Page 7 - זרעים - חשוון תשע"ב
P. 7

‫פרויקט מיוחד‬

‫חרדת קודש ‪ -‬הזמנה לשיח‬

  ‫הקריאה לקדושה אל מול הרצון של אדם “לחיות את חייו”?‬                                                       ‫מאת‪ :‬רועי זמיר‬
‫יתרה מזו‪ ,‬כשאנו מנסים לפזר את הקדושה על כל שדרות החיים‪,‬‬
‫להרחיב את גבולה‪ ,‬אנחנו עלולים גם לרוקן אותה מתוכן‪ .‬ישעיה‬      ‫השנה בחרה תנועת בני עקיבא לעסוק בחודש‬
‫בחזון חד‪-‬פעמי ומפעים רואה את המלאכים בהיכל אומרים‬             ‫הארגון בנושא הקדושה‪ ,‬לאור הסיסמה “קדש‬
‫“קדוש‪ ,‬קדוש‪ ,‬קדוש”‪ ,‬אבל מה מן העוצמות הללו מגיע לקדושה‬         ‫חייך”‪ ,‬ואולי זה דווקא הזמן להעלות על פני‬
‫של מנחה בכ”ח בחשוון? האם איננו שוחקים את עוצמתה של‬
‫הקדושה בכך שאנחנו משתמשים בה יותר מדי ומדברים עליה‬              ‫השטח כמה שאלות‪ ,‬דווקא סביב הקשיים‬
‫יותר מדי? אולי צריך להשיב את הקדושה אל העולם האינטימי של‬         ‫שהקריאה הזו מעלה‪ .‬ניסיתי להעלות על‬
‫האדם ולא להשתמש בה כסיסמה וקריאה שאנו קוראים בראש‬             ‫הכתב כקריאה לדיון כמה חרדות מפני העיסוק‬
‫חוצות? בשל השימוש הרב נתפס לא פעם השיח על הקדושה‬
‫בקרב צעירים רבים כצביעות‪ ,‬כאמירות שנאמרות מן השפה‬                           ‫בנושא הקדושה‬
‫ולחוץ ואין להן כיסוי‪ ,‬ולפעמים אפילו סוג של מניפולציה‪ ,‬הם כבר‬
‫אינם נותנים אמון בחוויית הקדושה של המחנכים ושל הממסד‪.‬‬         ‫אנחנו מרבים לומר שהקדושה צריכה לחלחל לכל שדרות החיים‪,‬‬
‫תוצר נוסף ומורכב של השיח על הקדושה הוא השיפוטיות‬              ‫להופיע בכל מקום‪ ,‬בתפיסה הציונית‪-‬דתית הקלאסית צריך גם‬
‫שנגזרת ממנה‪ .‬זה מתחיל במרחב האישי ‪-‬כאשר אדם צריך כל‬           ‫“לקדש את החומר”‪ .‬על פניו לעתים זו נראית הקלה שמאפשרת‬
‫הזמן למדוד את עצמו אל מול מושגים של קדושה‪ ,‬של נבדלות‪,‬‬         ‫יחס חיובי גם לחיי החול‪ ,‬אך למעשה זו דרישה קיצונית וקשה‬
‫של רוממות הוא חייב להכניס את עצמו למערכת מתמדת של‬             ‫מאוד‪ ,‬היא תובעת את כל תחומי החיים ולפעמים יש מי שיש‬
‫בחינה עצמית שעלולה לגלוש לתחושת מחנק‪ ,‬או עצבנות רבה‪.‬‬          ‫לו תחושה שלא נשאר לו מקום לעצמו‪ .‬במקום ששרים “קדש‬
‫אבל הבעיה החריפה יותר מתעוררת כאשר הסביבה שלו מתחילה‬          ‫חייך” אינך יכול לשיר “סתם יום של חול”‪ ,‬אין סתם (וגם אין‬
‫לבחון ולשפוט את קדושתו‪ ,‬כי הקדושה היא גם “קדושת המחנה”‪.‬‬       ‫חול)‪ ,‬הכול צריך להיות תכליתי‪ ,‬הכל מוכוון מטרה‪ .‬חשבתם פעם‬
‫הקדושה הופכת להיות סרגל‪ ,‬חלק מהטרמינולוגיה של הביקורת‬         ‫איזה משקל זה מניח על הכתפיים? הרב קוק כותב ש”האנשים‬
‫שהסביבה משמיעה עליו‪ ,‬צניעותו של אדם ואורח חייו נמדדים‬         ‫הגדולים באים להמבוקשים היותר קטנים בדרכים של גדלות” ‪ -‬זה‬
‫לא רק על ידו‪ ,‬מתוך רגשי הקודש האישיים שלו‪ ,‬אלא גם מתוך‬        ‫משפט אדיר‪ ,‬מלא עוצמה מצד אחד‪ ,‬אך מן הצד השני לפעמים‬
‫דרישת הקדושה הקולקטיבית שמטבע הדברים אין לה אלא מה‬            ‫אתה רוצה לעשות דברים קטנים בקטנות ‪ -‬לאכול גלידה‪ ,‬לגרד‬
‫שעיניה רואות‪ .‬האם יש מקום לסובלנות כשהיא עומדת אל מול‬         ‫בגב‪ ,‬סתם לישון‪“ .‬קדושה אני מבקש” היו מילותיו של הרב‬
‫הקדושה? האם אל מול עוצמת תביעתה הבלתי מתפשרת של‬               ‫נריה על ערש דווי‪ .‬זו אמירה מדהימה‪ ,‬אך איך יכול להכיל אותה‬
‫הקדושה להתמסרות מלאה יש מקום לקבל גם מי שמעוניין‬              ‫מי שמתחשק לו עכשיו מנה פלאפל‪ .‬הדרישה הזו יכולה להביא‬
                                                              ‫לשלושה מצבים‪ :‬האחד הוא שאדם אכן יחיה כך את חייו‪ ,‬השני‬
                         ‫בקדושה למחצה‪ ,‬לשליש או לרביע?‬        ‫שהוא לא יחיה כך‪ ,‬אך כל חייו יחוש ייסורי מצפון על העובדה‬
‫אין ספק שהקדושה היא אבן יסוד בתפיסת העולם היהודית‪,‬‬            ‫שהוא פשוט חי‪ ,‬והשלישי הוא שאדם פשוט יגיד “איני רוצה את‬
                                                              ‫זה‪ ,‬עזבו אותי‪ ,‬תנו לחיות חיים נורמליים וטבעיים”‪ .‬היכן עומדת‬
                     ‫דווקא בשל כך היא מצריכה דיון מעמיק‪.‬‬

‫רוצה להצטרף לרשימת תפוצה של בני עקיבא ולקבל מכתבים‪,‬‬
                        ‫עדכונים וחומרי הדרכה היישר לדוא"ל שלך?!‬

       ‫כל שעליך לעשות הוא לשלוח את כתובת הדוא"ל שלך ל‪:‬‬
                                                               ‫‪top@bneiakiva.org.il‬‬

                              ‫נא לציין שם מלא‪ ,‬תפקיד‪ ,‬מחוז‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | חשון תשע"ב ‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12