Page 26 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 26

‫עו"סהסדר · מדורייעוץלחניכיםומדריכים‬
‫רחל נאומברג ‪ -‬העובדת הסוציאלית של התנועה‬

‫"אני שומעת מהמדריכים מה קורה בקבוצת הוואטסאפ עם החניכים‪ ,‬ואני מבינה שיש לנו‬                ‫קבוצות‬
‫כאן בעיה"‪ ,‬משתפת קומונרית מסניף במרכז הארץ‪" .‬המדריכים מספרים שהם מוצאים‬                  ‫וואטסאפ‬
‫עצמם נבוכים מול תופעות שבהן יורדים על אחד החניכים בקבוצה‪ ,‬מקניטים אותו‪ ,‬ואף אחד‬         ‫שבטיות –‬
‫מהקבוצה אינו יוצא כנגד זה‪ .‬יותר מכך‪ ,‬יש שמצטרפים ומריצים צחוקים על חשבונו‪ .‬נוסף על‬      ‫איך עושים‬
‫כך הם מספרים על תכנים העולים בקבוצה ואינם מתאימים לגיל החניכים‪ .‬מה אפשר להציע‬
                                                                                            ‫את זה‬
                                    ‫למדריכים האלה? מה עושים למראה התופעות הללו?"‬             ‫נכון?‬
‫אני מאזינה לקומונרית‪ ,‬רואה בעיניה את הדאגה הגדולה ונזכרת במקרה נוסף שהגיע אליי‬
‫מסניף אחר‪ .‬חניכה בשבט מעלות סירבה לצאת מהבית לאחר ששתי חברותיה לשבט שלחו‬
‫בקבוצת הוואטסאפ תמונה מביכה שלה והיו בטוחות ששעשעו את כולן‪ .‬כולן השתעשעו –‬

                                        ‫חוץ מהחניכה ההיא‪ ,‬שהרגישה שעולמה חרב עליה‪.‬‬
‫קבוצות הוואטסאפ השבטיות הן כלי נהדר ושימושי; הן משמשות את המדריכים להעברת‬
‫הודעות ולתזכורות על פעילויות בסניף‪ ,‬ונוסף על כך הן דרך ליצירת תקשורת בין חברי הקבוצה‬
‫לדיונים כאלה ואחרים‪ .‬עם זאת עלינו לזכור כי כלי זה ודומיו עלולים להפוך בקלות לבעייתיים‬
‫ופוגעניים‪ ,‬ולשם כך אני רוצה להציע למדריכים כמה הנחיות בסיסיות לשימוש ברשתות‬

                                             ‫החברתיות בכלל ובקבוצות הוואטסאפ בפרט‪:‬‬

‫נוכחות‪ :‬נוכחות המדריכים בקבוצה משותפת עם החניכים היא חיובית‬
‫והזדמנות נפלאה ללמד התנהלות נכונה וחיובית בוואטסאפ‪ ,‬וכמובן מאפשרת‬

                                                        ‫קשר קרוב ויום‪-‬יומי עם החניכים‪.‬‬

‫תגובה‪ :‬הימצאות מדריכים בקבוצה מחייבת התייחסות מידית וישירה במקרים‬
‫שהשיח נעשה לא מכבד ופוגע באחד מחברי הקבוצה או יותר‪ .‬התעלמות עלולה‬

                                   ‫להעביר מסר שהפגיעה לגיטימית ויכולה להימשך‪.‬‬

‫עצירה‪ :‬אין לאפשר את המשך השרשור הפוגעני ויש לשלוח הודעה בקבוצה‬
‫המבקשת להפסיקו‪ ,‬לפנות בפנייה פרטית לחניך שהוביל לכך‪ ,‬להסב את תשומת‬
‫לבו לאן הדברים עלולים להגיע ולבקש ממנו לעצור ולהתנצל במקרה הצורך‪.‬‬
‫במקרים מסוימים אף לשקול להוציא מהקבוצה חניך שפוגע או אפילו לצאת‬
‫בעצמכם באמירה שכל עוד אין שיח מכבד‪ ,‬אינכם מוכנים להיות חלק מהקבוצה‬

                     ‫(וכמובן בו בזמן לטפל בבעיה בכלים החינוכיים שלרשותכם)‪.‬‬

‫לייצר שיח בעניין‪ :‬להעלות עם החניכים את הסכנות שיש ברשתות החברתיות‬
‫לצד התועלת שבהן (כדאי ליזום שיח כזה ולא לחכות שיהיה מקרה לא נעים)‪,‬‬
‫ויחד‪ ,‬מתוך שיח משותף‪ ,‬לקבוע כללים לשימוש בקבוצת הוואטסאפ השבטית‬
‫שיאפשרו לכל חברי הקבוצה להרגיש בנוח‪ ,‬בביטחון ובכבוד הראוי (שפה נקייה‪,‬‬
‫לנהוג בכבוד כלפי כל חברי הקבוצה‪ ,‬שלא לשלוח תמונות או תכנים הנושאים‬
‫מסר פוגעני או משפיל‪ ,‬להגדיר שעות שבהן הקבוצה פעילה‪ ,‬להחליט מהן‬

                       ‫סמכויות מנהל הקבוצה במקרה שהכללים לא נשמרים ועוד)‪.‬‬

‫תקשורת בין‪-‬אישית‪ :‬לעודד את חניכינו (ואת עצמנו) להשתמש בוואטסאפ רק‬
‫לדברים הכרחיים ודחופים ולעודד את השיח בדיבור‪ ,‬פנים אל פנים‪ .‬יש לכך ערך‬

                   ‫עצום ויכולת להבין זה את זה טוב יותר‪ .‬בואו לא נוותר על זה‪...‬‬

‫לתגובות ולשאלות נוספות שלחו דוא"ל לעובדת הסוציאלית של בני עקיבא‪:‬‬                        ‫‪26‬‬
                                 ‫‪osit@bneiakiva.org.il‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31