Page 11 - זרעים - תשרי תשע"ב
P. 11

‫עמדה אישית‬

‫לפתוח את הקהילות‬

‫הקיץ היה הקיץ של המחאה החברתית‪ .‬מבלי להיכנס לכל הבעיות והשאלות‬
‫שהיא מעלה ולכל הסוגיות החברתיות שדורשות ליבון‪ ,‬אני חושב שהמחאה‬
‫חשפה את החוסר הזה במסגרת הקהילתית החשובה כל כך‪ ,‬את הרצון של‬
‫אנשים להיות שייכים למשהו‪ ,‬להיות יחד‪ .‬יום הכיפורים הבעל"ט הוא הזדמנות‬
‫מיוחדת מאוד לפתוח את הדלת לרבים‪ ,‬רבים שעומדים בפתח ומבקשים‬

                            ‫להיכנס לקהילה‬

‫את הדלת לרבים‪ ,‬רבים שעומדים בפתח ומבקשים להיכנס‬                                                             ‫מאת‪ :‬רועי זמיר‬
‫לקהילה‪ .‬זו הזדמנות להזמין את כל אלו שחיים בסביבתנו‪,‬‬
‫שכנים‪ ,‬מכרים‪ ,‬בני משפחה‪ ,‬להיות שותפים ולקחת חלק‬                ‫הוא נכנס לבית הכנסת מהוסס‪ ,‬לא משנה כמה הוא ניסה‬
‫במתרחש‪ .‬ברצוני להצביע על שלושה צעדים שעלינו לעשות‬              ‫להיראות נכון ‪ -‬אתה מיד מזהה אותו‪ .‬זו יכולה להיות הכיפה‬
                                                               ‫הלבנה והבוהקת‪ ,‬מכנסי הג’ינס‪ ,‬הכתובת על החולצה‪ .‬מחפש‬
                                 ‫כדי לנצל את ההזדמנות הזו‪.‬‬     ‫מקום ישיבה‪ ,‬מדפדף בסידור יתר על המידה‪ ,‬מביט לצדדים‬
‫הצעד הראשון הוא ברמה האנושית הבסיסית‪ ,‬פשוט להאיר‬               ‫ומנסה להבין באילו חלקים של התפילה יש לעמוד ובאילו מהם‬
‫פנים; לפעמים אותה קהילתיות ששיבחנו קודם עלולה‬                  ‫יש לשבת‪ .‬עבור יהודים רבים ביקור בבית הכנסת הוא חוויה‬
‫להתעוות ולהפוך את בית הכנסת למועדון סגור‪ ,‬שיש בו שפה‬           ‫שכרוכה בתחושה של זרות‪ .‬אם לפני דור או שניים המושג‬
‫מאוד מסוימת ומקום רק למי ששייך לקהילה באופן טבעי‪ .‬אם‬           ‫“גירסא דינקותא” עדיין היה צרוב עמוק ב‪ D.N.A‬של יהודים‬
‫אנחנו רוצים להיענות לאתגר שהצבנו צריך לפתוח את הלב‬             ‫רבים‪ ,‬ולחלק גדול היה את בית הכנסת של אבא או של סבא‪,‬‬
‫לאורחים וגם להראות להם את זה (אפילו אם הם יושבים‬               ‫היום יש ציבור גדול שכמעט ולא פגש את העולם הזה‪ ,‬וגם‬
                                                               ‫בקרב ספרדים ובני עדות המזרח יש רבים שאין להם יותר חוט‬
                                        ‫בטעות במקום שלך)‪.‬‬
‫הצעד השני הוא ויתור על השיפוטיות‪ ,‬ויתור על ועדת הקבלה‬                                        ‫המקשר בינם לבין בית הכנסת‪.‬‬
‫הסמויה שלפעמים מכוננת בתוכנו‪ ,‬בלי שנשים לב‪ ,‬ומקטלגת‬            ‫רוב בתי הכנסת משמשים עבור המתפללים בהם יותר ממקום‬
‫אנשים לפי קריטריונים וסכמות קבועות מראש‪ .‬מובן שבבית‬            ‫שמתפללים בו‪ ,‬זהו המוקד שסביבו מתגבשת הקהילה על כל‬
‫הכנסת עלינו לשמור על כללי ההתנהגות ההלכתיים‪ ,‬אך‬                ‫המשמע מכך‪ .‬החל מהמפגש החברתי והשהייה המשותפת‪,‬‬
‫עלינו לזכור שלעתים להעלאת הרף ולתוכחה או הערה שאינה‬            ‫דרך השותפות בשמחות ובימים טובים של הפרט והציבור או‬
                                                               ‫חלילה בימים של אבל וצער‪ ,‬וכלה בעזרה הדדית ובתמיכה‬
        ‫במקום יש גם מחיר‪ :‬ויתור על רבים שנשארים בחוץ‪.‬‬          ‫בשעת הצורך‪ .‬בבית הכנסת יושבים להם יחד אנשים ממעמדות‬
‫הצעד השלישי‪ ,‬והוא המורכב מבין שלושת הצעדים‪ ,‬הוא‬                ‫שונים ומגילאים שונים שיכולים למצוא דרך הלימוד‪ ,‬התפילה‬
‫היכולת שלא לחבר באופן מוחלט בין בית הכנסת והגדרה‬
‫דתית לבין הקהילה‪ ,‬כלומר לאפשר למי שמעוניין בכך ‪ -‬גם‬                                         ‫וגמילות החסדים מכנה משותף‪.‬‬
‫אם אינו מתפלל קבוע או שאינו הולך עם כיפה ‪ -‬לקחת חלק‬            ‫המרחק של רבים שאינם שומרי תורה ומצוות מבתי הכנסת‪,‬‬
‫ולהיות זכאי להשמיע את קולו בכל מעגלי הניהול והארגון הלא‬        ‫יצר גם מספר רב של אנשים שהם נטולי קהילה‪ ,‬הם חיים את‬
‫הלכתיים של בית הכנסת‪ ,‬כגון טיול‪ ,‬פעילות בחגים‪ ,‬נושאים‬          ‫חייהם בביתם או בדירתם‪ ,‬עם חבר פה או זוג חברים שם‪ ,‬אבל‬
 ‫הקשורים להתנדבות וגמילות חסד‪ ,‬מראה בית הכנסת וכדו’‪.‬‬
‫נראה לי שיש בכוחם של צעדים מעין אלה לאפשר לרבים‬                  ‫קהילה ‪ -‬קבוצת שייכות כמעין משפחה מורחבת ‪ -‬אין להם‪.‬‬
‫מאחינו העומדים בפתח ונבוכים להיכנס ולמצוא בבית הכנסת‬           ‫הקיץ היה הקיץ של המחאה החברתית‪ .‬מבלי להיכנס לכל‬
                                                               ‫הבעיות והשאלות שהיא מעלה ולכל הסוגיות החברתיות‬
                                                       ‫‪ -‬בית‪.‬‬  ‫שדורשות ליבון‪ ,‬אני חושב שהמחאה חשפה את החוסר הזה‬
‫הדברים המובאים בטור “עמדה אישית” מבטאים את עמדתו‬               ‫במסגרת הקהילתית החשובה כל כך‪ ,‬את הרצון של אנשים‬
‫האישית של הכותב‪ ,‬ואין הם משקפים בהכרח את עמדתה של‬
                                                                                           ‫להיות שייכים למשהו‪ ,‬להיות יחד‪.‬‬
                                           ‫תנועת בני עקיבא‪.‬‬    ‫יום הכיפורים הבעל”ט הוא הזדמנות מיוחדת מאוד לפתוח‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | תשרי תשע"ב ‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16