Page 7 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 7

‫שבט תשע"ז ‪ .‬פברואר ‪2017‬‬

‫את כל האזרחים (היהודים) בחרם דרבנו גרשום ובאיסור‬    ‫היכן עובר הגבול בין חידוש מותר‪ ,‬רצוי ומבורך לחידוש‬
‫ביגמיה‪ ,‬וכך היה חרם דרבנו גרשום לאיסור מוחלט על‬     ‫הרסני ואסור‪ ,‬בחרו הקנאים לדבר ה' לטעון שכל חדש‬
                                                    ‫אסור‪ ,‬ולפעמים נלחמו גם בחידושים מותרים ורצויים‬
                                   ‫כל בית ישראל‪.‬‬    ‫בשל החשש ממדרון חלקלק ומכניעה לרפורמה‪ .‬אלא‬
‫דוגמה שלישית‪ :‬סידור התפילה שלנו הוא חלון ראווה‬      ‫שיכול אדם להיות קנאי שבקנאים ולא יוכל להפריך את‬
‫שבו מוצגות זו לצד זו תרומותיהם של בני כל הדורות‬     ‫האמת הפשוטה‪ ,‬שההלכה מטבעה מצויה בהתחדשות‬
‫להתפתחותו‪ .‬קריאת שמע – מצוותה מן התורה‪ .‬תפילת‬
‫העמידה נסדרה על ידי אנשי כנסת הגדולה‪ ,‬והחובה‬                                        ‫הכרחית ומתמדת‪.‬‬
‫להתפלל שלוש תפילות ביום נקבעה רק אחרי החורבן‪.‬‬
‫פסוקי דזמרה ותחנונים ופיוטים רבים צורפו לסידור רק‬   ‫נעיין בדוגמאות מספר‪ .‬חז"ל הוסיפו על חגי התורה‬
‫בתקופת התלמוד ואחריה‪ ,‬בימי הגאונים והראשונים‪.‬‬       ‫שני מועדי שמחה‪ ,‬חנוכה ופורים‪ ,‬וארבעה ימי תענית‬
‫קבלת שבת הומצאה רק בימי המקובלים בצפת‪ ,‬במאה‬         ‫ואבל על החורבן – מועדים הטעונים במצוות ובמנהגים‬
‫ה‪ ,16-‬והפיוט 'לכה דודי' חובר רק אז‪ .‬התפילה לשלום‬    ‫מרובים‪ .‬גם בדורות מאוחרים להם נוספו ימי מועד וזיכרון‬
                                                    ‫שנקבעו על ידי כל מיני קהילות להודיה על נס ולאבל על‬
                        ‫המדינה היא הצעירה מכולן‪.‬‬    ‫אסונות‪ .‬בדור האחרון נוצר צורך לקבוע ארבעה מועדים‬
‫שלבי התפתחות הסידור קובעים את מידת החיוב של‬         ‫חדשים‪ :‬את יום הזיכרון לשואה ולגבורה‪ ,‬את יום הזיכרון‬
‫התפילות‪ :‬קריאת שמע היא דאורייתא‪ ,‬תפילת העמידה‬       ‫לחללי צה"ל‪ ,‬את יום העצמאות ואת יום ירושלים‪ .‬ההלל‬
‫היא מדרבנן והתפילות המאוחרות הן רק ברמת מנהג‪.‬‬       ‫של יום העצמאות ויום ירושלים נדחו על ידי פוסקים‬
‫מבחינת תודעת המתפללים‪' ,‬כל נדרי'‪ ,‬שמוצאו מימי‬       ‫חרדים משתי סיבות‪ :‬הביקורת על המדינה הציונית‪-‬‬
‫הגאונים‪' ,‬הזכרת נשמות'‪ ,‬שהיא מימי הראשונים‪ ,‬או‬      ‫חילונית גרמה להם לערער על שמחת יום העצמאות‬
‫'קבלת שבת' מתקופת האחרונים מרגשות ויקרות ללבנו‬      ‫ויום ירושלים‪ ,‬והחשש מפני חידושים גרם להם להתנגד‬
                                                    ‫גם לקביעת ימי הזיכרון והאבל‪ ,‬ואפילו לזיכרון השואה‪,‬‬
     ‫במידה שאינה נופלת מתפילות החובה העיקריות‪.‬‬
                                                                               ‫שאינה עניין ציוני דווקא‪.‬‬
‫כל אימת שמתחדש במציאות דבר‪ ,‬חכמי ההלכה‬              ‫מאחר שאין סמכות רשמית אחת המקובלת על כל‬
‫מחויבים ליצור את תמונת ההלכה ההולמת אותו‪ ,‬אם זו‬     ‫עם ישראל כפי שהיה בימי הסנהדרין וכפי שקיווה‬
‫הקמת מדינת ישראל‪ ,‬אם המצאות טכנולוגיות חדישות‪,‬‬      ‫הרב קוק שהייתה הרבנות הראשית‪ ,‬מנהגים שונים‬
‫אם מהפכה תרבותית וחברתית כדוגמת השינוי במקומן‬       ‫מתקיימים זה לצד זה‪ .‬הללו אומרים הלל שלם‬
‫של הנשים בציבור‪ .‬לא בשמים היא‪ ,‬וגם לו יצאה בת קול‬   ‫בברכה‪ ,‬הללו אומרים חצי הלל והללו אינם‬
‫ופסקה מה לעשות לא היו החכמים מחויבים לשמוע‬          ‫מכירים ביום העצמאות כלל‪ .‬יידרשו עוד שנים‬
‫לה‪ .‬עליהם לדון בשאלות ולגבש עמדה על פי רוחב‬         ‫עד שיתברר כיצד התקבלה ההלכה בציבור;‬
‫ידיעותיהם ועומק הבנתם‪ ,‬ואם הם מגיעים למסקנות‬        ‫כפי שמסופר בגמרא על מחלוקות בית שמאי‬
‫חלוקות הם רשאים ואף מחויבים לנהוג כדעתם ולהורותה‬    ‫ובית הלל‪ ,‬שנחלקו שנים רבות עד שיצאה בת‬
‫לתלמידיהם גם אם תיווצר מחלוקת – ותישאר למשך‬         ‫קול והכריזה כמי ההלכה‪ ,‬וכפי שקרה וקורה‬
                                                    ‫במחלוקות אין‪-‬ספור בכל הדורות שמימיהם ועד‬
                        ‫זמן עד אשר תגיע להכרעה‪.‬‬
‫חידושים מעולם לא התקבלו בקלות‪ .‬גם בימים‬                                                     ‫ימינו‪.‬‬
‫שהסנהדרין הייתה הסמכות הקובעת היו מחלוקות‬
‫עזות בין החכמים‪ ,‬ובוודאי לאחר מכן‪ .‬תקופה של ריבוי‬   ‫דוגמה אחרת לחידוש ניקח מסדר נשים‪ .‬על פי התורה‬
‫חידושים ומחלוקות היא תקופה של מבוכה להדיוטות‬        ‫מותר לאדם לשאת כמה נשים; כך נהגו האבות והמלכים‬
‫כמונו‪ ,‬הנושאים עיניהם אל מוריהם ואל רבותיהם‬         ‫בימי התנ"ך‪ ,‬וכך נהגו בחלק מעדות ישראל עד הדורות‬
                                                    ‫האחרונים‪ .‬בתקופת הראשונים‪ ,‬לפני כאלף שנים‪ ,‬תיקן‬
                      ‫ומצפים מהם להכרעה ברורה‪.‬‬      ‫רבנו גרשום מאור הגולה תקנה חדשה באשכנז האוסרת‬
‫בעת הזאת מוטלות עלינו שתי משימות עיקריות‪.‬‬           ‫על נישואים ליותר מאישה אחת‪ ,‬ותקנה זו ידועה בשמה‬
‫האחת‪ ,‬למצוא את החכם‪ ,‬את הקהילה או את בית‬            ‫'חרם דרבנו גרשום'‪ .‬היום‪ ,‬בעולם שבו תרבות המערב‬
‫המדרש שנוכל להשתלב בהם ולקבל תשובות‬                 ‫מניחה את הביגמיה כאיסור פשוט‪ ,‬תקנה זו נראית‬
‫המתאימות לתפיסת עולמנו‪ .‬זוהי הדרך לממש את עצת‬       ‫מובנת וטבעית‪ ,‬אך בזמנה היו חכמים שהתנגדו לה גם‬
‫חכמים 'עשה לך רב'‪ .‬המשימה האחרת היא להיזהר‬          ‫מנימוקים הלכתיים‪ ,‬כגון שהיא ממעטת פרייה ורבייה‪.‬‬
‫בכבוד חכמים‪ ,‬ובעיקר בכבודם של מי שדעותיהם אינן‬      ‫איך אפשר לאסור על אדם לשאת אישה נוספת ולהימנע‬
‫כדעתנו וכדעת רבותינו‪ ,‬שהרי בית הלל זכו שנפסקה‬       ‫מלקיים בכך מצווה? ואמנם התקנה המקורית הוגבלה‬
‫הלכה כמותם דווקא מפני שנוחים וענוותנים היו ושנו את‬  ‫בזמן ובהיקף‪ ,‬ובחלק מתפוצות ישראל לא התקבלה כלל‪.‬‬
                                                    ‫במקרה הזה דווקא כוחה של הרבנות הראשית במדינת‬
                    ‫דברי בית שמאי קודם לדבריהם‪.‬‬     ‫ישראל הכריע את הכף הכרעה סופית‪ :‬תקנות הרבנות‬
                                                    ‫הראשית בשנת תש"י‪ ,‬שנתיים אחרי קום המדינה‪ ,‬חייבו‬

‫��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ‪///////////////////////////////// 7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12