Page 9 - זרעים - חשוון תשע"ב
P. 9
פרויקט מיוחד
במעשה הירואי חד-פעמי .בחיים של קידוש השם יש לכאורה שלמדו תורה ,אשרי רבו שלמדו תורה.
משהו לא מבריק ,לא מסעיר ,אפור .אבל דווקא שם מתרחשת אוי להם לבריות שלא למדו תורה ,פלוני שלמדו תורה -ראו כמה
נאים דרכיו ,כמה מתוקנים מעשיו ,עליו הכתוב אומר (ישעיהו
אותה מצווה ראשונית.
הרחוב הראשי של מדינת ישראל משווע לקשר עם התורה אך מט) ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר.
נוחל אכזבה פעם אחר פעם .המפגש של האזרח הרגיל עם ההדרכה של הברייתא אינה מסובכת .המדד הקובע את קידוש
עולמה של תורה לא מתרחש בשגרת החיים אלא דרך מסננים השם או את חילולו הוא המדד החברתי .את המדד לא קובעים
של התקשורת ושל מאבקי כוח ורוח .לכל צד יש הניצחונות בקרב קהילות ייחודיות ,הספונות בהיכלי קודש ,אלא “משאו ומתנו
והכישלונות שלו .קידוש השם אין ָשם .האחריות לחיבור בין בנחת עם הבריות” .זה המפגש שלנו עם מרחב החיים הציבורי.
התורה לכלל ישראל אינה מרפה מאיתנו ולא נותנת מנוח .זהו קידוש השם מתרחש לא באירועים “דתיים” אלא בחדרי המדרגות,
הדגל הגדול שאנו ,אנשי תנועת “בני עקיבא” נושאים בראש במקומות העבודה ,במפגשי נוער ,במסדרונות בתי החולים ובצבא
המחנה .גם אצלנו מתרחשות מעידות מהסוג של “בעל הנס -בהתנהלות השוטפת של החיים הרגילים .החידוש הגדול של
(=הדגל) לא מכיר ב ִנסו” .אני מתפלל שנהיה ראויים לשאת את הגמרא הוא שאי אפשר לחיות חיים של קידוש השם בארבע
אמות של תורה .קידוש השם הרגיל גם לא מתרחש בדרך כלל
הדגל הזה ולקדש את שם ה’ בארץ.
ה’ עמכם!
על קדושה ופוליטיקה
דבר בעולם ולא מפני יראת הרעה ולא כדי לירש הטובה ,אלא מאת :חברת הכנסת ציפי חוטובלי
עושה האמת מפני שהוא אמת וסוף הטובה לבא בגללה” .אני
אוהבת ורואה חשיבות להציץ במשפט הזה לפחות פעם ביום, החיים ‘האמיתיים’ ב’עולם
הגדול’ לא תמיד נוחים לנו,
ולזכור למה באתי למקום הזה. חניכי בני עקיבא .כמעט כל
לצד הקשיים והאתגרים ,עולם העשייה טומן בחובו הזדמנויות מקצוע דורש מאיתנו לוותר
רבות לעשייה וליצירה .אם כל בני ובנות התורה יחששו להיכנס על חלק הסביבה התומכת
לעולם העשייה ,נפקיר להלכה ולמעשה את כל ההשפעה לתרבות שאנו מורגלים בה מבית הספר
הממ”ד ,מהישיבה התיכונית
שאינה ברוח התורה והמצוות. או האולפנה ,מבתי המדרש,
ועדיין ,איך מצליחים להתמודד עם הקשיים והאתגרים? מי ָע ֵרב
מהשירות הלאומי וממחלקות ההסדר.
לנו שאנו נשפיע על הסביבה ולא הסביבה עלינו? רבים חושבים ,ואולי במידה רבה של צדק ,שהדברים נכונים
כאן ,חניכי בני עקיבא ,אתם נכנסים חזק לתמונה .השלב שבו במיוחד בכל הקשור למגרש הפוליטי .העבודה בכנסת נתפסת
אתם נמצאים בחייכם ,זה הזמן לאגור את תעצומות הנפש שיעזרו על ידי רבים כעבודה הדורשת ‘ללכלך את הידיים’ ולוותר על
לכם לצלוח את הקשיים שתחוו בשנים שבהן תצאו מהבועה המצפן המוסרי שהתורה מקנה לנו .אין זו טעות גמורה .כניסה
אל עולם רצוף באתגרים ובאפשרויות .ממש כפי שייעץ יוסף לפוליטיקה ,כמו כמעט כל התקדמות בשוק העבודה ,כרוכה
לפרעה אני מייעצת לכם -נצלו את השנים הטובות כדי לאגור
כוחותִ .למדו בכל הכוחִ ,עסקו בתורה ובהכנה לחיים של תורה, בוויתור על האווירה האידילית שמאפיינת את חיינו הצעירים.
עצבו את אישיותכם כך ששום רוח חזקה לא תוכל לשבור אותה. אולם אין הדבר אומר שלא ניתן להיכנס לפוליטיקה או להתקדם
רק כך ,כשיגיעו השנים הקשות יותר ,תוכלו להשפיע מהקדושה בחיים המקצועיים מבלי לוותר על הערכים שגדלנו והתחנכנו
עליהם .זה קשה ,אמנם ,אך אם אדם מזכיר לעצמו שוב ושוב את
שצברתם על עולם העשייה שאליו תיכנסו. הסיבה שבגללה הוא עוסק במה שהוא עוסק ,הוא יכול להיות
לאט-לאט הציונות הדתית מבינה ש’קדש חייך’ זה לצאת מבית אי של הגינות ,יושרה וקדושה בכל מקצוע ,לרבות בפוליטיקה.
המדרש אל העולם ,ולהביא את התורה אליו .התקשורת ,הצבא, ליד מקומי בלשכתי תליתי הלכה מהרמב”ם שאומרת“ :העובד
בתי המשפט ,הכנסת ,האקדמיה וכל תחומי העשייה מתמלאים מאהבה עוסק בתורה ובמצוות והולך בנתיבות החכמה לא מפני
ב’סרוגים’ המקדשים את חייהם בתורה .תפקידכם להמשיך
את המגמה הזו ,כדי שכוחנו הציבורי לא יהיה קטן מחלקנו
באוכלוסיה ,אם לא שיהיה גדול ממנו.
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | חשון תשע"ב 9