Page 28 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 28
עו"סהסדר · מדורייעוץלחניכיםומדריכים
רחל נאומברג -העובדת הסוציאלית של התנועה
שאלה: רק אם
תבטיח
אני מדריך של שבט מעלות ,בשבועיים האחרונים שמתי לב שמשהו עובר על אחד לשמור
החניכים שלי ,הוא התנהג באופן משונה .ביום שלישי אחרי הפעולה ביקשתי ממנו סוד
שיחכה לי ונלך ביחד הביתה .בדרך שאלתי אותו אם קרה משהו? בהתחלה הוא אמר
שלא קרה כלום ,שאלתי שוב ואמרתי לו שהוא יכול לסמוך עלי ולשתף אותי .לבסוף הוא
אמר שקרה משהו אבל הוא לא יכול לספר ,וזה ממש סוד ורק אם אני אבטיח לו שאני לא
אספר את זה לאף אחד ,הוא יסכים לגלות לי.
לא ידעתי מה לענות לו .אם לא אבטיח הוא לא יספר לי ,ואם כן אבטיח וזה סוד ממש לא
טוב ,אז איך אצליח לעזור לו בלי לספר לאף אחד? מה לעשות?
תודה ,נעם.
תשובה:
שלום נעם,
אתה שואל שאלה חשובה שרבים נתקלים בה ,וזו בהחלט דילמה לא פשוטה .לפני שאענה על שאלתך,
חשוב לי להתייחס לצד של החניך .לכולנו יש סודות ,דברים שאנחנו לא רוצים שכולם ידעו עלינו .בדרך
כלל לא מדובר בדברים שאנחנו גאים ,או רוצים להשוויץ בהם אלא בדברים שרק האנשים הקרובים לנו
יודעים אותם .נוסף על כך יש ילדים שיש להם סודות שאיש אינו יודע מהם ,והם חוששים מאוד לשתף
מישהו בסוד שלהם .ככל הנראה אלו דברים מאוד לא טובים שעוברים עליהם ,או שמישהו פוגע בהם
חלילה .זה קשה מאוד להיות עם סוד כזה לבד ,והילד יחפש מישהו בסביבתו שהוא יכול לסמוך עליו,
אך גם אז זה יהיה מלווה בחששות :איך הוא יגיב ,אולי הוא ייבהל ממה שאספר לו ,אולי הוא יכעס עליי,
אולי יאשים אותי?
כעת אתייחס לצד שלך.
לפעמים נצליח לזהות ילד השרוי במצוקה המתנהג באופן שונה וננסה לעודד אותו לשתף במה שעובר
עליו כפי שאתה היטבת לזהות ולשים לב למצבו של החניך .כשילד אומר לנו שיש לו סוד שאסור לו
לגלות ,אנחנו מבינים שמדובר במשהו לא טוב ונעודד אותו לשתף ולא להישאר עם זה לבד .לשלב הזה
אנו זקוקים להרבה סבלנות ואמפתיה כלפיו.
חניך שמשתף אותנו בסוד שלו ,מעוניין שנהיה שם בשבילו ונעזור לו .הוא סומך עלינו! אחרת לא היה
מספר .אם נבטיח לו לשמור בסוד ולא נעשה שום דבר עם מה שהוא סיפר לנו – לא עזרנו לו ובעצם זה
פגענו באמון שהוא נתן בנו שנצליח להושיע אותו מהקושי שהוא נתון בו .למדריך יש השפעה רבה על
החניך והוא דמות משמעותית בעבורו ,אך במצבים מסוג זה אין לו היכולת והכלים לעזור לאותו חניך
לבד ולשנות את המצב.
אז מה אני מציעה לך לעשות?
תקבע שוב פגישה עם החניך במקום נוח ובלי הפרעות ותגיד לו" :חניך יקר ,אני מאוד דואג לך ואתה
חשוב לי .אני שם לב שמשהו עובר עליך ואני מזמין אותך לשתף אותי .אני לא יכול להבטיח לך שלא
אספר לאף אחד את הסוד ,כיון שאני רוצה שיהיה לך טוב .אני כן יכול להבטיח שאעשה כל מה שצריך
לעזור לך ואם זה משהו שאני לא אדע לעזור לך בעצמי ,אז אנחנו נחשוב ביחד למי לפנות כדי לעזור לך".
ואם בכל זאת החניך לא מצליח לשתף אותך ,תשאיר לו דלת פתוחה לחזור לדבר איתך וכן תציע לו
לחשוב על כתובת אחרת שישתף בסוד ,העיקר שלא יהיה עם זה לבד( .בכל מקרה לאחר שזיהית שהחניך
במצוקה גם אם אתה לא יודע במה מדובר ,ערב מישהו נוסף שיכול לסייע על מנת לעזור לו).
נעם ,אני מעריכה אותך מאוד על תשומת הלב והיחס האישי לחניכיך .כאשר מדובר בדברים הנוגעים
למצוקות ,לפגיעות או התעללות שהחניכים עוברים ,אנחנו מחויבים לשתף ולהתייעץ מה לעשות .אסור
להשאיר את זה לעצמנו .זו אחריות גדולה .כשהחניך משתף אותך ,חשוב מאוד להאמין למה שהוא מספר
ולא לומר לו אמירות שיכולות להתפרש כאשמה ,לדוגמה :איך לא סיפרת לי עד עכשיו? לתת לו תחושה
טובה שאתה איתו ,מעריך אותו מאוד שהוא שיתף אותך ,זה בוודאי לא היה לו קל .והכי חשוב להתייעץ
עם מבוגר שאתה סומך עליו מה לעשות עם מה שהוא סיפר לך.
בהצלחה!
לתגובות ולשאלות נוספות ,שלחו דוא"ל לעובדת הסוציאלית של בני עקיבא: 28
osit@bneiakiva.org.il