Page 17 - זרעים-ניסן-תשע"ז
P. 17
ניסן תשע"ז .אפריל 2017
אלחנן שטיגליץ • ראש מחלקת הדרכהמתיומרפתחדהלרלמבודקואתק?
"אם ישארו המעשים מצות אנשים מלומדה ,לא לבד שלא יועילו אלא ואחריהם שמטרתם להרחיב את המסר ,לכן בניתוח כדאי לדלג עליהם
גם ישפילו עוד את הרעיון ,וסוף שפלות הרעיון להגמר בבטול המעשים .בתחילה ,ולאחר מכן לחזור לביטויים ולנתח אותם בפני עצמם.
אבל לא נבהל כלל מהמפחידים אותנו מתעופת המחשבה ,האומרים הרב זצ"ל משתמש בהרבה ביטויים מהתנ"ך ומדברי חז"ל ומפרש
שאנו מתאמרים לעלות מרומי שחקים באין סולם .לא כן ,יש לנו סולם אותם בהקשר הייחודי של הפסקה ,וכדאי לפתוח את הספר ולקרוא
מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה :המאור שבנשמתנו ,בנשמת הכלל את הפסוק או את הגמרא המדוברת כדי לראות את הקשר הבסיסי
ומשם להבין לאן הרב זצ"ל לקח את הביטוי. ובנשמת הפרט ,אשר יתעורר יפה על ידי אור גנזי תורה".
זה היה בכיתה י' .שמיניסט אחד ראה אותי מסתובב עם 'אורות' ביד ,הרבה מהביטויים של הרב הם ייחודיים לו ומתפרשים במקומות
ואמר" :מה נראה לך? אורות לומדים מינימום בשיעור ג' ,אחרי שלמדת מקבילים .הלמידה של הרב זצ"ל אינה יכולה להסתכם רק במקור
אחד או בפסקה אחת אלא חובה ללמוד תמונה שלמה כדי להבין למה והעמקת".
אני זוכר את הבוז שעל פניו ,ובכל פעם שנפגשנו בבית מדרש הוא היה הייתה כוונתו.
מסתכל עליי לומד בספר במבט כזה .פעם הוא טרח לומר לי גם" :אתה השפה של הרב זצ"ל היא שפה שיש בה שילוב של עברית מתחדשת
עם עברית תנ"כית וחז"לית .החיבור בין השפות השונות הוא קצת לא מבין כלום ,גם כשאתה חושב שאתה מבין אתה לא מבין כלום".
מאז בגרתי קצת ,את ספר 'אורות' מכיתה י' אני שומר מכל משמר; זה מסובך לנער ממוצע בימינו ,לכן כדאי לראות שאנחנו מבינים את
הספר שפתח לי את הלב למציאות החיים שלנו בעולם שבו אנחנו חיים ,המילים הפשוטות.
זה ספר שהיה מכונן מבחינתי במפגש עם הרב זצ"ל .בצדי עמודי הספר
יש הערות שחלקן נכונות וחלקן ...הערות של נער עמל
למדתם פסקה או שתיים? זה לא אומר שאתם זה היה בכיתה י'. בכיתה י'.
כבר בקיאים ורגילים .לימוד של כתבי הרב שמיניסט אחד ראה אותי אז מה הסיפור?
זצ"ל דורש עמל ,העמקה מרובה וסבלנות .לא מסתובב עם 'אורות'
ביום אחד מכירים הכול ,לאט-לאט כובשים את ביד ,ואמר" :מה נראה הרב זצ"ל (הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל),
בעמדו מול המציאות שהייתה בחייו ,ניסה לחבר בין
ההר ,צעד אחר צעד. התורה העמוקה ביותר ,תורת הנסתר ,ובין המציאות לך? אורות לומדים
מפגש ישיר מינימום בשיעור היום-יומית שהחלה להיות נוכחת בעם ישראל באותו
ג' ,אחרי שלמדת הזמן .החיבור הזה הביא אתו ברכה גדולה ,משנה
אין תחליף למפגש ישיר עם כתבי הרב זצ"ל חדשנית המתבוננת על המציאות באור מיוחד ובאהבה
עצמם .יש הרבה פרשנים בדורנו שזכינו להם, והעמקת". אין-סופית .החיבור הזה הביא אתו גם קושי לא פשוט;
ממגוון גדול ,והבסיס הוא היכולת של נער או אני זוכר את הבוז הכתיבה היא שילוב של שפה של לפני 100שנה עם
נערה לשבת מול פסקה של הרב זצ"ל ולהצליח
להבין את המסר המרכזי במילים שלו. שעל פניו ,ובכל שפה של תורת הנסתר ,וממילא הקושי שבלמידת דבריו
פעם שנפגשנו של הרב זצ"ל מובן לחלוטין.
לא לפחד בבית מדרש הוא
היה מסתכל העורכים של כתבי הרב זצ"ל ,הרב צבי יהודה זצ"ל בנו
בפתיחה הבאנו מדברי הרב זצ"ל על מי שמפחדים עליי לומד והרב דוד כהן 'הנזיר' זצ"ל ,יצרו שפה ודרכי הבנה של
'לעוף על עצמם' ,שמשתדלים שלא לחשוב שהם הפסקאות כדי להתמודד עם קשיי השפה וכדי להעביר את
מסוגלים להיות אנשים גדולים ,שלא המסר בשלמותו.
לחשוב שהם מסוגלים להתעמק בספר במבט לנתח פסקה
ולהבין דברים עמוקים ,והרב זצ"ל כזה
קורא לנו שלא נפחד מתעופת הדרך להתמודדות עם כתבי הרב
המחשבה שלנו ,שלא נפחד זצ"ל היא בדרך של ניתוח הפסקה.
להעמיק את האמונה שלנו, קודם יש לקרוא את הפסקה
שלא נפחד להתמודד באומץ בשלמותה ,ולאחר מכן לנסות
עם פסקאות מסובכות להוציא את המסר המרכזי של
ובעיקר שלא נפחד לדרוש הפסקה.
קרבת אלוקים; לדרוש את אחר כך יש לפרק את הפסקה
הקשר לעם ישראל ,לתורת לגורמים; יש פעמים שהרב זצ"ל
ישראל ולארץ ישראל. מציב אמירה יסודית ולאחר מכן
מסביר אותה לעומק .יש פעמים
///////////////////////////////// 17 שיש מקף לפני ביטויים מספר