Page 8 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 8

‫אשלטחינגןליץ‪:‬‬

     ‫"מיפמחחאיעכאכרשולתוקללודליייניטועיבמםיםצהםאנש‪.‬ילילמחאהממונםמסיובמצשבגכווחיילבי‪,‬באננןםם‪,‬יה‬         ‫יש המון בוגרים של התנועה‬      ‫אין מקום בתנועה ובטח שהיא אינה מסוגלת להעצים אותה‪ .‬בחלק‬
           ‫היסטורית‪,‬‬                                                                                   ‫שאוהבים אותה מאוד אף על‬       ‫גדול מהסניפים יש מפקד‪ ,‬כמו בכל תנועת נוער‪ ,‬אבל אחריו מתקיימת‬
                                                                                                      ‫פי שלא המשיכו בדרך שלה‪,‬‬        ‫תפילת מנחה‪ .‬מה החניכים החילונים אמורים לעשות בזמן התפילה?‬
    ‫היהההשהחרתונצדנאיידווביכנשעיקווםהנםהתי‪.‬חהםביסקויההשדםיללם‬                                         ‫וודאי שיש מקום בתנועה‬          ‫למה שלא יתחילו בתפילה‪ ,‬כך שמי שמעוניין להתפלל יגיע מוקדם‪ ,‬ואת‬
‫הוהעיההתםעצנבייודוסנעישושהרסתלאהשהול‪,‬לדאהתיהתו״א‬                                                                                     ‫המפקד יערכו אחר כך? זו תנועה דתית מובהקת‪ ,‬ואני לא חושב שהיא‬
                                                                                                          ‫לחניכים מכל מיני גוונים"‪.‬‬  ‫יודעת להתמודד היטב עם חניכים חילונים‪ .‬אם להיות הגון – לא שמעתי‬
                                                                                                                                     ‫מהילדים שלי משהו שגרם להם לומר לי שהם לא מעוניינים לבוא עוד‪,‬‬
                                                                                                          ‫שאלת היחס‬                  ‫אבל לילדים אין בררה – כל החברים מהיישוב הולכים לבני עקיבא‪ ,‬חסרה‬
                                                                                                    ‫לחניכים חילונים‬                  ‫חלופה‪ .‬הם מקסימים‪ ,‬באמת‪ ,‬והיו לאורך השנים כמה קומונריות נחמדות‬
                                                                                                      ‫היא שאלה קלה‬
                                                                                                   ‫בהשוואה לשאלת‬                                                  ‫מאוד‪ ,‬אבל מדובר במשהו מהותי יותר"‪.‬‬
                                                                                                     ‫היחס למדריכים‬
                                                                                                                                     ‫אבל יש ויתורים מצד התנועה‪,‬‬
                                                                                                               ‫חילונים‪.‬‬
                                                                                                                                     ‫אתה יודע‪ .‬לא‬
                                                                                                   ‫"קודם כול‪ ,‬אני לא אוהב את‬
                                                                                                   ‫השימוש במושגים האלה‪' ,‬דתיים'‬           ‫פשוט מצד‬                    ‫טל שומר‪:‬‬
                                                                                                  ‫ו'חילונים'‪ .‬מבחינתי צריך להתייחס‬        ‫בני עקיבא‬
                                                                                                  ‫לאנשים כאנשים ששומרים תורה‬             ‫לקבל אליה‬                   ‫יאהגבשלבחימאהזתתאממ"רתעפממחמפנפמחבהועניכויפקןהומיררחךונללדעקייכסשהי?ולייניקה״דתת‪,‬ם‪,‬ליןתקםעדמנפאפכלמכולרגיםינ‪,‬התיךעהעמכדלםוחוחוקותריתי‪,‬ישהשאהליוח‪.‬ב?לפימשאותכמתילנמלבילותלהלם‬
                                                                                                 ‫ומצוות או שאינם שומרים אותן‪,‬‬             ‫אוכלוסייה‬
                                                                                                 ‫ולהוקיע את המושג 'חילוני'‪ .‬אחרי‬       ‫חילונית‪ ,‬והיא‬
                                                                                                 ‫שאמרנו את זה‪ ,‬אני מודה שעיסוק‬
                                                                                                 ‫במדריכים שאינם שומרי מצוות הוא‬              ‫בכל זאת‬
                                                                                                ‫מסובך יותר‪ .‬בהקשר הזה צריך להבדיל‬       ‫משקיעה בזה‬
                                                                                                ‫בין סוגי סניפים‪ .‬נקודת המוצא שלי‬
                                                                                                ‫היא שהסניף מכוון לקהילה המקומית‪.‬‬                ‫מאמץ‪.‬‬

                                                                                                ‫אם הקהילה מעורבת‪ ,‬הגיוני שגם צוות‬    ‫"אני לא חושב שמישהו‬
                                                                                                                                     ‫צריך לוותר‪ .‬אני הייתי מעדיף‬
‫ההדרכה יהיה מעורב‪ .‬בסניפים שאופיים‬                                                                                                   ‫תנועה אובייקטיבית – לא‬
                                                                                                                                     ‫חילונית מובהקת כמו הנוער‬
‫דתי יותר בדרך כלל לא נתקלים בשאלות על חניכים חילונים שרוצים‬                                                                          ‫העובד והלומד אלא ניטרלית‪,‬‬
                                                                                                                                     ‫כמו הצופים‪ .‬בני עקיבא היא‬
‫להיכנס להדרכה‪ ,‬פשוט כי הם לא מגיעים לגיל הזה״‪.‬‬                                                                                       ‫נהדרת‪ ,‬אבל אני חושב שאם היא‬
                                                                                                                                     ‫באמת רוצה לפנות לקהל חילוני‬
‫אבל אם תיתקל בסיטואציה של חניך‬                                                                                                       ‫היא צריכה לעשות חשבון נפש‬
                                                                                                                                     ‫רציני ולבחון את דרכה‪ .‬הפתרונות‬
  ‫חילוני בסניף רגיל שמבקש להיכנס‬                                                                                                     ‫אינם יכולים להיוולד מתוך אלתור‬
                                                                                                                                     ‫במסגרת כל סניף‪ ,‬הם צריכים‬
           ‫להדרכה‪ ,‬תתמוך בדבר כזה?‬
                                                                                                                                     ‫להיקבע ברמת ההנהלה הארצית‪.‬‬
‫"לכל סניף יש מסגרת וקווים אדומים‪ .‬אם המדריך המיועד מעוניין‬
‫להתחייב לעמוד בכללים‪ ,‬אני אתו‪ .‬לא אוכל לבקש ממי שמעולם לא‬                                                                            ‫אולי כדאי להכניס עוד תכנים‬
‫שמר שבת להקפיד על כל הלכות מוקצה בפעם אחת‪ ,‬אבל אם הוא‬
‫במגמת התקדמות הוא יוכל להיכנס להדרכה‪ .‬תפקיד המדריכים הוא‬                                                                             ‫שדאות וחלוציות‪ ,‬ולהמעיט בערכים‬  ‫צופיים‪ ,‬כמו‬
‫לחנך לתפיסת העולם של בני עקיבא‪ ,‬וקשה לצפות מאדם שאינו‬
‫שומר שבת למלא את המשימה הזו כראוי‪ .‬באותה מידה לא אוכל‬                                                                                ‫דתיים? צריכה להיות פה מחשבה מעמיקה של התנועה על השילוב‬
‫לקבל להדרכה בתנועה חניכים שמצהירים שאינם מקפידים על‬
‫הלכות לשון הרע בפרהסיה ובכוונה‪ ,‬כי זה נוגד את ערכי התנועה‪.‬‬                                                                           ‫הזה‪ ,‬וכרגע איני רואה מקום לתנועה כזו ביישובים מעורבים"‪.‬‬
‫הנתונים מראים שרוב עם ישראל הוא מסורתי‪ ,‬מה שאומר שהוא לא‬
‫בחר את דרכו בצורה מוחלטת‪ .‬אדם הפתוח להקשיב לערכי המורשת‬                                                                              ‫"השאלה שאתה שואל‪ ,‬נו‪ ,‬איך להגיד את זה – מעולם לא הייתה על‬
                                                                                                                                     ‫הפרק בתנועה”‪ ,‬מפתיע אותי אלחנן שטיגליץ‪ ,‬ראש מחלקת הדרכה‬
                  ‫היהודית וההלכה יכול למצוא את עצמו בתנועה"‪.‬‬                                                                         ‫בתנועה‪" .‬פשוט היה מובן מאליו שחניכים מכל מיני סוגים‪ ,‬חילונים‬
‫חשוב לאלחנן להדגיש שאין הוא נושא פנים ושהתנועה תתקשה‬                                                                                 ‫או חרדים למשל‪ ,‬יכולים למצוא את עצמם בבני עקיבא‪ .‬מבחינה‬
‫לאפשר הדרכה לכלל בעלי השקפת עולם המנוגדת ליסודות התנועה‪.‬‬                                                                             ‫היסטורית‪ ,‬החניכים הראשונים של התנועה היו יהודים חסידים‬
‫“לפני שלוש שנים ניגש אלי חניך חב"דניק שמתנגד לערך של מדינת‬                                                                           ‫שדבקה בהם הציונות‪ .‬קהל היעד של התנועה הוא עם ישראל‪ ,‬והבסיס‬
‫ישראל‪ .‬אמרתי לו שלצערי הוא לא יוכל להדריך בתנועה‪ ,‬כי תפיסת‬                                                                           ‫שלה הוא הציונות הדתית‪ .‬כל חניכים שמגיעים לתנועה יכולים להכיר‬
‫העולם שלו קוטבית לתפיסה התנועתית‪ .‬ההשקפה של בני עקיבא‬                                                                                ‫את תפיסת העולם שלה‪ ,‬ואולי בבוא הזמן יבחרו להם דרך אחרת;‬
‫אינה מצומצמת ויש בה הרבה מרחב‪ ,‬אבל יש גם גבולות ברורים‪.‬‬
‫חניכים – נקבל מכל המינים והסוגים‪ ,‬כמות שהם‪ ,‬אבל להדרכה‬

               ‫בתנועה נקבל אדם שיהיה מוכוון לערכי בני עקיבא"‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13