Page 6 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 6

‫הרב ד"ר יהודה ברנדס‬

          ‫חבר מליאה‪ ,‬ראש המכללה האקדמית הרצוג‪ ,‬מחנך וחוקר תלמוד‬

 ‫ט"ו בשבט הוא חג חדש‪ ,‬וכמוהו גם יום העצמאות‪ ,‬יום‬
‫ירושלים וימי הזיכרון‪ .‬התחדשות המועדים מעלה סוגיה‬

    ‫רגישה‪ :‬האם יש מקום בתורה ובהלכה להתחדשות‬
                              ‫ובעת הצורך אף לשינוי?‬

                                              ‫נשמת אפה של התורה שבעל פה היא כוח‬

‫בדורות האחרונים קמהא‬                          ‫החידוש שבה‪ .‬התורה שבכתב קבועה וקיימת‬
                                              ‫ונמסרת בדיוק מרבי מדור לדור‪ ,‬ואילו התורה שבעל‬
‫תנועת הרפורמה‪ ,‬והיא‬                           ‫פה נועדה לחבר את התורה שנמסרה בסיני עם‬
‫ביקשה לחדש את ההלכה‬                           ‫המציאות המתחדשת בכל דור‪ .‬הסמכות העיקרית‬
‫ולשנותה שלא על פי הדרך‬                        ‫לחדש נתונה בידי חכמי התורה; הם שיכולים לגזור‬
‫המקובלת ואף לעקור מן‬                          ‫גזרות‪ ,‬לתקן תקנות ולהציע פירושים למקורות כדי‬
‫היסוד חלק ממצוות התורה‪.‬‬
                                                               ‫שיהלמו את המציאות המשתנה‪.‬‬

‫כך היה בזמן שהסנהדרין ישבה על מכונה בלשכת הרפורמים‪ ,‬ובעקבותיהם‬

‫הגזית‪ ,‬בבית המקדש בירושלים‪ ,‬וכך הווה גם היום‪ .‬התנועה הקונסרבטיבית‪,‬‬

‫את הסמכות הרשמית שהייתה מסורה לסנהדרין המתונה יותר‪ ,‬השתמשו‬

‫החליפה הסמכות מן העם לחכמיו‪ .‬בימי הסנהדרין בטענה שמותר ואף צריך לחדש‬

‫יצאה הוראה אחת מחייבת לכל העם; אחרי החורבן בתורה כדי להצדיק את מעשיהם‪.‬‬

‫והגלות יש להמתין ולראות מה מחידושי החכמים‪ ,‬בכך הם גרמו לשלומי אמוני‬

‫הוראותיהם ותקנותיהם‪ ,‬התקבל על ידי העם‪ .‬ישראל להתבצר בעמדה הטוענת‬

‫כשהדברים מתקבלים הלכה למעשה‪ ,‬כאילו יצאה 'חדש אסור מן התורה' ואין רשות לחדש‬

‫מאומה; כביכול הרפורמים והקונסרבטיבים מחדשים‪,‬‬  ‫בת קול והכריזה שכך הלכה‪.‬‬

‫יש כללים מוסכמים הקובעים את מסגרת החידוש אבל 'האורתודוקסים'‪ ,‬בני היהדות הנאמנה‪ ,‬שוללים כל‬

‫ואת גבולותיו‪ ,‬את הטעמים המוצדקים לשינוי ואת חידוש‪.‬‬

‫העמדה הזאת ננקטה כעמדת ההסברה המובילה של‬      ‫שאינם מוצדקים‪ .‬חכמים אינם יכולים להחליט על‬

‫ביטולמצווה מן התורה חס ושלום או דבר דומה לזה; האורתודוקסייה‪ ,‬כי היא קלה יותר לייצוג מהאמת‪.‬‬

‫אין הם יכולים להציע פירושים שאינם עולים בקנה האמת היא שההלכה משתנה ומתחדשת כל העת כי‬

‫אחד עם עיקרי האמונות והדעות ואף אינם יכולים התורה היא תורת חיים וחייבים להתאימה למציאות‬

‫לתקן תקנה שאין בכוח הציבור לקבלה ולקיימה‪ ,‬המשתנה‪ ,‬אלא שיש מגבלות וכללים שהרפורמים שברו‪,‬‬

‫ועדיין – מרחב התמרון המסור בידיהם גדול ביותר‪ .‬והם פרצו כל גדר‪ .‬מכיוון שמורכב הרבה יותר להסביר‬

‫‪///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// 6 //////////////////////////////‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11