Page 8 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 8
הרב חגי לונדין
רב משמעות
מהר יותר ,גבוה יותר ,חזק יותר
הגישה היא גישה לוחמנית של 'אתה או אני' .בתפיסה העולם שאנו חיים בו הוא עולם תחרותי בכל קנה "זה מתחיל
האמונית העולם הוא אלוהי ואין-סופי ,וממילא יש מידה .בכל תחום שאליו נפנה :בספורט; בציוני מבחנים; מגיל צעיר :ילד
מקום לכולם .חז"ל מתבטאים כי "אין אדם נוגע בעבודה; באפנה ואפילו בתחום התורני – אנו מוצאים
במוכן לחברו ...אפילו כמלוא נימא" (יומא לח ע"ב). עצמנו משווים ומושווים לאחרים .זה מתחיל מגיל מגיע הביתה
היינו ,שמצד המבט האמוני הצלחתו של אדם איננה צעיר :ילד מגיע הביתה עם תוצאות מבחן ,והשאלה עם תוצאות
באה על חשבון חברו אלא היא מאת הבורא ,המעניק השנייה הנשאלת (לאחר השאלה הראשונה' :כמה מבחן והשאלה
לכל אחד את המגיע לו .לעתים אפשר להשתמש קיבלת?') ,היא' :כמה אחרים קיבלו?' .המסר הסמוי
במתודת התחרות על מנת לאתגר את האדם ('קנאת לילד הוא ברור מאוד :בשביל להיות מאושר לא די השנייה
סופרים תרבה חכמה') ,כדוגמת משחק כדורסל חברי הנשאלת
או משפחתי; אולם העצמת האקט התחרותי והתניית שאתה תצליח ,צריך שאחרים יצליחו פחות ממך. (לאחר השאלה
תחושת ההצלחה דווקא בניצחון על האחר הן ממש השוואה לאחרים ממשיכה בטענות כגון 'למה אתה הראשונה' :כמה
לא כמו אחיך?'; בבחירת מוסד לימודים ('אני הולכת קיבלת?') ,היא:
לא הקטע. לאולפנה של הבנות השוות'); בכניסה להדרכה ('אותי 'כמה אחרים
מה זה אומר לגביכם? דבר ראשון נסו להשתתף לא יכניסו להדרכה? אותי??'); בציבור הדתי-לאומי קיבלו?' .המסר
או לצפות בתחרויות מעט ככל האפשר ,הן באח הגדול ההשוואתיות אצל הבנים מגיעה לשיאה לקראת השירות הסמוי לילד
והן בחידון התנ"ך .אפשר להכריז 'שכל שבט שיצליח הצבאי ('מה? אתה לא בקרבי?'); אצל הבנות שיאה של הוא ברור מאוד:
לאסוף כך וכך תרומות יקבל צ'ופר' .אין צורך לשסות התחרות הסמויה נשמרת לעתים לתקופת החתונות ('כל בשביל להיות
את השבטים זה בזה .דבר נוסף ,ללמוד לפרגן זה לזה. הבנות מהשבט כבר נשואות'); הלחץ החברתי ממשיך מאושר לא די
מובן שכל אחד מנסה ,ובצדק ,להסביר מדוע הוא במחשבות כדוגמת 'למה היא יפה יותר?'; 'למה להם יש שאתה תצליח,
מתאים לתפקיד ,אבל יש קו דק שאסור לחצות בין צריך שאחרים
הבלטת המעלה שלי לבין הסבר מתוחכם וארסי מדוע יותר כישרונות /כסף /בית גדול?'. יצליחו פחות
האחר (!) לא מתאים .דבר שלישי ,והחשוב מכול ,הוא המוסד התחרותי (הרשמי) הראשון בהיסטוריה
לפתח התבוננות פנימית .ההשוואה המתמדת לאחרים היה האולימפיאדה .לא סתם שורשיו של הספורט ממך"
נובעת מהדגשת יתר של המציאות החיצונית .ככל התחרותי הם בתרבויות אליליות כדוגמת יוון .האדם
שאדם לומד יותר תורה; מעדן את אישיותו; מתרגל האלילי ,בעל התפיסה הפירודית ,תופס את המציאות
למצוא סיפוק בהישגים נפשיים ולא חיצוניים – כך כזירת התגוששות בין כוחות ואלים הנלחמים זה בזה.
העולם שבחוץ מאיים עליו פחות .הוא עומד מול בהתאם לכך מתמסד בתרבות האלילית דפוס חיים
ריבונו של עולם ומוצא שם את אושרו ללא השוואה המתייחס לחיי היום-יום כאל מלחמת קיום שבה 'החזק
לאחרים .אחד המשפטים המלווים אותי בחיי הוא שורד' – מי מהיר יותר ,גבוה יותר וחזק יותר .היהדות
משפט שנאמר לי מפי תלמיד חכם לפני שנים רבות לעומת זאת מאמינה בתפיסה האחדותית ,הרואה את
כתשובה להצדקתי התנהגות מסוימת בטענה כי 'כולם המציאות כיחידה אורגנית אחת .החיים אינם אוסף
עושים כך'; אותו תלמיד חכם עצר קמעא ,שתק כמה של פרטים הסותרים זה את זה אלא יצירי כפיו של
שניות ,נעץ בי מבט חודר ואמר" :לשמים אדם מגיע אלוהים ,ובהתאם לכך הצלחתו של פרט אחד מועילה
לכלל כולו ,וכישלונו של האחד יוצר חיסרון בכלל
לבד ,תזכור את זה". כולו .בתפיסה החומרנית העולם הוא מוגבל ,וממילא
8