Page 23 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 23

‫אדר ב' תשע"ו ‪ .‬מרץ ‪2016‬‬

                                                  ‫הרב איתמר אלדר‬
                   ‫ראשביתהמדרש‪,‬ישיבתההסדראמי"תאורותשאולרעננה‪.‬חברמליאה‬

                           ‫האיור מוכן יש לנו איזה באג‪...‬‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

                                                                                ‫עד דלא ידע‬
                   ‫"השכרות של פורים יש בה סכנה והיא מחייבת זהירות‪ ,‬שכן היא גוזלת מן האדם את כושר‬
                      ‫הדעת‪ ,‬את השיפוט‪ ,‬את הריסון ואת השליטה עד כדי שחרור רסן שעלול להביא אמורא‬
                      ‫לשחוט את חברו‪ .‬ואולם מנגד טמונה בה גם האפשרות להתבונן על המציאות במשקפי‬
                                                                                    ‫טרום האכילה מעץ הדעת"‬

                   ‫מתן פשר ומשמעות לרע‪ ,‬יש בו מן הטשטוש של הגבול שבין טוב‬       ‫"מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך‬
                   ‫ורע‪ ,‬העלול להוביל ל'קידוש הרע'‪ .‬הקביעה של האר"י ז"ל‪ ,‬שאין‬    ‫מרדכי" (מגילה ז ע"ב)‪ :‬בספר פרי עץ חיים מובאת בשם האר"י ז"ל‬
                   ‫לברך את הרע מתוך דעת‪ ,‬עניינה לומר שאין להעניק משמעות נגלית‬   ‫פרשנות מעניינת למשפט זה‪" :‬ידוע שיש ניצוץ של קדושה בכל קליפה‬
                   ‫ומפורשת לקיומו של הרע‪ .‬מתן הסבר לרע‪ ,‬הניסיון להבין את סיבת‬   ‫המחייה אותה‪ ,‬ואם יסתלקו ממנו לא ישאר לו חיות ויתבטל לגמרי‬
                   ‫קיומו בדרך הדעת והשכל‪ ,‬משמעותו לברך אותו בנגלה‪ ,‬והרי זה‬      ‫מיד‪ .‬והנה ביום הגדול הזה‪ ,‬שיש אותו הארה גדולה‪ ,‬אנו רוצין שגם‬
                   ‫להעניק לו הרבה יותר ממה שראוי לו‪ .‬הברכה בטעות‪ ,‬משמעותה‬       ‫לזאת הנצוץ יגיע לו חיות לעצמו‪ ,‬מזה ההארה‪ ,‬אבל לא שיגיע כל כך‬
                   ‫על פי האר"י ז"ל‪ ,‬שהדרך היחידה להאמין שאם הקב"ה ברא את הרע‬    ‫להאיר לקליפה ולזה צריך שישתכר האדם ביום הזה‪ ,‬עד שלא ידע בין‬
                                                                                ‫ארור מן לברוך מרדכי‪ ,‬אולי ישגה ויתן ברכה לאותו ניצוץ שבקליפה‬
                              ‫סימן שיש לו תפקיד בעולם‪ ,‬היא במסלול "עוקף דעת"‪.‬‬   ‫ויתברך גם הוא‪ ,‬אבל לא תהיה ברכה כוונה שלימה‪ ,‬שאם יהיה כן יגיע‬
                   ‫השכרות של פורים יש בה סכנה והיא מחייבת זהירות‪ ,‬שכן היא‬
                   ‫גוזלת מן האדם את הדעת‪ ,‬את הריסון ואת השליטה עד כדי שחרור‬         ‫לו הרבה‪ ,‬ותתברך גם הקליפה" (שער ר"ח חנוכה ופורים פרק ו)‪.‬‬
                   ‫רסן שעלול להביא אמורא לשחוט את חברו‪ .‬ואולם מנגד טמונה בה גם‬  ‫דרשה זו מניחה מספר הנחות יסוד מרתקות‪ .‬הראשונה‪ ,‬שבכל‬
                   ‫האפשרות להתבונן על המציאות במשקפי טרום האכילה מעץ הדעת‪.‬‬      ‫דבר בעולם‪ ,‬כולל הקליפה והרשע‪ ,‬יש ניצוץ אלוקי המחיה אותם‪,‬‬
                   ‫נראה שהדברים אף מקבלים משמעות המתקשרת לאחת ממצוות‬            ‫שהרי בלי קיומו של ניצוץ זה לא היו יכולים להתקיים‪ .‬השנייה‪ ,‬שגם‬
                   ‫החג – משלוח מנות‪ .‬שכן או חבר שמנקודת מבטו של האדם עשו לו‬     ‫ניצוץ זה צריך להתברך על ידי האדם‪ .‬והשלישית‪ ,‬שניצוץ זה ראוי לו‬
                   ‫עוול‪ ,‬או שסתם אינו מחבב אותם‪ ,‬מקוטלגים אצלו תחת הקטגוריה‬     ‫שיתברך על ידי האדם דווקא בטעות ולא בכוונה‪ .‬לכן מטרת הציווי‬
                   ‫של 'מחוץ לתחום'‪ .‬אין הוא מצליח לראות בהם את הטוב‪ .‬והנה‬       ‫לשתות בפורים היא כדי להביא את האדם לשכרות שבהשפעתה יברך‬
                   ‫בפורים לאחר כמה כוסות יין ההכרה מיטשטשת ואיתה היחס‬
                   ‫המקובע בתודעה כלפי אותו אדם‪ .‬טשטוש זה פעמים רבות מאפשר‬                                         ‫את הניצוץ ההוא‪ ,‬החבוי ב"המן"‪.‬‬
                                                                                ‫מהי הברכה בטעות‪ ,‬ומדוע הניצוץ שבקליפה ראוי להתברך בברכה‬
                                ‫ללב התמים‪ ,‬לשוב ולאהוב‪ ,‬ולגלות את הטוב שבשכן‪.‬‬
                   ‫לעתים כשהאדם מתפכח מיינו הוא שוכח לגמרי את החיבוק שנתן‬                                                              ‫של טעות?‬
                   ‫אמש בפורים לשכנו–אויבו‪ .‬ודווקא לכן מתמיהה אותו התחושה‬        ‫נראה שמאז אכילת האדם מעץ הדעת העולם מתחלק על פי‬
                   ‫המלווה אותו בפגשו את השכן לאחר חג הפורים‪ .‬משהו רך‪ ,‬מפויס‪,‬‬    ‫קטגוריות של טוב ורע‪ .‬כוחה של הדעת הוא בהבדלה‪ .‬זהו יתרונה‬
                   ‫מציף אותו בהביטו בשכנו‪ ,‬הוא חש שרגש הכעס התקהה מעט בלי‬       ‫הגדול של הדעת‪ ,‬של יכולת ההבחנה‪ .‬ואולם זהו גם חסרונה – ההבחנה‬
                   ‫שהוא מבין מדוע‪ .‬הדעת חוזרת לשלוט‪ ,‬אולם הרגע של ההצצה אל‬      ‫החד‪-‬משמעית בין טוב לרע סותמת את הגולל על האפשרות לזהות‬
                   ‫העולם שלפני הדעת הטביע את חותמו על המציאות של הדעת ומילא‬
                                                                                                                           ‫נקודה של טוב גם ברע‪.‬‬
                      ‫אותו בניחוח של סוד שיצא אל העולם ובהרף עין שב לו להסתתר‪.‬‬  ‫הקביעה שבכל דבר יש ניצוץ אומרת שאם הדבר קיים‪ ,‬סימן שהוא‬
                                                                                ‫צריך להיות קיים ושיש משמעות לקיומו‪ .‬אך ברגע זה מגיעה הסכנה‪.‬‬

                   ‫‪23‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28