Page 22 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 22

‫מתניה ידיד‬
                                                                                     ‫ראש תנועת הבוגרים‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

                             ‫שוברים מסגרות‬

                   ‫"לפעמים מסוכן לחיות בתוך המסגרת כמו שלפעמים מסוכן לשבור אותה‪ .‬שאלת המניע‬
                                            ‫אינה השאלה היחידה שצריכה להישאל אלא גם שאלת הדרך"‬

                   ‫לעשות‪ ,‬אחרת ייעלמו או ייכלאו לשנים ארוכות‪ .‬והם אכן עומדים‬         ‫אחד מהניסויים הגדולים והטרגיים ביותר שהתקיימו אי פעם בעולם‬
                   ‫ומריעים‪ ,‬אבל פתאום קורה משהו אחר; מישהו צועק ומפריע‬               ‫היה ניסוי כלכלי של שליט סין מאו דזה‪-‬דונג בשנת ‪ .1958‬מאו‬
                   ‫לנאום ואינו מוכן לשתף פעולה אחרי שנים ארוכות של סבל‪,‬‬              ‫החליט שיש צורך בשבירת המסגרות הרגילות של הכלכלה הסינית‬
                   ‫והוא גורר אחריו המונים לזעוק אתו‪ .‬הדיקטטור מאבד עשתונות‬           ‫וביצירת כלכלה שיתופית‪ ,‬מעין קבוצות איכרים שיעבדו יחד‪ ,‬וכך‬
                   ‫וצועק "הלו הלו" ו"שקט" (הטלוויזיה המגויסת כבר לא מראה את‬          ‫הייצור יגדל ויתפתח‪ .‬נשמע טוב? זה אכן התחיל טוב‪ .‬בחודשים‬
                   ‫התמונות‪ ,‬אבל הקולות נשמעים היטב)‪ ,‬אבל זה כבר מאוחר מדי‬            ‫הראשונים פרחה הכלכלה ולאנשים היה מה לאכול‪ ,‬אבל מהר‬
                   ‫בעבורו‪ .‬הוא נפל בגלל אחד שהעז‪ ,‬שבר את המסגרת והציל אומה‬           ‫מאוד ומסיבות מגוונות החלה ירידה דרסטית בכוח העבודה ופרץ‬
                   ‫שלמה מידיו של דיקטטור חסר רחמים‪ ,‬שבר את המסגרת והרוויח‬            ‫רעב‪ ,‬שבתום שלוש שנים קשות גבה ‪ 20,000,000‬קרבנות לערך‬
                                                                                     ‫(יש הטוענים שהמספרים אף גדולים בהרבה)‪ .‬שבירת המסגרת‬
                                                                              ‫חיים‪.‬‬  ‫המסורתית והפשוטה של איכר המעבד את אדמתו ומוכר את‬
                   ‫לפעמים מסוכן לחיות בתוך המסגרת כמו שלפעמים מסוכן‬                  ‫תוצרתו לא מצאה חן בעיני השליט‪ ,‬והוא‪ ,‬בהחלטה של רגע‪ ,‬החליט‬
                   ‫לשבור אותה‪ .‬שאלת המניע אינה השאלה היחידה שצריכה להישאל‬            ‫לשנות את המציאות מן הקצה אל הקצה‪ .‬כשדבר כזה קורה בסין הוא‬
                   ‫אלא גם שאלת הדרך‪ .‬שבירה ומרידה אינן קודש‪ ,‬גם לא בעבור‬
                   ‫תנועת נוער‪ ,‬אם המטרה והדרך אינן ברורות‪ .‬אם אנו מרגישים‬                     ‫יכול לגבות את חייהם של מיליונים רבים בשנים ספורות‪.‬‬
                   ‫שנעשים עוולות עלינו להיאבק בהן בדרך שתשיג את המטרה ולא‬            ‫כשקוראים סיפור כזה מההיסטוריה הלא רחוקה‪ ,‬עולים חששות‬
                   ‫מהבטן‪ .‬שבירת המסגרת צריכה להיות המוצא האחרון‪ ,‬באין בררה‬           ‫של ממש בנוגע ליכולת שלנו לחולל שינויים ומהפכות‪ .‬אולי מה‬
                   ‫ובשיקול דעת‪ .‬ובלשונו של התנא רבי שמעון בן אלעזר‪" :‬אם יאמרו‬        ‫שנראה כרגע מבטיח כל כך יתברר כטעות נוראית? אולי הוא יביא‬
                   ‫לך זקנים סתור וילדים בנה‪ ,‬סתור ואל תבנה מפני שסתירת זקנים‬         ‫לאסון? אולי ההתלהבות שלנו לשבור לפעמים את המסגרת ולחולל‬
                   ‫בניין ובניין נערים סתירה"‪' .‬זקן' ו'נער' אינם רק תיאור גיל אלא‬     ‫משהו חדש תתברר כילדותית ולא מתאימה למציאות‪ ,‬ואולי אף‬
                   ‫סמל ליישוב הדעת ולפזיזות‪ .‬כשהסתירה נעשית באטיות כזקן‪ ,‬יש‬
                   ‫לה מקום‪ ,‬אבל כשהיא נעשית מתוך בהלה ופזיזות היא מסוכנת‪.‬‬                                                                   ‫כמסוכנת?‬
                   ‫יכול להיות מנהיג זקן ופזיז ונער זקן ונבון‪ ,‬וזה תלוי אך ורק בנו‪.‬‬   ‫ואולם המרד ושבירת המסגרת הם הבית של תנועת הנוער‪.‬‬
                   ‫אנחנו צריכים כעת להישיר מבט אל המציאות – לתקן את מה‬               ‫אנחנו מעוניינים להיות מי שמנערים את המציאות‪ ,‬שמוכנים לצאת‬
                   ‫שצריך תיקון ולשבור את מה שלא ניתן לתקן על מנת לבנות מחדש‬          ‫להיאבק על דברים שאנשים כבר התייאשו מהם‪ .‬המסגרת לפעמים‬
                                                                                     ‫מייבשת ונותנת מקום נוח להירדם בו‪ ,‬ותנועת נוער אמורה לברוח‬
                                                                ‫בזהירות ובאחריות‪.‬‬    ‫מהמקום הזה אל ה'נע ונד' האידאליסטי‪ ,‬המוכן להסתכן ובלבד שלא‬

                                                                                                           ‫ליישר קו עם המיינסטרים המנומנם והעייף‪.‬‬
                                                                                     ‫חפשו ביוטיוב את הסרטון 'הנאום האחרון של צ'אושסקו'‪ ,‬ותראו‬
                                                                                     ‫שם המונים עייפים ומיואשים עומדים אל מול הדיקטטור של רומניה‬
                                                                                     ‫ומריעים לו אחרי כל משפט שהוא אומר‪ .‬זה מה שאילפו אותם‬

                                                                                                        ‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27