Page 11 - זרעים - אלול תשע"ז
P. 11
אלול תשע״ז | שבת כי תצא |
> מעודדים ,מזכירים ומעירים רוני וולטרס ,מדריכת שבט מעלות בסניף נתניה מרכז:
"יש פעמים שאני צריכה להכין פעולה ובמקביל ללמוד
להורים תגובות מגוונות לשילוב בין המסגרות – יש מי שתומך למבחן גדול ,ואני לא יכולה להעביר פעולה לא טובה
ומי שפחות" .ההורים שלי רואים חשיבות בפעילות בתנועה ,אבל
כשזה מתחיל להיות על חשבון הלימודים הם לא מרוצים" ,משתפת רק בגלל שיש לי מבחן"
יצחקי" .הם מבקשים ממני להקדיש את מה שנדרש ללימודים כי
שם העתיד שלי ,ואת שאר הזמן להקדיש לנתינה ולהתנדבות .הם ומהו האינטרס של התלמידים להתאמץ לשלב את הלימודים עם
לא רוצים שאזניח את הלימודים או את התנועה ,כי גם בהמשך העשייה בתנועה?
החיים אצטרך לשלב כמה משימות ,אבל הם כן מזכירים ומעירים
אולפנת גילה בבית שמש היא אחד ממוסדות הלימודים שבהם
כשאני מקדישה פחות ללימודים". מעודדים את התלמידים להיות פעילים בתנועה .יעל ואן דייק,
"ההורים שלי מעודדים אותי להיות פעילה בתנועה למרות ראשת האולפנה ,מספרת" :מכיוון שאנחנו מאמינים מאוד בפעילות
שלפעמים זה פוגע בי מבחינה לימודית" ,מספרת ששון" .בתמונה התנועתית אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם ולא פעמיים מהנדסים
הגדולה הם רואים שיש תוצאה למה שאני עושה ולכן הם מוכנים את מערכת השעות ,את לוח הבחינות ואת מערך הלימודים לטובת
שיהיה לזה מחיר קטן מבחינה לימודית .הם רואים שאני עושה התנועה והסניפים .זוהי אבן יסוד בתפיסה של האולפנה ,ואנחנו
משתדלים מאוד להיות במקום שהבנות מבינות ומרגישות שאנחנו
משהו שאני מאמינה בו ותורם לאחרים". לא רק רוצים את זה ,אלא זה חלק אמיתי מהתפיסה החינוכית שלנו.
"תגובה אחת של סבתא שלי זכורה לי במיוחד" ,מספרת הללי: "אי-אפשר לחנך לערכים בלי לחיות ערכים; אי-אפשר לחנך
"בחופש עשינו קייטנה לילדים שעלו מצרפת ,וסבתא שלי ,שגם לאזרחות טובה בלי להרגיש מה זה אזרח טוב; אי-אפשר לחנך
היא עלתה מצרפת לפני המון שנים ,ממש התרגשה ואמרה לי לתורה ולמצוות ולא לאפשר לתלמידים שלנו ליישם את זה .בעיניי
זו תנועת נפש אחת גדולה ,ואי-אפשר להשאיר אותה בתוך הכיתה,
שהעשייה שלי חשובה .התגובה שלה גרמה לי לסיפוק רב". היא חייבת לצאת החוצה כל הזמן ולהתבטא גם בעשייה תנועתית".
שיר צילה ששון ,חברה בצוות נחשון בסניף קדומים ,מוסיפה
יעל ואן דייק ,ראשת אולפנת גילה בבית שמש: לתאר את החשיבות בשילוב המסגרות" :שתי המסגרות עוסקות
"אי-אפשר לחנך לתורה ולמצוות ולא לאפשר לתלמידים שלנו בהעצמה אישית .הלימודים הם בשביל עצמי ואילו הצוות הוא למען
הסביבה .בעיניי צריך ללמוד לשלב בין שני הדברים האלה לא רק
ליישם את זה .בעיניי זו תנועת נפש אחת גדולה ,ואי- בשלב הנערות אלא הלאה להמשך החיים .מצד אחד לעשות למען
אפשר להשאיר אותה בתוך הכיתה ,היא חייבת לצאת אנשים אחרים ,ומצד אחר לא לשכוח את עצמנו ואת עתידנו .בגרעין
אנחנו לומדים איך מרימים מיזמים ,מהי תקשורת נכונה עם החברה
החוצה כל הזמן ולהתבטא גם בעשייה תנועתית" והסביבה ,כיצד מתמודדים עם עומס ומצבי לחץ – והלמידה הזו
> חלופה ראויה משליכה על כל החיים ותורמת גם בשילוב שתי המסגרות".
"השילוב בין הדברים הכניס אותי לפרופורציות" ,מוסיפה גם רוני
אם כן ,איך בכל זאת משלבים בין המסגרות? ששון מייעצת" :כל וולטרס" .בהדרכה קיבלתי כלים להתמודד עם מצבים שלא נתקלתי
אחד צריך לחשוב ולהחליט מה סדר העדיפויות שלו .לכל אחד יש בהם עד עכשיו ,למדתי ערכים כמו עמידה בזמנים ,ואני מבטאת
מה שחשוב לו יותר ומה שחשוב לו פחות גם בלי קשר ללימודים או
לתנועה" .יצחקי מוסיפה" :צריך לנצל את הזמן ,להחליט מה חשוב אותם גם בבית הספר".
ומה לא ולראות בכל יום כיצד מכניסים את הכול באותו היום .איזו "אני חושבת שנוער שאינו פעיל בהדרכה ,בצוות ,במפעלים או
שעה מקדישים לסניף ,איזו לבית הספר וגם איזו לזמן חופשי ,לבנות בתנועה בכלל ,מפסיד הזדמנות משמעותית של גילוי כוחות ושל
ממש לוח זמנים מסודר ולא להסס לבקש עזר ועצות מחברים, מימוש פוטנציאל" ,מוסיפה ואן דייק" .הרבה מאוד פעמים כאשר
מהקומונרית ואפילו מהמורים .יש תקופות שבהן מצליחים לשלב אני מזהה בנות שלא נכנסו להדרכה או לגרעין מסיבה מסוימת ,אני
יותר בין המסגרות ויש תקופות שמצליחים פחות ,ולכן חשוב לשתף מנסה לייצר כל מיני מסגרות חלופיות שיאפשרו להן לגלות מנהיגות
גם את הקומונרית בנוגע לזמנים וליכולות". ולבטא את עצמן באולפנה ומחוצה לה".
יעל ואן דייק מייעצת גם לאנשי החינוך" :הייתי מציעה לאנשי
החינוך לשאול מהן החלופות הקיימות מחוץ ללימודים ,ולהבין מדוע יעל יצחקי ,פעילה בצוות נחשון:
התנועה היא חלופה ראויה שתורמת לתלמידים .הייתי ממליצה "צריך לנצל את הזמן ,להחליט מה חשוב ומה לא ולראות
להם ללוות את התלמידים בדילמות הקיימות בסניפים ,כי כמעט כל בכל יום כיצד מכניסים את הכול באותו היום .איזו שעה
דילמה נושקת לעולם הערכים שאנו מתמודדים איתו בבית הספר, מקדישים לסניף ,איזו לבית הספר וגם איזו לזמן חופשי,
וזוהי הזדמנות להעצים את הערכים שאנחנו מחנכים אליהם בבית
לבנות ממש לוח זמנים מסודר"
הספר ,ולא להשאיר אותם בתאוריה".
11