Page 6 - זרעים - אלול תשע"ז
P. 6
סניפתוח בסניפי מחוז דן – נותנים מענה לצורכי החניכים
יוזמה חדשה סוחפת את סניפי מחוז דן' :סניפתוח' .במסגרת היוזמה נפתחים 22הסניפים ערב
נוסף מעבר לשעות הפעילות הקבועה בהובלת פעילי חבריא ב' מהשבט החדש.
מיזם 'סניפתוח' כולל שני חלקים ,האחד משתנה והאחר קבוע :בחלק הראשון מגיעים
החניכים לסניף לשיעורי תורה ,למפגש חברתי ,לשיחות אישיות עם המדריכים או להכנת
שיעורי בית .בחלק מהסניפים משתמשים בזמן הזה כדי ליצור יחד דבר מה לסניף – פסל
מחומרים ממוחזרים או שלט כניסה מהודר ,לדוגמה .בחלק השני הקומונרית מוציאה משחקי
קופסה שהתנועה רכשה לסניפים במרוכז ,וחברי הסניף משחקים משחק חופשי.
"המיזם יוצר דינמיקה חיובית ובריאה בין
החניכים" ,אומרת אוריה אביבה משה,
רכזת סניפי דרום מחוז דן ויוזמת 'סניפתוח'.
"התגובות שאני מקבלת טובות מאוד .חניכים
רכ"זאהותחמיריויסזנבהייםפאתייובוידצבברררויהדםיאמנמהשמחיבוהיזק-ןהדן: וקומונריות מרגישים שזה מייצר להם עוגן
החניכים" קבוע בסניף ,מה גם שהמיזם מובל על ידי
חברי השבט החדש ,שמקבלים אחריות לסניף.
גם החניכים נהנים מאינטראקציה בריאה סביב
משחקי קופסה ,גם התחרותיים שבהם .יש לנו
סניפים שמפעילים שני ימים – סניפתוח חבריא
א' וסניפתוח חבריא ב' – וגם תקן מיוחד של בת
שירות שאחראית לפעילות בסניפים האלה".
"לבנות את הגשר הזה" צילום :איציק בירן
ד"ר עליזה בלוך ,מנהלת בתי הספר השש-שנתיים של רשת החינוך 'ברנקו וייס' ולשעבר
מנהלת תיכון 'ברנקו וייס' בבית שמש וחברת מליאת ההנהלה הארצית של התנועה ,חובקת
ספר ראשון – 'לבנות את הגשר הזה' .הספר ,אסופת סיפורים ,תובנות והרהורים חינוכיים
שנאספו במהלך עבודתה כמנהלת התיכון הממלכתי הגדול בבית שמש ,מכיל רעיונות
ומחשבות שישמשו כל מי שמתעסק בחינוך" .הספר בעצם מדבר על העובדה שכל מפגש
בין אנשים הוא בנייה של גשר" ,אומרת עליזה" .בין שפוגשים במדריך בין שבחניך בין שברכז
מחוז בין שבאדם אחר ,אנחנו צריכים להשקיע בבניית הקשר איתו ולא לקוות שהוא יקרה
מעצמו .מה שמתאים לחניך אחד לאו דווקא מתאים לחניך אחר ,וחשוב שנהיה כל הזמן
בתהליך של בנייה".
אילו מסרים בספר מתאימים למדריכים בתנועה?
"חשוב לי שמדריכים וקומונריות יקראו את הספר מכמה סיבות :קודם כול כי הוא מקנה
הבנה של תהליך קבלת ההחלטות החינוכיות ומחדד את התובנה של מורכבות השיקולים ואת
הידיעה שלכל בחירה יש מחירים .אני רוצה שהמדריכים יבינו שחלק מהתפקיד של המחנך
הוא לקבל החלטה על בסיס סיפור שלם .לכל חניך יש רקע שלם ,כל חניך נושא איתו שקים
וצריך להכיר אותם כדי לקבל החלטה נבונה .נוסף על כך מובע בו העידוד שלא לוותר על שום
ילד גם כשזה קשה .חשוב לי לעורר השראה שלא לוותר על חניכים שבמבט ראשון קשה
איתם.
"להשקיע בילדים שמורעלים על בני עקיבא ואח שלהם היה מדריך ואימא שלהם הייתה
קומונרית זה יפה מאוד ,אבל התנועה שלנו נמדדת ביכולת שלה להוביל גם את מי שממבט
ראשון אינם שותפים לנו .השאלה היא אם אנחנו מוותרים עליהם מראש או ש'ופרצת' ,מה
שאומר שבכל שלב ובכל רגע אני בוחנת מה עשיתי כדי שכל חניך ירגיש שהסניף הזה נועד
בשבילו .אני לא עושה 'חסד' עם הילד הזה ,אני פשוט עושה את העבודה החינוכית האמיתית
ומוודאת שלא יישאר אף ילד מאחור".
סמינריון חדש בתנועה!
בפעם הראשונה התקיים סמינריון הדרכה לבנות השירות של התנועה השותפות בהדרכת
חבריא ב' וצוותי נחשון .הסמינריון התקיים לפני שלושה שבועות במגדל עוז ,ובמשך שלושה
ימים עברו בנות השירות הכשרה מקצועית לתפקיד .בהכשרה למדו הבנות כיצד להוביל את
חבריא ב' והצוותים במקצועיות ובחיבור לתנועה ולדרך תורה ועבודה .בסמינריון השתתפו
שישים בנות מתוך מאה שנכנסו לתפקיד ,והוא חלק מיישום החלטות הוועדה להעצמת
חבריא ב'.
6