Page 6 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 6

‫הרב חגי לונדין‬
                                                                   ‫רב משמעות‬

‫אלעד ליפשיץ‬

             ‫והיו מבעלי הסוד שמצאו רמז לכך בפסוק‪" :‬אנוכי‬          ‫מימוש עצמי‬
                                         ‫ד' אלוהיך" (שמות כ‪ ,‬ב)‪.‬‬  ‫לא פעם אנו מוצאים את עצמנו קרועים בין‬                          ‫"התביעה‬
                                                                  ‫טובתנו האישית ובין טובת הכלל‪ .‬הדילמה יכולה‬                     ‫המוסרית‬
             ‫בהתאם לכך‪ ,‬השגת הקדושה על פי המוסר‬                   ‫לעלות למשל כהתלבטות האם לבחור תחום‬                           ‫הפשטנית‪,‬‬
             ‫היהודי (בניגוד לזה הנוצרי) איננה תובעת הקרבה‬         ‫מקצועי שאנחנו אוהבים (מבקר מסעדות?) או‬                      ‫הדורשת מן‬
             ‫עצמית אובדנית הממעיטה את החיים הפרטיים‪,‬‬              ‫דווקא מקצוע אידיאליסטי (קצין‪ /‬קצין‪ /‬קצין);‬               ‫האדם להקריב‬
             ‫אלא אדרבה ‪ -‬קדושה ישראלית כוללת בתוכה גם‬             ‫האם להתחתן עם בן זוג שאנו חשים כלפיו משיכה‬                   ‫את אושרו‬
                                                                  ‫ואהבה‪ ,‬או לחפש דווקא בן זוג 'צדיק'‪ ,‬וכן הלאה‪.‬‬              ‫למען הזולת‪,‬‬
                         ‫מימוש עצמי‪ ,‬אושר אישי וחופש פרטי‪.‬‬        ‫מהו אם כן המקום שיש לתת לנטייה האישית‬                       ‫נובעת מתוך‬
             ‫אבל לא להתלהב יותר מדי‪ .‬כל האמור לעיל‬                ‫שלנו? במילים אחרות – האם 'מימוש עצמי' הוא‬                  ‫תפיסת עולם‬
             ‫מתייחס למישור העקרוני‪-‬רוחני שאליו אנו‬                                                                        ‫מוטעית שלפיה‬
             ‫שואפים‪ .‬אבל בעולם הזה‪ ,‬המצומצם והמוגבל‪,‬‬                                                          ‫דבר חיובי?‬      ‫יש 'אני' ויש‬
             ‫טובתנו האישית מתנגשת לא פעם עם טובת‬                  ‫התשובה העקרונית היא‪ :‬בהחלט כן! הרב‬
             ‫הכלל‪ ,‬ומכיוון שכך אנו נדרשים לעתים להקריב‬            ‫קוק (מאמרי הראי"ה‪ ,‬עמ' ‪ )20‬מסביר כי התביעה‬                        ‫'אחר'"‬
             ‫את הסיפוק העכשווי לצורך אידיאל עליון ורחוק‬           ‫המוסרית הפשטנית‪ ,‬הדורשת מן האדם להקריב‬
             ‫יותר‪ ,‬שכעת (!) אנחנו לא מקבלים ממנו שום‬              ‫את אושרו למען הזולת‪ ,‬נובעת מתוך תפיסת‬
             ‫תחושת מיצוי וסיפוק‪ .‬אז מה בכל זאת אנחנו‬              ‫עולם מוטעית שלפיה יש 'אני' ויש 'אחר'‪ .‬העולם‪,‬‬
             ‫לומדים מהעיקרון שהזכרנו לעיל? אנו לומדים‬             ‫בהסתכלות חיצונית‪ ,‬מורכב מפרטים רבים‬
             ‫שיש לשאוף לאחד כמה שניתן (!) בין הטובה‬               ‫המפורדים זה מזה‪ ,‬ועל כן נדמה כי טובת האחד‬
             ‫האישית לבין טובת המציאות‪ .‬אם נחזור לדוגמאות‬          ‫אינה בהכרח טובת השני‪ .‬חשיבה כזו מביאה‬
             ‫שציינו בתחילת הדברים נאמר כי בוודאי מוטל‬             ‫למסקנה שעליי להיות אומלל ולהקריב את עצמי‬
             ‫על האדם לבחור מקצוע המועיל לחברה‪ ,‬מצוי‬               ‫למען האחרים‪ .‬אולם‪ ,‬אומר הרב קוק‪ ,‬מבט עמוק‬
             ‫בגבולות ההלכה וכו' – אולם יחד עם זאת‪ ,‬חייב‬           ‫מבחין כי המציאות כולה‪ ,‬על כל המורכבות שלה‪,‬‬
             ‫הוא להתחשב‪ ,‬עד כמה שניתן‪ ,‬בהתאמתו ונטייתו‬            ‫איננה אוסף של פרטים טכניים הנפרדים זה מזה‬
             ‫לאותו מקצוע‪ .‬על אותו משקל‪ ,‬ברור ששיקול‬               ‫והמנצלים זה את זה – אלא יחידה אחת! בעת שבה‬
             ‫מרכזי בבחירת בן זוג יהיה ההתאמה הדתית‬                ‫פרט מסוים במציאות ממצה את עצמו עד תום‪,‬‬
             ‫שלנו‪ ,‬אולם ללא אהבה ומשיכה הדדית – הקשר‬              ‫העולם כולו נהיה שלם יותר‪ .‬ניתן להביא דוגמה‬
             ‫לא יצלח‪ .‬לסיכום‪ ,‬מימוש עצמי הוא דבר נפלא‬             ‫מגוף האדם‪ :‬כאשר 'כואב' לאצבע‪ ,‬הגוף כולו חש‬
             ‫והכרחי‪ ,‬בתנאי שמבינים שהפרט והכלל מאוחדים‬            ‫כאב; וכן להיפך‪ :‬כאשר האצבע בריאה‪ ,‬אזי הגוף‬
             ‫במהותם‪ ,‬וגם אם בעולמנו הם מגיעים לעתים‬               ‫כולו שותף לכך‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬באדם מקננת‬
             ‫להתנגשות‪ ,‬ההבנה הרוחנית מאפשרת לרכך את‬               ‫תחושה פנימית‪ ,‬צודקת‪ ,‬שבאישיות הפרטית שלו‬
                                                                  ‫מצוי העולם כולו‪ .‬ניתן לכנות זאת 'אנוכיות עליונה'‪,‬‬
                          ‫החיכוך ולקבל החלטות מאוזנות יותר‪.‬‬

                                                                                                                          ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11