Page 4 - זרעים - חשוון תשע"ב
P. 4

‫פעולה לשולחן השבת ‪ #‬חודש ארגון התשע”ב‬

‫הקריאה “קדש חייך” לא התחילה בבני עקיבא‪.‬‬     ‫"קדש חייך"‬
‫במרוץ השנים היא לובשת ופושטת צורה אך‬
‫למעשה היא מלווה את העם היהודי משחר‬
‫ההיסטוריה‪ ,‬הפיוט “שימו לב על הנשמה” שבו‬

         ‫נעסוק גם הוא קריאה שכזו‪.‬‬

‫מחשבות מנסה הפיוט להוביל את מי‬       ‫שאלות‬                                            ‫אהוד בנאי מספר‪ :‬כשהייתי נער סיפרתי לאבא שלי שיש לי זיכרון‬
                       ‫שהולך לישון?‬                                                   ‫עמום‪ ,‬ספק חלום‪ ,‬איך שפעם ישנתי בבית של סבא וסבתא‪ ,‬ומתוך‬
                                                                                      ‫שינה‪ ,‬לפנות בוקר‪ ,‬שמעתי‪ ,‬או שהיה נדמה לי שאני שומע‪ ,‬קול‬
  ‫על מה אתם חושבים לפני השינה?‬                                                        ‫שירה מהרחוב‪ ,‬והתעוררתי לרגע וראיתי איך סבא מאיר מתעורר‪,‬‬
    ‫האם שינה יכולה להיות קדושה?‬                                                       ‫ניגש לחלון ושר משהו‪ .‬ואבא שלי אמר‪ :‬ודאי‪ ,‬זה לא חלום‪ ,‬כך‬
                                                                                      ‫ה ַש ָמש של בית הכנסת היה מעיר את סבא לסליחות‪ .‬הוא היה‬

                                                                                                                               ‫עומד תחת חלונו ושר‪:‬‬

                                                                                                                              ‫עּורּו ָנא ִּכי ְב ָכל ַל ְי ָלה‬

                                                                                                                            ‫ִנְׁש ַמ ְת ֶכם עֹו ָלה ְל ַמ ְע ָלה‬

                                                                                                                           ‫ָל ֵתת ִּדין ֶחְׁשּבֹון ִמ ְפ ָע ָלּה‬

                                                                                                                                   ‫ְליֹו ֵצר ֶע ֶרב ָו ֹב ֶקר‬

                                                                                                             ‫וסבא היה מתעורר‪ ,‬ניגש לחלון‪ ,‬ועונה לו‪:‬‬

                                                                                                                              ‫ִי ְמ ָצא אֹו ָתּה ְמ ֻקֶׁש ֶטת‬

                                                                                                                                  ‫ְּב ַט ִלית ּו ְבטֹו ֶט ֶפת‬

                                                                                                                                  ‫ְּכמֹו ַּכ ָּלה ְמ ֻק ֶדֶׁשת‬

                                                                                                                                ‫ָּת ִמיד ַּבּבֹ ֶקר ַּבּבֹ ֶקר‬

                                                                                       ‫ומאז הסיפור של אבא שלי יש לי יחס מיוחד מאוד אל הפיוט‬
                                                                                         ‫המיוחד הזה‪ ,‬שברבות השנים למדתי שיש לו בתים נוספים‪,‬‬
                                                                                          ‫ושהוא מתחיל במשפט הנפלא‪“ :‬שימו לב אל הנשמה”‪ ,‬או‬
                                                                                          ‫לפי נוסח אחר‪“ :‬שימו לב על הנשמה”‪ ,‬ויש אורות גדולים‬
                                                                                          ‫במילים שלו‪ ,‬ושיש לו פזמון נפלא לא פחות‪“ :‬אֹו ֶדה ָל ֵאל ֵל ָבב‬
                                                                                                                          ‫חֹו ֵקר ְּב ָרן ַי ַחד ּכֹו ְכ ֵבי בֹ ֶקר”‪...‬‬

‫וכך אומרת הגמרא במסכת נידה (ל’ ע”ב) על העּובר שנמצא במעי אמו‪:‬‬

‫נר דלוק על ראשו וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו‪ ,‬שנאמר (איוב‬
‫כ”ט‪ ,‬ג’)‪ְּ“ :‬ב ִהּלֹו ֵנרֹו ֲע ֵלי ֹראִׁשי ְלאֹורֹו ֵא ֶלְך חֶֹׁשְך”‪ ,‬ואל תתמה‪ ,‬שהרי‬
‫אדם ישן כאן ורואה חלום באספמיא‪ ...‬ומלמדין אותו כל התורה כולה‪...‬‬
‫וכיון שבא לאוויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה‬

                                                             ‫כולה‪...‬‬

                                               ‫עד כאן לשון הגמרא‪.‬‬

‫הביטוי “חלום באספמיה” משמש היום לצורך פסילת רעיון או חזון‬
‫שנראה חסר סיכוי‪ ,‬אבל כאן הוא משמש הוכחה לכך שאין להתפלא‬
‫על כך שנשמת העובר רואה מקצה העולם ועד קצהו‪ ,‬כמו שאדם‬
‫שישן שנת לילה במקום מסוים וחולם שהוא נמצא באספמיה‪ ,‬היא‬

                        ‫ספרד‪ ,‬שנחשבה בימי הגמרא לקצה העולם‪.‬‬

‫שאלה‬  ‫מדוע לדעתכם מספרת לנו הגמרא על כך‬
      ‫שהתינוק לפני לידתו לומד את כל התורה כולה‪,‬‬
      ‫איזה מסר היא מבקשת להעביר על מהותו של‬

                                                ‫האדם?‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | חשון תשע"ב‬                                      ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9