Page 8 - זרעים - חשוון תשע"ב
P. 8

‫קדש חייך‬

‫קדושה מתוך מעורבות‬

‫שבתותי תשמֹרו”‪ .‬לאמור ‪ -‬יש חובה לאדם יהודי להתחבר אל‬                                                   ‫מאת‪ :‬הרב בני לאו‬
‫הזמן המקודש שהוא מחוזו של האלוקים‪ .‬רש”י מסביר מיד‪,‬‬
‫שבקונפליקט בין ההורים לבין האל ידו של האחרון על העליונה‪:‬‬     ‫פעמים רבות התורה מבקשת מאיתנו להתקדש‪“ .‬קדושים תהיו”‪,‬‬
‫“סמך שמירת שבת למורא אב‪ ,‬לומר אף על פי שהזהרתיך על‬           ‫“ואנשי קודש תהיו לי”‪ .‬הציווי להתקדש מעורר מיד תחושה של‬
‫מורא אב‪ ,‬אם יאמר לך חלל את השבת אל תשמע לו‪ ,‬וכן בשאר‬         ‫גובה‪ .‬בשפה דתית “להיות קדוש” פירושו להיות נבדל‪ .‬בדרך‬
                                                             ‫כלל אנו מדמים את הקדושים כמופרשים ונבדלים מעולם של‬
                                                 ‫כל המצוות”‬  ‫עשייה ומחוברים אל מחוזות רוחניים ואלוהיים‪ .‬אולם קריאה‬
‫כשם שהיחיד מצווה להתנהל בקדושה ללא ניתוק ממעגלי‬              ‫זהירה בתורה מלמדת שהתורה תובעת מאיתנו את ההפך‪ .‬להיות‬
‫החברה‪ ,‬כך החברה (ובראשה המשפחה) מחויבת לכבד את‬               ‫“קדוש” על פי התורה מחייב להיות מחובר לסביבה האנושית‬
‫עולמו הרוחני של האדם המבקש להתקשר אל מחוזות הקודש‪.‬‬           ‫ולהתנהל בדרך הישר והטוב‪ .‬האדם הנבדל מחברת בני אדם‬
                                                             ‫שמחובר לאלוקיו לא יוכל לעולם לממש את חזון התורה המצווה‬
   ‫אנו מצווים לפלס דרך שמאפשרת להתקדש בלי להתנתק‪.‬‬            ‫“קדושים תהיו”‪ .‬הרב קלונימוס (מגדולי ראשוני חסידות פולין)‬
‫אם נציץ לפרשה נוספת בתורה נראה את אותה תופעה‪ .‬פרשת‬           ‫עמד בפירושו “מאור ושמש” על המבנה המיוחד של הפסוק‬
‫“משפטים” בספר שמות באה מיד לאחר השגב הנורא של מעמד‬           ‫הפותח את פרשת קדושים‪ַּ “ :‬ד ֵּבר ֶאל ָּכל ֲע ַדת ְּב ֵני ִי ְׂש ָר ֵאל ְוָא ַמ ְר ָּת‬
‫הר סיני‪ .‬הפרשה מתחילה ב‪-‬ו’ החיבור‪“ :‬ואלה המשפטים אשר‬
                                                                             ‫ֲא ֵל ֶהם ְקדִֹׁשים ִּת ְהיּו ִּכי ָקדֹוׁש ֲא ִני ה’ ֱאֹל ֵהי ֶכם”‪.‬‬
                                             ‫תשים לפניהם”‪.‬‬   ‫הציווי הוא “אל כל עדת בני ישראל”‪ .‬אין הוראה ליחיד להיות‬
‫ו’ החיבור שבין מעמד הר סיני לבין פרשת משפטים מורה לנו‬        ‫קדוש‪ ,‬כי אין קדוש אלא הקדוש ברוך הוא‪ .‬אותם נזירים מתבודדים‬
‫לראות את כל פרטי ההלכות המנויות בפרשה כחלק מהשגב של‬          ‫השואפים אל הקודש אינם יוצרים חברה של קדושים‪...“ :‬‬
‫קבלת התורה‪ .‬משמעות החיבור הזה הוא שדתיות יהודית אינה‬         ‫שהאדם ירצה להתבודד להיות ביחיד‪ ,‬ויסבור שעל ידי זה יזכה‬
‫חוויה של “רואים קולות” בשמים אלא שומעים למצוקות שבארץ‪.‬‬       ‫לקדושה העליונה? תלמוד לומר‪‘ :‬כי קדוש אני’ ‪ -‬קדושתי למעלה‬
‫הדרישה של התורה לבניית חברה של צדק ורגישות אינה חיצונית‬      ‫מקדושתכם’ (כלומר‪ )-‬שאין זה אלא בהבורא לבדו שהוא יחיד‬
‫לעולמו של עובד ה’ אלא היא חלק מרכזי ממנו‪ .‬להשקפתה של‬         ‫ומיוחד‪ .‬אבל אם האדם ירצה להמשיך עליו קדושת הבורא ברוך‬
‫תורה לא תיתכן מציאות שבה אדם יתפלל בשעת הבוקר ואחר כך‬
‫“יחתוך” מכוניות העומדות בפקק‪ .‬אי אפשר לדמיין אדם הלומד‬                                     ‫הוא אי אפשר אלא בהקהל יחד‪.‬‬
‫דף יומי ומעלים ִמסים‪ .‬בלתי הגיוני לחשוב על אדם המקפיד‬        ‫כל עדת בני ישראל מצווה להתנהל בקדושה‪ ,‬וכנימוק לציווי‬
‫שלא ליהנות מן העולם ללא ברכה‪ ,‬אך מנאץ ומגדף את שכניו‬         ‫קובעת התורה “כי קדוש‪ ,‬אני ה’”‪ .‬כל החברה הישראלית עומדת‬
‫ללא הרף‪ .‬הדתיות של התורה חייבת להיות מתורגמת לפרשת‬           ‫כנגד ה’ שהוא אחד‪ .‬בנושא הקדושה לא מעמידים אחד כנגד‬
‫משפטים‪“ .‬אנשי קודש תהיון לי” אינו רק בשאלות של כשרות‬         ‫אחד‪ .‬אין אדם שיכול להיות “קדוש”‪ ,‬כי רק הבורא שהוא יחיד‬
‫הבשר‪ ,‬אלא גם בשאלות של כשרות החברה‪ .‬יש איזו חלוקה מוזרה‬      ‫בעולמו נחשב לקדוש‪ .‬אדם שירצה להתנהל בקדושה יהיה חייב‬
‫בחברה הישראלית בין העיסוק בענייני צדק חברתי ולאומיות‪,‬‬        ‫להתקשר לחברה‪ ,‬ורק בקבוצה שלמה יוכל לחולל חיי קדושה‪.‬‬
‫כאילו הלאומי אינו יכול להתעסק בשאלות הצדק ואנשי הצדק‬         ‫זהו אולי הלוז של התפיסה היהודית את מושג הדת‪ .‬להיות דתי‬
‫החברתי חייבים להיות מזוהים עם מגמות אוניברסליות ואולי‬        ‫משמעותו להיות מחובר אל כל החברה‪ ,‬ולפעול איתה ומתוכה כדי‬
‫אף פוסט‪-‬ציוניות‪ .‬כשמעלים שאלות של נגישות לנכים‪ ,‬יחס‬          ‫לחולל את הקדושה בחיים‪ .‬ההתבודדות כאמצעי להתקדשות אינה‬
‫המדינה לעובדים זרים‪ ,‬תנאי העסקה ועוד נושאי צדק חברתי‬         ‫אלא בריחה מאחריות‪ .‬צו התורה הוא להתקדש בסביבת חיים‪.‬‬
‫מקבלים משוב צונן עם תואר מקדים של “יפי נפש”‪ .‬אבל זו טעות‬     ‫הסביבה המידית של כל אדם היא המשפחה ולכן פותחת פרשת‬
‫עמוקה‪ .‬מי שנאבק על ארץ ישראל שהיא מקומה של שכינה צריך‬        ‫“קדושים” בהוראה לשמירת המבנה ההיררכי של אב ואם כראשי‬
‫להיאבק באותה מידה על ניקיונה החברתי של הארץ כדי שהיא‬         ‫הבית‪ ,‬וחובת היראה מהם‪“ :‬איש אמו ואביו תיראו”‪ .‬ההיררכיה‬
‫תוכל לשאת את הקודש פנימה‪ .‬שהרי כידוע ארץ ישראל אינה‬          ‫במערכת המשפחתית היא הבסיס הראשון ליצירת חברה‪ .‬הרצון‬
‫יכולה לשאת את הדם הנשפך עליה‪ .‬הגלות אינה באה אלא בגלל‬        ‫להיות “קדוש” אינו משחרר מאחריות כלפי המערכת החברתית‬
‫התעלמות מפרטי ההלכות של פרשת משפטים ושכמותה‪ .‬יש‬              ‫הגרעינית שבה אני פועל ‪ -‬המשפחה‪ .‬לא אחת אנו שומעים‬
‫לנו אינטרס לאומי ודתי להיות מובילים בתחומי הצדק החברתי‬       ‫על אנשים המבקשים להתקרב אל הקודש ומקריבים על מזבח‬
                                                             ‫ההשתוקקות הזאת את המשפחה‪ .‬התורה מבקשת התנהלות‬
                                      ‫ולא רק בענייני הצדקה‪.‬‬  ‫אחרת‪ .‬שמירת הגרעין החברתי של המשפחה היא היסוד הראשון‬
‫גם הגדרת המצווה של “קידוש ה’” מתבארת באותו אופן (בבלי‬        ‫בצו של “קדושים תהיו”‪ .‬אמנם בה בעת לאותה חובת התחברות‬
‫יומא פו ע”א) ‘ואהבת את ה’ אלוהיך’ ‪ -‬שיהא שם שמים מתאהב‬       ‫למשפחה ממשיכה התורה ואומרת בסיום אותו פסוק‪“ :‬ואת‬
‫על ידך‪ ,‬שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים‪ ,‬ויהא משאו‬
‫ומתנו בנחת עם הבריות‪ ,‬מה הבריות אומרות עליו ‪ -‬אשרי אביו‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | חשון תשע"ב‬             ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13