Page 11 - זרעים - אלול תשע"ז
P. 11

‫אלול תשע״ז | שבת כי תצא |‬

               ‫> מעודדים‪ ,‬מזכירים ומעירים‬                            ‫רוני וולטרס‪ ,‬מדריכת שבט מעלות בסניף נתניה מרכז‪:‬‬
                                                                     ‫"יש פעמים שאני צריכה להכין פעולה ובמקביל ללמוד‬
    ‫להורים תגובות מגוונות לשילוב בין המסגרות – יש מי שתומך‬           ‫למבחן גדול‪ ,‬ואני לא יכולה להעביר פעולה לא טובה‬
    ‫ומי שפחות‪" .‬ההורים שלי רואים חשיבות בפעילות בתנועה‪ ,‬אבל‬
    ‫כשזה מתחיל להיות על חשבון הלימודים הם לא מרוצים"‪ ,‬משתפת‬                         ‫רק בגלל שיש לי מבחן"‬
    ‫יצחקי‪" .‬הם מבקשים ממני להקדיש את מה שנדרש ללימודים כי‬
    ‫שם העתיד שלי‪ ,‬ואת שאר הזמן להקדיש לנתינה ולהתנדבות‪ .‬הם‬         ‫ומהו האינטרס של התלמידים להתאמץ לשלב את הלימודים עם‬
    ‫לא רוצים שאזניח את הלימודים או את התנועה‪ ,‬כי גם בהמשך‬                                                        ‫העשייה בתנועה?‬
    ‫החיים אצטרך לשלב כמה משימות‪ ,‬אבל הם כן מזכירים ומעירים‬
                                                                   ‫אולפנת גילה בבית שמש היא אחד ממוסדות הלימודים שבהם‬
                                   ‫כשאני מקדישה פחות ללימודים"‪.‬‬    ‫מעודדים את התלמידים להיות פעילים בתנועה‪ .‬יעל ואן דייק‪,‬‬
    ‫"ההורים שלי מעודדים אותי להיות פעילה בתנועה למרות‬              ‫ראשת האולפנה‪ ,‬מספרת‪" :‬מכיוון שאנחנו מאמינים מאוד בפעילות‬
    ‫שלפעמים זה פוגע בי מבחינה לימודית"‪ ,‬מספרת ששון‪" .‬בתמונה‬        ‫התנועתית אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם ולא פעמיים מהנדסים‬
    ‫הגדולה הם רואים שיש תוצאה למה שאני עושה ולכן הם מוכנים‬         ‫את מערכת השעות‪ ,‬את לוח הבחינות ואת מערך הלימודים לטובת‬
    ‫שיהיה לזה מחיר קטן מבחינה לימודית‪ .‬הם רואים שאני עושה‬          ‫התנועה והסניפים‪ .‬זוהי אבן יסוד בתפיסה של האולפנה‪ ,‬ואנחנו‬
                                                                   ‫משתדלים מאוד להיות במקום שהבנות מבינות ומרגישות שאנחנו‬
                             ‫משהו שאני מאמינה בו ותורם לאחרים"‪.‬‬    ‫לא רק רוצים את זה‪ ,‬אלא זה חלק אמיתי מהתפיסה החינוכית שלנו‪.‬‬
    ‫"תגובה אחת של סבתא שלי זכורה לי במיוחד"‪ ,‬מספרת הללי‪:‬‬           ‫"אי‪-‬אפשר לחנך לערכים בלי לחיות ערכים; אי‪-‬אפשר לחנך‬
    ‫"בחופש עשינו קייטנה לילדים שעלו מצרפת‪ ,‬וסבתא שלי‪ ,‬שגם‬          ‫לאזרחות טובה בלי להרגיש מה זה אזרח טוב; אי‪-‬אפשר לחנך‬
    ‫היא עלתה מצרפת לפני המון שנים‪ ,‬ממש התרגשה ואמרה לי‬             ‫לתורה ולמצוות ולא לאפשר לתלמידים שלנו ליישם את זה‪ .‬בעיניי‬
                                                                   ‫זו תנועת נפש אחת גדולה‪ ,‬ואי‪-‬אפשר להשאיר אותה בתוך הכיתה‪,‬‬
           ‫שהעשייה שלי חשובה‪ .‬התגובה שלה גרמה לי לסיפוק רב"‪.‬‬       ‫היא חייבת לצאת החוצה כל הזמן ולהתבטא גם בעשייה תנועתית"‪.‬‬
                                                                   ‫שיר צילה ששון‪ ,‬חברה בצוות נחשון בסניף קדומים‪ ,‬מוסיפה‬
          ‫יעל ואן דייק‪ ,‬ראשת אולפנת גילה בבית שמש‪:‬‬                 ‫לתאר את החשיבות בשילוב המסגרות‪" :‬שתי המסגרות עוסקות‬
    ‫"אי‪-‬אפשר לחנך לתורה ולמצוות ולא לאפשר לתלמידים שלנו‬            ‫בהעצמה אישית‪ .‬הלימודים הם בשביל עצמי ואילו הצוות הוא למען‬
                                                                   ‫הסביבה‪ .‬בעיניי צריך ללמוד לשלב בין שני הדברים האלה לא רק‬
      ‫ליישם את זה‪ .‬בעיניי זו תנועת נפש אחת גדולה‪ ,‬ואי‪-‬‬             ‫בשלב הנערות אלא הלאה להמשך החיים‪ .‬מצד אחד לעשות למען‬
     ‫אפשר להשאיר אותה בתוך הכיתה‪ ,‬היא חייבת לצאת‬                   ‫אנשים אחרים‪ ,‬ומצד אחר לא לשכוח את עצמנו ואת עתידנו‪ .‬בגרעין‬
                                                                   ‫אנחנו לומדים איך מרימים מיזמים‪ ,‬מהי תקשורת נכונה עם החברה‬
       ‫החוצה כל הזמן ולהתבטא גם בעשייה תנועתית"‬                    ‫והסביבה‪ ,‬כיצד מתמודדים עם עומס ומצבי לחץ – והלמידה הזו‬

                            ‫> חלופה ראויה‬                                 ‫משליכה על כל החיים ותורמת גם בשילוב שתי המסגרות"‪.‬‬
                                                                   ‫"השילוב בין הדברים הכניס אותי לפרופורציות"‪ ,‬מוסיפה גם רוני‬
    ‫אם כן‪ ,‬איך בכל זאת משלבים בין המסגרות? ששון מייעצת‪" :‬כל‬        ‫וולטרס‪" .‬בהדרכה קיבלתי כלים להתמודד עם מצבים שלא נתקלתי‬
    ‫אחד צריך לחשוב ולהחליט מה סדר העדיפויות שלו‪ .‬לכל אחד יש‬        ‫בהם עד עכשיו‪ ,‬למדתי ערכים כמו עמידה בזמנים‪ ,‬ואני מבטאת‬
    ‫מה שחשוב לו יותר ומה שחשוב לו פחות גם בלי קשר ללימודים או‬
    ‫לתנועה"‪ .‬יצחקי מוסיפה‪" :‬צריך לנצל את הזמן‪ ,‬להחליט מה חשוב‬                                               ‫אותם גם בבית הספר"‪.‬‬
    ‫ומה לא ולראות בכל יום כיצד מכניסים את הכול באותו היום‪ .‬איזו‬    ‫"אני חושבת שנוער שאינו פעיל בהדרכה‪ ,‬בצוות‪ ,‬במפעלים או‬
    ‫שעה מקדישים לסניף‪ ,‬איזו לבית הספר וגם איזו לזמן חופשי‪ ,‬לבנות‬   ‫בתנועה בכלל‪ ,‬מפסיד הזדמנות משמעותית של גילוי כוחות ושל‬
    ‫ממש לוח זמנים מסודר ולא להסס לבקש עזר ועצות מחברים‪,‬‬            ‫מימוש פוטנציאל"‪ ,‬מוסיפה ואן דייק‪" .‬הרבה מאוד פעמים כאשר‬
    ‫מהקומונרית ואפילו מהמורים‪ .‬יש תקופות שבהן מצליחים לשלב‬         ‫אני מזהה בנות שלא נכנסו להדרכה או לגרעין מסיבה מסוימת‪ ,‬אני‬
    ‫יותר בין המסגרות ויש תקופות שמצליחים פחות‪ ,‬ולכן חשוב לשתף‬      ‫מנסה לייצר כל מיני מסגרות חלופיות שיאפשרו להן לגלות מנהיגות‬

                          ‫גם את הקומונרית בנוגע לזמנים וליכולות"‪.‬‬                            ‫ולבטא את עצמן באולפנה ומחוצה לה"‪.‬‬
    ‫יעל ואן דייק מייעצת גם לאנשי החינוך‪" :‬הייתי מציעה לאנשי‬
    ‫החינוך לשאול מהן החלופות הקיימות מחוץ ללימודים‪ ,‬ולהבין מדוע‬                 ‫יעל יצחקי‪ ,‬פעילה בצוות נחשון‪:‬‬
    ‫התנועה היא חלופה ראויה שתורמת לתלמידים‪ .‬הייתי ממליצה‬            ‫"צריך לנצל את הזמן‪ ,‬להחליט מה חשוב ומה לא ולראות‬
    ‫להם ללוות את התלמידים בדילמות הקיימות בסניפים‪ ,‬כי כמעט כל‬      ‫בכל יום כיצד מכניסים את הכול באותו היום‪ .‬איזו שעה‬
    ‫דילמה נושקת לעולם הערכים שאנו מתמודדים איתו בבית הספר‪,‬‬         ‫מקדישים לסניף‪ ,‬איזו לבית הספר וגם איזו לזמן חופשי‪,‬‬
    ‫וזוהי הזדמנות להעצים את הערכים שאנחנו מחנכים אליהם בבית‬
                                                                                 ‫לבנות ממש לוח זמנים מסודר"‬
                               ‫הספר‪ ,‬ולא להשאיר אותם בתאוריה"‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16