Page 14 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 14

‫כמו כן בני עקיבא יכולה לנסות לפרוץ את ההקבלה‬                    ‫ציבור זה‪ ,‬בעוד אנו יודעים בבירור כי הציבור הדתי‪-‬‬

‫שבין יהדות או דתיות ההולכת עם ימניות‪ .‬אדם‬                       ‫לאומי אינו מונה יותר מ‪ 15%-‬מהחברה היהודית‪.‬‬

‫יכול להיות יהודי טוב ואדם דתי גם‬                                  ‫"זאת אומרת שיש עוד אנשים רבים‬

‫אם אינו משתייך לצד הימני של המפה‬              ‫ראש עיריית שדרות‬    ‫הנקראים 'חילונים' או 'מסורתיים'‬
                          ‫הפוליטית"‪.‬‬            ‫אלון דוידי‪:‬‬       ‫המזדהים עם הציונות הדתית‪ ,‬בעוד‬
                                      ‫"אני יכול רק לקוות שיוסיפו‬  ‫למעשה אינם בדיוק חלק ממנה‪ .‬אני‬
‫חבר הכנסת שטרן מוסיף מטרות‬                                        ‫חושב שהציבור הדתי‪-‬לאומי‪ ,‬ובתוכו‬
‫פריצה גם מעבר לים‪" :‬אם נצא לרגע‬                                   ‫תנועת בני עקיבא‪ ,‬צריך למצוא את‬
‫מהארץ‪ ,‬על התנועה לחשב מחדש‬

‫איך היא מתייחסת ליהדות התפוצות‬                                    ‫הדרך להתחבר לציבורים אלו‪ .‬לעתים‬

‫ולזרמים האחרים‪ .‬במקום 'לחגוג' את‬      ‫לעשות טוב כמו שאני רואה‬     ‫הסוגיות המרכזיות העולות בתנועה‬
‫ההתבוללות שלהם אל מול הדרך הנכונה‬      ‫שהתנועה עשתה בשדרות‬        ‫הן סוגיות העוסקות בהפרדה בין בנים‬
‫שלנו – לזכור כי הם אחינו‪ ,‬ולפני שאנו‬  ‫ובמקומות נוספים‪ .‬אני חושב‬   ‫לבנות בסניפים או בשירת נשים‪ ,‬והאדם‬
‫מאבדים אותם לראות איך גם להם‬                                      ‫המסורתי מתקשה להרגיש שייך‪ .‬כאשר‬

                    ‫שולחים יד אחים"‪.‬‬   ‫שצו השעה הוא החיבורים‬      ‫התנועה מתמקדת בעניינים כאלו היא‬
‫העיר שדרות ידועה בעשייה החברתית‬       ‫בחברה הישראלית‪ .‬ביום‪-‬יום‬         ‫נשארת בנישה המצומצמת שלה"‪.‬‬
‫הרבה בה ובחלק הגדול שהנוער שותפים‬     ‫בני עקיבא עושה זאת בצורה‬
‫לו בעשייה זאת‪ .‬ראש העירייה אלון‬                                   ‫כהן מדגיש כי חיבורים אלו אינם‬
                                                                  ‫צריכים לבוא על חשבון עקרונות‬

‫דוידי מספר על בניית האישיות‬                   ‫מצוינת"‬             ‫התנועה‪" .‬אני לא אומר שיש להתכופף‬
‫שלו דרך התנועה‪" :‬גדלתי בבאר שבע‬                                   ‫או להתקפל בשביל לאפשר לאנשים‬

‫במשפחה מסורתית‪ ,‬ובזכות חבר מועצת‬                                  ‫להצטרף‪ ,‬אך בעבר התנועה ידעה איך‬

‫לעשות זאת בלי להתקפל‪ .‬היו הרבה יותר סניפים שהכילו סגנונות העיר מר גדי מזוז‪ ,‬שמשך אותי ואת חבריי‪ ,‬הגענו לסניף‪ .‬אני אסיר‬

‫שונים של חברים‪ ,‬ואני לא יודע בכמה סניפים היום אנשים אלו יכולים תודה לגדי‪ ,‬כי בזכות זה בניתי את מי שאני וכך אני זוכה לחנך את‬

                                              ‫להרגיש שייכים‪ .‬אם נלך רגע לצד הפוליטי‪ ,‬אנו שומעים בתנועה ילדיי"‪.‬‬

‫כאשר דוידי נשאל איזה מקום או תחום על התנועה לנסות לפרוץ‪,‬‬   ‫הפוליטית המזוהה עם הציבור הדתי‪-‬לאומי את הרצון להנהיג את‬

‫העם‪ .‬מי שהולך בדרך להנהגה אינו יכול להנהיג רק על ידי הנישה הוא משתהה מעט‪" :‬אני לא מרגיש שאני יכול לתת לבני עקיבא‬

‫שלו‪ .‬אם אתה רוצה להוביל אומה‪ ,‬אתה צריך לדעת לדבר בכמה עצות‪ .‬עומדים בראשה אנשים גדולים ואיכותיים שאהבת ישראל‬

‫שפות‪ .‬גם תנועת נוער של ציבור המעוניין להוביל את העם ולהנהיגו בוערת בהם כל הזמן; אני יכול רק לקוות שיוסיפו לעשות טוב כמו‬

‫צריכה לדעת לדבר שפות נוספות‪ ,‬ולבני עקיבא יש יכולת לעשות שאני רואה שהתנועה עשתה בשדרות ובמקומות נוספים‪ .‬אני חושב‬

‫שצו השעה הוא החיבורים בחברה הישראלית‪ .‬ביום‪-‬יום בני עקיבא‬          ‫זאת"‪.‬‬

‫פריצה בחברה הישראלית והיהודית בכלל מעסיקה גם את חבר עושה זאת בצורה מצוינת‪ ,‬ולעתים יש מקרים או נושאים חד‪-‬פעמיים‬

‫הכנסת מטעם סיעת 'יש עתיד'‪ ,‬אלעזר שטרן‪ .‬שטרן גאה שדווקא בהם התנועה יכולה להיות שותפה ולהביא עמה את כל‬

‫בהשתייכותו לתנועה (שבט כיסופים) ומתאר הצלחות רבות של העצמה הגדולה שיש בה‪ .‬כאשר התנועה תבחן בכל פעם מהו הנושא‬

‫התנועה בעניינים חברתיים‪" :‬ילדיי ונכדיי היו ועודם חניכי התנועה‪ ,‬המציק ביותר לחברה הישראלית כעת – ותצטרף‪ ,‬תורגש האהבה‬

‫ואני גאה בזאת‪ .‬התנועה הצליחה לפרוץ אתגרים גדולים וחשובים לכלל החברה הישראלית שכבר קיימת בתנועה"‪.‬‬

‫בספר בראשית אנו קוראים על פרץ‪ ,‬בנם של יהודה ותמר‪ ,‬שזכה‬     ‫בהצלחה רבה‪ ,‬כגון החיבור לפריפריה וגישור הפערים החברתיים‪,‬‬

‫קליטת עולים לתנועה – ובני העדה האתיופית בפרט – ועוד מגוון לשמו לאחר התפרצותו מרחם אמו‪ ,‬שעה שאחיו זרח ניסה לצאת‬

‫אף הוא‪" :‬מה פרצת עליך פרץ?" הרמב"ן במקום מביא את דברי רבי‬         ‫עניינים חברתיים ולאומיים"‪.‬‬

‫ברם לחבר הכנסת שטרן יש מחשבות על כיוונים נוספים שהתנועה נחוניא בן הקנה‪ ,‬המספר כי פרץ מייצג את הלבנה‪ ,‬הנפרצת ונחסרת‬

‫צריכה לנסות לפרוץ‪" .‬אני חושב שאם מדברים על פריצה‪ ,‬על בני לעתים‪ ,‬בעוד זרח מייצג את החמה‪ ,‬הזורחת תמיד‪ .‬בעצם יש הבחנה‬

‫עקיבא לפרוץ קודם כול אל תוך עצמה פנימה‪ .‬עליה לבדוק ולחשב בין הכוח היציב והקבוע של זרח אל מול הכוח התוסס והפעיל‪,‬‬

                                      ‫אילו מטרות וכיוונים היא בוחרת לעצמה; עליה לפרוץ מוסכמות המחפש לפרוץ בהתמדה‪.‬‬

‫שנזכה לשנת עשייה ברוכה‪ ,‬ליציאה ממסגרות‪ ,‬לשנת פריצה‪.‬‬        ‫הטבועות בה ובציבור הדתי‪-‬לאומי‪ .‬יש הגדרות מוסכמות כביכול‪,‬‬

                                              ‫בעוז קדימה!‬  ‫כי אדם 'דתי' הוא שומר תורה ומצוות בדרך מסוימת ואחידה מאוד‪.‬‬

                                                                                                                    ‫‪14‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19