Page 11 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 11
תרבות ויצירה יהודית .חשוון תשע"ו .אוקטובר 2015
מקבלים קנס כספי או אפילו מניעת זכויות אזרחיות "לדעתי חייבים לחוקק חוק שקובע שבנות צריכות הרב יובל שרלו:
מסוימות .לא ייתכן שההשתמטות תהיה קלה כל כך. לשרת שנתיים בשירות לאומי .אין שום סיבה שבת "ישיבות ההסדר
לא ייתכן שנערה תחליט מטעמי נוחות שלא לשרת דתייה לא תתרום למדינה כמו חיילת בצבא .כולנו
את המדינה ,ותשאיר לאחרות לעשות בשבילה את אזרחים במדינה וכולנו צריכים לתת את החלק שלנו. מיועדות לכל
העבודה .אנחנו לא פראייריות ,אנחנו ציוניות .הגיע נראה לי אבסורד שדווקא הציונות הדתית ,שדוגלת השדרה של היכולת,
בתרומה לעם ישראל ,מקבלת פטור מתרומה כל כך אולם הן לא מיודעות
הזמן להכריח את מי שלא כזו להיכנס לתלם". בסיסית למדינה" .את המילים האלו אומרת אליאל
"כשמנסים לעגן את הנושא של שירות לאומי יומאל ( )22מהיישוב יקיר ,ששירתה במשך שנתיים לאלה שאין להם
בחקיקה ,העניין נהיה הרבה יותר מורכב" ,אומר הרב בשירות הלאומי :ב"גשר אל הנוער" ובמפתן בהוד רצון ,בטלנים,
אמיר אדרעי ,ראש אולפנת צפירה" .חוק הוא מרובע, השרון .המחלוקת על השירות הלאומי ועל השירות ומנצלי קיצור שירות
ואני חושב שדווקא בגלל הרגישות צריך לתת את הצבאי היא אחת המחלוקות האינטנסיביות שמסעירות למטרות זרות.
הדעת על מקרים של בנות שלא יכולות להמשיך לשנה את המגזר הדתי :שירות לאומי ,שנה או שנתיים? ישיבות ההסדר אינן
שנייה מסיבות כאלה ואחרות .אבל צריכה להיות הנחיה והשירות הצבאי לבנים ,שלוש שנים או שנה וארבעה 'ערי מקלט' אלא
שלפיה תלמידה שמסיימת י"ב עושה שנתיים בשירות
הלאומי או בצבא .במקרים מיוחדים יהיה פטור ,והוא חודשים? 'סיירת'"
בחודש הקרוב יעסקו חניכי התנועה במתח שבין הנתינה
יינתן על פי אמות מידה מסוימות". לכלל ובין הנתינה לעצמי ,ונראה שאין שאלה שבה
"שירות לאומי הוא התנדבות ,וכל שנה היא דבר המתח הזה מופיע במלוא הדרו כמו שאלת השירות
נפלא .אנחנו מכוונים את הבנות ללכת לשירות לאומי
ולהמשיך להתנדב גם אחר כך .תלמידה שמסיימת י"ב הלאומי והשירות הצבאי.
צריכה בוודאי לתרום; אנחנו מעדיפים שנתיים .אנחנו
מדברים עם הבנות על שנתיים :זה זמן משמעותי שבו שנה אחת זו השתמטות
התלמידה תספיק גם לתת וגם להיבנות בעצמה". "לדלג על שנת שירות לאומי זו השתמטות!" ,פוסקת
"מבחינת השוויון בנטל ,כשם שבחורה שמסיימת שחר ( ,)23ששירתה ארבע וחצי שנים בחיל האוויר.
י"ב משרתת שנתיים בצבא ותורמת למדינה ,כך גם "אנחנו ,הבנות הדתיות ,מובדלות מחברותינו החילוניות
בת שעושה שירות לאומי צריכה לעשות שנתיים .לא בעצם השמירה על אורח החיים הדתי ,ומובדלות מאלה
מתאים בעיניי שתלמידת אולפנה לא עושה שנה שנייה, החרדיות משום שאנחנו תומכות ושותפות במדינת
ישראל .לכן אין סיבה שבחורה דתית-לאומית לא
כשבת גילה החיילת עדיין נמצאת בצבא". תשרת את המדינה ,במיוחד כשתפרו מסגרת מיוחדת
ל'מידותיה החסודות' ,פריבילגיה שאין לכל אחת .אנחנו
נתינה זה לכל החיים יכולות לעזוב מקום שירות ,לשנות אותו באמצע ,אנחנו
יכולות לבחור אותו מלכתחילה! ואם אחרי כל הטוב
עם החשיבות הבלתי מעורערת שיש בשנתיים הזה והנוח הזה בנות עדיין מחליטות לדלג על השלב
של שירות לאומי ,יש מורכבת באמירה הגורפת שכולן
מחויבות לשנתיים .ישנן סיבות שונות ומוצדקות הזה או לקצר אותו ,זה מכעיס מאוד".
שמשמיעות בנות שמחליטות לא להמשיך לשנה בשירותה הצבאי נאלצה שחר להתמודד עם
הטענות של חברותיה ליחידה ביחס לשירות הלאומי.
השנייה. על רוב הדברים היא הגיבה והגנה על בנות המגזר,
"אנשי החינוך מציגים יתרונות שונים של השירות אך אל מול הטענה כנגד בנות שעוזבות את השירות
הלאומי לעומת השירות הצבאי .אחד מהם הוא אחרי שנה ,לשחר כבר לא היה מה לומר" .אני בכלל
הרגישות שיש בשירות הלאומי ,שקשה יותר למצוא לא מבינה למה שבחורה תרצה מלכתחילה להתנער
אותה במסגרת הצבאית .קיבלת תפקיד שאת לא מזה .איך קורה שנערה לא רוצה לשרת את המדינה
אוהבת? את לא תיתקעי בו שנתיים ,יש מי שיקשיב שלה ,להתגייס ולעזור לחלשים בה? איך ייתכן שהיא
לך .וזו בדיוק הנקודה" ,אומרת רוני (שם בדוי)" ,יש לא רוצה לתרום את החלק שלה לקולקטיב הישראלי?
בנות שמגיעות לשנת שירות אינטנסיבית ,לא רואות כמה לומדים בשנתיים האלה ,כמה שינויים אפשר
את הבית ,הן כל הזמן סביב עשייה ,ובסוף השנה הן לעבור .אלו שנתיים של בנייה עצמית ,של התבגרות.
מרגישות מפורקות ,הן לא יכולות יותר .יש להן שתי אני באמת ובתמים חושבת שלבחורה שלא עברה את
אופציות :ללכת לשירות לאומי 'קליל' ,שבו כנראה לא הפרק הזה בחייה יש חוסר אישיותי ,יש פגם בחלק
ממש צריכים אותן ,או ללכת לשירות אינטנסיבי ושה'
הישראלי שלה".
יעזור להן". > איך אפשר לפתור את המצב הזה?
לפני כשש שנים עמדה גם רוני בדילמה הזאת. "אין פתרון קסם .זה נושא סבוך .אבל אם אני
אחרי שעברה שנת שירות קשה ואינטנסיבית היא צריכה להציע פתרון ,לדעתי רבני הציונות הדתית
הרגישה שאת השנה השנייה היא תעשה אך ורק ומנהלי מסגרות השירות צריכים לעשות יד אחת בעניין
כדי לסמן 'וי'" .שאלתי את עצמי :למה? האם אני הזה ולנסח פרוצדורה שלפיה כל נערה בת 18בוגרת
עושה את זה רק בשביל לסמן 'וי' ,גם אם זו עבודה מסגרת ציונית-דתית שמצהירה על דתיותה נכנסת מיד
פחות משמעותית מאופציות אחרות שקיימות? למה תחת חוזה 'שירות לאומי' .זהו חוזה שאם מפרים אותו
לא ללכת ללימודים שישפיעו לטווח הרחוק על כל
עם ישראל? נתינה מבחינתי איננה רק בשנתיים של
11