Page 28 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 28

‫טור אישי‬

‫מורשה ‪ -‬על שום מה ולמה?‬

‫הרב בני נכטיילר‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

‫יעקב'‪ .‬הבין רבי ינאי שהוא טעה‪ ,‬והבין שכנראה‬     ‫זכה השבט החדש בשם מורשה‪ ,‬שם שמציין‬
‫יש באיש הזה תורה אחרת שעליה הוא לא‬
‫שאל וחשב‪ .‬לכן שאל אותו‪ :‬אמור לי‪ ,‬אז במה‬         ‫את הקשר הנצחי שלנו עם התורה ועם הארץ‪.‬מתוך דבר ההנהלה הארצית‬
‫זכית לאכול משולחני )מה התורה שבך(? ענה‬          ‫על הארץ נאמר בשמות ו‪ ,‬ח‪" :‬והבאתי אתכם אל‬
‫לו‪ :‬מימיי לא שמעתי לשון הרע וקיבלתי אותו‪,‬‬
‫ומעולם לא ראיתי שני אנשים רבים שלא עשיתי‬        ‫הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אתה לאברהם‬          ‫עהבעללאנצכמאילייוהיאילמנהברע"החרתרתןנוהקמיווהדעץרשגובוֹץהאוםבאילדיירק‪:‬רידָ'רןרויהלועםמ‪.,‬גר‪,‬שרוׁאתדםךמאצההרועאותוולָשיישימחכשניממנלילעיתלומורשלבכווושםםהיכלתלנ‪.‬זתלםפםעערולההיוקמשוהוחכבכובעחדדוהבתיהובראשוליםפהליעמב‪-‬שד!תהכבחחהד!תוהללהרשלל!לצרונתיושלבדרקשהאהבווייט‪.‬הזאטמת‪,‬ר‪-‬יפליויצחישהאיתטעתרזלייוןעכננתשחדמהו‪,‬יהםחופכבק‪.‬לחיוםמומוו‪.‬אדאמיללננ‪.‬מאהרבהווהירנרוראשמתתיושרואאייראבנאתת;ץילםבמצמכןל‪.‬אגרעוממונךבבאחכלאטםןטהואבתונמי"רכהבכויבארתןמכרחהתהדלירוה‪.‬ירילאםת'ובי‪,‬יכבםיןנאוכעמותימהשיומחתשלחתייםוישותתצקלםעסובמםר"נרלנ‪,‬רברוֹ‪.‬לרואבבארוקלר‪,‬קיָלעאמטררינחתחנצאשׁיבדדותנובאוחנזםנָועלושרתנ‪,‬בדשאהנויתש'יושקובובזלקצריולהשעוךוריונקוינךולגיויו‪-‬שתתרהאהים‬
‫שלום ביניהם‪ .‬אמר רבי ינאי‪ :‬כל כך הרבה דרך‬       ‫ליצחק וליעקב ונתתי אתה לכם מורשה אני‬
‫ארץ יש בך ואני קראתי לך כלב? קרא עליו את‬        ‫ה'"‪ .‬ועל התורה נאמר‪ ,‬בדברים לג‪ ,‬ד‪" :‬תורה‬
                                                ‫צווה לנו משה מורשה קהלת יעקב"‪ .‬התורה‬
       ‫הפסוק‪" :‬ושם דרך אראנו בישע אלוהים"‪.‬‬      ‫והארץ הן מתנות – ירושה שנתן לנו הקב"ה‪.‬‬
‫מהסיפור הנפלא הזה אנו למדים שמורשה‬              ‫פסוקים אלו נותנים לנו את הכוחות לאחוז‬
‫לא נאמרה סתם על התורה‪' .‬מורשה קהילת‬             ‫בארצנו גם בימים קשים‪ ,‬מכוח התורה שנתן‬
‫יעקב' היא ביטוי של התורה שניתנה לעם כולו‪.‬‬       ‫לנו הקב"ה ומכוח ההבטחה האלוהית לתת‬
‫מורשה היא ירושה שנותן האב לכל ילדיו‪ ,‬ואנו‪,‬‬
‫כל עם ישראל‪ ,‬בניו של הקב"ה‪ ,‬זכינו במתנה‬                                    ‫לנו את ארץ ישראל‪.‬‬
‫זו‪ .‬לפעמים מתגלה התורה דרך למדנותם של‬           ‫בילקוט שמעוני תהלים רמז תשסג מובא‬
‫תלמידי חכמים ופעמים מתגלה התורה דרך‬             ‫הסיפור הבא‪ :‬מעשה ברבי ינאי שהיה מהלך‬
‫התנהגותם הפשוטה והמוסרית של פשוטי העם‪.‬‬          ‫בדרך‪ .‬פגע בו אדם אחד שנראה תלמיד חכם‬
‫לפעמים היא מתגלה בבית המדרש ולפעמים‬             ‫מכובד מאוד‪ ,‬הזמין אותו לביתו והאכילהו‬
‫הא מתגלה בעבודה בשדה או במשרד‪ .‬זוהי תורה‬        ‫השקהו‪ .‬בסוף הארוחה שאלו במקרא ולא‬
‫של עם‪ .‬זו דרכה של תנועת בני עקיבא‪ ,‬תנועה‬        ‫ידע‪ ,‬שאלו במשנה ואגדה ולא ידע‪ ,‬שאלו‬
                                                ‫בתלמוד ולא ידע‪ .‬ביקש ממנו לברך‪ ,‬ענה לו‪:‬‬
  ‫של עם המחנכת לאהבת התורה‪ ,‬העם והארץ‪.‬‬          ‫יברך ינאי בביתו‪ .‬כלומר אפילו לברך הוא‬
‫אתם‪ ,‬שבט מורשה‪ ,‬נושאים בשמכם את‬                 ‫לא ידע‪ .‬אמר לו רבי ינאי‪ :‬תחזור אחריי‪.‬‬
‫האמירה החשובה שהקשר שלנו עם העם‪ ,‬הארץ‬           ‫ענה לו‪ :‬בסדר‪ .‬אמר לו‪ :‬אמור ‪ -‬בא הכלב‬
‫והתורה הוא קשר של שורשים עמוקים‪ ,‬קשר‬            ‫ואכל ִפתו של ינאי‪ .‬כלומר‪ ,‬רבי ינאי רצה‬
‫נצחי שנשמר לאורך כל הדורות‪ .‬ב"ה הקשר‬            ‫להבהיר לו שהוא רימה אותו כשהוא חשב‬
‫הזה‪ ,‬שהעמיק שורשים במהלך הגלות‪ ,‬מוציא‬           ‫אותו לתלמיד חכם חשוב‪ .‬קם האיש ותפס‬
‫את פירותיו עתה עם חזרתנו לארץ‪ .‬בתי המדרש‪,‬‬       ‫אותו בבגדו ואמר‪ :‬ירושה שלי אצלך‬
‫ההתיישבות‪ ,‬הצבא‪ ,‬מדינת ישראל המפוארת‪,‬‬           ‫ואתה מונע אותה ממני‪ .‬ענה רבי ינאי‪:‬‬
‫בני עקיבא וחברי השבט החדש הם הפירות‬             ‫איזו ירושה )הרי אני לא מכיר אותך(‪.‬‬
                                                ‫ענה האיש מה שהתינוקות אומרים‪ :‬תורה‬
                         ‫המפוארים של המורשה‪.‬‬    ‫ציווה לנו משה מורשה קהילת יעקב‪,‬‬
                                                ‫'קהילת ינאי' לא כתוב כאן‪ ,‬אלא 'קהילת‬
                                   ‫חזקו ואמצו!‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫‪28‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32