Page 20 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 20

‫כרמלצ'רקה‪-‬הורוביץקורנת החוצה‬

‫שי‪-‬לי קראוס‬

‫פורים הוא חג שאי‪-‬אפשר להתעלם ממנו‪ .‬יש כאלה שמתים‬
‫עליו ויש כאלה ששונאים אותו‪ ,‬אבל עוד לא פגשתי אנשים‬
‫שאדישים כלפיו‪ ...‬בהפוך על הפוך פורים – עם כל העיסוק‬
‫בחיצוניות – חושף למעשה את הפנימיות שלנו (ונהפוך‬
‫הוא‪ ,‬לא?)‪ .‬לכבוד פורים שוחחתי עם שי‪-‬לי קראוס‪ ,‬מעצבת‬
‫אופנה‪ ,‬מדריכה בחווה טיפולית‪ ,‬רווקה המתגוררת במעלה‬
‫אדומים‪ ,‬לשיחה על הבגדים שלנו ועל מה שהם אומרים‬

                                                        ‫עלינו‬

‫מחדש – לזאת פתח כזה‪ ,‬ולזאת מתאים שרוול קצר‪ ,‬לה ‪ 3/4‬ולה‬                                       ‫מה את אוהבת בעיצוב אפנה?‬
‫גם וגם‪ ,‬ולזאת בכלל מתאים שילוב אחר‪ ...‬ורק בשלב המרגש שבו‬
                                                                   ‫"מבחינתי לראות יצירה זה כמו להיכנס למוזאון ולהתפעל מיפי‬
                  ‫השמלה מונחת על הקולב‪ ,‬רק אז היא דגם סופי"‪.‬‬                        ‫הבריאה‪ ,‬מהכישרון‪ ,‬מהקסם ומהחלום שהוא נותן‪.‬‬

 ‫עד כמה הבגדים שאנחנו בוחרים ללבוש משקפים אותנו?‬                   ‫"את המילה אפנה אני לא אוהבת ולא מתחברת אליה‪ .‬מהי בכלל‬
                                                                   ‫מעצבת אפנה? בסופו של דבר כדי להישאר נאמנה לעצמי אין לי‬
‫"בעיניי הבגדים משקפים את האופי ואת הנפש שלנו ברבדים‬                ‫מושג מה האפנה בחוץ והאמת שהיא בכלל לא מעניינת אותי‪ .‬אני‬
‫פנימיים וחיצוניים שלפעמים אנו בעצמינו איננו מודעים אליהם‪ .‬רק‬       ‫פשוט רואה בד יפה ונעים‪ ,‬עוצמת את עיניי ומדמיינת אותך בו‪ ,‬כמה‬
‫כשאנחנו מסתכלים על ההבדלים בינינו לבין אנשים אחרים אפשר‬            ‫יפה נשמתך תצא ותהיה בה‪ ,‬איזה חיוך היא תביא כשתפתחי את ארון‬
                                                                   ‫הבגדים‪ ,‬שיהיה לך נעים‪ ,‬פשוט וצנוע להתהלך בה‪ .‬שתהיי חלומית‬
                           ‫לראות מה הבגדים שלנו אומרים עלינו‪.‬‬
‫"לדעתי הנפש שלנו מתבטאת בבחירת הצבעים‪ ,‬בגזרה‪ ,‬אם אנחנו‬                           ‫וייחודית ובעיקר שתביאי השראה נשית לכל סובבייך‪.‬‬
‫מרגישות בנוח עם הגוף שלנו או לא‪ .‬הסגנון יכול להישאר אותו דבר‬       ‫"אז זוהי אפנה? לא‪ ,‬זאת אני וזה כל מי שמזדהה אתי‪ ,‬בין במודע‬
‫בגדול‪ ,‬אבל חדות הבחנה יכולות לשים לב לשינויים הקטנים בסגנון‬
                                                                                                                  ‫ובין שלא במודע"‪.‬‬
                                             ‫שלהן לפי מצב רוחן‪.‬‬
‫"אם אתן שמחות וטוב לכן כרגע‪ ,‬אבל בחרתן מסיבה כזו או אחרת‬                                        ‫איך את מעצבת דגם חדש?‬
‫ללבוש דבר מה שלא נוח לכן אתו‪ ,‬שאתן לא שלמות עם בחירתו –‬
‫יראו את זה‪ .‬הנפש רוצה שיהיה לה טוב‪ ,‬וכשהיא סובלת אתן נהיות‬         ‫"אני עושה לעצמי דמיון מודרך‪ ,‬עוצמת את העיניים ומדמיינת‬
‫עצובות‪ ,‬מפתחות ביקורת עצמית של 'למה לא הקשבתי לעצמי?' וזה‬          ‫אילו צבעים אני אוהבת‪ ,‬מה ילך עם מה‪ ,‬ואז תמיד יש מלא רעיונות‬
                                                                   ‫ואת כולם אני מעצבת כי לכולם יש מקום‪ ,‬והכי כיף שכל אחת היא‬
                                                     ‫גלגל חוזר‪...‬‬  ‫ייחודית ומיוחדת‪ .‬ההשראה שלי לקוחה מהסרטים 'נשים קטנות'‬
‫"כשמגיעה אליי לקוחה לקנות שמלה והיא מתלבטת בין שתיים‪,‬‬              ‫ו'גאווה ודעה קדומה' וגם התוספות שלפעמים עושות את כל השמלה‬
‫אני פשוט אומרת לה לעצום את העיניים‪ ,‬אם זה לאירוע או לשבת‪,‬‬          ‫– לאיזו שמלה יתאימו כפתורי פנינה ולאיזו לא‪ ,‬איפה למקם אותם‬
‫ומתחילה לספר לה על מסע אל עצמה שבו היא עומדת מול ארון‬              ‫וכמה יהיו; לזאת חגורה נקשרת‪ ,‬לזאת תפורה‪ .‬ואז אני פוקחת את‬
‫הבגדים‪ ,‬מול החופה של חברתה או של אחותה וכו'‪ ,‬ואומרת לה‪:‬‬            ‫העיניים‪ ,‬וכמו בחנות ממתקים מתחילה להניח קבוצות בדים יחד לכל‬
‫'עכשיו דמייני את עצמך פותחת את ארון הבגדים‪ .‬בין כל השמלות‬          ‫שמלה‪ .‬כשמגיע שלב הגזירה מתעורר עוד רצון של שדרוג ועיצוב‬

                                                                   ‫‪20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25