Page 17 - זרעים-ניסן-תשע"ז
P. 17

‫ניסן תשע"ז ‪ .‬אפריל ‪2017‬‬

‫אלחנן שטיגליץ • ראש מחלקת הדרכהמתיומרפתחדהלרלמבודקואתק?‬
‫"אם ישארו המעשים מצות אנשים מלומדה‪ ,‬לא לבד שלא יועילו אלא ואחריהם שמטרתם להרחיב את המסר‪ ,‬לכן בניתוח כדאי לדלג עליהם‬

‫גם ישפילו עוד את הרעיון‪ ,‬וסוף שפלות הרעיון להגמר בבטול המעשים‪ .‬בתחילה‪ ,‬ולאחר מכן לחזור לביטויים ולנתח אותם בפני עצמם‪.‬‬

‫אבל לא נבהל כלל מהמפחידים אותנו מתעופת המחשבה‪ ,‬האומרים הרב זצ"ל משתמש בהרבה ביטויים מהתנ"ך ומדברי חז"ל ומפרש‬

‫שאנו מתאמרים לעלות מרומי שחקים באין סולם‪ .‬לא כן‪ ,‬יש לנו סולם אותם בהקשר הייחודי של הפסקה‪ ,‬וכדאי לפתוח את הספר ולקרוא‬

‫מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה‪ :‬המאור שבנשמתנו‪ ,‬בנשמת הכלל את הפסוק או את הגמרא המדוברת כדי לראות את הקשר הבסיסי‬

                                      ‫ומשם להבין לאן הרב זצ"ל לקח את הביטוי‪.‬‬  ‫ובנשמת הפרט‪ ,‬אשר יתעורר יפה על ידי אור גנזי תורה"‪.‬‬

‫זה היה בכיתה י'‪ .‬שמיניסט אחד ראה אותי מסתובב עם 'אורות' ביד‪ ,‬הרבה מהביטויים של הרב הם ייחודיים לו ומתפרשים במקומות‬

‫ואמר‪" :‬מה נראה לך? אורות לומדים מינימום בשיעור ג'‪ ,‬אחרי שלמדת מקבילים‪ .‬הלמידה של הרב זצ"ל אינה יכולה להסתכם רק במקור‬

‫אחד או בפסקה אחת אלא חובה ללמוד תמונה שלמה כדי להבין למה‬                      ‫והעמקת"‪.‬‬

                                             ‫אני זוכר את הבוז שעל פניו‪ ,‬ובכל פעם שנפגשנו בבית מדרש הוא היה הייתה כוונתו‪.‬‬

‫מסתכל עליי לומד בספר במבט כזה‪ .‬פעם הוא טרח לומר לי גם‪" :‬אתה השפה של הרב זצ"ל היא שפה שיש בה שילוב של עברית מתחדשת‬

‫עם עברית תנ"כית וחז"לית‪ .‬החיבור בין השפות השונות הוא קצת‬                      ‫לא מבין כלום‪ ,‬גם כשאתה חושב שאתה מבין אתה לא מבין כלום"‪.‬‬

‫מאז בגרתי קצת‪ ,‬את ספר 'אורות' מכיתה י' אני שומר מכל משמר; זה מסובך לנער ממוצע בימינו‪ ,‬לכן כדאי לראות שאנחנו מבינים את‬

                                            ‫הספר שפתח לי את הלב למציאות החיים שלנו בעולם שבו אנחנו חיים‪ ,‬המילים הפשוטות‪.‬‬

                                                                              ‫זה ספר שהיה מכונן מבחינתי במפגש עם הרב זצ"ל‪ .‬בצדי עמודי הספר‬
                                      ‫יש הערות שחלקן נכונות וחלקן‪ ...‬הערות של נער עמל‬
‫למדתם פסקה או שתיים? זה לא אומר שאתם‬         ‫זה היה בכיתה י'‪.‬‬                 ‫בכיתה י'‪.‬‬

‫כבר בקיאים ורגילים‪ .‬לימוד של כתבי הרב‬       ‫שמיניסט אחד ראה אותי‬                                        ‫אז מה הסיפור?‬
‫זצ"ל דורש עמל‪ ,‬העמקה מרובה וסבלנות‪ .‬לא‬        ‫מסתובב עם 'אורות'‬
‫ביום אחד מכירים הכול‪ ,‬לאט‪-‬לאט כובשים את‬      ‫ביד‪ ,‬ואמר‪" :‬מה נראה‬              ‫הרב זצ"ל (הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל)‪,‬‬
                                                                              ‫בעמדו מול המציאות שהייתה בחייו‪ ,‬ניסה לחבר בין‬
                         ‫ההר‪ ,‬צעד אחר צעד‪.‬‬   ‫התורה העמוקה ביותר‪ ,‬תורת הנסתר‪ ,‬ובין המציאות לך? אורות לומדים‬

                           ‫מפגש ישיר‬         ‫מינימום בשיעור‬                    ‫היום‪-‬יומית שהחלה להיות נוכחת בעם ישראל באותו‬
                                             ‫ג'‪ ,‬אחרי שלמדת‬                    ‫הזמן‪ .‬החיבור הזה הביא אתו ברכה גדולה‪ ,‬משנה‬
‫אין תחליף למפגש ישיר עם כתבי הרב זצ"ל‬                                         ‫חדשנית המתבוננת על המציאות באור מיוחד ובאהבה‬
‫עצמם‪ .‬יש הרבה פרשנים בדורנו שזכינו להם‪,‬‬         ‫והעמקת"‪.‬‬                      ‫אין‪-‬סופית‪ .‬החיבור הזה הביא אתו גם קושי לא פשוט;‬
‫ממגוון גדול‪ ,‬והבסיס הוא היכולת של נער או‬     ‫אני זוכר את הבוז‬                 ‫הכתיבה היא שילוב של שפה של לפני ‪ 100‬שנה עם‬
‫נערה לשבת מול פסקה של הרב זצ"ל ולהצליח‬

           ‫להבין את המסר המרכזי במילים שלו‪.‬‬  ‫שעל פניו‪ ,‬ובכל‬                    ‫שפה של תורת הנסתר‪ ,‬וממילא הקושי שבלמידת דבריו‬
                                              ‫פעם שנפגשנו‬                                                 ‫של הרב זצ"ל מובן לחלוטין‪.‬‬
                               ‫לא לפחד‬       ‫בבית מדרש הוא‬
                                               ‫היה מסתכל‬                       ‫העורכים של כתבי הרב זצ"ל‪ ,‬הרב צבי יהודה זצ"ל בנו‬
‫בפתיחה הבאנו מדברי הרב זצ"ל על מי שמפחדים‬    ‫עליי לומד‬                        ‫והרב דוד כהן 'הנזיר' זצ"ל‪ ,‬יצרו שפה ודרכי הבנה של‬
‫'לעוף על עצמם'‪ ,‬שמשתדלים שלא לחשוב שהם‬                                        ‫הפסקאות כדי להתמודד עם קשיי השפה וכדי להעביר את‬

‫מסוגלים להיות אנשים גדולים‪ ,‬שלא‬                                               ‫המסר בשלמותו‪.‬‬

‫לחשוב שהם מסוגלים להתעמק‬                     ‫בספר במבט‬                                         ‫לנתח פסקה‬
‫ולהבין דברים עמוקים‪ ,‬והרב זצ"ל‬                   ‫כזה‬
‫קורא לנו שלא נפחד מתעופת‬                                                      ‫הדרך להתמודדות עם כתבי הרב‬

‫המחשבה שלנו‪ ,‬שלא נפחד‬                                                         ‫זצ"ל היא בדרך של ניתוח הפסקה‪.‬‬

‫להעמיק את האמונה שלנו‪,‬‬                                                        ‫קודם יש לקרוא את הפסקה‬

‫שלא נפחד להתמודד באומץ‬                                                        ‫בשלמותה‪ ,‬ולאחר מכן לנסות‬

‫עם פסקאות מסובכות‬                                                             ‫להוציא את המסר המרכזי של‬

‫ובעיקר שלא נפחד לדרוש‬                                                         ‫הפסקה‪.‬‬

‫קרבת אלוקים; לדרוש את‬                                                         ‫אחר כך יש לפרק את הפסקה‬

‫הקשר לעם ישראל‪ ,‬לתורת‬                                                         ‫לגורמים; יש פעמים שהרב זצ"ל‬

‫ישראל ולארץ ישראל‪.‬‬                                                            ‫מציב אמירה יסודית ולאחר מכן‬

                                                                              ‫מסביר אותה לעומק‪ .‬יש פעמים‬

‫‪///////////////////////////////// 17‬‬                                          ‫שיש מקף לפני ביטויים מספר‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22