Page 10 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 10
תנועת אריאל היא תנועה שיש בה הפרדה מוחלטת מדריכים ,ובכיתות י"א-י"ב מרכזים גדודים ,מדריכים הודי דאהן#,
בין בנים לבנות ,וגם חבריא ב' אצלה פועלים באופן גדודים בוגרים יותר או מסייעים בפעילות של השבט. אריאל:
שונה לחלוטין .אצל הבנים ,הסניפים קטנים יותר, במקביל ,יש גם פעולות קבועות לפי גדודים .אני "אני רואה
וכמעט כל מי שמגיע לכיתה י' נכנס להדרכה .לאחר שואלת את נלי :הדרכה זה טוב ,אבל ההדרכה רק בנות שסתם
שיוצאים ממנה ,אפשר להישאר בניהול הסניף מייצרת עוד חניכים שמאמינים באותם ערכים .מה
(למשל בתפקיד קומונר כ.צ') ,ומי שאין לו תפקיד נכנסות
בדרך כלל עוזב .בשנה האחרונה נראה שהתמונה לגבי יציאה החוצה ,עשייה מחוץ לתנועת הנוער? להדרכה,
קצת משתנה .ובאריאל מנסים להרחיב את הפעילות "אני מאוד מאוד מאמינה בחינוך" ,אומרת נלי, ואחרי כמה
"חינוך הוא בעיניי עשייה חברתית .נכון שהייתי חודשים
מחוץ לסניפים. רוצה שהחניכים בתנועה יעשו הרבה יותר ,אבל גם זורקות כי זה
מה עושה מי שלא מדריך? האקט החינוכי עצמו הוא המון בעיניי -לייצר אנשים לא מתאים
דביר" :חלקם עוזבים ,בעיקר בשכבות הבוגרות, טובים וערכיים .גם אם אני לא מתייחסת רק להדרכה להן .בגרעין
אחרי שהם כבר יצאו מההדרכה .בשישית יש לנו הן לא היו
בסניפים עצמם כל מיני גרעיני עשייה של השבטים ולחינוך ,אני חושבת שהחבר'ה שלנו עושים". מתפספסות.
שפועלים במגוון נושאים בעיר .בכיתה ט' ,בשבט צור, ומה עם מי שלא נכנס להדרכה? אבל אין
התחלנו השנה ליצור 'גרעין צור' .זהו גרעין עשייה מה לעשות,
כלל ארצי .החבר'ה מהגרעין מרימים פרויקטים "ההדרכה אצלנו היא העיקר .מי שלא נכנס
שמיוחדים להם כשכבה ,כמו פרויקט בר מצווה, להדרכה ,אנחנו משתדלים למצוא לו תפקיד אחר הדרכה
אמירת קדיש על קברים של חיילים ביום הזיכרון. בשבט ('שבט' הוא המקבילה בצופים ל'סניף' – כ.צ'). זאת אופנה
התחלנו את זה השנה עם שבט צור ,ואנחנו מקווים בנוסף ,יש הדרכות שכבה ופעילות בשבט ,אז גם מי
שזה ימשיך הלאה גם בשבטים הבאים". שלא מדריך נשאר חניך .בנוסף יש שבטים שבהם שקשה
אצל הבנות באריאל ,לעומת זאת ,המצב שונה: מחלקים תפקידים למי שלא נכנס להדרכה :יו"ר לשנות"
רוב הסניפים הרבה יותר גדולים ,ולא כולן נכנסות
להדרכה .הודי דאהן ,רכזת חבריא ב' בנות באריאל: מחסן ,יו"ר צוות קהילה ,ועוד תפקידים". 10
"שבט ממוצע אצלנו כולל 20בנות ,ומתוכן 10בנות "מבחינתי ,כולם צריכים לצאת להדרכה .אבל
נכנסות להדרכה .אם מדובר בסניף גדול ,שיש בו הדרכה יכולה להיות בהרבה צורות .הדרכה בעיני
גרעין ,עוד 5נכנסות לגרעין .לחמש שלא נכנסות, היא מושג הרבה יותר גמיש מנער או נערה שעומדים
אנחנו מוצאים תפקידים בתוך החבריא ב' בסניף". מול 15ילדים .מבחינתי הדרכה זו אחריות .האחריות
ואיך התחרות בין הדרכה לגרעין? יש בנות שמעדיפות יכולה להיות על מרכז לימודים לילדים בכיתה א'-
ב' ,היא יכולה להיות בעזרה בקהילה או בחונכות
גרעין? אישית .איזו עוד מתנה אפשר לקבל מתנועת הנוער
"הדרכה עדיין נחשבת יותר שווה .ואני אגיד לך חוץ מהמתנה של קבלת אחריות? אני מגמישה את
את האמת ,אני לא ממש מבינה למה .אנחנו עובדים המושג הדרכה ,אבל עדיין ,יש כמה דברים שצריכים
על זה ,ומנסים לשנות אצל הבנות את התפיסה. להתרחש כדי שאני אקרא לזה הדרכה .הדרכה זאת
הדרכה לא מתאימה לכל אחת .אני רואה בנות אחריות ,והיא למשך שנה .חוץ מזה שאצלנו כל
שסתם נכנסות להדרכה ,ואחרי כמה חודשים זורקות הדברים שתקפים לגבי מדריך -הדרישה לשמש
כי זה לא מתאים להן .אם הן היו יודעות שגרעין זה
אותה רמה ,הן לא היו רוצות להיות מדריכות .בגרעין דוגמה אישית – תקפים גם לפעילים".
הן לא היו מתפספסות .אבל אין מה לעשות ,הדרכה
הדרכה או הגשמה
זאת אופנה שקשה לשנות".
בנוער העובד והלומד לא מסכימים לחלוקה בין בניגוד לצופים ,בתנועת אריאל ובנוער העובד והלומד
הדרכה להגשמה ,אלא חושבים שהדרכה היא רק נראה שהציפייה מחבריא ב' שונה :לפעול החוצה,
חלק מההגשמה" .הגשמה היא לעשות מה שאני ולא רק לחנך את הדור הבא" .לחבריא ב' יש שתי
מאמינה בו ,לקחת רעיון ולהפוך אותו לממשי", מטרות מרכזיות" ,אומר דביר עמיאור ,ראש תחום
אומרת מיכל קוסקי ,רכזת המרכז להדרכה של בנים באריאל" ,הראשונה היא לפעול ולהשפיע על כל
עם ישראל .המטרה השנייה היא חינוכית .חבריא א'
הם פסיביים ,הם יושבים ,יש להם מדריך והם שומעים
פעולה .חבריא ב' צריכים להיות אקטיביים".