Page 23 - זרעים - אלול תשע"ו
P. 23

‫אלול תשע"ו ‪ .‬ספטמבר ‪2016‬‬

                                            ‫ההתארגנות המיוחדת‬    ‫והנשארות שנה שנייה לסמינר עמוק‪ ,‬חווייתי ומקצועי‪ .‬מאחורי כל‬
                                     ‫הזו מטעם בני עקיבא הוא‬      ‫האופרציה המרשימה הזו עומדים כ‪ 20-‬אנשי צוות היגוי ותכנון‪,‬‬
                   ‫דוד סעייד‪ ,‬מנהל מחלקת חבריא ב בתנועה‪.‬‬         ‫ושותפים בו כל רכזי התנועה מכל המחוזות והמחלקות ועוד מספר‬
         ‫לדבריו‪ ,‬יש שלושה עקרונות מנחים שעמדו מאחורי הרעיון‪:‬‬     ‫לא מבוטל של אנשי לוגיסטיקה‪ .‬בסמינריון הושקעו משאבים רבים‪,‬‬
‫"האחד הוא שאחדות ואהבת חינם משיגים רק על ידי מפגש עם‬             ‫כלכליים ותוכניים‪ .‬למעשה‪ ,‬כמעט כל שנת העבודה של הקומונרית‬
‫האנשים שהכי קשה לנו להיפגש אתם‪ .‬עוד עיקרון הוא שבני הנוער‬        ‫מתבססת על ימים אלו‪ .‬עבודת ההכנה של הסל"ק ארכה בין שלושה‬
‫שלנו חייבים להתחנך לאור הרעיון הזה; הם חייבים לראות את השיח‬
‫הזה קורה בעיניים שלהם ולא רק דרך ססמאות ואמירות באוויר‪.‬‬                                                         ‫לארבעה חודשים‪.‬‬
‫ועוד עיקרון הוא שדווקא בעולם כמו העולם שבו אנו חיים‪ ,‬ובעיקר‬      ‫נועם הכהן אוריה‪ ,‬מרכזת הסמינריון‪ ,‬מספרת‪" :‬הסמינריון הזה‬
‫בשיח התקשורתי‪ ,‬שבו כולם יודעים להסביר כמה האחרים טועים‬           ‫מכשיר את הקומונריות לתפקיד הגדול שהן נכנסות אליו‪ .‬הוא בונה‬
‫בלי לראות גם את הצדק שבדבריהם‪ ,‬אנו באים ואומרים שיש לנו‬          ‫בהן גם תודעות והשקפות עולם‪ ,‬אך גם מצייד אותן בהרבה כלים‪.‬‬
‫אחריות ציבורית‪ .‬אנו צריכים לדעת שלכל אמירה יש השלכות‪ ,‬ואנו‬       ‫אנו מנסים לבנות קומונריות מנהיגות‪ ,‬מובילות ומנהלות – על כל‬
‫כחברי תנועות נוער רוצים להביא בשורה אחרת בעניין‪ .‬כל מה שקרה‬      ‫המשתמע מכך‪ .‬זאת זרוע מרכזית מאוד בשליחות התנועה"‪ ,‬נועם‬
       ‫במאהל בשלושת הימים הללו היא חגיגה של עקרונות אלו"‪.‬‬
‫ואולם הנעה של אירוע כזה איננה קלה ופשוטה‪ ,‬ולדברי סעייד‪:‬‬                                                                  ‫מסבירה‪.‬‬
‫"היו מפגשי הכנה לקראת הימים הללו והם לא היו פשוטים‪ .‬מה יהיה‬      ‫בניית הסמינריון ותכניו נעשו בחשיבה רבה‪ ,‬ולדבריה‪" :‬הסמינריון‬
‫הנושא המרכזי‪ ,‬הנושאים שעליהם נדבר או לא נדבר‪ ,‬מי יהיו הדוברים‬    ‫מורכב מיחידות בקבוצות‪ ,‬משיחות של אנשי ציבור וחינוך‪ ,‬של אנשי‬
‫ומה יהיו הנושאים במעגלי שיח‪ .‬אך לבסוף הכול התנהל בהתנהלות‬        ‫רוח מתוך התנועה בהווה ובעבר ומקורסים מקצועיים שמעבירים‬
‫מספקת למדי‪ .‬לראות באמצע הלילה בני נוער דתיים וחילונים‬
‫שיושבים ומדברים ביניהם על כל מה שמציק להם‪ ,‬בלי מעצורים ובלי‬                                           ‫אנשי מקצוע ורכזי התנועה"‪.‬‬
                                 ‫חששות‪ ,‬הוכיח שאפשר אחרת"‪.‬‬       ‫כשהיא מתבקשת לתאר מהי הנקודה החשובה ביותר בעיניה‪,‬‬
‫אחרי ימים מרוממים כאלה עולה השאלה כיצד ממשיכים הלאה‬              ‫היא עונה‪" :‬הנקודה העיקרית היא באיזו תודעה הן יוצאות; האם‬
‫את החיבור הזה‪ ,‬וסעייד יוצא אופטימי מאוד מהימים הללו‪" .‬החיבור‬     ‫הן תופסות את עצמן כמובילות דרך וכהולכות להוביל תהליכים‬
‫הזה עם הנוער העובד והלומד צריך ויכול להמשיך גם הלאה‪ .‬כבר יצא‬     ‫משמעותיים בסביבה שלהן‪ .‬כל שאר הכלים וההכשרות הם תוספת"‪.‬‬
‫לנו לדסקס בעניינים מסוימים שבהם אנו רוצים לצאת למאבק יחד‪.‬‬        ‫בהכשרה ארוכה כזו יש מספר רב של רגעי שיא והתעלות‪ ,‬אך לדברי‬
‫אני מאמין שיחד נוכל להביא בשורה משמעותית בעזרת בני הנוער‬         ‫נועם רגע השיא הוא ערב מרגש עם הורי הקומונריות‪" .‬הבאנו את‬
                                                                 ‫ההורים של כל הקומונריות מכל הארץ‪ .‬יש בערב הזה קרוב לאלף‬
                                                ‫המצוינים שלנו"‪.‬‬  ‫איש‪ ,‬והוא מתקיים בהשתתפות הרב דרוקמן‪ .‬זאת הזדמנות לעמוד‬
‫לדבריו של סעייד מצטרף גם תם ויזל‪ ,‬ראש מחלקת הדרכה‬                ‫מול ההורים‪ ,‬להכיר להם טובה על ששלחו את הבנות שלהם למשימה‬
‫בנוער העובד והלומד‪" :‬המאהל הוא חלק מתהליך משותף שנבנה‬
‫בין התנועות; שיתוף פעולה שאומר שיש לנו אחריות כלפי החברה‬                      ‫כזו ולקבל מהרב דרוקמן ברכה לקראת היציאה לדרך"‪.‬‬
‫הישראלית‪ .‬הברית בינינו מתחילה במלחמה נגד שנאת החינם‪ .‬קודם‬
‫כול אנו מנסים לחנך לזה כתנועות‪ ,‬ונוסף על כך כלפי כלל החברה‬           ‫מאהל ט' באב‬
‫הישראלית‪ .‬האחריות הזו באה לידי ביטוי במגוון נושאים הנוגעים‬
‫בקבלת האחר‪ .‬האירוע הזה היה משמעותי מאוד‪ ,‬אך יש לנו עוד הרבה‬         ‫שלושה ימים‪ .‬אלפי משתתפים‪.‬‬
‫במה להתקדם‪ ,‬עוד דגלים רבים שעלינו להרים יחד‪ ,‬לא רק בט' באב‬
‫אלא במשך השנה כולה"‪ .‬גם לדברי ויזל‪ ,‬הנקודה המשמעותית ביותר‬          ‫"כולם הגיעו לשמוע את האחר"‬
‫הייתה מעגלי השיח בין הנוער‪" .‬ניגשה אליי מדריכה אחת מהנוער‬
‫העובד והלומד ואמרה לי שמזדמן לה לא מעט להשתתף במעגלי שיח‬         ‫תנועת בני עקיבא בשיתוף הנוער העובד והלומד ערכו זו השנה‬
‫של דתיים וחילונים‪ .‬לדבריה‪ ,‬ההבדל היה שבדרך כלל השיח מתמקד‬        ‫השלישית ברציפות אוהל מפגש ושיחה משותף לציון ט' באב‪ ,‬יום‬
‫בעימות‪ ,‬אך במעגלי השיח במאהל ההרגשה הייתה שכולם הגיעו‬            ‫החורבן‪ .‬באוהל הועברו שיחות מפי פעילי התנועות‪ ,‬פעילים חברתיים‬
                                                                 ‫ואנשי ציבור מכל קשת החברה הישראלית‪ .‬בדוברים היה אפשר‬
                                              ‫לשמוע את האחר"‪.‬‬    ‫לשמוע את יריב אופנהיימר‪ ,‬נתן מאיר‪ ,‬ארז ביטון‪ ,‬יולי תמיר ועוד‬
‫מרגש מאוד להימצא במקום שחווינו בו את אחד מהרגעים‬
‫המפלגים ביותר בהיסטוריה של החברה הישראלית הצעירה ולמצוא‬             ‫רבים וחשובים‪ .‬בשונה משנים קודמות‪ ,‬השנה התנועות שמו דגש‬
                                                                           ‫במעגלי שיח בנושאי שנאת חינם‪ ,‬חינוך לאהבה וחיפוש‬
  ‫בו בני נוער רבים המתאמצים לאהוב את האחר‪  .‬‬                                   ‫הדומה בחלקי החברה הישראלית‪ .‬מי שעמד מאחורי‬

‫‪23‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28