Page 22 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 22
מתניה ידיד
ראש תנועת הבוגרים
איור :אלעד ליפשיץ
שוברים מסגרות
"לפעמים מסוכן לחיות בתוך המסגרת כמו שלפעמים מסוכן לשבור אותה .שאלת המניע
אינה השאלה היחידה שצריכה להישאל אלא גם שאלת הדרך"
לעשות ,אחרת ייעלמו או ייכלאו לשנים ארוכות .והם אכן עומדים אחד מהניסויים הגדולים והטרגיים ביותר שהתקיימו אי פעם בעולם
ומריעים ,אבל פתאום קורה משהו אחר; מישהו צועק ומפריע היה ניסוי כלכלי של שליט סין מאו דזה-דונג בשנת .1958מאו
לנאום ואינו מוכן לשתף פעולה אחרי שנים ארוכות של סבל, החליט שיש צורך בשבירת המסגרות הרגילות של הכלכלה הסינית
והוא גורר אחריו המונים לזעוק אתו .הדיקטטור מאבד עשתונות וביצירת כלכלה שיתופית ,מעין קבוצות איכרים שיעבדו יחד ,וכך
וצועק "הלו הלו" ו"שקט" (הטלוויזיה המגויסת כבר לא מראה את הייצור יגדל ויתפתח .נשמע טוב? זה אכן התחיל טוב .בחודשים
התמונות ,אבל הקולות נשמעים היטב) ,אבל זה כבר מאוחר מדי הראשונים פרחה הכלכלה ולאנשים היה מה לאכול ,אבל מהר
בעבורו .הוא נפל בגלל אחד שהעז ,שבר את המסגרת והציל אומה מאוד ומסיבות מגוונות החלה ירידה דרסטית בכוח העבודה ופרץ
שלמה מידיו של דיקטטור חסר רחמים ,שבר את המסגרת והרוויח רעב ,שבתום שלוש שנים קשות גבה 20,000,000קרבנות לערך
(יש הטוענים שהמספרים אף גדולים בהרבה) .שבירת המסגרת
חיים. המסורתית והפשוטה של איכר המעבד את אדמתו ומוכר את
לפעמים מסוכן לחיות בתוך המסגרת כמו שלפעמים מסוכן תוצרתו לא מצאה חן בעיני השליט ,והוא ,בהחלטה של רגע ,החליט
לשבור אותה .שאלת המניע אינה השאלה היחידה שצריכה להישאל לשנות את המציאות מן הקצה אל הקצה .כשדבר כזה קורה בסין הוא
אלא גם שאלת הדרך .שבירה ומרידה אינן קודש ,גם לא בעבור
תנועת נוער ,אם המטרה והדרך אינן ברורות .אם אנו מרגישים יכול לגבות את חייהם של מיליונים רבים בשנים ספורות.
שנעשים עוולות עלינו להיאבק בהן בדרך שתשיג את המטרה ולא כשקוראים סיפור כזה מההיסטוריה הלא רחוקה ,עולים חששות
מהבטן .שבירת המסגרת צריכה להיות המוצא האחרון ,באין בררה של ממש בנוגע ליכולת שלנו לחולל שינויים ומהפכות .אולי מה
ובשיקול דעת .ובלשונו של התנא רבי שמעון בן אלעזר" :אם יאמרו שנראה כרגע מבטיח כל כך יתברר כטעות נוראית? אולי הוא יביא
לך זקנים סתור וילדים בנה ,סתור ואל תבנה מפני שסתירת זקנים לאסון? אולי ההתלהבות שלנו לשבור לפעמים את המסגרת ולחולל
בניין ובניין נערים סתירה"' .זקן' ו'נער' אינם רק תיאור גיל אלא משהו חדש תתברר כילדותית ולא מתאימה למציאות ,ואולי אף
סמל ליישוב הדעת ולפזיזות .כשהסתירה נעשית באטיות כזקן ,יש
לה מקום ,אבל כשהיא נעשית מתוך בהלה ופזיזות היא מסוכנת. כמסוכנת?
יכול להיות מנהיג זקן ופזיז ונער זקן ונבון ,וזה תלוי אך ורק בנו. ואולם המרד ושבירת המסגרת הם הבית של תנועת הנוער.
אנחנו צריכים כעת להישיר מבט אל המציאות – לתקן את מה אנחנו מעוניינים להיות מי שמנערים את המציאות ,שמוכנים לצאת
שצריך תיקון ולשבור את מה שלא ניתן לתקן על מנת לבנות מחדש להיאבק על דברים שאנשים כבר התייאשו מהם .המסגרת לפעמים
מייבשת ונותנת מקום נוח להירדם בו ,ותנועת נוער אמורה לברוח
בזהירות ובאחריות. מהמקום הזה אל ה'נע ונד' האידאליסטי ,המוכן להסתכן ובלבד שלא
ליישר קו עם המיינסטרים המנומנם והעייף.
חפשו ביוטיוב את הסרטון 'הנאום האחרון של צ'אושסקו' ,ותראו
שם המונים עייפים ומיואשים עומדים אל מול הדיקטטור של רומניה
ומריעים לו אחרי כל משפט שהוא אומר .זה מה שאילפו אותם
22