Page 26 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 26

‫טור אישי‬

      ‫"אין לנו טלוויזיה"‬

‫הרב אילעאי עופרן‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

‫שבעתיים‪ .‬הבעיה היא ש"יש לי ‪ "YES‬זה שיוך‬             ‫אדם שהכרתי פעם הרבה לספר לחבריו‬                       ‫"אתרי ה'צפייה‬
                              ‫מגזרי של מגזר אחר‪...‬‬  ‫שאין לו טלוויזיה בבית‪ .‬הוא היה אומר שוב ושוב‬                 ‫הישירה'‬
                                                    ‫שהמכשיר הזה משחית ומתועב‪ ,‬ושהוא אינו‬
‫רבים מתלוננים בשנים האחרונות על כך‬                  ‫רוצה שילדיו ייחשפו לתכנים כאלו‪ ,‬ולכן הוא‬               ‫נגועים פעמים‬
‫ש"הנוער כבר לא קורא ספרים" וש"עם הספר"‬              ‫ורעייתו החליטו להוציא את הטלוויזיה מהבית‪.‬‬              ‫רבות בגזל של‬
‫הופך לאטו ל"עם האייפד"‪ .‬חשוב לזכור – ספר‬            ‫לכן‪ ,‬היה זה מפתיע מאוד לראות את הבקיאות‬                ‫זכויות יוצרים‪,‬‬
‫ומסך הם כלים ולא תכנים‪ .‬השאלה החשובה‬                ‫המרשימה שגילה אותו זוג בתכניות הריאליטי‬                 ‫בפורנוגרפיה‪,‬‬
‫איננה האם בזמנו הפנוי האדם צופה בטלוויזיה או‬        ‫השונות‪ ,‬בפרסומות החדשות ואפילו בסתם‬
‫קורא ספר‪ ,‬אלא השאלה מה הוא קורא ובמה הוא‬            ‫תכניות יום‪-‬יומיות‪ .‬כשהייתי שואל אותם‪" :‬מנין‬                ‫בפרסומות‬
‫צופה‪ .‬תיתכן תכנית טלוויזיה ערכית ומשמעותית‬          ‫לכם?" תשובתם הייתה פשוטה אך נפוצה – "ראינו‬             ‫גסות ופרוצות‪,‬‬

            ‫כשם שתיתכן ספרות טיפשית ועלובה‪.‬‬                                                   ‫באינטרנט"‪.‬‬       ‫בקישורים‬
‫אין מנוס מטיפוח חוש הביקורת‪ ,‬מהצבת‬                  ‫לאחרונה פורסם כי הציבור הדתי הוא הצרכן‬                       ‫לאתרים‬
‫גבולות ברורים ומסינון מתמיד המבקש להבחין‬            ‫הגדול ביותר של אתרי "צפייה ישירה" באינטרנט‬
‫בין טוב לרע‪ ,‬בין עיקר לטפל‪ ,‬בין אמת לשקר‬            ‫)פי ‪ 1.5‬מהציבור החילוני(‪ .‬בעידן שבו אפשר‬              ‫בעייתיים ובעוד‬
‫ובין הנשגב למתועב‪ .‬משימת ההבחנה הזו כפויה‬           ‫לראות כמעט כל תכנית במרשתת‪ ,‬השאלה האם‬                    ‫רעות חולות‪.‬‬
‫עלינו מעצם היותנו חיים בעולם‪ .‬הרצון לקצר את‬         ‫אדם מחזיק בביתו את המכשיר הפרימיטיבי‬                    ‫הציבור הדתי‬
‫התהליך הזה ולדלג על ההתמודדות הזו‪ ,‬מחמיץ‬            ‫המכונה טלוויזיה נעשית שאלה שולית למדי‪ .‬ראו‬
                                                    ‫כמה זה מגוחך ‪ -‬אתרי ה"צפייה הישירה" נגועים‬            ‫משוטט בפתחי‬
     ‫את המשימה החינוכית הגדולה הקיימת כאן‪.‬‬          ‫פעמים רבות בגזל של זכויות יוצרים‪ ,‬בפורנוגרפיה‪,‬‬          ‫הביבים הללו‬
‫נכון‪ ,‬יש בטלוויזיה שפע של הבל וזבל‪ ,‬אבל‬             ‫בפרסומות גסות ופרוצות‪ ,‬בקישורים לאתרים‬
‫הפוזה של "אין לי טלוויזיה" קצת חסרת תועלת‪.‬‬          ‫בעייתיים ובעוד רעות חולות‪ .‬הציבור הדתי‬                ‫בהמוניו‪ ,‬בעיקר‬
‫עדיף כבר לקנות טלוויזיה ולהציב לשימוש בה‬            ‫משוטט בפתחי הביבים הללו בהמוניו‪ ,‬בעיקר בגלל‬            ‫בגלל ש'אין לו‬
‫גבולות ברורים של זמן‪ ,‬מקום ובעיקר של תוכן‪.‬‬          ‫ש"אין לו טלוויזיה"‪ .‬בשפה ההלכתית קוראים לזה‬
‫אין בעיה להחזיק טלוויזיה אם המצב הטבעי‬              ‫"חומרא דאתיא לידי קולא" – הבחירה "להחמיר"‬                  ‫טלוויזיה'"‪.‬‬
‫שלה הוא כבוי ולא דלוק‪ .‬אם מדליקים אותה‬              ‫ולהציב גבול חריף וקיצוני ביחס לצפייה ולהחזקה‬
‫כדי לראות משהו ספציפי ולא כדי להעביר את‬             ‫של טלוויזיה גוררת פריצה חמורה של גבולות‬
‫הזמן‪ .‬אם כשמתיישבים לצפות קובעים מראש‬               ‫באיסורים אחרים‪ ,‬כדוגמת צניעות וגזל‪ .‬באופן‬
‫לכמה זמן ומה מתכוונים לראות‪ .‬אם בוחרים את‬           ‫פרדוקסלי ‪ -‬מי שמחזיק ‪ YES‬או ‪ HOT‬רואה‬
‫הערוצים והתכנים בקפידה‪ .‬אם נמנעים מלצפות‬            ‫הרבה פחות פרסומות‪ ,‬נחשף להרבה פחות פורנו‬
‫בפרסומות )רעה חולה ואיומה שקיימת אפילו‬              ‫ולא גוזל זכויות יוצרים מאף אחד‪ .‬לאדם ירא‬
‫ב"יוטיוב" וביתר שאת(‪ .‬אם באופן כללי היא איננה‬       ‫שמים שרוצה להישאר "מחובר"‪ ,‬זהו פתרון עדיף‬
‫טבורו של הבית ואם בני הבית יודעים שכדאי‬

                              ‫לכבות אותה מדי פעם‪.‬‬

                                                                                                          ‫‪26‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31