Page 8 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 8

‫הרב חגי לונדין‬
                                                        ‫רב משמעות‬

‫מהר יותר‪ ,‬גבוה יותר‪ ,‬חזק יותר‬
‫הגישה היא גישה לוחמנית של 'אתה או אני'‪ .‬בתפיסה‬         ‫העולם שאנו חיים בו הוא עולם תחרותי בכל קנה‬                 ‫"זה מתחיל‬
‫האמונית העולם הוא אלוהי ואין‪-‬סופי‪ ,‬וממילא יש‬           ‫מידה‪ .‬בכל תחום שאליו נפנה‪ :‬בספורט; בציוני מבחנים;‬      ‫מגיל צעיר‪ :‬ילד‬
‫מקום לכולם‪ .‬חז"ל מתבטאים כי "אין אדם נוגע‬              ‫בעבודה; באפנה ואפילו בתחום התורני – אנו מוצאים‬
‫במוכן לחברו‪ ...‬אפילו כמלוא נימא" (יומא לח ע"ב)‪.‬‬        ‫עצמנו משווים ומושווים לאחרים‪ .‬זה מתחיל מגיל‬               ‫מגיע הביתה‬
‫היינו‪ ,‬שמצד המבט האמוני הצלחתו של אדם איננה‬            ‫צעיר‪ :‬ילד מגיע הביתה עם תוצאות מבחן‪ ,‬והשאלה‬                ‫עם תוצאות‬
‫באה על חשבון חברו אלא היא מאת הבורא‪ ,‬המעניק‬            ‫השנייה הנשאלת (לאחר השאלה הראשונה‪' :‬כמה‬                 ‫מבחן והשאלה‬
‫לכל אחד את המגיע לו‪ .‬לעתים אפשר להשתמש‬                 ‫קיבלת?')‪ ,‬היא‪' :‬כמה אחרים קיבלו?'‪ .‬המסר הסמוי‬
‫במתודת התחרות על מנת לאתגר את האדם ('קנאת‬              ‫לילד הוא ברור מאוד‪ :‬בשביל להיות מאושר לא די‬                    ‫השנייה‬
‫סופרים תרבה חכמה')‪ ,‬כדוגמת משחק כדורסל חברי‬                                                                         ‫הנשאלת‬
‫או משפחתי; אולם העצמת האקט התחרותי והתניית‬                  ‫שאתה תצליח‪ ,‬צריך שאחרים יצליחו פחות ממך‪.‬‬          ‫(לאחר השאלה‬
‫תחושת ההצלחה דווקא בניצחון על האחר הן ממש‬              ‫השוואה לאחרים ממשיכה בטענות כגון 'למה אתה‬              ‫הראשונה‪' :‬כמה‬
                                                       ‫לא כמו אחיך?'; בבחירת מוסד לימודים ('אני הולכת‬         ‫קיבלת?')‪ ,‬היא‪:‬‬
                                             ‫לא הקטע‪.‬‬  ‫לאולפנה של הבנות השוות'); בכניסה להדרכה ('אותי‬            ‫'כמה אחרים‬
‫מה זה אומר לגביכם? דבר ראשון נסו להשתתף‬                ‫לא יכניסו להדרכה? אותי??'); בציבור הדתי‪-‬לאומי‬           ‫קיבלו?'‪ .‬המסר‬
‫או לצפות בתחרויות מעט ככל האפשר‪ ,‬הן באח הגדול‬          ‫ההשוואתיות אצל הבנים מגיעה לשיאה לקראת השירות‬             ‫הסמוי לילד‬
‫והן בחידון התנ"ך‪ .‬אפשר להכריז 'שכל שבט שיצליח‬          ‫הצבאי ('מה? אתה לא בקרבי?'); אצל הבנות שיאה של‬         ‫הוא ברור מאוד‪:‬‬
‫לאסוף כך וכך תרומות יקבל צ'ופר'‪ .‬אין צורך לשסות‬        ‫התחרות הסמויה נשמרת לעתים לתקופת החתונות ('כל‬            ‫בשביל להיות‬
‫את השבטים זה בזה‪ .‬דבר נוסף‪ ,‬ללמוד לפרגן זה לזה‪.‬‬        ‫הבנות מהשבט כבר נשואות'); הלחץ החברתי ממשיך‬             ‫מאושר לא די‬
‫מובן שכל אחד מנסה‪ ,‬ובצדק‪ ,‬להסביר מדוע הוא‬              ‫במחשבות כדוגמת 'למה היא יפה יותר?'; 'למה להם יש‬        ‫שאתה תצליח‪,‬‬
‫מתאים לתפקיד‪ ,‬אבל יש קו דק שאסור לחצות בין‬                                                                     ‫צריך שאחרים‬
‫הבלטת המעלה שלי לבין הסבר מתוחכם וארסי מדוע‬                                ‫יותר כישרונות ‪ /‬כסף ‪ /‬בית גדול?'‪.‬‬    ‫יצליחו פחות‬
‫האחר (!) לא מתאים‪ .‬דבר שלישי‪ ,‬והחשוב מכול‪ ,‬הוא‬         ‫המוסד התחרותי (הרשמי) הראשון בהיסטוריה‬
‫לפתח התבוננות פנימית‪ .‬ההשוואה המתמדת לאחרים‬            ‫היה האולימפיאדה‪ .‬לא סתם שורשיו של הספורט‬                         ‫ממך"‬
‫נובעת מהדגשת יתר של המציאות החיצונית‪ .‬ככל‬              ‫התחרותי הם בתרבויות אליליות כדוגמת יוון‪ .‬האדם‬
‫שאדם לומד יותר תורה; מעדן את אישיותו; מתרגל‬            ‫האלילי‪ ,‬בעל התפיסה הפירודית‪ ,‬תופס את המציאות‬
‫למצוא סיפוק בהישגים נפשיים ולא חיצוניים – כך‬           ‫כזירת התגוששות בין כוחות ואלים הנלחמים זה בזה‪.‬‬
‫העולם שבחוץ מאיים עליו פחות‪ .‬הוא עומד מול‬              ‫בהתאם לכך מתמסד בתרבות האלילית דפוס חיים‬
‫ריבונו של עולם ומוצא שם את אושרו ללא השוואה‬            ‫המתייחס לחיי היום‪-‬יום כאל מלחמת קיום שבה 'החזק‬
‫לאחרים‪ .‬אחד המשפטים המלווים אותי בחיי הוא‬              ‫שורד' – מי מהיר יותר‪ ,‬גבוה יותר וחזק יותר‪ .‬היהדות‬
‫משפט שנאמר לי מפי תלמיד חכם לפני שנים רבות‬             ‫לעומת זאת מאמינה בתפיסה האחדותית‪ ,‬הרואה את‬
‫כתשובה להצדקתי התנהגות מסוימת בטענה כי 'כולם‬           ‫המציאות כיחידה אורגנית אחת‪ .‬החיים אינם אוסף‬
‫עושים כך'; אותו תלמיד חכם עצר קמעא‪ ,‬שתק כמה‬            ‫של פרטים הסותרים זה את זה אלא יצירי כפיו של‬
‫שניות‪ ,‬נעץ בי מבט חודר ואמר‪" :‬לשמים אדם מגיע‬           ‫אלוהים‪ ,‬ובהתאם לכך הצלחתו של פרט אחד מועילה‬
                                                       ‫לכלל כולו‪ ,‬וכישלונו של האחד יוצר חיסרון בכלל‬
                                   ‫לבד‪ ,‬תזכור את זה"‪.‬‬  ‫כולו‪ .‬בתפיסה החומרנית העולם הוא מוגבל‪ ,‬וממילא‬

                                                                                                              ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13