Page 3 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 3

‫אורח מליאה‬

  ‫משולחנם של חברי המליאה‬

‫"ארבע אימהות‪,‬‬
‫שלושה אבות"‬

‫עולם המעשה‪ .‬יצחק אינו מאמין שליעקב יש המסוגלות לפעול‬                                                                                                  ‫מאת‪ :‬הרב שי וברוריה פירון‬
‫בשיטותיו של עשיו‪ .‬ואכן יש הבחנה עצומה בין התנהלותו של‬
‫עשיו ובניו לבין התנהלותו של יעקב ובניו בעניינים שבחומר‪:‬‬                                                               ‫ליל הסדר‪ .‬כל המשפחה ישובה סביב לשולחן ובקול גדול‬
‫“לא כן ישראל‪ .‬נלחמים הם על ייחוד ה’ מתוך הכרה שכלית‬                                                                   ‫מכריזה‪“ :‬ארבע‪ ,‬מי יודע?! ארבע אימהות‪ ,‬שלושה אבות”‬
‫בהירה במטרה האידיאלית של מלחמתם‪ .‬ועל כן אותו השכל‬                                                                     ‫וכו’‪ .‬האם שאלתם פעם על מה ולמה זכה עם ישראל לארבע‬
‫הנקי והטהור המורה לצאת למלחמה‪ ,‬הוא המורה לחדול‬                                                                        ‫אימהות ולשלושה אבות?! מדוע אין זהות בין מספר האבות‬
‫ממנה בשעה הנצרכת לכך‪ ,‬בלא כל נטייה של הנאה ומשיכה‬
                                                                                                                                                               ‫למספר האימהות?!‬
                                     ‫טבעית” (הראי”ה‪ ,‬שם)‪.‬‬                                                             ‫חז”ל מבארים שמלכתחילה אמורה הייתה לאה להינשא לעשיו‪.‬‬
‫אט‪-‬אט יצחק מקבל את עמדתה של רבקה‪ .‬המפגש הבלתי‬                                                                         ‫לפיכך היו עיניה רכות‪ .‬רק לאחר שנשא יעקב גם את רחל וגם‬
‫אמצעי עם קולו וידיו של יעקב גורם לו להבין שרבקה צודקת‪.‬‬
‫“ ַו ִּי ַּגׁש ַו ִּיׁ ַּשק לֹו ַו ָּי ַרח ֶאת ֵרי ַח ְּב ָג ָדיו ַו ְי ָב ֲר ֵכהּו ַוּיֹא ֶמר ְר ֵאה ֵרי ַח ְּב ִני‬                  ‫את לאה‪ ,‬זכינו לארבע אימהות ושלושה אבות‪.‬‬
‫ְּכ ֵרי ַח ָׂש ֶדה ֲא ֶׁשר ֵּב ֲרכֹו ה’” ‪ -‬יצחק מריח את ריח השדה‪ ,‬אולם‬                                                ‫שני האחים לבית יצחק הצטיינו בתכונות הופכיות‪ .‬יעקב “איש‬
‫הריח הזה הוא חיצוני‪ ,‬בבגדיו של יעקב‪ .‬לפיכך בברכות שהוא‬                                                                ‫תם יושב אוהלים” ועשיו “איש יודע ציד”‪ .‬האחד ‪ -‬איש תורה‪,‬‬
‫מעניק לבנו‪ ,‬הוא משלים את הצד החסר‪ ,‬הצד החומרי‪ :‬לשם‬                                                                    ‫והאחר ‪ -‬איש עבודה‪ .‬בראשית התהוותה של האומה קיימת‬
‫כך‪ ,‬הוא מברך אותו בברכה המשלימה את החלק החסר‪ְ “ :‬ו ִי ֶּתן‬                                                            ‫הפרדה מסוימת בין העוסק בעניינים שברוח לבין העוסק‬
‫ְלָך ָה ֱאֹל ִהים ִמ ַּטל ַהׁ ָּש ַמ ִים ּו ִמ ְׁש ַמ ֵּני ָהָא ֶרץ ְורֹב ָּד ָגן ְו ִתירׁש‪ַ .‬י ַע ְבדּוָך‬            ‫בעניינים שבחול‪ .‬רבקה ברוח הקודש שלה מבקשת לחבר את‬
‫ַע ִּמים ְו ִיְׁש ַּת ֲח ֻו ְלָך ְל ֻא ִּמים ֱה ֵוה ְג ִביר ְלַא ֶחיָך ְו ִיְׁש ַּת ֲחוּו ְלָך ְּב ֵני ִא ֶּמָך‬       ‫שתי התפיסות הללו לתפיסה אחת‪ ,‬מאוחדת‪ ,‬שלמה‪ .‬לפיכך‬
‫אֹ ֲר ֶריָך ָארּור ּו ְמ ָב ֲר ֶכיָך ָּברּוְך”‪ .‬מהרגע שבו יעקב ‘קונה’ גם את‬                                           ‫היא מצווה על יעקב לנקוט שורה של פעולות המפגישות אותו‬
‫תפקידו של עשיו‪ ,‬הוא נושא שתי נשים‪ ,‬את לאה המיועדת‬
‫לעשיו‪ ,‬ואת רחל המיועדת לו‪“ .‬ארבע אימהות‪ ,‬שלושה אבות”‪.‬‬                                                                                                        ‫עם העולם שכה זר לו‪:‬‬
                                                                                                                      ‫“ ְו ַע ָּתה ְב ִני ְׁש ַמע ְּבקֹ ִלי ַל ֲאֶׁשר ֲא ִני ְמ ַצ ָּוה אֹ ָתְך‪ֶ .‬לְך ָנא ֶאל ַהּצֹאן‬
                       ‫***‬                                                                                            ‫ְו ַקח ִלי ִמׁ ָּשם ְׁש ֵני ְּג ָד ֵיי ִע ִּזים טֹ ִבים ְו ֶא ֱעֶׂשה אֹ ָתם ַמ ְט ַעִּמים ְלָא ִביָך‬
                                                                                                                       ‫ַּכ ֲא ֶׁשר ָא ֵהב‪ְ .‬ו ֵה ֵבא ָת ְלָא ִביָך ְוָא ָכל ַּב ֲע ֻבר ֲא ֶׁשר ְי ָב ֶר ְכָך ִל ְפ ֵני מֹותֹו”‪.‬‬
‫השבת אנו מציינים את שבת הארגון של תנועת בני עקיבא‪.‬‬                                                                    ‫שורה שלמה של ציוויים שנועדו להכשיר את החיבור בין יעקב‬
‫מבני בניו של יעקב אבינו צמחה התנועה ואיחדה בתוכה תורה‬                                                                 ‫לבין עולם המעשה‪ .‬תפיסתה הייחודית של רבקה‪ ,‬מוליכה‬
‫ועבודה‪ .‬השנה ביקשנו להעמיק את תודעת ערכיה של התנועה‬                                                                   ‫לשינוי גדול שהשלכותיו מלוות אותנו עד עצם היום הזה‪ .‬יעקב‬
                                                                                                                      ‫ביקש לראות כיצד יוכל לפעול לתיקון העולם‪ ,‬אולם “לא ידע איך‬
        ‫ולהדגיש את המשימה “קדש חייך”‪ ,‬בתורה ובעבודה‪.‬‬                                                                  ‫יהיה תיקון העולם‪ ,‬אם בנחת ובטוב ובדברים טובים וניחומים‪...‬‬
‫בימים שבהם החברה הישראלית מתמודדת על דרכה‪ ,‬על‬                                                                         ‫או שיהיה צריך ג”כ לכלות הרעים ע”י חרב ומלחמה” (הראי”ה‬
‫ערכיה‪ ,‬בימים שבהם בני נוער רבים מאבדים את זהותם‬                                                                       ‫קוק‪ ,‬מדבר שור‪ ,‬דרוש עשרים ותשע)‪ .‬כיוון שכך‪ ,‬ראה יצחק‬
‫היהודית והלאומית‪ ,‬מרוממת דמותה ופועלה של תנועת בני‬                                                                    ‫בעשיו בן ראוי שיסייע לו להטבת העולם‪“ :‬על כן ‘ויאהב יצחק‬
‫עקיבא‪ .‬חיבור עולמות בין קודש לחול‪ ,‬בין רוח לחומר‪ ,‬עיסוק‬                                                               ‫את עשיו כי ציד בפיו’‪ ,‬המורה על תכונתו להתגבר על החיות‬
‫מתמיד בשאלת הזהות היהודית והלאומית‪ ,‬תרומה ענקית‬                                                                       ‫הטורפות ולהכניען‪ ,‬וכוח זה ייטב מאוד להשתמש בו עם בני‬
‫למרכז ולפריפריה‪ ,‬השפעה יתרה על עולים וותיקים‪ ,‬עיסוק‬
‫בהקמת שבטים לחניכים בעלי צרכים מיוחדים‪‘ ,‬גרעינים’‬                                                                                   ‫אדם הדומים להם” (הראי”ה‪ ,‬מדבר שור‪ ,‬שם)‪.‬‬
‫משימתיים של בני נוער העוסקים תדיר בחסד ובצדק חברתי‬                                                                    ‫יצחק לא יכול היה לראות שהכוחות האלה גנוזים ביעקב אלא‬
‫‪ -‬כל אלה מובילים את בני עקיבא למקומה הבולט והמרכזי‬
‫בחברה‪ .‬כך הפכה בני עקיבא מתנועה ‪ -‬לאורח חיים‪ .‬תורת‬                                                                                              ‫שאינם דומיננטיים‪ .‬רבקה ‪ -‬ראתה‪.‬‬
                                                                                                                      ‫הדילמה של חיבור הרוח והחומר עומדת במרכז השיח בין‬
     ‫החיבורים של יעקב אבינו מפעמת בקרב חניכי התנועה‪.‬‬                                                                  ‫יצחק לרבקה‪ ,‬ובמרכזה של ההבחנה בין יעקב לעשיו‪ .‬כך‪ ,‬ראוי‬
‫שבת זו מאפשרת לנו להודות לראשי התנועה‪ ,‬לפעיליה‪,‬‬                                                                       ‫לקרוא את המפגש בין יעקב ליצחק‪ַ “ :‬ו ִּיַּגׁש ַי ֲעקֹב ֶאל ִי ְצ ָחק ָא ִביו‬
‫למדריכיה ‪ -‬בנינו ובנותינו היקרים העושים לילות כימים‬                                                                   ‫ַו ְי ֻמׁ ֵּשהּו ַוּיֹא ֶמר ַהּקֹל קֹול ַי ֲעקֹב ְו ַה ָּי ַד ִים ְי ֵדי ֵע ָׂשו‪ְ .‬וֹלא ִה ִּכירֹו ִּכי‬
‫בסניפים‪ ,‬ולחניכים הנפלאים של התנועה‪“ .‬בלב אמיץ בעזרת‬                                                                  ‫ָהיּו ָי ָדיו ִּכי ֵדי ֵעָׂשו ָא ִחיו ְׂש ִערֹת ַו ְי ָב ֲר ֵכהּו”‪ .‬יצחק לא מבין כיצד‬
                                                                                                                      ‫משתלבים‪ ,‬פתאום‪ ,‬קול יעקב ‪ -‬עולם הרוח‪ ,‬עם ידי עשיו ‪-‬‬
                                            ‫ה’ ‪ -‬עלה נעלה!”‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב ‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8