Page 6 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 6
הרב ד"ר יהודה ברנדס
חבר מליאה ,ראש המכללה האקדמית הרצוג ,מחנך וחוקר תלמוד
ט"ו בשבט הוא חג חדש ,וכמוהו גם יום העצמאות ,יום
ירושלים וימי הזיכרון .התחדשות המועדים מעלה סוגיה
רגישה :האם יש מקום בתורה ובהלכה להתחדשות
ובעת הצורך אף לשינוי?
נשמת אפה של התורה שבעל פה היא כוח
בדורות האחרונים קמהא החידוש שבה .התורה שבכתב קבועה וקיימת
ונמסרת בדיוק מרבי מדור לדור ,ואילו התורה שבעל
תנועת הרפורמה ,והיא פה נועדה לחבר את התורה שנמסרה בסיני עם
ביקשה לחדש את ההלכה המציאות המתחדשת בכל דור .הסמכות העיקרית
ולשנותה שלא על פי הדרך לחדש נתונה בידי חכמי התורה; הם שיכולים לגזור
המקובלת ואף לעקור מן גזרות ,לתקן תקנות ולהציע פירושים למקורות כדי
היסוד חלק ממצוות התורה.
שיהלמו את המציאות המשתנה.
כך היה בזמן שהסנהדרין ישבה על מכונה בלשכת הרפורמים ,ובעקבותיהם
הגזית ,בבית המקדש בירושלים ,וכך הווה גם היום .התנועה הקונסרבטיבית,
את הסמכות הרשמית שהייתה מסורה לסנהדרין המתונה יותר ,השתמשו
החליפה הסמכות מן העם לחכמיו .בימי הסנהדרין בטענה שמותר ואף צריך לחדש
יצאה הוראה אחת מחייבת לכל העם; אחרי החורבן בתורה כדי להצדיק את מעשיהם.
והגלות יש להמתין ולראות מה מחידושי החכמים ,בכך הם גרמו לשלומי אמוני
הוראותיהם ותקנותיהם ,התקבל על ידי העם .ישראל להתבצר בעמדה הטוענת
כשהדברים מתקבלים הלכה למעשה ,כאילו יצאה 'חדש אסור מן התורה' ואין רשות לחדש
מאומה; כביכול הרפורמים והקונסרבטיבים מחדשים, בת קול והכריזה שכך הלכה.
יש כללים מוסכמים הקובעים את מסגרת החידוש אבל 'האורתודוקסים' ,בני היהדות הנאמנה ,שוללים כל
ואת גבולותיו ,את הטעמים המוצדקים לשינוי ואת חידוש.
העמדה הזאת ננקטה כעמדת ההסברה המובילה של שאינם מוצדקים .חכמים אינם יכולים להחליט על
ביטולמצווה מן התורה חס ושלום או דבר דומה לזה; האורתודוקסייה ,כי היא קלה יותר לייצוג מהאמת.
אין הם יכולים להציע פירושים שאינם עולים בקנה האמת היא שההלכה משתנה ומתחדשת כל העת כי
אחד עם עיקרי האמונות והדעות ואף אינם יכולים התורה היא תורת חיים וחייבים להתאימה למציאות
לתקן תקנה שאין בכוח הציבור לקבלה ולקיימה ,המשתנה ,אלא שיש מגבלות וכללים שהרפורמים שברו,
ועדיין – מרחב התמרון המסור בידיהם גדול ביותר .והם פרצו כל גדר .מכיוון שמורכב הרבה יותר להסביר
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// 6 //////////////////////////////