Page 9 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 9
שבט תשע"ז .פברואר 2017
מגיל צעיר שמעתי מאבא שלי סיפורים על חוויותיו בתנועת גוש כך היא צריכה לחזק את עניין הקהילתיות בכלל החברה הישראלית".
לצאת מהבועה אמונים .מדי פעם כשהיו משדרים בערוץ 1תמונות מהעליות
לסבסטיה ,הייתי מחפשת את אבא במפונים הנאבקים על המקום,
"אני מאמין גדול במפגשים ובניפוץ בועות .חשוב שאנשים יצאו מאזור רואה חיילים סוחבים אנשים – חייל אחד אוחז בידיים ,חייל אחר
הנוחות שלהם ,יסתובבו בארץ ויכירו את החברה הישראלית על כל גווניה אוחז ברגליים.
מאז ימי סבסטיה עברנו לא מעט כעם; ההתיישבות התפרסה בכל חלקי ואתגריה .ערבות הדדית מתחילה בהתערבבות חברתית .כשלא מכירים
הארץ – אבל גם פינויים לא פשוטים היו מנת חלקנו ,ולאחרונה עלה הופכים מנוכרים" ,אומר גם אלישיב רייכנר ,סופר ,עיתונאי ופעיל חברתי.
רייכנר הגיע להתיישב בירוחם לפני 24שנה בעקבות שבת צירים לכותרות המאבק על היישוב עמונה .האם אידאל ההתיישבות השתנה
והציונות הדתית זנחה את דרך ההתיישבות? ואולי האידאל נשאר עצמתי שקיימה בני עקיבא בעיירה" .בשבת ההיא נחשפתי לאתגרים החברתיים
החשובים של העיירות בנגב וליופי הפיזי והאנושי של המקום והחלטתי כשהיה? מה צריכה להיות הגישה שלנו בעניין?
"אני מתרשם שאידאל ההתיישבות ירד מגדולתו בחברה הישראלית .להצטרף לישיבת ההסדר החדשה שהוקמה שם באותו קיץ .אשתי ואני
אם הוא קיים ,הוא פועל בעיקר על ידי הציונות הדתית – היא שמובילה גדלנו ביישוב אפרת .אנחנו עדיין אוהבים מאוד את גוש עציון ,אבל נהנים
את המפעל ,פועלת ובונה בתוך הקו הירוק ומחוצה לו" ,אומר יאיר מאוד לגור בירוחם ולגדל את ילדינו בעיירה משפחתית והטרוגנית עם
שלג ,ראש תכנית דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה ועיתונאי מגוון קהילות שחיות יחד ומפרות זו את זו .אני מרגיש שהחיים בירוחם
במקור ראשון" .יש ירידה כללית במתח האידאליסטי בישראל .הטענות משפיעים עלינו לטובה ופותחים אותנו לחלקים בחברה הישראלית שלא
ידועות– האנשים היום הם אינדיווידואלים יותר ,מתעסקים יותר בעצמם היינו מכירים ביישוב דתי הומוגני".
אתה מרוצה מההתיישבות היום במגזר הדתי? יש משהו שהיית משנה? ובשאיפות הפרטיות שלהם – וממילא גם אנשי הציונות הדתית משתנים,
"בכלל ,הייתי שמח אם יותר דתיים-לאומיים ועדיין המתח האידאולוגי גבוה יותר שם .אפשר
היו מכניסים במכלול השיקולים לקביעת מקום קרדיט :המכון הישראלי לדמוקרטיה לראות זאת בצבא ,ששם הציונות הדתית בולטת
מגוריהם גם מרכיב אידאולוגי ,ושואלים את בסיירות ובקורסי קצונה הרבה יותר מהשיעור
עצמם לא רק איפה הכי זול ,נוח ונעים לגור ,אלא שלה באוכלוסייה".
גם איפה חשוב לגור .חשוב לגור ביו"ש ,חשוב שלג מזהה בעיה אחרת הנוגעת לעניין
לגור בנגב ובגליל ביישובים חדשים וודאי גם ההתיישבות" .לצערי אני רואה שינוי דרמטי בקו
ביישובים הוותיקים ,ועם כל זה מהיר הרבה יותר המחשבה של הציונות הדתית ,שבעבר הייתה
למלא פרויקט נדל"ן חדש בפתח תקווה או בגבעת מזוהה יותר עם ערכי תורה ועבודה ,צדק חברתי
שמואל מבדרום הר חברון ,בערד או בנצרת עילית. ושיתופיות ,ועכשיו מזוהה יותר עם תפיסות
"כחלק מצמיחת הציבור הדתי-לאומי יש יאיר שלג" :יש ירידה כללית קפיטליסטיות .בקרב הצעירים במגזר רואים
חיפוש אחר משימות אידאולוגיות מלבד משימת במתח האידאליסטי בישראל. השפעה של חומרנות .מנגד ,יש מי שהייתי
ההתיישבות החשובה ביו"ש .לצערי ההתיישבות אומר אידאליסטי 'מדי' ,שאינו רואה את הצרכים
האחרים של החברה ואינו חושב שאם יש התנגדות הטענות ידועות – האנשים בנגב ובגליל עדיין לא זוכה להיענות דתית-
לאומית ניכרת כפי שזוכה לה ההתיישבות ביו"ש, בין-לאומית זו נקודה שיש להתחשב בה כי איננו
בלי להמעיט מערכה .אנשים מתקשים להתנתק היום הם אינדיווידואלים חיים לבד בעולם .זה לא אומר שצריך לפסול את
מהריכוזים הדתיים הגדולים ולצאת מהבועה יותר ,מתעסקים יותר בעצמם, דעתנו ואת עמדותינו ,אבל צריך להכיר בקיומן
החברתית החמימה והנעימה של היישובים של דעות אחרות .גם המעצמות הגדולות בעולם
הדתיים ביו"ש או של השכונות הדתיות בערי גוש בשאיפות הפרטיות שלהם– אינן יכולות להתנהג כאילו הן לבד ,ולעתים
וממילא גם אנשי הציונות יש תחושה שאנחנו מובטחים מה' ששום דבר
דן". הדתית משתנים ,ועדיין המתח
אתה חושב שאידאל ההתיישבות נשאר לא יקרה לנו אם אנחנו נעשה את שלנו ,וגם זו האידאולוגי גבוה יותר שם"
בעצמתו? גישה בעייתית .חסר לי האמצע שבין החומרנות
"הוא נשאר חשוב ומוביל בציונות הדתית ,אלא שנוספו לצדו עוד לאידאליסטיות הגדולה".
אידאלים של השתלבות בצבא ,בתרבות ,בתקשורת ועוד .אין ספק שחל האם מי שנמצא 'באמצע' יכול להוביל תהליכים גדולים?
"תנועת העבודה עשתה זאת לאורך שנים; היו בה גם מתח אידאליסטי שינוי גם בתחום ההתיישבות במדינה בכלל ,וכתוצאה מכך גם בציונות
וגם רגישות לקהילה הבין-לאומית ,ולא במקרה היא הצליחה להוביל את הדתית .הדומיננטיות של מערכת המשפט גרמה לכך שהיום כבר לא
הציונות בעשורים הראשונים שלה בדרך חתחתים לא פשוטה .בן-גוריון עובדים בשיטות 'חומה ומגדל' אלא בגדול מקימים יישובים לפי הספר
הוביל את הספינה הציונית בשילוב הזה ונלחם גם באידאליסטים מתוך ועל פי חוק .המדינה גם אימצה גישה ירוקה של חיזוק היישובים הוותיקים
ומיעוט הקמת יישובים חדשים ,וגם המדיניות הזאת משפיעה מאוד .היום המחנה שלו שלא הבינו את מגבלות הכוח".
קשה הרבה יותר להקים יישוב חדש משהיה לפני 30שנה". האם יש לך חזון הנוגע להתיישבות?
ארץ ישראל לעם ישראל "במציאות הקיימת היום – ניכור וחוסר חיבור של אנשים איש לרעהו,
כל אחד חי בעולמו שלו ,קושי הקיים בכלל העולם המערבי – אני חושב
גם נעם ארנון ,חבר מליאת התנועה ודובר היישוב היהודי בחברון ,חש שהדבר המרכזי שצריך לפתח הוא קהילתיות .לחברה הדתית יש הקשר
טבעי לעניין ,בית הכנסת שלנו לרוב נעשה הקהילה שלנו ,ודווקא משום שהמדיניות השתנתה" .לצערנו הגדול הממשלה איננה נותנת לבנות
���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ///////////////////////////////// 9