Page 28 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 28
טור אישי
מורשה -על שום מה ולמה?
הרב בני נכטיילר
איור :אלעד ליפשיץ
יעקב' .הבין רבי ינאי שהוא טעה ,והבין שכנראה זכה השבט החדש בשם מורשה ,שם שמציין
יש באיש הזה תורה אחרת שעליה הוא לא
שאל וחשב .לכן שאל אותו :אמור לי ,אז במה את הקשר הנצחי שלנו עם התורה ועם הארץ.מתוך דבר ההנהלה הארצית
זכית לאכול משולחני )מה התורה שבך(? ענה על הארץ נאמר בשמות ו ,ח" :והבאתי אתכם אל
לו :מימיי לא שמעתי לשון הרע וקיבלתי אותו,
ומעולם לא ראיתי שני אנשים רבים שלא עשיתי הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אתה לאברהם עהבעללאנצכמאילייוהיאילמנהברע"החרתרתןנוהקמיווהדעץרשגובוֹץהאוםבאילדיירק:רידָ'רןרויהלועםמ.,גר,שרוׁאתדםךמאצההרועאותוולָשיישימחכשניממנלילעיתלומורשלבכווושםםהיכלתלנ.זתלםפםעערולההיוקמשוהוחכבכובעחדדוהבתיהובראשוליםפהליעמב-שד!תהכבחחהד!תוהללהרשלל!לצרונתיושלבדרקשהאהבווייט.הזאטמת,ר-יפליויצחישהאיתטעתרזלייוןעכננתשחדמהו,יהםחופכבק.לחיוםמומוו.אדאמיללננ.מאהרבהווהירנרוראשמתתיושרואאייראבנאתת;ץילםבמצמכןל.אגרעוממונךבבאחכלאטםןטהואבתונמי"רכהבכויבארתןמכרחהתהדלירוה.ירילאםת'ובי,יכבםיןנאוכעמותימהשיומחתשלחתייםוישותתצקלםעסובמםר"נרלנ,רברוֹ.לרואבבארוקלר,קיָלעאמטררינחתחנצאשׁיבדדותנובאוחנזםנָועלושרתנ,בדשאהנויתש'יושקובובזלקצריולהשעוךוריונקוינךולגיויו-שתתרהאהים
שלום ביניהם .אמר רבי ינאי :כל כך הרבה דרך ליצחק וליעקב ונתתי אתה לכם מורשה אני
ארץ יש בך ואני קראתי לך כלב? קרא עליו את ה'" .ועל התורה נאמר ,בדברים לג ,ד" :תורה
צווה לנו משה מורשה קהלת יעקב" .התורה
הפסוק" :ושם דרך אראנו בישע אלוהים". והארץ הן מתנות – ירושה שנתן לנו הקב"ה.
מהסיפור הנפלא הזה אנו למדים שמורשה פסוקים אלו נותנים לנו את הכוחות לאחוז
לא נאמרה סתם על התורה' .מורשה קהילת בארצנו גם בימים קשים ,מכוח התורה שנתן
יעקב' היא ביטוי של התורה שניתנה לעם כולו. לנו הקב"ה ומכוח ההבטחה האלוהית לתת
מורשה היא ירושה שנותן האב לכל ילדיו ,ואנו,
כל עם ישראל ,בניו של הקב"ה ,זכינו במתנה לנו את ארץ ישראל.
זו .לפעמים מתגלה התורה דרך למדנותם של בילקוט שמעוני תהלים רמז תשסג מובא
תלמידי חכמים ופעמים מתגלה התורה דרך הסיפור הבא :מעשה ברבי ינאי שהיה מהלך
התנהגותם הפשוטה והמוסרית של פשוטי העם. בדרך .פגע בו אדם אחד שנראה תלמיד חכם
לפעמים היא מתגלה בבית המדרש ולפעמים מכובד מאוד ,הזמין אותו לביתו והאכילהו
הא מתגלה בעבודה בשדה או במשרד .זוהי תורה השקהו .בסוף הארוחה שאלו במקרא ולא
של עם .זו דרכה של תנועת בני עקיבא ,תנועה ידע ,שאלו במשנה ואגדה ולא ידע ,שאלו
בתלמוד ולא ידע .ביקש ממנו לברך ,ענה לו:
של עם המחנכת לאהבת התורה ,העם והארץ. יברך ינאי בביתו .כלומר אפילו לברך הוא
אתם ,שבט מורשה ,נושאים בשמכם את לא ידע .אמר לו רבי ינאי :תחזור אחריי.
האמירה החשובה שהקשר שלנו עם העם ,הארץ ענה לו :בסדר .אמר לו :אמור -בא הכלב
והתורה הוא קשר של שורשים עמוקים ,קשר ואכל ִפתו של ינאי .כלומר ,רבי ינאי רצה
נצחי שנשמר לאורך כל הדורות .ב"ה הקשר להבהיר לו שהוא רימה אותו כשהוא חשב
הזה ,שהעמיק שורשים במהלך הגלות ,מוציא אותו לתלמיד חכם חשוב .קם האיש ותפס
את פירותיו עתה עם חזרתנו לארץ .בתי המדרש, אותו בבגדו ואמר :ירושה שלי אצלך
ההתיישבות ,הצבא ,מדינת ישראל המפוארת, ואתה מונע אותה ממני .ענה רבי ינאי:
בני עקיבא וחברי השבט החדש הם הפירות איזו ירושה )הרי אני לא מכיר אותך(.
ענה האיש מה שהתינוקות אומרים :תורה
המפוארים של המורשה. ציווה לנו משה מורשה קהילת יעקב,
'קהילת ינאי' לא כתוב כאן ,אלא 'קהילת
חזקו ואמצו!
28