Page 7 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 7
שבט תשע"ז .פברואר 2017
את כל האזרחים (היהודים) בחרם דרבנו גרשום ובאיסור היכן עובר הגבול בין חידוש מותר ,רצוי ומבורך לחידוש
ביגמיה ,וכך היה חרם דרבנו גרשום לאיסור מוחלט על הרסני ואסור ,בחרו הקנאים לדבר ה' לטעון שכל חדש
אסור ,ולפעמים נלחמו גם בחידושים מותרים ורצויים
כל בית ישראל. בשל החשש ממדרון חלקלק ומכניעה לרפורמה .אלא
דוגמה שלישית :סידור התפילה שלנו הוא חלון ראווה שיכול אדם להיות קנאי שבקנאים ולא יוכל להפריך את
שבו מוצגות זו לצד זו תרומותיהם של בני כל הדורות האמת הפשוטה ,שההלכה מטבעה מצויה בהתחדשות
להתפתחותו .קריאת שמע – מצוותה מן התורה .תפילת
העמידה נסדרה על ידי אנשי כנסת הגדולה ,והחובה הכרחית ומתמדת.
להתפלל שלוש תפילות ביום נקבעה רק אחרי החורבן.
פסוקי דזמרה ותחנונים ופיוטים רבים צורפו לסידור רק נעיין בדוגמאות מספר .חז"ל הוסיפו על חגי התורה
בתקופת התלמוד ואחריה ,בימי הגאונים והראשונים. שני מועדי שמחה ,חנוכה ופורים ,וארבעה ימי תענית
קבלת שבת הומצאה רק בימי המקובלים בצפת ,במאה ואבל על החורבן – מועדים הטעונים במצוות ובמנהגים
ה ,16-והפיוט 'לכה דודי' חובר רק אז .התפילה לשלום מרובים .גם בדורות מאוחרים להם נוספו ימי מועד וזיכרון
שנקבעו על ידי כל מיני קהילות להודיה על נס ולאבל על
המדינה היא הצעירה מכולן. אסונות .בדור האחרון נוצר צורך לקבוע ארבעה מועדים
שלבי התפתחות הסידור קובעים את מידת החיוב של חדשים :את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ,את יום הזיכרון
התפילות :קריאת שמע היא דאורייתא ,תפילת העמידה לחללי צה"ל ,את יום העצמאות ואת יום ירושלים .ההלל
היא מדרבנן והתפילות המאוחרות הן רק ברמת מנהג. של יום העצמאות ויום ירושלים נדחו על ידי פוסקים
מבחינת תודעת המתפללים' ,כל נדרי' ,שמוצאו מימי חרדים משתי סיבות :הביקורת על המדינה הציונית-
הגאונים' ,הזכרת נשמות' ,שהיא מימי הראשונים ,או חילונית גרמה להם לערער על שמחת יום העצמאות
'קבלת שבת' מתקופת האחרונים מרגשות ויקרות ללבנו ויום ירושלים ,והחשש מפני חידושים גרם להם להתנגד
גם לקביעת ימי הזיכרון והאבל ,ואפילו לזיכרון השואה,
במידה שאינה נופלת מתפילות החובה העיקריות.
שאינה עניין ציוני דווקא.
כל אימת שמתחדש במציאות דבר ,חכמי ההלכה מאחר שאין סמכות רשמית אחת המקובלת על כל
מחויבים ליצור את תמונת ההלכה ההולמת אותו ,אם זו עם ישראל כפי שהיה בימי הסנהדרין וכפי שקיווה
הקמת מדינת ישראל ,אם המצאות טכנולוגיות חדישות, הרב קוק שהייתה הרבנות הראשית ,מנהגים שונים
אם מהפכה תרבותית וחברתית כדוגמת השינוי במקומן מתקיימים זה לצד זה .הללו אומרים הלל שלם
של הנשים בציבור .לא בשמים היא ,וגם לו יצאה בת קול בברכה ,הללו אומרים חצי הלל והללו אינם
ופסקה מה לעשות לא היו החכמים מחויבים לשמוע מכירים ביום העצמאות כלל .יידרשו עוד שנים
לה .עליהם לדון בשאלות ולגבש עמדה על פי רוחב עד שיתברר כיצד התקבלה ההלכה בציבור;
ידיעותיהם ועומק הבנתם ,ואם הם מגיעים למסקנות כפי שמסופר בגמרא על מחלוקות בית שמאי
חלוקות הם רשאים ואף מחויבים לנהוג כדעתם ולהורותה ובית הלל ,שנחלקו שנים רבות עד שיצאה בת
לתלמידיהם גם אם תיווצר מחלוקת – ותישאר למשך קול והכריזה כמי ההלכה ,וכפי שקרה וקורה
במחלוקות אין-ספור בכל הדורות שמימיהם ועד
זמן עד אשר תגיע להכרעה.
חידושים מעולם לא התקבלו בקלות .גם בימים ימינו.
שהסנהדרין הייתה הסמכות הקובעת היו מחלוקות
עזות בין החכמים ,ובוודאי לאחר מכן .תקופה של ריבוי דוגמה אחרת לחידוש ניקח מסדר נשים .על פי התורה
חידושים ומחלוקות היא תקופה של מבוכה להדיוטות מותר לאדם לשאת כמה נשים; כך נהגו האבות והמלכים
כמונו ,הנושאים עיניהם אל מוריהם ואל רבותיהם בימי התנ"ך ,וכך נהגו בחלק מעדות ישראל עד הדורות
האחרונים .בתקופת הראשונים ,לפני כאלף שנים ,תיקן
ומצפים מהם להכרעה ברורה. רבנו גרשום מאור הגולה תקנה חדשה באשכנז האוסרת
בעת הזאת מוטלות עלינו שתי משימות עיקריות. על נישואים ליותר מאישה אחת ,ותקנה זו ידועה בשמה
האחת ,למצוא את החכם ,את הקהילה או את בית 'חרם דרבנו גרשום' .היום ,בעולם שבו תרבות המערב
המדרש שנוכל להשתלב בהם ולקבל תשובות מניחה את הביגמיה כאיסור פשוט ,תקנה זו נראית
המתאימות לתפיסת עולמנו .זוהי הדרך לממש את עצת מובנת וטבעית ,אך בזמנה היו חכמים שהתנגדו לה גם
חכמים 'עשה לך רב' .המשימה האחרת היא להיזהר מנימוקים הלכתיים ,כגון שהיא ממעטת פרייה ורבייה.
בכבוד חכמים ,ובעיקר בכבודם של מי שדעותיהם אינן איך אפשר לאסור על אדם לשאת אישה נוספת ולהימנע
כדעתנו וכדעת רבותינו ,שהרי בית הלל זכו שנפסקה מלקיים בכך מצווה? ואמנם התקנה המקורית הוגבלה
הלכה כמותם דווקא מפני שנוחים וענוותנים היו ושנו את בזמן ובהיקף ,ובחלק מתפוצות ישראל לא התקבלה כלל.
במקרה הזה דווקא כוחה של הרבנות הראשית במדינת
דברי בית שמאי קודם לדבריהם. ישראל הכריע את הכף הכרעה סופית :תקנות הרבנות
הראשית בשנת תש"י ,שנתיים אחרי קום המדינה ,חייבו
��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ///////////////////////////////// 7