Page 3 - זרעים - חשוון תשע"ב
P. 3

‫אורח מליאה‬

           ‫משולחנם של חברי המליאה‬

‫מעט מהאור לפרשת “לך‪-‬לך”‬
     ‫לאורו של חנן פורת‬

‫רום ההרים‪ ,‬תובע מהעומד מולם להרים עיניו כלפי מעלה ‪-‬‬                                                       ‫מאת‪ :‬מרדכי יוגב‬
                                 ‫כלפי תכלת השמים ובוראם‪.‬‬
                                                               ‫בפרשת “לְך‪-‬לָך” מפציע אורו של אברהם אבינו‪ ,‬אבי האומה‪,‬‬
‫רום ההרים מעמיד את העומד מולם בענווה ‪ -‬נוכח גודלם‬                                                         ‫איש החסד הגדול‪.‬‬
                                                   ‫ועוצמתם‪.‬‬
                                                               ‫העולם כולו נברא במידת החסד‪“ ,‬עולם חסד ייבנה” (‪ ,)1‬אך‬
     ‫רום ההרים ‪ -‬תובע נחישות ומאמץ מהמעפיל לפסגתם‪.‬‬             ‫אברהם אבינו הוא האדם הראשון המאמץ מידה אלוקית זו‬
  ‫הראשונים המעפילים בהר סוללים דרך לבאים בעקבותיהם‪.‬‬
‫המגיעים לראש ההר זוכים לנשום אוויר פסגות ולהקיף במבטם‬                               ‫ומודיע על ידה את שם ה’ לכל הנבראים‪.‬‬
                                                               ‫איש של “חסד שבחסד” היה אברהם אבינו‪ ,‬אך מעל לכך איש‬
                    ‫מרחבים שחסומים בפני העומד בשפלה‪.‬‬
‫חז”ל כינו את אברהם אבינו ‘הר’ ודומה שכל הדברים שלעיל‪,‬‬                                                  ‫של “גבורה שבחסד”‪.‬‬
‫שנאמרו ונכתבו כולם על ידי מו”ר הרב חנן פורת זצ”ל‪,‬‬              ‫מהי אותה “גבורה שבחסד”? זוהי הדרך שבה יוצא החסד‬
‫בפירושיו לפרשת “לך‪-‬לך” בספרו ‘מעט מן האור’‪ ,‬הם גם‬
‫תמצית נשמתו הגדולה‪ ,‬אישיותו הייחודית ופועלו הרב של חנן‬             ‫מהכוח האידיאלי‪ ,‬הרעיוני‪ ,‬אל הפועל הגשמי בעולם הזה‪.‬‬
                                                               ‫הרב חנן פורת זצ”ל קורא למידת הגבורה‪ :‬גבורת ההגשמה‪.‬‬
                                                 ‫פורת עצמו‪.‬‬    ‫גבורה המבליטה את כוחו של אברהם אבינו‪ ,‬על רקע כל‬
           ‫חנן ‪ -‬כך קראו לו רבים‪ ,‬בחינת “גדול מרבן ‪ -‬שמו”‪.‬‬     ‫החולשות האנושיות‪ ,‬לצאת לדרכו הארוכה שנצטווה עליה‪:‬‬
‫חנן ‪ -‬איש המידות הטובות והיושר‪ ,‬שספר מסילת ישרים היה‬
                                                                       ‫“לך‪-‬לך מארצך וממולדתך אל הארץ אשר אראך” (‪.)2‬‬
                             ‫נר לרגליו ובו למד ולימד כל חייו‪.‬‬  ‫אברהם אבינו היה גיבור המגשים את ייעודו בלא להתעייף‪,‬‬
‫חנן שכל חייו היו רצופים בעשיית אורות של חסד ומעשים‬             ‫בלא להישחק או להישבר‪ ,‬תוך חתירה עקבית למילוי ייעודו‬
                                                               ‫הגדול‪ .‬ההתמודדות עם קשיי המציאות העולמית‪ ,‬המחייבת‬
                                                      ‫טובים‪.‬‬   ‫אף מלחמות ושפיכות דמים‪ ,‬מצריכה איזונים בין הערכים‬
‫חנן תלמיד חכם בעל בקיאות עצומה בתורת ישראל‪ ,‬היודע‬              ‫הגדולים‪ .‬אבות האומה נקראו ‘ישרים’ ועל שמם נקרא ספר‬
‫לצטט וללמד בעל פה תנ”ך‪ ,‬סוגיות מכל הש”ס ומדרשי חז”ל‪.‬‬
‫חנן הדולה ומשקה מתורת ואורות רבותיו הגדולים‪ :‬הראי”ה‬                                               ‫בראשית ‘ספר הישר’ (‪.)3‬‬
                                                               ‫על שום שידעו גם את גבורת המלחמה המחייבת מסירות‬
                                           ‫ובנו הרצי”ה זצ”ל‪.‬‬   ‫נפש ושפיכות דמים במאבק ברשע העולמי‪ ,‬גבורה שגם היא‬
‫חנן הכותב ועורך בשנתו האחרונה ובמאמצים רבים ממיטת‬              ‫יסודה בחסד ומתוך יושר לבב‪ ,‬כמאמר בעל המסילת ישרים‪:‬‬
‫חוליו את פירושיו לספר ויקרא‪ ,‬מעלה ומכנה את שמו ומהותו‬          ‫“‪...‬לראות איזה דרך ישכון האור‪ ,‬באמת ובאמונה לעשות הישר‬

                              ‫של ספר ויקרא לספר הקדושה‪.‬‬                                                       ‫בעיני ה’” (‪.)4‬‬
‫חנן הגיבור‪ -‬החולם והלוחם‪ ,‬המצטט את דברי הראי”ה‪:‬‬                ‫“‪...‬אל הארץ אשר אראך” (‪ ,)2‬זו ארץ ישראל‪ ,‬ש”אינה דבר‬
‫“החלומות הגדולים יסוד העולם הם” (‪ ,)9‬ויחד עם זאת יודע‬          ‫חיצוני לאומה‪ ...‬ארץ ישראל היא חטיבה עצמותית‪ ,‬קשורה‬
‫כיצד להגשים את החלום בסיבוכי המציאות‪ .‬כדברי מו”ר‬               ‫בקשר חיים עם האומה‪ ,‬חבוקה בסגולות פנימיות עם מציאותה”‬
‫הרב נריה זצ”ל‪“ :‬גדולים החולמים חלומות גדולים ‪ -‬הופכים‬          ‫(‪ .)5‬משמעות הדבר שההתיישבות בארץ ישראל היא הבשורה‬
                                                               ‫ארוכת‪-‬הטווח לעולם כולו ועל ידה תקוים גם הברכה החותמת‬
                                        ‫החלומות למציאות”‪.‬‬      ‫את ברכת ה’ לאברהם‪“ :‬ונברכו בך כל משפחות האדמה” (‪.)6‬‬
‫חנן חולם ולוחם כצנחן‪ ,‬בין משחררי ירושלים במלחמת ששת‬            ‫דרך עבודת ה’ של אברהם אבינו‪ ,‬כונתה בחז”ל בכינוי ‘הר’‪...”:‬‬
                                                               ‫לא כאברהם שכתוב בו הר‪ ,‬שנאמר‪“ :‬בהר ה’ יראה”‪ .)7(...‬ההר‬
           ‫הימים ופצוע קשה כלוחם במלחמת יום הכיפורים‪.‬‬          ‫מאופיין בגובהו והינשאותו אל‪-‬על‪ .‬העלייה אל ההר תובעת‬
‫גבורת ההגשמה הגדולה של חנן היא העלייה להר והיותו‬
‫ממנהיגי מימוש חזון הדורות של עם ישראל‪“ :‬ושבו בנים‬                                                           ‫נחישות ומאמץ‪.‬‬
                                                               ‫“ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה’ יראה‪ ,‬אשר יאמר היום‬
                                              ‫לגבולם” (‪.)10‬‬
‫תוך כדי המלחמה על שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים‬                                                         ‫בהר ה’ יראה” (‪.)8‬‬
‫החל חנן בהגשמת חלום השיבה לכפר עציון החרב‪ ,‬שממנו‬               ‫קריאת אברהם היא המגדלור לאומה ולאנושות כולה להעפיל‬

                               ‫גלה כילד במלחמת העצמאות‪.‬‬                                                     ‫ולעלות בהר ה’‪.‬‬

                     ‫המשך בעמוד ‪11‬‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | חשון תשע"ב ‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8