Page 28 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 28

‫עו"סהסדר · מדורייעוץלחניכיםומדריכים‬
‫רחל נאומברג ‪ -‬העובדת הסוציאלית של התנועה‬

                                             ‫שאלה‪:‬‬                                                       ‫רק אם‬
                                                                                                         ‫תבטיח‬
‫אני מדריך של שבט מעלות‪ ,‬בשבועיים האחרונים שמתי לב שמשהו עובר על אחד‬                                      ‫לשמור‬

‫החניכים שלי‪ ,‬הוא התנהג באופן משונה‪ .‬ביום שלישי אחרי הפעולה ביקשתי ממנו‬                                      ‫סוד‬

‫שיחכה לי ונלך ביחד הביתה‪ .‬בדרך שאלתי אותו אם קרה משהו? בהתחלה הוא אמר‬

‫שלא קרה כלום‪ ,‬שאלתי שוב ואמרתי לו שהוא יכול לסמוך עלי ולשתף אותי‪ .‬לבסוף הוא‬

‫אמר שקרה משהו אבל הוא לא יכול לספר‪ ,‬וזה ממש סוד ורק אם אני אבטיח לו שאני לא‬

                                                   ‫אספר את זה לאף אחד‪ ,‬הוא יסכים לגלות לי‪.‬‬

‫לא ידעתי מה לענות לו‪ .‬אם לא אבטיח הוא לא יספר לי‪ ,‬ואם כן אבטיח וזה סוד ממש לא‬

                             ‫טוב‪ ,‬אז איך אצליח לעזור לו בלי לספר לאף אחד? מה לעשות?‬

                                                                                             ‫תודה‪ ,‬נעם‪.‬‬

                                             ‫תשובה‪:‬‬

                                                                                       ‫שלום נעם‪,‬‬
‫אתה שואל שאלה חשובה שרבים נתקלים בה‪ ,‬וזו בהחלט דילמה לא פשוטה‪ .‬לפני שאענה על שאלתך‪,‬‬
‫חשוב לי להתייחס לצד של החניך‪ .‬לכולנו יש סודות‪ ,‬דברים שאנחנו לא רוצים שכולם ידעו עלינו‪ .‬בדרך‬
‫כלל לא מדובר בדברים שאנחנו גאים‪ ,‬או רוצים להשוויץ בהם אלא בדברים שרק האנשים הקרובים לנו‬
‫יודעים אותם‪ .‬נוסף על כך יש ילדים שיש להם סודות שאיש אינו יודע מהם‪ ,‬והם חוששים מאוד לשתף‬
‫מישהו בסוד שלהם‪ .‬ככל הנראה אלו דברים מאוד לא טובים שעוברים עליהם‪ ,‬או שמישהו פוגע בהם‬
‫חלילה‪ .‬זה קשה מאוד להיות עם סוד כזה לבד‪ ,‬והילד יחפש מישהו בסביבתו שהוא יכול לסמוך עליו‪,‬‬
‫אך גם אז זה יהיה מלווה בחששות‪ :‬איך הוא יגיב‪ ,‬אולי הוא ייבהל ממה שאספר לו‪ ,‬אולי הוא יכעס עליי‪,‬‬

                                                                               ‫אולי יאשים אותי?‬
                                                                           ‫כעת אתייחס לצד שלך‪.‬‬
‫לפעמים נצליח לזהות ילד השרוי במצוקה המתנהג באופן שונה וננסה לעודד אותו לשתף במה שעובר‬
‫עליו כפי שאתה היטבת לזהות ולשים לב למצבו של החניך‪ .‬כשילד אומר לנו שיש לו סוד שאסור לו‬
‫לגלות‪ ,‬אנחנו מבינים שמדובר במשהו לא טוב ונעודד אותו לשתף ולא להישאר עם זה לבד‪ .‬לשלב הזה‬
                                                       ‫אנו זקוקים להרבה סבלנות ואמפתיה כלפיו‪.‬‬
‫חניך שמשתף אותנו בסוד שלו‪ ,‬מעוניין שנהיה שם בשבילו ונעזור לו‪ .‬הוא סומך עלינו! אחרת לא היה‬
‫מספר‪ .‬אם נבטיח לו לשמור בסוד ולא נעשה שום דבר עם מה שהוא סיפר לנו – לא עזרנו לו ובעצם זה‬
‫פגענו באמון שהוא נתן בנו שנצליח להושיע אותו מהקושי שהוא נתון בו‪ .‬למדריך יש השפעה רבה על‬
‫החניך והוא דמות משמעותית בעבורו‪ ,‬אך במצבים מסוג זה אין לו היכולת והכלים לעזור לאותו חניך‬
                                                                           ‫לבד ולשנות את המצב‪.‬‬
                                                                     ‫אז מה אני מציעה לך לעשות?‬
‫תקבע שוב פגישה עם החניך במקום נוח ובלי הפרעות ותגיד לו‪" :‬חניך יקר‪ ,‬אני מאוד דואג לך ואתה‬
‫חשוב לי‪ .‬אני שם לב שמשהו עובר עליך ואני מזמין אותך לשתף אותי‪ .‬אני לא יכול להבטיח לך שלא‬
‫אספר לאף אחד את הסוד‪ ,‬כיון שאני רוצה שיהיה לך טוב‪ .‬אני כן יכול להבטיח שאעשה כל מה שצריך‬
‫לעזור לך ואם זה משהו שאני לא אדע לעזור לך בעצמי‪ ,‬אז אנחנו נחשוב ביחד למי לפנות כדי לעזור לך"‪.‬‬
‫ואם בכל זאת החניך לא מצליח לשתף אותך‪ ,‬תשאיר לו דלת פתוחה לחזור לדבר איתך וכן תציע לו‬
‫לחשוב על כתובת אחרת שישתף בסוד‪ ,‬העיקר שלא יהיה עם זה לבד‪( .‬בכל מקרה לאחר שזיהית שהחניך‬
          ‫במצוקה גם אם אתה לא יודע במה מדובר‪ ,‬ערב מישהו נוסף שיכול לסייע על מנת לעזור לו)‪.‬‬
‫נעם‪ ,‬אני מעריכה אותך מאוד על תשומת הלב והיחס האישי לחניכיך‪ .‬כאשר מדובר בדברים הנוגעים‬
‫למצוקות‪ ,‬לפגיעות או התעללות שהחניכים עוברים‪ ,‬אנחנו מחויבים לשתף ולהתייעץ מה לעשות‪ .‬אסור‬
‫להשאיר את זה לעצמנו‪ .‬זו אחריות גדולה‪ .‬כשהחניך משתף אותך‪ ,‬חשוב מאוד להאמין למה שהוא מספר‬
‫ולא לומר לו אמירות שיכולות להתפרש כאשמה‪ ,‬לדוגמה‪ :‬איך לא סיפרת לי עד עכשיו? לתת לו תחושה‬
‫טובה שאתה איתו‪ ,‬מעריך אותו מאוד שהוא שיתף אותך‪ ,‬זה בוודאי לא היה לו קל‪ .‬והכי חשוב להתייעץ‬
                                     ‫עם מבוגר שאתה סומך עליו מה לעשות עם מה שהוא סיפר לך‪.‬‬

                                                                                        ‫בהצלחה!‬

‫לתגובות ולשאלות נוספות‪ ,‬שלחו דוא"ל לעובדת הסוציאלית של בני עקיבא‪:‬‬                                        ‫‪28‬‬
                                  ‫‪osit@bneiakiva.org.il‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32