Page 3 - זרעים - חשוון תשע"ב
P. 3
אורח מליאה
משולחנם של חברי המליאה
מעט מהאור לפרשת “לך-לך”
לאורו של חנן פורת
רום ההרים ,תובע מהעומד מולם להרים עיניו כלפי מעלה - מאת :מרדכי יוגב
כלפי תכלת השמים ובוראם.
בפרשת “לְך-לָך” מפציע אורו של אברהם אבינו ,אבי האומה,
רום ההרים מעמיד את העומד מולם בענווה -נוכח גודלם איש החסד הגדול.
ועוצמתם.
העולם כולו נברא במידת החסד“ ,עולם חסד ייבנה” ( ,)1אך
רום ההרים -תובע נחישות ומאמץ מהמעפיל לפסגתם. אברהם אבינו הוא האדם הראשון המאמץ מידה אלוקית זו
הראשונים המעפילים בהר סוללים דרך לבאים בעקבותיהם.
המגיעים לראש ההר זוכים לנשום אוויר פסגות ולהקיף במבטם ומודיע על ידה את שם ה’ לכל הנבראים.
איש של “חסד שבחסד” היה אברהם אבינו ,אך מעל לכך איש
מרחבים שחסומים בפני העומד בשפלה.
חז”ל כינו את אברהם אבינו ‘הר’ ודומה שכל הדברים שלעיל, של “גבורה שבחסד”.
שנאמרו ונכתבו כולם על ידי מו”ר הרב חנן פורת זצ”ל, מהי אותה “גבורה שבחסד”? זוהי הדרך שבה יוצא החסד
בפירושיו לפרשת “לך-לך” בספרו ‘מעט מן האור’ ,הם גם
תמצית נשמתו הגדולה ,אישיותו הייחודית ופועלו הרב של חנן מהכוח האידיאלי ,הרעיוני ,אל הפועל הגשמי בעולם הזה.
הרב חנן פורת זצ”ל קורא למידת הגבורה :גבורת ההגשמה.
פורת עצמו. גבורה המבליטה את כוחו של אברהם אבינו ,על רקע כל
חנן -כך קראו לו רבים ,בחינת “גדול מרבן -שמו”. החולשות האנושיות ,לצאת לדרכו הארוכה שנצטווה עליה:
חנן -איש המידות הטובות והיושר ,שספר מסילת ישרים היה
“לך-לך מארצך וממולדתך אל הארץ אשר אראך” (.)2
נר לרגליו ובו למד ולימד כל חייו. אברהם אבינו היה גיבור המגשים את ייעודו בלא להתעייף,
חנן שכל חייו היו רצופים בעשיית אורות של חסד ומעשים בלא להישחק או להישבר ,תוך חתירה עקבית למילוי ייעודו
הגדול .ההתמודדות עם קשיי המציאות העולמית ,המחייבת
טובים. אף מלחמות ושפיכות דמים ,מצריכה איזונים בין הערכים
חנן תלמיד חכם בעל בקיאות עצומה בתורת ישראל ,היודע הגדולים .אבות האומה נקראו ‘ישרים’ ועל שמם נקרא ספר
לצטט וללמד בעל פה תנ”ך ,סוגיות מכל הש”ס ומדרשי חז”ל.
חנן הדולה ומשקה מתורת ואורות רבותיו הגדולים :הראי”ה בראשית ‘ספר הישר’ (.)3
על שום שידעו גם את גבורת המלחמה המחייבת מסירות
ובנו הרצי”ה זצ”ל. נפש ושפיכות דמים במאבק ברשע העולמי ,גבורה שגם היא
חנן הכותב ועורך בשנתו האחרונה ובמאמצים רבים ממיטת יסודה בחסד ומתוך יושר לבב ,כמאמר בעל המסילת ישרים:
חוליו את פירושיו לספר ויקרא ,מעלה ומכנה את שמו ומהותו “...לראות איזה דרך ישכון האור ,באמת ובאמונה לעשות הישר
של ספר ויקרא לספר הקדושה. בעיני ה’” (.)4
חנן הגיבור -החולם והלוחם ,המצטט את דברי הראי”ה: “...אל הארץ אשר אראך” ( ,)2זו ארץ ישראל ,ש”אינה דבר
“החלומות הגדולים יסוד העולם הם” ( ,)9ויחד עם זאת יודע חיצוני לאומה ...ארץ ישראל היא חטיבה עצמותית ,קשורה
כיצד להגשים את החלום בסיבוכי המציאות .כדברי מו”ר בקשר חיים עם האומה ,חבוקה בסגולות פנימיות עם מציאותה”
הרב נריה זצ”ל“ :גדולים החולמים חלומות גדולים -הופכים ( .)5משמעות הדבר שההתיישבות בארץ ישראל היא הבשורה
ארוכת-הטווח לעולם כולו ועל ידה תקוים גם הברכה החותמת
החלומות למציאות”. את ברכת ה’ לאברהם“ :ונברכו בך כל משפחות האדמה” (.)6
חנן חולם ולוחם כצנחן ,בין משחררי ירושלים במלחמת ששת דרך עבודת ה’ של אברהם אבינו ,כונתה בחז”ל בכינוי ‘הר’...”:
לא כאברהם שכתוב בו הר ,שנאמר“ :בהר ה’ יראה” .)7(...ההר
הימים ופצוע קשה כלוחם במלחמת יום הכיפורים. מאופיין בגובהו והינשאותו אל-על .העלייה אל ההר תובעת
גבורת ההגשמה הגדולה של חנן היא העלייה להר והיותו
ממנהיגי מימוש חזון הדורות של עם ישראל“ :ושבו בנים נחישות ומאמץ.
“ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה’ יראה ,אשר יאמר היום
לגבולם” (.)10
תוך כדי המלחמה על שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים בהר ה’ יראה” (.)8
החל חנן בהגשמת חלום השיבה לכפר עציון החרב ,שממנו קריאת אברהם היא המגדלור לאומה ולאנושות כולה להעפיל
גלה כילד במלחמת העצמאות. ולעלות בהר ה’.
המשך בעמוד 11
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | חשון תשע"ב 3