Page 10 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 10

‫תנועת אריאל היא תנועה שיש בה הפרדה מוחלטת‬                ‫מדריכים‪ ,‬ובכיתות י"א‪-‬י"ב מרכזים גדודים‪ ,‬מדריכים‬      ‫הודי דאהן‪#,‬‬
‫בין בנים לבנות‪ ,‬וגם חבריא ב' אצלה פועלים באופן‬           ‫גדודים בוגרים יותר או מסייעים בפעילות של השבט‪.‬‬            ‫אריאל‪:‬‬
‫שונה לחלוטין‪ .‬אצל הבנים‪ ,‬הסניפים קטנים יותר‪,‬‬             ‫במקביל‪ ,‬יש גם פעולות קבועות לפי גדודים‪ .‬אני‬            ‫"אני רואה‬
‫וכמעט כל מי שמגיע לכיתה י' נכנס להדרכה‪ .‬לאחר‬             ‫שואלת את נלי‪ :‬הדרכה זה טוב‪ ,‬אבל ההדרכה רק‬            ‫בנות שסתם‬
‫שיוצאים ממנה‪ ,‬אפשר להישאר בניהול הסניף‬                   ‫מייצרת עוד חניכים שמאמינים באותם ערכים‪ .‬מה‬
‫(למשל בתפקיד קומונר כ‪.‬צ')‪ ,‬ומי שאין לו תפקיד‬                                                                       ‫נכנסות‬
‫בדרך כלל עוזב‪ .‬בשנה האחרונה נראה שהתמונה‬                    ‫לגבי יציאה החוצה‪ ,‬עשייה מחוץ לתנועת הנוער?‬           ‫להדרכה‪,‬‬
‫קצת משתנה‪ .‬ובאריאל מנסים להרחיב את הפעילות‬               ‫"אני מאוד מאוד מאמינה בחינוך"‪ ,‬אומרת נלי‪,‬‬             ‫ואחרי כמה‬
                                                         ‫"חינוך הוא בעיניי עשייה חברתית‪ .‬נכון שהייתי‬              ‫חודשים‬
                                        ‫מחוץ לסניפים‪.‬‬    ‫רוצה שהחניכים בתנועה יעשו הרבה יותר‪ ,‬אבל גם‬         ‫זורקות כי זה‬
                            ‫מה עושה מי שלא מדריך?‬        ‫האקט החינוכי עצמו הוא המון בעיניי ‪ -‬לייצר אנשים‬       ‫לא מתאים‬
‫דביר‪" :‬חלקם עוזבים‪ ,‬בעיקר בשכבות הבוגרות‪,‬‬                ‫טובים וערכיים‪ .‬גם אם אני לא מתייחסת רק להדרכה‬        ‫להן‪ .‬בגרעין‬
‫אחרי שהם כבר יצאו מההדרכה‪ .‬בשישית יש לנו‬                                                                        ‫הן לא היו‬
‫בסניפים עצמם כל מיני גרעיני עשייה של השבטים‬                      ‫ולחינוך‪ ,‬אני חושבת שהחבר'ה שלנו עושים"‪.‬‬     ‫מתפספסות‪.‬‬
‫שפועלים במגוון נושאים בעיר‪ .‬בכיתה ט'‪ ,‬בשבט צור‪,‬‬                               ‫ומה עם מי שלא נכנס להדרכה?‬          ‫אבל אין‬
‫התחלנו השנה ליצור 'גרעין צור'‪ .‬זהו גרעין עשייה‬                                                                ‫מה לעשות‪,‬‬
‫כלל ארצי‪ .‬החבר'ה מהגרעין מרימים פרויקטים‬                 ‫"ההדרכה אצלנו היא העיקר‪ .‬מי שלא נכנס‬
‫שמיוחדים להם כשכבה‪ ,‬כמו פרויקט בר מצווה‪,‬‬                 ‫להדרכה‪ ,‬אנחנו משתדלים למצוא לו תפקיד אחר‬                  ‫הדרכה‬
‫אמירת קדיש על קברים של חיילים ביום הזיכרון‪.‬‬              ‫בשבט ('שבט' הוא המקבילה בצופים ל'סניף' – כ‪.‬צ')‪.‬‬      ‫זאת אופנה‬
‫התחלנו את זה השנה עם שבט צור‪ ,‬ואנחנו מקווים‬              ‫בנוסף‪ ,‬יש הדרכות שכבה ופעילות בשבט‪ ,‬אז גם מי‬
             ‫שזה ימשיך הלאה גם בשבטים הבאים"‪.‬‬            ‫שלא מדריך נשאר חניך‪ .‬בנוסף יש שבטים שבהם‬                  ‫שקשה‬
‫אצל הבנות באריאל‪ ,‬לעומת זאת‪ ,‬המצב שונה‪:‬‬                  ‫מחלקים תפקידים למי שלא נכנס להדרכה‪ :‬יו"ר‬                 ‫לשנות"‬
‫רוב הסניפים הרבה יותר גדולים‪ ,‬ולא כולן נכנסות‬
‫להדרכה‪ .‬הודי דאהן‪ ,‬רכזת חבריא ב' בנות באריאל‪:‬‬                         ‫מחסן‪ ,‬יו"ר צוות קהילה‪ ,‬ועוד תפקידים"‪.‬‬                        ‫‪10‬‬
‫"שבט ממוצע אצלנו כולל ‪ 20‬בנות‪ ,‬ומתוכן ‪ 10‬בנות‬            ‫"מבחינתי‪ ,‬כולם צריכים לצאת להדרכה‪ .‬אבל‬
‫נכנסות להדרכה‪ .‬אם מדובר בסניף גדול‪ ,‬שיש בו‬               ‫הדרכה יכולה להיות בהרבה צורות‪ .‬הדרכה בעיני‬
‫גרעין‪ ,‬עוד ‪ 5‬נכנסות לגרעין‪ .‬לחמש שלא נכנסות‪,‬‬             ‫היא מושג הרבה יותר גמיש מנער או נערה שעומדים‬
   ‫אנחנו מוצאים תפקידים בתוך החבריא ב' בסניף"‪.‬‬           ‫מול ‪ 15‬ילדים‪ .‬מבחינתי הדרכה זו אחריות‪ .‬האחריות‬
‫ואיך התחרות בין הדרכה לגרעין? יש בנות שמעדיפות‬           ‫יכולה להיות על מרכז לימודים לילדים בכיתה א'‪-‬‬
                                                         ‫ב'‪ ,‬היא יכולה להיות בעזרה בקהילה או בחונכות‬
                                                 ‫גרעין?‬  ‫אישית‪ .‬איזו עוד מתנה אפשר לקבל מתנועת הנוער‬
‫"הדרכה עדיין נחשבת יותר שווה‪ .‬ואני אגיד לך‬               ‫חוץ מהמתנה של קבלת אחריות? אני מגמישה את‬
‫את האמת‪ ,‬אני לא ממש מבינה למה‪ .‬אנחנו עובדים‬              ‫המושג הדרכה‪ ,‬אבל עדיין‪ ,‬יש כמה דברים שצריכים‬
‫על זה‪ ,‬ומנסים לשנות אצל הבנות את התפיסה‪.‬‬                 ‫להתרחש כדי שאני אקרא לזה הדרכה‪ .‬הדרכה זאת‬
‫הדרכה לא מתאימה לכל אחת‪ .‬אני רואה בנות‬                   ‫אחריות‪ ,‬והיא למשך שנה‪ .‬חוץ מזה שאצלנו כל‬
‫שסתם נכנסות להדרכה‪ ,‬ואחרי כמה חודשים זורקות‬              ‫הדברים שתקפים לגבי מדריך ‪ -‬הדרישה לשמש‬
‫כי זה לא מתאים להן‪ .‬אם הן היו יודעות שגרעין זה‬
‫אותה רמה‪ ,‬הן לא היו רוצות להיות מדריכות‪ .‬בגרעין‬                         ‫דוגמה אישית – תקפים גם לפעילים"‪.‬‬
‫הן לא היו מתפספסות‪ .‬אבל אין מה לעשות‪ ,‬הדרכה‬
                                                                                ‫הדרכה או הגשמה‬
                          ‫זאת אופנה שקשה לשנות"‪.‬‬
‫בנוער העובד והלומד לא מסכימים לחלוקה בין‬                 ‫בניגוד לצופים‪ ,‬בתנועת אריאל ובנוער העובד והלומד‬
‫הדרכה להגשמה‪ ,‬אלא חושבים שהדרכה היא רק‬                   ‫נראה שהציפייה מחבריא ב' שונה‪ :‬לפעול החוצה‪,‬‬
‫חלק מההגשמה‪" .‬הגשמה היא לעשות מה שאני‬                    ‫ולא רק לחנך את הדור הבא‪" .‬לחבריא ב' יש שתי‬
‫מאמינה בו‪ ,‬לקחת רעיון ולהפוך אותו לממשי"‪,‬‬                ‫מטרות מרכזיות"‪ ,‬אומר דביר עמיאור‪ ,‬ראש תחום‬
‫אומרת מיכל קוסקי‪ ,‬רכזת המרכז להדרכה של‬                   ‫בנים באריאל‪" ,‬הראשונה היא לפעול ולהשפיע על כל‬
                                                         ‫עם ישראל‪ .‬המטרה השנייה היא חינוכית‪ .‬חבריא א'‬
                                                         ‫הם פסיביים‪ ,‬הם יושבים‪ ,‬יש להם מדריך והם שומעים‬

                                                                  ‫פעולה‪ .‬חבריא ב' צריכים להיות אקטיביים"‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15