Page 25 - זרעים - אלול תשע"ו
P. 25

‫אלול תשע"ו ‪ .‬ספטמבר ‪2016‬‬

‫המדמה את עליית המעפילים ואת כל הקשיים שעברו בדרך‪" .‬קודם‬          ‫גיל וכמובן מתכוננים לכל הצד הארגוני של המפעל הגדול ביותר‬
‫כול‪ ,‬זאת הפעם הראשונה שלי שם"‪ ,‬היא מספרת‪" ,‬ממש נתנו לנו‬          ‫בתנועה"‪ .‬אלק מדגיש כי המחנות אינם עוד פעילות‪" ,‬אנחנו לא‬
‫להרגיש כאילו אנחנו במבצע חשאי של העפלה; חווינו קצת ממה‬           ‫מתנ"ס‪ ,‬גם המחנה הוא חלק מתהליך חינוכי ארוך שהחניכים עוברים‬
‫שהמעפילים הרגישו וזה היה מרגש ומסקרן"‪ .‬יעל בטוחה שהיא‬            ‫בבני עקיבא‪ .‬בכל תחום התנועה מתמקצעת ונעשית יעילה‪ ,‬מקצועית‬
‫תצא למחנות הבאים‪ ,‬והיא מעוניינת מאוד לעשות זאת גם כמדריכה‪,‬‬       ‫וחינוכית יותר"‪ .‬לדבריו‪ ,‬קיים פער בין תפיסת רבים את מושג המחנה‬
‫"לקבל אחריות ולוודא שכל החניכים יצאו וייהנו‪ ,‬לתת מעצמי‬           ‫ובין מה שקורה בפועל‪" .‬המחנה הוא הרבה מעבר לפעילות קיץ מהנה‬
                                                                 ‫של החניכים‪ .‬יש בימים הללו שיא ברמת התוכן ובחיבור בין החניכים‬
                                           ‫מעבר"‪ ,‬היא מסכמת‪  .‬‬   ‫למדריכים ולערכי התנועה‪ .‬יש עומק רוחני במחנות‪ ,‬לדוגמה במחנה‬
                                                                 ‫סיירים מתקיימת קבלת שבת מהגדולות ביותר בעולם – וזאת חוויה‬
   ‫מחנה שבט יובל‬                                                 ‫אדירה‪ .‬ניגש אליי מדריך של שבט הרא"ה ואמר לי‪' :‬שנתיים שאני‬
                                                                 ‫מדריך‪ ,‬ואף פעם לא הצלחתי להגיע לעומק של שיחה עם החניכים‬
  ‫"שני ימים‪ 120 .‬חניכים‪ 120 ,‬אנשי‬
‫צוות‪" .‬עצם ההימצאות של החניכים‬                                                                             ‫כמו שהגעתי במחנה'"‪.‬‬
                                                                 ‫עבודת ההכנה למחנה מתחילה כבר בפסח‪ ,‬כך מספר אלעד ברכיה‪,‬‬
         ‫ביער למשך יומיים"‬                                       ‫רכז מחנה מעפילים‪ .‬לאלעד זה המחנה החמישי שהוא שותף בו‪.‬‬
                                                                 ‫"שבוע לאחר השחרור פעלתי כרכז רובע‪ ,‬לאחר מכן הייתי שנתיים רכז‬
‫אחד המפעלים המרגשים ביותר בתנועה הוא מחנה יובל‪ ,‬מחנה‬             ‫עדה וזו השנה השלישית כרכז מחנה"‪ .‬לדבריו‪ ,‬התנועה מתקדמת בכל‬
‫ארצי המיועד לחניכי החינוך המיוחד‪ .‬המחנה נמשך יומיים והתקיים‬      ‫הרמות של תפעול המחנות‪" .‬בכל שנה אני מרגיש איך אנו מתקדמים‬
‫ביער עופר‪ .‬החניכים ישנו בשטח‪ ,‬בשקי שינה ובאוהלים‪ ,‬אכלו אוכל‬      ‫בעבודה‪ ,‬וכל עניין הופך למקצועי ואיכותי יותר"‪ .‬אלעד מדגיש כי‬
‫של מחנה ובעצם התנהלו כמו בכל מחנה אחר של התנועה‪ .‬כל מקום‬         ‫התקדמות זו באה בעיקר בעקבות הרצון של מובילי התנועה להקשיב‬
                                                                 ‫לאנשי השטח‪" :‬אני מרגיש שהחבר'ה מלמעלה קשובים מאוד לכל‬
               ‫שהחניכים היו צריכים להגיע אליו במחנה – הונגש‪.‬‬     ‫הארה והערה העולה מהשטח‪ .‬ברגע שיש נכונות כזו מיד מרגישים‬
‫הכנה למחנה זה דורשת כמובן מאמץ רב וגם לא מעט אנשי‬                ‫בשינויים החיוביים בפעמים הבאות"‪ .‬מחנה נבטים הוא המחנה היחיד‬
‫צוות‪ ,‬וכל אנשי הצוות מגיעים מהתחום‪ .‬למקצתם יש עבר כצוות‬          ‫אשר הוצרך השנה לשלושה סבבי מחנות עקב ריבוי החניכים‪ .‬אלעד‬
‫או כמדריכים בשבטי יובל ולאחרים ניסיון אחר בתחום החינוך‬           ‫מרגיש כי מונחת על כתפיו אחריות כבדה‪" :‬צריך הרבה רגישות‬
‫המיוחד‪ ,‬וכך מספרת אוריה חזן‪ ,‬ראש תחום חינוך מיוחד בתנועה‪:‬‬        ‫ומאור פנים במחנה עם ילדים שסיימו כיתה ד‪ ,‬אני קורא לזה 'רוך'‪.‬‬
‫"למחנה יצאו השנה ‪ 120‬חניכים‪ ,‬ובערך אותו מספר של אנשי צוות‪.‬‬       ‫זאת הפעם הראשונה לרובם שהם יוצאים מהבית ללילה בלי ההורים‪,‬‬
‫מעבר לאנשי צוות המחנה‪ ,‬למדריכים ולחניכים‪ ,‬מצטרפים למחנה‬          ‫ואנו שמים דגש על הנעימות ועל הרגישות הזו‪ .‬נוסף על כך כשילד או‬
‫מתנדבים נוספים‪ .‬ביום הראשון הגיע אלינו מאיר בן מאיר‪ ,‬שהמחנה‬      ‫ילדה יוצאים למחנה הראשון שלהם‪ ,‬אם הם יחוו חוויה טובה ונעימה‬
‫נקרא מחנה 'יובל–תחיה' לזכר אשתו‪ ,‬תחיה ז"ל‪ .‬מאיר תורם כסף‬
‫למחנה‪ ,‬והוא מגיע עם חברים לבשל לחניכים את ארוחת הערב‪ .‬ביום‬                   ‫יישאר להם זיכרון טוב ונעים לקראת המחנות הבאים"‪.‬‬
‫השני מגיעים אנשים מחברת 'אבנט'‪ ,‬המנדבים הפנינג מתנפחים ענק‬       ‫ליעל רייטן משבט מעפילים בסניף יקיר זה היה המחנה הראשון‬
‫ומפעילים אותו לרווחת לחניכים"‪ .‬המחנה במגמת עלייה בכל שנה‪,‬‬        ‫שיצאה אליו‪ .‬ההתרגשות הייתה רבה‪ ,‬ולדבריה המחנה ענה על כל‬
‫ולדברי אוריה‪" :‬השנה התקיים המחנה הגדול ביותר שלנו; בכל שנה‬       ‫הציפיות‪" .‬המחנה היה כיף מאוד‪ .‬עשינו מסלולים בשטח‪ ,‬חלקם‬
‫אנו שוברים את השיא של השנה הקודמת"‪ .‬כאשר התבקשה לבחור‬            ‫קשים וחלקם פחות‪ .‬היה כיף מאוד להיות כמה ימים ברצף עם‬
‫רגע מיוחד אחד שהיה במחנה‪ ,‬לא הצליחה‪" .‬כל רגע ורגע הוא מרגש‬       ‫החברים‪ ,‬לישון אתם‪ ,‬לאכול אתם ולהיות אתם בכל מיני מצבים‬
‫ומיוחד‪ .‬עצם ההימצאות של החניכים ביער למשך יומיים‪ ,‬התפקוד‬         ‫שלא יוצא לחוות ביום‪-‬יום"‪ .‬לדבריה‪ ,‬היא הרגישה תחושת ביטחון‬
‫של המדריכים והרגישות הרבה שלהם לחניכים‪ ,‬כל רגע כזה הוא‬           ‫ורוגע בזכות המדריכים המסורים שלה‪" .‬הם ממש השתדלו לעשות‬
                                                                 ‫בשבילנו הכול‪ .‬כשקצת כאבה לי הרגל הם סחבו בשבילי את התיק‬
                                                  ‫מיוחד ומרגש"‪.‬‬  ‫ובאו כל רגע לראות שאני מרגישה טוב‪ .‬בכלל‪ ,‬הרגשתי שאני יכולה‬
                                                                 ‫לפנות אליהם בכל עניין‪ ,‬שהם ישיגו לי מים או אוכל בכל רגע‬
                                                                 ‫שארגיש רעבה או צמאה‪ ,‬וזה היה נחמד מאוד לדעת שיש לי על מי‬
                                                                 ‫לסמוך"‪ .‬יעל התרגשה מאוד מהסיור הלילי שיצאו אליו בעתלית‪,‬‬

                                                                 ‫בניה ברנשטיין‬

‫‪25‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30