב “איש
הריח הזה הוא חיצוני ,בבגדיו של יעקב .לפיכך בברכות שהוא תם יושב אוהלים” ועשיו “איש יודע ציד” .האחד -איש תורה,
מעניק לבנו ,הוא משלים את הצד החסר ,הצד החומרי :לשם והאחר -איש עבודה .בראשית התהוותה של האומה קיימת
כך ,הוא מברך אותו בברכה המשלימה את החלק החסרְ “ :ו ִי ֶּתן הפרדה מסוימת בין העוסק בעניינים שברוח לבין העוסק
ְלָך ָה ֱאֹל ִהים ִמ ַּטל ַהׁ ָּש ַמ ִים ּו ִמ ְׁש ַמ ֵּני ָהָא ֶרץ ְורֹב ָּד ָגן ְו ִתירׁשַ .י ַע ְבדּוָך בעניינים שבחול .רבקה ברוח הקודש שלה מבקשת לחבר את
ַע ִּמים ְו ִיְׁש ַּת ֲח ֻו ְלָך ְל ֻא ִּמים ֱה ֵוה ְג ִביר ְלַא ֶחיָך ְו ִיְׁש ַּת ֲחוּו ְלָך ְּב ֵני ִא ֶּמָך שתי התפיסות הללו לתפיסה אחת ,מאוחדת ,שלמה .לפיכך
אֹ ֲר ֶריָך ָארּור ּו ְמ ָב ֲר ֶכיָך ָּברּוְך” .מהרגע שבו יעקב ‘קונה’ גם את היא מצווה על יעקב לנקוט שורה של פעולות המפגישות אותו
תפקידו של עשיו ,הוא נושא שתי נשים ,את לאה המיועדת
לעשיו ,ואת רחל המיועדת לו“ .ארבע אימהות ,שלושה אבות”. עם העולם שכה זר לו:
“ ְו ַע ָּתה ְב ִני ְׁש ַמע ְּבקֹ ִלי ַל ֲאֶׁשר ֲא ִני ְמ ַצ ָּוה אֹ ָתְךֶ .לְך ָנא ֶאל ַהּצֹאן
*** ְו ַקח ִלי ִמׁ ָּשם ְׁש ֵני ְּג ָד ֵיי ִע ִּזים טֹ ִבים ְו ֶא ֱעֶׂשה אֹ ָתם ַמ ְט ַעִּמים ְלָא ִביָך
ַּכ ֲא ֶׁשר ָא ֵהבְ .ו ֵה ֵבא ָת ְלָא ִביָך ְוָא ָכל ַּב ֲע ֻבר ֲא ֶׁשר ְי ָב ֶר ְכָך ִל ְפ ֵני מֹותֹו”.
השבת אנו מציינים את שבת הארגון של תנועת בני עקיבא. שורה שלמה של ציוויים שנועדו להכשיר את החיבור בין יעקב
מבני בניו של יעקב אבינו צמחה התנועה ואיחדה בתוכה תורה לבין עולם המעשה .תפיסתה הייחודית של רבקה ,מוליכה
ועבודה .השנה ביקשנו להעמיק את תודעת ערכיה של התנועה לשינוי גדול שהשלכותיו מלוות אותנו עד עצם היום הזה .יעקב
ביקש לראות כיצד יוכל לפעול לתיקון העולם ,אולם “לא ידע איך
ולהדגיש את המשימה “קדש חייך” ,בתורה ובעבודה. יהיה תיקון העולם ,אם בנחת ובטוב ובדברים טובים וניחומים...
בימים שבהם החברה הישראלית מתמודדת על דרכה ,על או שיהיה צריך ג”כ לכלות הרעים ע”י חרב ומלחמה” (הראי”ה
ערכיה ,בימים שבהם בני נוער רבים מאבדים את זהותם קוק ,מדבר שור ,דרוש עשרים ותשע) .כיוון שכך ,ראה יצחק
היהודית והלאומית ,מרוממת דמותה ופועלה של תנועת בני בעשיו בן ראוי שיסייע לו להטבת העולם“ :על כן ‘ויאהב יצחק
עקיבא .חיבור עולמות בין קודש לחול ,בין רוח לחומר ,עיסוק את עשיו כי ציד בפיו’ ,המורה על תכונתו להתגבר על החיות
מתמיד בשאלת הזהות היהודית והלאומית ,תרומה ענקית הטורפות ולהכניען ,וכוח זה ייטב מאוד להשתמש בו עם בני
למרכז ולפריפריה ,השפעה יתרה על עולים וותיקים ,עיסוק
בהקמת שבטים לחניכים בעלי צרכים מיוחדים‘ ,גרעינים’ אדם הדומים להם” (הראי”ה ,מדבר שור ,שם).
משימתיים של בני נוער העוסקים תדיר בחסד ובצדק חברתי יצחק לא יכול היה לראות שהכוחות האלה גנוזים ביעקב אלא
-כל אלה מובילים את בני עקיבא למקומה הבולט והמרכזי
בחברה .כך הפכה בני עקיבא מתנועה -לאורח חיים .תורת שאינם דומיננטיים .רבקה -ראתה.
הדילמה של חיבור הרוח והחומר עומדת במרכז השיח בין
החיבורים של יעקב אבינו מפעמת בקרב חניכי התנועה. יצחק לרבקה ,ובמרכזה של ההבחנה בין יעקב לעשיו .כך ,ראוי
שבת זו מאפשרת לנו להודות לראשי התנועה ,לפעיליה, לקרוא את המפגש בין יעקב ליצחקַ “ :ו ִּיַּגׁש ַי ֲעקֹב ֶאל ִי ְצ ָחק ָא ִביו
למדריכיה -בנינו ובנותינו היקרים העושים לילות כימים ַו ְי ֻמׁ ֵּשהּו ַוּיֹא ֶמר ַהּקֹל קֹול ַי ֲעקֹב ְו ַה ָּי ַד ִים ְי ֵדי ֵע ָׂשוְ .וֹלא ִה ִּכירֹו ִּכי
בסניפים ,ולחניכים הנפלאים של התנועה“ .בלב אמיץ בעזרת ָהיּו ָי ָדיו ִּכי ֵדי ֵעָׂשו ָא ִחיו ְׂש ִערֹת ַו ְי ָב ֲר ֵכהּו” .יצחק לא מבין כיצד
משתלבים ,פתאום ,קול יעקב -עולם הרוח ,עם ידי עשיו -
ה’ -עלה נעלה!”
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב 3