Page 8 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 8
אשלטחינגןליץ:
"מיפמחחאיעכאכרשולתוקללודליייניטועיבמםיםצהםאנש.ילילמחאהממונםמסיובמצשבגכווחיילבי,באננןםם,יה יש המון בוגרים של התנועה אין מקום בתנועה ובטח שהיא אינה מסוגלת להעצים אותה .בחלק
היסטורית, שאוהבים אותה מאוד אף על גדול מהסניפים יש מפקד ,כמו בכל תנועת נוער ,אבל אחריו מתקיימת
פי שלא המשיכו בדרך שלה, תפילת מנחה .מה החניכים החילונים אמורים לעשות בזמן התפילה?
היהההשהחרתונצדנאיידווביכנשעיקווםהנםהתי.חהםביסקויההשדםיללם וודאי שיש מקום בתנועה למה שלא יתחילו בתפילה ,כך שמי שמעוניין להתפלל יגיע מוקדם ,ואת
הוהעיההתםעצנבייודוסנעישושהרסתלאהשהול,לדאהתיהתו״א המפקד יערכו אחר כך? זו תנועה דתית מובהקת ,ואני לא חושב שהיא
לחניכים מכל מיני גוונים". יודעת להתמודד היטב עם חניכים חילונים .אם להיות הגון – לא שמעתי
מהילדים שלי משהו שגרם להם לומר לי שהם לא מעוניינים לבוא עוד,
שאלת היחס אבל לילדים אין בררה – כל החברים מהיישוב הולכים לבני עקיבא ,חסרה
לחניכים חילונים חלופה .הם מקסימים ,באמת ,והיו לאורך השנים כמה קומונריות נחמדות
היא שאלה קלה
בהשוואה לשאלת מאוד ,אבל מדובר במשהו מהותי יותר".
היחס למדריכים
אבל יש ויתורים מצד התנועה,
חילונים.
אתה יודע .לא
"קודם כול ,אני לא אוהב את
השימוש במושגים האלה' ,דתיים' פשוט מצד טל שומר:
ו'חילונים' .מבחינתי צריך להתייחס בני עקיבא
לאנשים כאנשים ששומרים תורה לקבל אליה יאהגבשלבחימאהזתתאממ"רתעפממחמפנפמחבהועניכויפקןהומיררחךונללדעקייכסשהי?ולייניקה״דתת,ם,ליןתקםעדמנפאפכלמכולרגיםינ,התיךעהעמכדלםוחוחוקותריתי,ישהשאהליוח.ב?לפימשאותכמתילנמלבילותלהלם
ומצוות או שאינם שומרים אותן, אוכלוסייה
ולהוקיע את המושג 'חילוני' .אחרי חילונית ,והיא
שאמרנו את זה ,אני מודה שעיסוק
במדריכים שאינם שומרי מצוות הוא בכל זאת
מסובך יותר .בהקשר הזה צריך להבדיל משקיעה בזה
בין סוגי סניפים .נקודת המוצא שלי
היא שהסניף מכוון לקהילה המקומית. מאמץ.
אם הקהילה מעורבת ,הגיוני שגם צוות "אני לא חושב שמישהו
צריך לוותר .אני הייתי מעדיף
ההדרכה יהיה מעורב .בסניפים שאופיים תנועה אובייקטיבית – לא
חילונית מובהקת כמו הנוער
דתי יותר בדרך כלל לא נתקלים בשאלות על חניכים חילונים שרוצים העובד והלומד אלא ניטרלית,
כמו הצופים .בני עקיבא היא
להיכנס להדרכה ,פשוט כי הם לא מגיעים לגיל הזה״. נהדרת ,אבל אני חושב שאם היא
באמת רוצה לפנות לקהל חילוני
אבל אם תיתקל בסיטואציה של חניך היא צריכה לעשות חשבון נפש
רציני ולבחון את דרכה .הפתרונות
חילוני בסניף רגיל שמבקש להיכנס אינם יכולים להיוולד מתוך אלתור
במסגרת כל סניף ,הם צריכים
להדרכה ,תתמוך בדבר כזה?
להיקבע ברמת ההנהלה הארצית.
"לכל סניף יש מסגרת וקווים אדומים .אם המדריך המיועד מעוניין
להתחייב לעמוד בכללים ,אני אתו .לא אוכל לבקש ממי שמעולם לא אולי כדאי להכניס עוד תכנים
שמר שבת להקפיד על כל הלכות מוקצה בפעם אחת ,אבל אם הוא
במגמת התקדמות הוא יוכל להיכנס להדרכה .תפקיד המדריכים הוא שדאות וחלוציות ,ולהמעיט בערכים צופיים ,כמו
לחנך לתפיסת העולם של בני עקיבא ,וקשה לצפות מאדם שאינו
שומר שבת למלא את המשימה הזו כראוי .באותה מידה לא אוכל דתיים? צריכה להיות פה מחשבה מעמיקה של התנועה על השילוב
לקבל להדרכה בתנועה חניכים שמצהירים שאינם מקפידים על
הלכות לשון הרע בפרהסיה ובכוונה ,כי זה נוגד את ערכי התנועה. הזה ,וכרגע איני רואה מקום לתנועה כזו ביישובים מעורבים".
הנתונים מראים שרוב עם ישראל הוא מסורתי ,מה שאומר שהוא לא
בחר את דרכו בצורה מוחלטת .אדם הפתוח להקשיב לערכי המורשת "השאלה שאתה שואל ,נו ,איך להגיד את זה – מעולם לא הייתה על
הפרק בתנועה” ,מפתיע אותי אלחנן שטיגליץ ,ראש מחלקת הדרכה
היהודית וההלכה יכול למצוא את עצמו בתנועה". בתנועה" .פשוט היה מובן מאליו שחניכים מכל מיני סוגים ,חילונים
חשוב לאלחנן להדגיש שאין הוא נושא פנים ושהתנועה תתקשה או חרדים למשל ,יכולים למצוא את עצמם בבני עקיבא .מבחינה
לאפשר הדרכה לכלל בעלי השקפת עולם המנוגדת ליסודות התנועה. היסטורית ,החניכים הראשונים של התנועה היו יהודים חסידים
“לפני שלוש שנים ניגש אלי חניך חב"דניק שמתנגד לערך של מדינת שדבקה בהם הציונות .קהל היעד של התנועה הוא עם ישראל ,והבסיס
ישראל .אמרתי לו שלצערי הוא לא יוכל להדריך בתנועה ,כי תפיסת שלה הוא הציונות הדתית .כל חניכים שמגיעים לתנועה יכולים להכיר
העולם שלו קוטבית לתפיסה התנועתית .ההשקפה של בני עקיבא את תפיסת העולם שלה ,ואולי בבוא הזמן יבחרו להם דרך אחרת;
אינה מצומצמת ויש בה הרבה מרחב ,אבל יש גם גבולות ברורים.
חניכים – נקבל מכל המינים והסוגים ,כמות שהם ,אבל להדרכה
בתנועה נקבל אדם שיהיה מוכוון לערכי בני עקיבא".