Page 9 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 9

‫שבט תשע"ז ‪ .‬פברואר ‪2017‬‬

‫מגיל צעיר שמעתי מאבא שלי סיפורים על חוויותיו בתנועת גוש כך היא צריכה לחזק את עניין הקהילתיות בכלל החברה הישראלית"‪.‬‬

                                        ‫לצאת מהבועה‬                           ‫אמונים‪ .‬מדי פעם כשהיו משדרים בערוץ ‪ 1‬תמונות מהעליות‬
                                                                              ‫לסבסטיה‪ ,‬הייתי מחפשת את אבא במפונים הנאבקים על המקום‪,‬‬

‫"אני מאמין גדול במפגשים ובניפוץ בועות‪ .‬חשוב שאנשים יצאו מאזור‬                 ‫רואה חיילים סוחבים אנשים – חייל אחד אוחז בידיים‪ ,‬חייל אחר‬

‫הנוחות שלהם‪ ,‬יסתובבו בארץ ויכירו את החברה הישראלית על כל גווניה‬               ‫אוחז ברגליים‪.‬‬

‫מאז ימי סבסטיה עברנו לא מעט כעם; ההתיישבות התפרסה בכל חלקי ואתגריה‪ .‬ערבות הדדית מתחילה בהתערבבות חברתית‪ .‬כשלא מכירים‬

‫הארץ – אבל גם פינויים לא פשוטים היו מנת חלקנו‪ ,‬ולאחרונה עלה הופכים מנוכרים"‪ ,‬אומר גם אלישיב רייכנר‪ ,‬סופר‪ ,‬עיתונאי ופעיל חברתי‪.‬‬

‫רייכנר הגיע להתיישב בירוחם לפני ‪ 24‬שנה בעקבות שבת צירים‬                       ‫לכותרות המאבק על היישוב עמונה‪ .‬האם אידאל ההתיישבות השתנה‬

‫והציונות הדתית זנחה את דרך ההתיישבות? ואולי האידאל נשאר עצמתי שקיימה בני עקיבא בעיירה‪" .‬בשבת ההיא נחשפתי לאתגרים החברתיים‬

‫החשובים של העיירות בנגב וליופי הפיזי והאנושי של המקום והחלטתי‬                 ‫כשהיה? מה צריכה להיות הגישה שלנו בעניין?‬

‫"אני מתרשם שאידאל ההתיישבות ירד מגדולתו בחברה הישראלית‪ .‬להצטרף לישיבת ההסדר החדשה שהוקמה שם באותו קיץ‪ .‬אשתי ואני‬

‫אם הוא קיים‪ ,‬הוא פועל בעיקר על ידי הציונות הדתית – היא שמובילה גדלנו ביישוב אפרת‪ .‬אנחנו עדיין אוהבים מאוד את גוש עציון‪ ,‬אבל נהנים‬

‫את המפעל‪ ,‬פועלת ובונה בתוך הקו הירוק ומחוצה לו"‪ ,‬אומר יאיר מאוד לגור בירוחם ולגדל את ילדינו בעיירה משפחתית והטרוגנית עם‬

‫שלג‪ ,‬ראש תכנית דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה ועיתונאי מגוון קהילות שחיות יחד ומפרות זו את זו‪ .‬אני מרגיש שהחיים בירוחם‬

‫במקור ראשון‪" .‬יש ירידה כללית במתח האידאליסטי בישראל‪ .‬הטענות משפיעים עלינו לטובה ופותחים אותנו לחלקים בחברה הישראלית שלא‬

                         ‫ידועות– האנשים היום הם אינדיווידואלים יותר‪ ,‬מתעסקים יותר בעצמם היינו מכירים ביישוב דתי הומוגני"‪.‬‬

‫אתה מרוצה מההתיישבות היום במגזר הדתי? יש משהו שהיית משנה?‬                     ‫ובשאיפות הפרטיות שלהם – וממילא גם אנשי הציונות הדתית משתנים‪,‬‬

‫"בכלל‪ ,‬הייתי שמח אם יותר דתיים‪-‬לאומיים‬                                        ‫ועדיין המתח האידאולוגי גבוה יותר שם‪ .‬אפשר‬

‫היו מכניסים במכלול השיקולים לקביעת מקום‬       ‫קרדיט‪ :‬המכון הישראלי לדמוקרטיה‬  ‫לראות זאת בצבא‪ ,‬ששם הציונות הדתית בולטת‬

‫מגוריהם גם מרכיב אידאולוגי‪ ,‬ושואלים את‬                                        ‫בסיירות ובקורסי קצונה הרבה יותר מהשיעור‬

‫עצמם לא רק איפה הכי זול‪ ,‬נוח ונעים לגור‪ ,‬אלא‬                                  ‫שלה באוכלוסייה"‪.‬‬

‫גם איפה חשוב לגור‪ .‬חשוב לגור ביו"ש‪ ,‬חשוב‬                                      ‫שלג מזהה בעיה אחרת הנוגעת לעניין‬

‫לגור בנגב ובגליל ביישובים חדשים וודאי גם‬                                      ‫ההתיישבות‪" .‬לצערי אני רואה שינוי דרמטי בקו‬

‫ביישובים הוותיקים‪ ,‬ועם כל זה מהיר הרבה יותר‬                                   ‫המחשבה של הציונות הדתית‪ ,‬שבעבר הייתה‬

‫למלא פרויקט נדל"ן חדש בפתח תקווה או בגבעת‬                                     ‫מזוהה יותר עם ערכי תורה ועבודה‪ ,‬צדק חברתי‬

‫שמואל מבדרום הר חברון‪ ,‬בערד או בנצרת עילית‪.‬‬                                   ‫ושיתופיות‪ ,‬ועכשיו מזוהה יותר עם תפיסות‬

‫"כחלק מצמיחת הציבור הדתי‪-‬לאומי יש‬             ‫יאיר שלג‪" :‬יש ירידה כללית‬       ‫קפיטליסטיות‪ .‬בקרב הצעירים במגזר רואים‬
‫חיפוש אחר משימות אידאולוגיות מלבד משימת‬       ‫במתח האידאליסטי בישראל‪.‬‬         ‫השפעה של חומרנות‪ .‬מנגד‪ ,‬יש מי שהייתי‬
‫ההתיישבות החשובה ביו"ש‪ .‬לצערי ההתיישבות‬                                       ‫אומר אידאליסטי 'מדי'‪ ,‬שאינו רואה את הצרכים‬
‫האחרים של החברה ואינו חושב שאם יש התנגדות הטענות ידועות – האנשים בנגב ובגליל עדיין לא זוכה להיענות דתית‪-‬‬
‫לאומית ניכרת כפי שזוכה לה ההתיישבות ביו"ש‪,‬‬                                    ‫בין‪-‬לאומית זו נקודה שיש להתחשב בה כי איננו‬
‫בלי להמעיט מערכה‪ .‬אנשים מתקשים להתנתק‬            ‫היום הם אינדיווידואלים‬       ‫חיים לבד בעולם‪ .‬זה לא אומר שצריך לפסול את‬
‫מהריכוזים הדתיים הגדולים ולצאת מהבועה‬         ‫יותר‪ ,‬מתעסקים יותר בעצמם‪,‬‬       ‫דעתנו ואת עמדותינו‪ ,‬אבל צריך להכיר בקיומן‬
‫החברתית החמימה והנעימה של היישובים‬                                            ‫של דעות אחרות‪ .‬גם המעצמות הגדולות בעולם‬
‫הדתיים ביו"ש או של השכונות הדתיות בערי גוש‬     ‫בשאיפות הפרטיות שלהם–‬          ‫אינן יכולות להתנהג כאילו הן לבד‪ ,‬ולעתים‬
                                                ‫וממילא גם אנשי הציונות‬        ‫יש תחושה שאנחנו מובטחים מה' ששום דבר‬
                                        ‫דן"‪.‬‬  ‫הדתית משתנים‪ ,‬ועדיין המתח‬

‫אתה חושב שאידאל ההתיישבות נשאר‬                ‫לא יקרה לנו אם אנחנו נעשה את שלנו‪ ,‬וגם זו האידאולוגי גבוה יותר שם"‬

                         ‫בעצמתו?‬                                              ‫גישה בעייתית‪ .‬חסר לי האמצע שבין החומרנות‬

‫"הוא נשאר חשוב ומוביל בציונות הדתית‪ ,‬אלא שנוספו לצדו עוד‬                      ‫לאידאליסטיות הגדולה"‪.‬‬

‫אידאלים של השתלבות בצבא‪ ,‬בתרבות‪ ,‬בתקשורת ועוד‪ .‬אין ספק שחל‬                    ‫האם מי שנמצא 'באמצע' יכול להוביל תהליכים גדולים?‬

‫"תנועת העבודה עשתה זאת לאורך שנים; היו בה גם מתח אידאליסטי שינוי גם בתחום ההתיישבות במדינה בכלל‪ ,‬וכתוצאה מכך גם בציונות‬

‫וגם רגישות לקהילה הבין‪-‬לאומית‪ ,‬ולא במקרה היא הצליחה להוביל את הדתית‪ .‬הדומיננטיות של מערכת המשפט גרמה לכך שהיום כבר לא‬

‫הציונות בעשורים הראשונים שלה בדרך חתחתים לא פשוטה‪ .‬בן‪-‬גוריון עובדים בשיטות 'חומה ומגדל' אלא בגדול מקימים יישובים לפי הספר‬

‫הוביל את הספינה הציונית בשילוב הזה ונלחם גם באידאליסטים מתוך ועל פי חוק‪ .‬המדינה גם אימצה גישה ירוקה של חיזוק היישובים הוותיקים‬

‫ומיעוט הקמת יישובים חדשים‪ ,‬וגם המדיניות הזאת משפיעה מאוד‪ .‬היום‬                ‫המחנה שלו שלא הבינו את מגבלות הכוח"‪.‬‬

‫קשה הרבה יותר להקים יישוב חדש משהיה לפני ‪ 30‬שנה"‪.‬‬                             ‫האם יש לך חזון הנוגע להתיישבות?‬

                         ‫ארץ ישראל לעם ישראל‬                                  ‫"במציאות הקיימת היום – ניכור וחוסר חיבור של אנשים איש לרעהו‪,‬‬
                                                                              ‫כל אחד חי בעולמו שלו‪ ,‬קושי הקיים בכלל העולם המערבי – אני חושב‬

‫גם נעם ארנון‪ ,‬חבר מליאת התנועה ודובר היישוב היהודי בחברון‪ ,‬חש‬                 ‫שהדבר המרכזי שצריך לפתח הוא קהילתיות‪ .‬לחברה הדתית יש הקשר‬

‫טבעי לעניין‪ ,‬בית הכנסת שלנו לרוב נעשה הקהילה שלנו‪ ,‬ודווקא משום שהמדיניות השתנתה‪" .‬לצערנו הגדול הממשלה איננה נותנת לבנות‬

‫���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ‪///////////////////////////////// 9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14