Page 11 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 11

‫תרבות ויצירה יהודית ‪ .‬חשוון תשע"ו ‪ .‬אוקטובר ‪2015‬‬

‫מקבלים קנס כספי או אפילו מניעת זכויות אזרחיות‬             ‫"לדעתי חייבים לחוקק חוק שקובע שבנות צריכות‬                 ‫הרב יובל שרלו‪:‬‬
‫מסוימות‪ .‬לא ייתכן שההשתמטות תהיה קלה כל כך‪.‬‬               ‫לשרת שנתיים בשירות לאומי‪ .‬אין שום סיבה שבת‬                ‫"ישיבות ההסדר‬
‫לא ייתכן שנערה תחליט מטעמי נוחות שלא לשרת‬                 ‫דתייה לא תתרום למדינה כמו חיילת בצבא‪ .‬כולנו‬
‫את המדינה‪ ,‬ותשאיר לאחרות לעשות בשבילה את‬                  ‫אזרחים במדינה וכולנו צריכים לתת את החלק שלנו‪.‬‬               ‫מיועדות לכל‬
‫העבודה‪ .‬אנחנו לא פראייריות‪ ,‬אנחנו ציוניות‪ .‬הגיע‬           ‫נראה לי אבסורד שדווקא הציונות הדתית‪ ,‬שדוגלת‬             ‫השדרה של היכולת‪,‬‬
                                                          ‫בתרומה לעם ישראל‪ ,‬מקבלת פטור מתרומה כל כך‬               ‫אולם הן לא מיודעות‬
        ‫הזמן להכריח את מי שלא כזו להיכנס לתלם"‪.‬‬           ‫בסיסית למדינה"‪ .‬את המילים האלו אומרת אליאל‬
‫"כשמנסים לעגן את הנושא של שירות לאומי‬                     ‫יומאל (‪ )22‬מהיישוב יקיר‪ ,‬ששירתה במשך שנתיים‬               ‫לאלה שאין להם‬
‫בחקיקה‪ ,‬העניין נהיה הרבה יותר מורכב"‪ ,‬אומר הרב‬            ‫בשירות הלאומי‪ :‬ב"גשר אל הנוער" ובמפתן בהוד‬                  ‫רצון‪ ,‬בטלנים‪,‬‬
‫אמיר אדרעי‪ ,‬ראש אולפנת צפירה‪" .‬חוק הוא מרובע‪,‬‬             ‫השרון‪ .‬המחלוקת על השירות הלאומי ועל השירות‬              ‫ומנצלי קיצור שירות‬
‫ואני חושב שדווקא בגלל הרגישות צריך לתת את‬                 ‫הצבאי היא אחת המחלוקות האינטנסיביות שמסעירות‬               ‫למטרות זרות‪.‬‬
‫הדעת על מקרים של בנות שלא יכולות להמשיך לשנה‬              ‫את המגזר הדתי‪ :‬שירות לאומי‪ ,‬שנה או שנתיים?‬              ‫ישיבות ההסדר אינן‬
‫שנייה מסיבות כאלה ואחרות‪ .‬אבל צריכה להיות הנחיה‬           ‫והשירות הצבאי לבנים‪ ,‬שלוש שנים או שנה וארבעה‬              ‫'ערי מקלט' אלא‬
‫שלפיה תלמידה שמסיימת י"ב עושה שנתיים בשירות‬
‫הלאומי או בצבא‪ .‬במקרים מיוחדים יהיה פטור‪ ,‬והוא‬                                                           ‫חודשים?‬         ‫'סיירת'"‬
                                                          ‫בחודש הקרוב יעסקו חניכי התנועה במתח שבין הנתינה‬
                    ‫יינתן על פי אמות מידה מסוימות"‪.‬‬       ‫לכלל ובין הנתינה לעצמי‪ ,‬ונראה שאין שאלה שבה‬
‫"שירות לאומי הוא התנדבות‪ ,‬וכל שנה היא דבר‬                 ‫המתח הזה מופיע במלוא הדרו כמו שאלת השירות‬
‫נפלא‪ .‬אנחנו מכוונים את הבנות ללכת לשירות לאומי‬
‫ולהמשיך להתנדב גם אחר כך‪ .‬תלמידה שמסיימת י"ב‬                                            ‫הלאומי והשירות הצבאי‪.‬‬
‫צריכה בוודאי לתרום; אנחנו מעדיפים שנתיים‪ .‬אנחנו‬
‫מדברים עם הבנות על שנתיים‪ :‬זה זמן משמעותי שבו‬                ‫שנה אחת זו השתמטות‬

      ‫התלמידה תספיק גם לתת וגם להיבנות בעצמה"‪.‬‬            ‫"לדלג על שנת שירות לאומי זו השתמטות!"‪ ,‬פוסקת‬
‫"מבחינת השוויון בנטל‪ ,‬כשם שבחורה שמסיימת‬                  ‫שחר (‪ ,)23‬ששירתה ארבע וחצי שנים בחיל האוויר‪.‬‬
‫י"ב משרתת שנתיים בצבא ותורמת למדינה‪ ,‬כך גם‬                ‫"אנחנו‪ ,‬הבנות הדתיות‪ ,‬מובדלות מחברותינו החילוניות‬
‫בת שעושה שירות לאומי צריכה לעשות שנתיים‪ .‬לא‬               ‫בעצם השמירה על אורח החיים הדתי‪ ,‬ומובדלות מאלה‬
‫מתאים בעיניי שתלמידת אולפנה לא עושה שנה שנייה‪,‬‬            ‫החרדיות משום שאנחנו תומכות ושותפות במדינת‬
                                                          ‫ישראל‪ .‬לכן אין סיבה שבחורה דתית‪-‬לאומית לא‬
             ‫כשבת גילה החיילת עדיין נמצאת בצבא"‪.‬‬          ‫תשרת את המדינה‪ ,‬במיוחד כשתפרו מסגרת מיוחדת‬
                                                          ‫ל'מידותיה החסודות'‪ ,‬פריבילגיה שאין לכל אחת‪ .‬אנחנו‬
    ‫נתינה זה לכל החיים‬                                    ‫יכולות לעזוב מקום שירות‪ ,‬לשנות אותו באמצע‪ ,‬אנחנו‬
                                                          ‫יכולות לבחור אותו מלכתחילה! ואם אחרי כל הטוב‬
‫עם החשיבות הבלתי מעורערת שיש בשנתיים‬                      ‫הזה והנוח הזה בנות עדיין מחליטות לדלג על השלב‬
‫של שירות לאומי‪ ,‬יש מורכבת באמירה הגורפת שכולן‬
‫מחויבות לשנתיים‪ .‬ישנן סיבות שונות ומוצדקות‬                                 ‫הזה או לקצר אותו‪ ,‬זה מכעיס מאוד"‪.‬‬
‫שמשמיעות בנות שמחליטות לא להמשיך לשנה‬                     ‫בשירותה הצבאי נאלצה שחר להתמודד עם‬
                                                          ‫הטענות של חברותיה ליחידה ביחס לשירות הלאומי‪.‬‬
                                                ‫השנייה‪.‬‬   ‫על רוב הדברים היא הגיבה והגנה על בנות המגזר‪,‬‬
‫"אנשי החינוך מציגים יתרונות שונים של השירות‬               ‫אך אל מול הטענה כנגד בנות שעוזבות את השירות‬
‫הלאומי לעומת השירות הצבאי‪ .‬אחד מהם הוא‬                    ‫אחרי שנה‪ ,‬לשחר כבר לא היה מה לומר‪" .‬אני בכלל‬
‫הרגישות שיש בשירות הלאומי‪ ,‬שקשה יותר למצוא‬                ‫לא מבינה למה שבחורה תרצה מלכתחילה להתנער‬
‫אותה במסגרת הצבאית‪ .‬קיבלת תפקיד שאת לא‬                    ‫מזה‪ .‬איך קורה שנערה לא רוצה לשרת את המדינה‬
‫אוהבת? את לא תיתקעי בו שנתיים‪ ,‬יש מי שיקשיב‬               ‫שלה‪ ,‬להתגייס ולעזור לחלשים בה? איך ייתכן שהיא‬
‫לך‪ .‬וזו בדיוק הנקודה"‪ ,‬אומרת רוני (שם בדוי)‪" ,‬יש‬          ‫לא רוצה לתרום את החלק שלה לקולקטיב הישראלי?‬
‫בנות שמגיעות לשנת שירות אינטנסיבית‪ ,‬לא רואות‬              ‫כמה לומדים בשנתיים האלה‪ ,‬כמה שינויים אפשר‬
‫את הבית‪ ,‬הן כל הזמן סביב עשייה‪ ,‬ובסוף השנה הן‬             ‫לעבור‪ .‬אלו שנתיים של בנייה עצמית‪ ,‬של התבגרות‪.‬‬
‫מרגישות מפורקות‪ ,‬הן לא יכולות יותר‪ .‬יש להן שתי‬            ‫אני באמת ובתמים חושבת שלבחורה שלא עברה את‬
‫אופציות‪ :‬ללכת לשירות לאומי 'קליל'‪ ,‬שבו‪ ‬כנראה לא‬           ‫הפרק הזה בחייה יש חוסר אישיותי‪ ,‬יש פגם בחלק‬
‫ממש צריכים אותן‪ ,‬או ללכת לשירות אינטנסיבי ושה'‬
                                                                                                 ‫הישראלי שלה"‪.‬‬
                                             ‫יעזור להן"‪.‬‬              ‫> איך אפשר לפתור את המצב הזה?‬
‫לפני כשש שנים עמדה גם רוני בדילמה הזאת‪.‬‬                   ‫"אין פתרון קסם‪ .‬זה נושא סבוך‪ .‬אבל אם אני‬
‫אחרי שעברה שנת שירות קשה ואינטנסיבית היא‬                  ‫צריכה להציע פתרון‪ ,‬לדעתי רבני הציונות הדתית‬
‫הרגישה שאת השנה השנייה היא תעשה אך ורק‬                    ‫ומנהלי מסגרות השירות צריכים לעשות יד אחת בעניין‬
‫כדי לסמן 'וי'‪" .‬שאלתי את עצמי‪ :‬למה? האם אני‬               ‫הזה ולנסח פרוצדורה שלפיה כל נערה בת ‪ 18‬בוגרת‬
‫עושה את זה רק בשביל לסמן 'וי'‪ ,‬גם אם זו עבודה‬             ‫מסגרת ציונית‪-‬דתית שמצהירה על דתיותה נכנסת מיד‬
‫פחות משמעותית מאופציות אחרות שקיימות? למה‬                 ‫תחת חוזה 'שירות לאומי'‪ .‬זהו חוזה שאם מפרים אותו‬
‫לא ללכת ללימודים שישפיעו לטווח הרחוק על כל‬
‫עם ישראל? נתינה מבחינתי איננה רק בשנתיים של‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16