Page 15 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 15

‫אדר ב' תשע"ו ‪ .‬מרץ ‪2016‬‬

 ‫?‬                                                   ‫או להבדיל רב‪ ,‬זו עדיין תרבות שמדרגת אנשים‬            ‫דוד שמחון‪,‬‬
                                                     ‫ששווים יותר לעומת אנשים ששווים פחות‪ .‬זו‬                ‫ראש אגף‬
‫על בני עקיבא‪ ,‬ועמדה ברורה במה אנחנו צריכים‬           ‫ראייה שאומרת שאנחנו חבורה‪ ,‬ואין כאן מישהו‬
‫להשתפר‪" .‬בעשר השנים האחרונות בני עקיבא לא‬            ‫שרצים אחריו בעיניים עצומות‪ .‬בצורה עמוקה‬           ‫חינוך והדרכה‪:‬‬
‫חינכה לערכים שלה‪ .‬כמעט שלא הגיעו מדריכים‬             ‫יותר‪ :‬בני עקיבא נוסדה כתנועה שלא מובלת על ידי‬           ‫"העובדה‬
‫או קומונריות שביקשו לחנך לערכי בני עקיבא‪.‬‬            ‫רבנים‪ ,‬וזה דבר מהותי בזהות שלה‪ .‬האמירה היא‬              ‫שדמויות‬
‫דיברו על המון נושאים חשובים שאני לא מזלזל‬
‫בהם כלל‪ ,‬ולחלק מהנושאים האלה אני שותף‪ ,‬אבל‬                     ‫ברורה‪ :‬מי ייתן שכל עם ה' יהיו נביאים"‪.‬‬     ‫המופת של‬
‫לחניכים‪ ,‬למדריכים ולקומונריות לא היה ברור מה‬         ‫אתה לא מפספס משהו כשאתה מוותר על השימוש‬           ‫בני עקיבא לא‬
‫הקשר לתנועה‪ .‬חניך ממוצע לא יודע שכשמדברים‬
‫על 'מחברים לבבות' במחוז דן זה יונק ממשנתה של‬                   ‫בדמויות מופת כחלק מהתהליך החינוכי?‬         ‫דומיננטיות‬
‫התנועה‪ ,‬או ש'להיות גדול וגיבור'‪ ,‬הסיסמה של מחוז‬      ‫"אני לא מוותר עליהן‪ .‬אין ספק לאנשים שיש‬                  ‫בתנועה‬
‫שרון‪-‬שומרון‪ ,‬היא חלק מהרעיון התנועתי‪ .‬מדריך‬          ‫צורך בסיסי בדמות להזדהות איתה‪ .‬לאנשים יש‬
‫שלוקח פעולות ממרכז ההדרכה של תנועת הנוער‬             ‫צורך‪ ,‬לא קדוש ולא בריא במיוחד‪ ,‬בפוסטרים –‬             ‫לא מקרית‬
‫'אריאל'‪ ,‬הוא מדריך שלא הבין מה ההבדל בינינו‬          ‫פיזיים או מהותיים‪ .‬בגלל שכולנו צדיקים וענווים‬          ‫בעיני‪ .‬זה‬
‫ובין 'אריאל'‪ .‬יש הבדל בין 'אריאל' ובין 'בני עקיבא'‪,‬‬  ‫אנחנו לא משחקים על מגרש הפוסטרים‪ ,‬וזו טעות‪.‬‬        ‫נובע מתרבות‬
‫ויש הבדל בין מה שהציונות הדתית אומרת ובין מה‬         ‫הבן שלי משחק בסופרגול‪ ,‬ויש שם כוכבי כדורגל‬              ‫תנועתית‬
‫שבני עקיבא אומרת‪ .‬יש דברים חופפים‪ ,‬אבל יש גם‬         ‫אבל אין שם דמות שלי על הקלף‪ .‬למה ערן זהבי‬              ‫שמנוגדת‬
‫הבדל‪ .‬הבעיה טמונה גם בי‪ ,‬כראש מחלקת הדרכה"‪.‬‬                                                                   ‫לתרבות‬
‫האם מדובר בכלי חינוכי בלבד‪ ,‬או שיש לדמויות‬                  ‫מככב שם ואני לא? אני יותר חשוב ממנו!"‪.‬‬     ‫הסלבריטאית‪.‬‬
                                                                                                            ‫לא משנה‬
                ‫המופת מקום נרחב יותר בתנועה?‬             ‫תודעה של בני עקיבא‬                               ‫בעניין הזה‬
‫"כן‪ ,‬זו מתודה‪ .‬חבל שאנחנו לא משתמשים בה‬                                                                      ‫מי הסלב‬
‫מספיק‪ .‬יש חוקה לתנועה‪ ,‬ואנחנו רוצים שאנשים‬           ‫"בחזוני‪ ,‬דמויות המופת מתוות לנו דרך‪ ,‬נותנות‬          ‫– דוגמנית‪,‬‬
‫יעבירו פעולות לפי ערכי החוקה‪ .‬בלי שימוש‬              ‫לנו כלים לחיות בצורה משמעותית"‪ ,‬אומר אלחנן‬            ‫כדורגלן או‬
‫בדמויות מופת – שלום קרניאל ויחיאל אליאש‪,‬‬             ‫שטיגליץ‪ ,‬ראש מחלקת הדרכה בתנועה‪" .‬לא מדובר‬        ‫להבדיל רב‪ ,‬זו‬
‫אבל גם דרור ויינברג‪ ,‬רועי קליין ופרופסור ישראל‬       ‫בסוג של אדמו"ר שאני שואל אותו על כל צעד‬             ‫עדיין תרבות‬
‫אומן – זה פשוט לא יעבוד‪ .‬אחד האתגרים הגדולים‬         ‫ושעל‪ ,‬אלא שמההתייחסות שלו אני לומד להתנהל‪.‬‬              ‫שמדרגת‬
‫של התנועה היום הוא להסביר מי הוא אדם שחי חיי‬         ‫אני לא צריך להיות הרב נריה‪ ,‬אבל אני צריך להיות‬
‫תורה ועבודה‪ .‬לא משנה אם הוא מחנך או הייטקיסט‪,‬‬        ‫מישהו שיודע לדבר עם נוער כמו שהרב נריה ידע‪.‬‬               ‫אנשים‬
‫אם הוא גר ביצהר או בלב תל‪-‬אביב‪ ,‬מה שמשנה זה‬          ‫אני צריך להיות מישהו שמתייחס לארץ ישראל‬            ‫ששווים יותר‬
‫שאדם מכניס לחייו את השיקול התנועתי‪ ,‬שהוא‬             ‫או זוקף את הקומה שלי כמו הרב נריה‪ .‬אתן לך‬         ‫לעומת אנשים‬
                                                     ‫דוגמה‪ ,‬כשהתלבטנו אם אנחנו כתנועת נוער צריכים‬      ‫ששווים פחות‪.‬‬
                ‫מחפש לשלב תורה עם דרך ארץ"‪.‬‬          ‫להשתתף בעצרת הזיכרון לראש הממשלה המנוח‬
‫אין משהו קצת מתפייט‪ ,‬אפילו מיושן‪ ,‬בלשאוב‬             ‫יצחק רבין‪ ,‬שאלנו את הרב דרוקמן לדעתו‪ .‬הרב‬               ‫זו ראייה‬
                                                     ‫אמר שנלך על זה‪ .‬אני לא מעוניין שחניך מכיתה ח'‬           ‫שאומרת‬
    ‫השראה מדמויות שנפטרו כבר במאה שעברה?‬             ‫ישאל אם הרב דרוקמן אמר כן או לא ללכת לעצרת‪,‬‬              ‫שאנחנו‬
‫"מטריד אותי שלא פתרנו את הבעיה של חוסר‬               ‫אלא למה הוא אמר את זה‪ ,‬מה התודעה שבגללה‬             ‫חבורה‪ ,‬ואין‬
‫ההיכרות עם הדמויות שעיצבו את החברה שלנו‪.‬‬             ‫בני עקיבא הלכה לשם‪ .‬וזו תודעה שנגזרת מדמויות‬         ‫כאן מישהו‬
‫כולם בסניפים יודעים מי זה רבי נחמן מברסלב‪,‬‬                                                             ‫שרצים אחריו‬
‫אבל לאו דווקא יודעים מי זה הרב אונטרמן‪ ,‬הרב‬                 ‫המופת שלנו‪ ,‬שהרב דרוקמן בכללן כמובן"‪.‬‬             ‫בעיניים‬
‫הרצוג‪ ,‬יוסקה שפירא או צוריאל אדמנית‪ .‬אנחנו לא‬        ‫לראש מחלקת הדרכה יש ביקורת לא‪-‬פשוטה‬                    ‫עצומות"‪.‬‬
‫יודעים להעריך את האנשים שסללו לנו את הדרך‪,‬‬
                                                      ‫?‬
                                       ‫וזה חבל"‪.‬‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20