Page 23 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 23
אדר ב' תשע"ו .מרץ 2016
הרב איתמר אלדר
ראשביתהמדרש,ישיבתההסדראמי"תאורותשאולרעננה.חברמליאה
האיור מוכן יש לנו איזה באג...
איור :אלעד ליפשיץ
עד דלא ידע
"השכרות של פורים יש בה סכנה והיא מחייבת זהירות ,שכן היא גוזלת מן האדם את כושר
הדעת ,את השיפוט ,את הריסון ואת השליטה עד כדי שחרור רסן שעלול להביא אמורא
לשחוט את חברו .ואולם מנגד טמונה בה גם האפשרות להתבונן על המציאות במשקפי
טרום האכילה מעץ הדעת"
מתן פשר ומשמעות לרע ,יש בו מן הטשטוש של הגבול שבין טוב "מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך
ורע ,העלול להוביל ל'קידוש הרע' .הקביעה של האר"י ז"ל ,שאין מרדכי" (מגילה ז ע"ב) :בספר פרי עץ חיים מובאת בשם האר"י ז"ל
לברך את הרע מתוך דעת ,עניינה לומר שאין להעניק משמעות נגלית פרשנות מעניינת למשפט זה" :ידוע שיש ניצוץ של קדושה בכל קליפה
ומפורשת לקיומו של הרע .מתן הסבר לרע ,הניסיון להבין את סיבת המחייה אותה ,ואם יסתלקו ממנו לא ישאר לו חיות ויתבטל לגמרי
קיומו בדרך הדעת והשכל ,משמעותו לברך אותו בנגלה ,והרי זה מיד .והנה ביום הגדול הזה ,שיש אותו הארה גדולה ,אנו רוצין שגם
להעניק לו הרבה יותר ממה שראוי לו .הברכה בטעות ,משמעותה לזאת הנצוץ יגיע לו חיות לעצמו ,מזה ההארה ,אבל לא שיגיע כל כך
על פי האר"י ז"ל ,שהדרך היחידה להאמין שאם הקב"ה ברא את הרע להאיר לקליפה ולזה צריך שישתכר האדם ביום הזה ,עד שלא ידע בין
ארור מן לברוך מרדכי ,אולי ישגה ויתן ברכה לאותו ניצוץ שבקליפה
סימן שיש לו תפקיד בעולם ,היא במסלול "עוקף דעת". ויתברך גם הוא ,אבל לא תהיה ברכה כוונה שלימה ,שאם יהיה כן יגיע
השכרות של פורים יש בה סכנה והיא מחייבת זהירות ,שכן היא
גוזלת מן האדם את הדעת ,את הריסון ואת השליטה עד כדי שחרור לו הרבה ,ותתברך גם הקליפה" (שער ר"ח חנוכה ופורים פרק ו).
רסן שעלול להביא אמורא לשחוט את חברו .ואולם מנגד טמונה בה גם דרשה זו מניחה מספר הנחות יסוד מרתקות .הראשונה ,שבכל
האפשרות להתבונן על המציאות במשקפי טרום האכילה מעץ הדעת. דבר בעולם ,כולל הקליפה והרשע ,יש ניצוץ אלוקי המחיה אותם,
נראה שהדברים אף מקבלים משמעות המתקשרת לאחת ממצוות שהרי בלי קיומו של ניצוץ זה לא היו יכולים להתקיים .השנייה ,שגם
החג – משלוח מנות .שכן או חבר שמנקודת מבטו של האדם עשו לו ניצוץ זה צריך להתברך על ידי האדם .והשלישית ,שניצוץ זה ראוי לו
עוול ,או שסתם אינו מחבב אותם ,מקוטלגים אצלו תחת הקטגוריה שיתברך על ידי האדם דווקא בטעות ולא בכוונה .לכן מטרת הציווי
של 'מחוץ לתחום' .אין הוא מצליח לראות בהם את הטוב .והנה לשתות בפורים היא כדי להביא את האדם לשכרות שבהשפעתה יברך
בפורים לאחר כמה כוסות יין ההכרה מיטשטשת ואיתה היחס
המקובע בתודעה כלפי אותו אדם .טשטוש זה פעמים רבות מאפשר את הניצוץ ההוא ,החבוי ב"המן".
מהי הברכה בטעות ,ומדוע הניצוץ שבקליפה ראוי להתברך בברכה
ללב התמים ,לשוב ולאהוב ,ולגלות את הטוב שבשכן.
לעתים כשהאדם מתפכח מיינו הוא שוכח לגמרי את החיבוק שנתן של טעות?
אמש בפורים לשכנו–אויבו .ודווקא לכן מתמיהה אותו התחושה נראה שמאז אכילת האדם מעץ הדעת העולם מתחלק על פי
המלווה אותו בפגשו את השכן לאחר חג הפורים .משהו רך ,מפויס, קטגוריות של טוב ורע .כוחה של הדעת הוא בהבדלה .זהו יתרונה
מציף אותו בהביטו בשכנו ,הוא חש שרגש הכעס התקהה מעט בלי הגדול של הדעת ,של יכולת ההבחנה .ואולם זהו גם חסרונה – ההבחנה
שהוא מבין מדוע .הדעת חוזרת לשלוט ,אולם הרגע של ההצצה אל החד-משמעית בין טוב לרע סותמת את הגולל על האפשרות לזהות
העולם שלפני הדעת הטביע את חותמו על המציאות של הדעת ומילא
נקודה של טוב גם ברע.
אותו בניחוח של סוד שיצא אל העולם ובהרף עין שב לו להסתתר. הקביעה שבכל דבר יש ניצוץ אומרת שאם הדבר קיים ,סימן שהוא
צריך להיות קיים ושיש משמעות לקיומו .אך ברגע זה מגיעה הסכנה.
23