Page 14 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 14
כמו כן בני עקיבא יכולה לנסות לפרוץ את ההקבלה ציבור זה ,בעוד אנו יודעים בבירור כי הציבור הדתי-
שבין יהדות או דתיות ההולכת עם ימניות .אדם לאומי אינו מונה יותר מ 15%-מהחברה היהודית.
יכול להיות יהודי טוב ואדם דתי גם "זאת אומרת שיש עוד אנשים רבים
אם אינו משתייך לצד הימני של המפה ראש עיריית שדרות הנקראים 'חילונים' או 'מסורתיים'
הפוליטית". אלון דוידי: המזדהים עם הציונות הדתית ,בעוד
"אני יכול רק לקוות שיוסיפו למעשה אינם בדיוק חלק ממנה .אני
חבר הכנסת שטרן מוסיף מטרות חושב שהציבור הדתי-לאומי ,ובתוכו
פריצה גם מעבר לים" :אם נצא לרגע תנועת בני עקיבא ,צריך למצוא את
מהארץ ,על התנועה לחשב מחדש
איך היא מתייחסת ליהדות התפוצות הדרך להתחבר לציבורים אלו .לעתים
ולזרמים האחרים .במקום 'לחגוג' את לעשות טוב כמו שאני רואה הסוגיות המרכזיות העולות בתנועה
ההתבוללות שלהם אל מול הדרך הנכונה שהתנועה עשתה בשדרות הן סוגיות העוסקות בהפרדה בין בנים
שלנו – לזכור כי הם אחינו ,ולפני שאנו ובמקומות נוספים .אני חושב לבנות בסניפים או בשירת נשים ,והאדם
מאבדים אותם לראות איך גם להם המסורתי מתקשה להרגיש שייך .כאשר
שולחים יד אחים". שצו השעה הוא החיבורים התנועה מתמקדת בעניינים כאלו היא
העיר שדרות ידועה בעשייה החברתית בחברה הישראלית .ביום-יום נשארת בנישה המצומצמת שלה".
הרבה בה ובחלק הגדול שהנוער שותפים בני עקיבא עושה זאת בצורה
לו בעשייה זאת .ראש העירייה אלון כהן מדגיש כי חיבורים אלו אינם
צריכים לבוא על חשבון עקרונות
דוידי מספר על בניית האישיות מצוינת" התנועה" .אני לא אומר שיש להתכופף
שלו דרך התנועה" :גדלתי בבאר שבע או להתקפל בשביל לאפשר לאנשים
במשפחה מסורתית ,ובזכות חבר מועצת להצטרף ,אך בעבר התנועה ידעה איך
לעשות זאת בלי להתקפל .היו הרבה יותר סניפים שהכילו סגנונות העיר מר גדי מזוז ,שמשך אותי ואת חבריי ,הגענו לסניף .אני אסיר
שונים של חברים ,ואני לא יודע בכמה סניפים היום אנשים אלו יכולים תודה לגדי ,כי בזכות זה בניתי את מי שאני וכך אני זוכה לחנך את
להרגיש שייכים .אם נלך רגע לצד הפוליטי ,אנו שומעים בתנועה ילדיי".
כאשר דוידי נשאל איזה מקום או תחום על התנועה לנסות לפרוץ, הפוליטית המזוהה עם הציבור הדתי-לאומי את הרצון להנהיג את
העם .מי שהולך בדרך להנהגה אינו יכול להנהיג רק על ידי הנישה הוא משתהה מעט" :אני לא מרגיש שאני יכול לתת לבני עקיבא
שלו .אם אתה רוצה להוביל אומה ,אתה צריך לדעת לדבר בכמה עצות .עומדים בראשה אנשים גדולים ואיכותיים שאהבת ישראל
שפות .גם תנועת נוער של ציבור המעוניין להוביל את העם ולהנהיגו בוערת בהם כל הזמן; אני יכול רק לקוות שיוסיפו לעשות טוב כמו
צריכה לדעת לדבר שפות נוספות ,ולבני עקיבא יש יכולת לעשות שאני רואה שהתנועה עשתה בשדרות ובמקומות נוספים .אני חושב
שצו השעה הוא החיבורים בחברה הישראלית .ביום-יום בני עקיבא זאת".
פריצה בחברה הישראלית והיהודית בכלל מעסיקה גם את חבר עושה זאת בצורה מצוינת ,ולעתים יש מקרים או נושאים חד-פעמיים
הכנסת מטעם סיעת 'יש עתיד' ,אלעזר שטרן .שטרן גאה שדווקא בהם התנועה יכולה להיות שותפה ולהביא עמה את כל
בהשתייכותו לתנועה (שבט כיסופים) ומתאר הצלחות רבות של העצמה הגדולה שיש בה .כאשר התנועה תבחן בכל פעם מהו הנושא
התנועה בעניינים חברתיים" :ילדיי ונכדיי היו ועודם חניכי התנועה ,המציק ביותר לחברה הישראלית כעת – ותצטרף ,תורגש האהבה
ואני גאה בזאת .התנועה הצליחה לפרוץ אתגרים גדולים וחשובים לכלל החברה הישראלית שכבר קיימת בתנועה".
בספר בראשית אנו קוראים על פרץ ,בנם של יהודה ותמר ,שזכה בהצלחה רבה ,כגון החיבור לפריפריה וגישור הפערים החברתיים,
קליטת עולים לתנועה – ובני העדה האתיופית בפרט – ועוד מגוון לשמו לאחר התפרצותו מרחם אמו ,שעה שאחיו זרח ניסה לצאת
אף הוא" :מה פרצת עליך פרץ?" הרמב"ן במקום מביא את דברי רבי עניינים חברתיים ולאומיים".
ברם לחבר הכנסת שטרן יש מחשבות על כיוונים נוספים שהתנועה נחוניא בן הקנה ,המספר כי פרץ מייצג את הלבנה ,הנפרצת ונחסרת
צריכה לנסות לפרוץ" .אני חושב שאם מדברים על פריצה ,על בני לעתים ,בעוד זרח מייצג את החמה ,הזורחת תמיד .בעצם יש הבחנה
עקיבא לפרוץ קודם כול אל תוך עצמה פנימה .עליה לבדוק ולחשב בין הכוח היציב והקבוע של זרח אל מול הכוח התוסס והפעיל,
אילו מטרות וכיוונים היא בוחרת לעצמה; עליה לפרוץ מוסכמות המחפש לפרוץ בהתמדה.
שנזכה לשנת עשייה ברוכה ,ליציאה ממסגרות ,לשנת פריצה. הטבועות בה ובציבור הדתי-לאומי .יש הגדרות מוסכמות כביכול,
בעוז קדימה! כי אדם 'דתי' הוא שומר תורה ומצוות בדרך מסוימת ואחידה מאוד.
14