Page 13 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 13

‫מרחשוון תשע"ז ‪ .‬נובמבר ‪2016‬‬

‫הראל מוסיף קריאה אל הנוער‪:‬‬                ‫ישראל הראל‪:‬‬                 ‫"ופרצת!" זהו הנושא השנתי‬
‫"הבסיס של תנועת נוער הוא מרידה‪.‬‬                                       ‫המרכזי שבחרה בני עקיבא לשנת‬
                                       ‫"בצעירותי הייתה בני עקיבא‬

‫כך היה כבר בגולה‪ ,‬בחתירה לעלייה‬        ‫תנועת נוער קטנה‪ ,‬והתנועות‬      ‫הפעילות הקרובה‪ .‬נושא זה ממשיך‬

‫ובהתארגנות ציונית‪ ,‬וכך היה בהגיען‬      ‫האחרות היו הגדולות והמגשימות‬   ‫את הקו שבו דוגלת התנועה‪ :‬להציב‬
‫ארצה‪ .‬ברוב המקרים ההורים לא היו‬          ‫יותר‪ .‬הדברים התהפכו מאחר‬     ‫לעצמה מטרות לעשייה ולשמור תמיד‬
‫מרוצים מהחלוציות של הפעילים‬                ‫שהארץ השתנתה והחברה‬        ‫על צעידה קדימה בלי לעמוד במקום‪.‬‬
‫בתנועות הנוער; הם העדיפו שילדיהם‬                                      ‫לכבוד פתיחת חודש הארגון שוחחתי‬

‫יצטרפו לדרך החיים הבורגנית שלהם‪,‬‬         ‫נעשתה אידאליסטית פחות‪,‬‬       ‫עם אישים מספר על הצלחות התנועה‬
‫ההורים‪ ,‬אך הנוער לא קיבל זאת ומרד‬      ‫ואילו הציבור הדתי‪-‬לאומי נעשה‬   ‫ועל התחומים שבהם היא צריכה לפרוץ‪.‬‬
‫– במובן החיובי של המילה‪ .‬אמנם‬                                         ‫ישראל הראל‪ ,‬עיתונאי‬
‫בני עקיבא במקום חיובי עם רוח של‬               ‫למוביל אידאולוגי"‬       ‫ופובליציסט‪ ,‬ממייסדי מועצת יש"ע‬

‫עשייה ורצון לתרום‪ ,‬אך ההיקף קטן‬                                       ‫והיו"ר הראשון שלה‪ ,‬שהיה בעברו חבר‬

‫ביחס לכמות וליכולות הטמונים בה‪.‬‬                                       ‫גרעין המייסדים של קיבוץ שדה אליהו‪,‬‬

‫שליח בני עקיבא העולמית לארצות הברית ואף קומונר בתנועה‪ ,‬רואה הנוער בבני עקיבא צריך לפרוץ את הישיבה הרגועה‪ ,‬את ההתברגנות‪,‬‬

‫בבני עקיבא את תנועת הנוער המרכזית והמשפיעה ביותר בחברה ולהרים דגלים ברורים ומשמעותיים לעשייה ולהגשמה הבאים מתוך‬

                                          ‫הישראלית‪" .‬אני אומר זאת לא בשמחה‪ ,‬אך כיום לטעמי בני עקיבא ערכי התנועה"‪.‬‬

‫פרופסור אשר כהן‪ ,‬מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר‬  ‫היא תנועת הנוער היחידה הקיימת‪ .‬אמנם על הנייר יש עוד תנועות‬

‫נוער‪ ,‬אך תנועת נוער קלסית כמו שאני התחנכתי בשנותיי המוקדמות אילן (שבט ישורון‪ ,‬סניף בני ברק)‪ ,‬רואה את הצלחת התנועה בראש‬

‫היא בני עקיבא בלבד‪ .‬אני אומר זאת בצער רב‪ ,‬מכיוון שבצעירותי ובראשונה בחומר האנושי המרכיב אותה‪" .‬התרומה הגדולה של בני‬

‫הייתה בני עקיבא תנועת נוער קטנה והתנועות האחרות היו הגדולות עקיבא‪ ,‬כגורם המרכזי בחינוך הבלתי פורמלי של הציבור הדתי‪-‬‬

‫והמגשימות יותר‪ .‬הדברים התהפכו מאחר שהארץ השתנתה והחברה לאומי‪ ,‬היא בראש ובראשונה התוצר הגבוה של אנשים עם רצון לתרום‬

‫נעשתה אידאליסטית פחות‪ ,‬ואילו הציבור הדתי‪-‬לאומי נעשה למוביל לחברה במגוון תחומים‪ .‬דווקא בעידן שבו האדם הוא אינדיווידואליסט‬

‫אידאולוגי‪ .‬בני עקיבא שמרה על אופייה החלוצי‪ ,‬האידאולוגי‪ ,‬ובעצם מאוד‪ ,‬בני עקיבא מצמיחה אנשים רבים המחפשים את המקום שבו‬

‫יוכלו לעשות למען החברה‪ ,‬בעשייה משמעותית בשירות‬        ‫מצדיקה את הגדרתה – תנועה‪ ,‬מכיוון שהיא מקפידה להיות‬

‫המדינה וגם במקומות רבים אחרים‪ ,‬שאפשר למצוא‬            ‫בתנועה‪ .‬תנועת נוער השוקטת אל שמריה איננה תנועת‬

    ‫בהם את בוגרי התנועה עושים ומשפיעים"‪.‬‬                              ‫נוער כי אם מועדון"‪.‬‬

‫ואולם כהן מצביע על היחלשות מסוימת ביכולת‬              ‫עם זאת‪ ,‬מדגיש הראל‪ ,‬גם על התנועה לחדד כל‬

‫הפריצה של התנועה למגוון רחב של‬                                        ‫הזמן את מטרותיה ואת שאיפותיה‪" .‬גם‬

‫מקומות ואוכלוסיות‪" :‬בעבר היו לבני‬          ‫פרופ' אשר כהן‪:‬‬             ‫על בני עקיבא להיות מעשית ומגשימה‬
‫עקיבא כוח ויכולת רבים יותר לפרוץ‬                                      ‫יותר‪ .‬כאשר אני מדבר עם אני נכדיי על‬
‫בחברה הישראלית‪ .‬כמו על החינוך‬               ‫"במחקר הכי מעודכן על‬      ‫אופי הפעילויות ועל תוכנן אני חש שגם‬
‫הממלכתי‪-‬דתי‪ ,‬גם על התנועה עובר‬          ‫הציבור‪ ,‬היו יותר מ‪ 20%-‬מכלל‬   ‫בבני עקיבא לעתים מחפשים למקד‬
‫שינוי‪ .‬בעבר היו מסורתיים רבים יותר‬     ‫האוכלוסייה היהודית אשר הגדירו‬  ‫את דרכה‪ .‬אמנם הפעילויות טובות‬
‫במוסדות הממלכתיים‪-‬דתיים‪ ,‬ומתוך‬         ‫עצמם חלק מציבור זה או מזדהים‬   ‫ואיכותיות‪ ,‬אך חסרה בהן במקצת‬
‫כך גם בבני עקיבא‪ .‬היום האחוז קטן‬        ‫עם ציבור זה‪ ,‬בעוד אנו יודעים‬  ‫הקריאה החזקה לעשייה משמעותית‪.‬‬
‫בהרבה‪ ,‬בעיקר בעקבות סינונים רבים‬        ‫בבירור כי הציבור הדתי‪-‬לאומי‬   ‫לצערי אני חש כי האנרגיות העיקריות‬
‫הקיימים בסניפים‪ ,‬גם אם אין הגדרה‬                                      ‫ששמים עליהן דגש במקומות מסוימים‬
                                                                      ‫בבני עקיבא הן בעניינים הקשורים‬
                                ‫כזו"‪.‬‬                                 ‫לדת‪ .‬עניינים אלו מדוברים רבות גם‬
‫פרופסור כהן מוסיף כי על התנועה‬                                        ‫בבתי הספר‪ ,‬בישיבות התיכוניות‬

‫לשמש גורם מחבר בין אוכלוסיות‬           ‫אינו מונה יותר מ‪ 15%-‬מהחברה‬    ‫ובאולפנות‪ ,‬ולטעמי יש צורך לשוב אל‬
‫שונות בעם‪" .‬הציונות הדתית היא‬          ‫היהודית‪ .‬זאת אומרת שיש עוד‬     ‫הקריאה לחלוציות‪ ,‬גם במובן המסורתי‬
‫התנועה שהכי הרבה רוצים להצטרף‬          ‫אנשים רבים הנקראים 'חילונים'‬   ‫של התיישבות אך גם בעניינים אחרים‪.‬‬
                                                                      ‫על בני עקיבא להרים דגלים ברורים‬
‫אליה ביחס למה שהיא מוכנה לעשות‬           ‫או 'מסורתיים' המזדהים עם‬     ‫לעשייה ציונית כמו שהיא יודעת‬
                                       ‫הציונות הדתית‪ ,‬בעוד למעשה‬      ‫לעשות טוב כל כך; גמילות חסדים‬
‫בשביל לאפשר זאת‪ .‬במחקר הכי‬
                                           ‫אינם בדיוק חלק ממנה"‬       ‫ומעשים טובים נקודתיים הם נפלאים‪,‬‬
‫מעודכן על הציבור‪ ,‬היו יותר מ‪20%-‬‬
                                                                                      ‫אך אינם הרמת דגל"‪.‬‬
‫מכלל האוכלוסייה היהודית אשר הגדירו‬

‫עצמם חלק מציבור זה או מזדהים עם‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18