Page 8 - זרעים - תשרי תשע"ב
P. 8

‫שאלון בני עקיבא‬

‫שנה חדשה היא זמן מצוין להצבת יעדים ומטרות‪ .‬לרגל השנה החדשה ערכנו שאלון קצרצר‬
        ‫בין אנשי רוח‪ ,‬חינוך ומעשה‪ ,‬שבו שאלנו אותם מהם היעדים שבני עקיבא‬
        ‫צריכה להציב לעצמה בשנה הבאה ובמה היא צריכה לעסוק‪ ,‬ומאידך גיסא‬
                 ‫האם יש נושאים ותחומים שאין היא צריכה לעסוק בהם‬

                                                        ‫הרב חיים נבון‬

‫על רקע הפיצול הנורא הזה‪ ,‬בולט הנס של בני עקיבא‪.‬‬           ‫“בשנים האחרונות הציונות הדתית נמצאת במגמת‬
‫תנועת הנוער האהובה שלנו מצליחה לשמר את מעמדה‬              ‫התפוררות‪ ,‬שלא לומר ריסוק‪ .‬מציבור מלוכד הפכנו לאוסף‬
‫הדומיננטי בציבור הדתי לאומי‪ ,‬ללא עוררין‪ .‬בני עקיבא‬        ‫של פלגים זעירים‪ ,‬העסוקים בעיקר בהתקוטטות זה עם‬
‫נותרה הדבר היחיד שמאחד אותנו‪ .‬תנועת בני עקיבא‬             ‫זה‪ .‬על הכול אנחנו רבים במרירות‪ :‬על סירוב פקודה ועל‬
‫צריכה להמשיך להתרחב כלפי חוץ ‪ -‬בקליטת חברים‬               ‫“תג מחיר”‪ ,‬על שירת נשים ועל חברה מעורבת‪ ,‬על “נאו‬
‫חדשים מציבורים מגוונים; היא צריכה להתעצם כלפי פנים‬        ‫רפורמים” ועל “חרד”לים”‪ .‬ויכוחים הם תופעה בלתי נמנעת‬
‫‪ -‬בתוספת של תורה‪ ,‬עשייה ערכית והקפדה במצוות; אך‬           ‫ולפעמים אפילו רצויה‪ ,‬אבל אצלנו המחלוקות כבר הביאו‬
‫בנוסף לאלו יש לבני עקיבא תפקיד נוסף‪ :‬להוביל את מגמת‬       ‫לפיצול חברתי; בית הלל ובית שמאי לא נמנעו מלהתחתן‬
                                                          ‫זה בזה‪ ,‬אך אצלנו לא יעלה על הדעת שבחור מישיבות הקו‬
   ‫האחדות בציבור הסרוג‪ ,‬כנגד כל המפצלים והמפלגים‪”.‬‬
                                                                                   ‫יפגוש בחורה ממדרשות המרחב‪.‬‬

                                                          ‫הרב יובל שרלו ♦ ראש ישיבת פתח תקווה‬

‫ובראשונה בתוך התנועה עצמה ובמשימותיה‪ ,‬ולתקן את‬            ‫מה לדעתך צריכים להיות היעדים של בנ”ע בשנה‬
‫עצמנו בעניינים של “מה ששנוי עליך אל תעשה לחברך”‬                                                          ‫הבעל”ט?‬
‫בתחומי לשון הרע‪ ,‬הלבנת פנים‪ ,‬כניסה להדרכה‪ ,‬יציאה‬
‫של כולם למוסדות התנועה ועוד ועוד‪ .‬שני בהם הוא הזהות‬       ‫אני מתקשה לבחור מכלל היעדים של התנועה יעדים‬
‫היהודית של כלל הציבור בישראל‪ ,‬ולתקן את עצמנו בזהות‬        ‫שצריכים להיות בולטים יותר מאחרים‪ .‬בני עקיבא נועדה‬
‫שלנו ובתרומה שלנו לזהות זו‪ :‬בקידוש שם שמים‪ ,‬בניסיון‬       ‫להמשיך את החינוך לתורה ועבודה‪ ,‬על שני העניינים‬
‫להביא אהבת שם שמים לבריות‪ ,‬בחיים צנועים ובאחדות‬           ‫המרכיבים את הביטוי הזה‪ ,‬ועל החיבור המיוחד שבין‬
                                                          ‫השניים‪ .‬בני עקיבא צריכה להגביר את ה”תורה” שבה‪,‬‬
                                                  ‫האומה‪.‬‬  ‫את שמירת ההלכה‪ ,‬את חיי הצניעות והקדושה במובנים‬
          ‫באילו נושאים כדאי לבנ”ע להימנע מלעסוק?‬          ‫הממוקדים והרחבים של מונחים אלה‪ ,‬את מכלול המצוות‬
‫אין נושא שבני עקיבא צריכה להימנע ממנו‪ .‬היא צריכה‬          ‫שבין אדם למקום ובין אדם לחברו‪ .‬בני עקיבא צריכה להגביר‬
‫להתאים את גובה הנושא לאופי וגיל החניכים והמדריכים‪,‬‬        ‫את ה”עבודה” שבה‪ ,‬על המשמעויות הרבות של מושג זה‪,‬‬
‫אולם אין היא צריכה למנוע את עצמה מנושא כלשהו‪ .‬מה‬
‫שהיא כן צריכה לעשות הוא להקפיד על אופי העיסוק‪:‬‬                                                     ‫ולהמשיך קדימה‪.‬‬
‫הוא צריך להיות פתוח‪ ,‬מגוון‪ ,‬לא מתלהם‪ ,‬עמוק‪ ,‬מחובר‬              ‫אילו נושאים עליה להדגיש במיוחד ולברר לעומק?‬
‫להיבטים התורניים וכדו’‪ .‬לאמור‪ :‬השאלה היא באיזו שפה‬        ‫כאמור‪ ,‬קשה לבחור‪ .‬מבין ההיקף הגדול של הנושאים אני‬
‫מדברים ומה טיב השיח בבני עקיבא‪ ,‬וכאשר הוא ייעשה‬           ‫מציע דגש מיוחד על שני עניינים המבוססים על מחויבות‬
                                                          ‫עצמית שלנו‪ .‬ראשון בהם הוא בניית חברה צודקת‪ ,‬בראש‬
            ‫בדרכים הראויות ובדרך הנאותה ‪ -‬הכול פתוח‪.‬‬

                                                          ‫הרב אלישע וישליצקי‬

‫הענף השני הוא אחדות‪ ,‬מוסריות וארץ ישראל‪ .‬יש להתמסר‬        ‫לדעתי הרקע לקביעת היעדים‪ ,‬ואסור לדלג עליוה צריך‬
‫לאהבת עם ישראל אמיתית שמולידה אהבת ארץ ישראל וכן‬          ‫להיות הרבה עין טובה ואמון‪ ,‬שלא סותרים ענווה‪ ,‬ומכאן‬

     ‫להפ‪ ,‬אהבת ארץ ישראל שמולידה אהבת ארץ ישראל‪.‬‬                                  ‫מתחילים שלושה ענפים מרכזיים‪:‬‬
‫והענף השלישי הוא תורה ומידות‪ ,‬תפקידה של התנועה הוא‬        ‫הענף האחד הוא החברתי ציוני‪ ,‬בני עקיבא ראויה להמשיך‬
‫להגדיל את הצימאון לתור ו”להסתער” על פיתוח אמיתי של‬        ‫את דרכם של גדולי רבותינו‪ ,‬לחבר בין הפרט והכלל‪ ,‬בין‬

                                         ‫דרך ארץ ומידות‪.‬‬             ‫הציונות והחברה ולהירתם להתנדבות אמיתית‪.‬‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | תשרי תשע"ב‬                                                                   ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13