Page 13 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 13

‫תרבות ויצירה יהודית ‪ .‬חשוון תשע"ו ‪ .‬אוקטובר ‪2015‬‬

     ‫לימוד תורה לבניית‬                              ‫המשלבת הסדר עם גבוהה‪" .‬אנשי ישיבות ההסדר‬                 ‫יונתן‪" :‬חשיבות‬
       ‫חיים משמעותיים‬                               ‫עושים שירות צבאי משמעותי ואף מילואים‪ ,‬לכן אי‬             ‫לימוד התורה לא‬
                                                    ‫אפשר לקרוא להם משתמטים‪ .‬הבעיה מתחילה כשבני‬            ‫נמדדת בתוצר בדמות‬
‫יונתן‪ ,‬בוגר ישיבת ההסדר עכו‪ ,‬טוען שישיבות‬           ‫הישיבות חוזרים מהצבא לישיבה‪ .‬בחור שהלך לצבא‬           ‫הצלחה בהבנה‪ ,‬אלא‬
‫ההסדר לא נועדו רק לעילויים‪" :‬החשיבות שאדם ייכנס‬     ‫כשהוא צעיר חוזר ממנו הרבה יותר בוגר‪ ,‬ולפיכך הלימוד‬     ‫בהשקעה של האדם‬
‫לעולם התורה במסגרת מלאה‪ ,‬כלומר שזה יהיה הדבר‬        ‫שלו אמור להיות חזק יותר ומלא יותר‪ .‬אך בפועל קורה‬        ‫בניסיון להתפתח‬
‫היחיד שהוא יעשה בחייו במשך תקופה מסוימת‪ ,‬נכונה‬      ‫ההפך‪ .‬הבחורים מרגישים שהם חזרו לאותה נקודה‬
‫לא רק לאנשים מוכשרים בצורה יוצאת דופן בלימוד‬        ‫שבה הם עזבו‪ ,‬ואילו כל חבריהם שלא עשו הסדר יצאו‬                 ‫דרכה"‬
‫תורה‪ ,‬אלא לכל מי שמסוגל להשקיע כך את זמנו‪.‬‬          ‫ל'חיים האמתיים'‪ .‬חלקם מתחילים לזייף‪ ,‬וזה מתבטא‬
‫חשיבות לימוד התורה לא נמדדת בתוצר ממשי אלא‬          ‫בעיקר בלמידה לפסיכומטרי‪ ,‬בהברזה משיעורים‪,‬‬             ‫אלעד הלוי‪" :‬המסלול‬
                                                    ‫ביציאה לדייטים בצורה מוגזמת‪ ,‬והכול בלי להתחשב‬           ‫של שנה וארבעה‬
         ‫בהשקעה של האדם בניסיון להתפתח דרכה"‪.‬‬       ‫בלימוד שאליו הם התחייבו במקום שלוש שנים בצבא"‪.‬‬           ‫חודשים מתאים‬
‫> למה בחרת דווקא בישיבת הסדר? למה לא‬                ‫את הזיוף בלימוד ראה נ' על חבריו שחזרו לישיבה‬            ‫לעילויים בתורה‪,‬‬
‫הלכת לישיבה גבוהה ולשירות של שלוש שנים צבא?‬         ‫לאחר הצבא‪ ,‬כשהוא עדיין שירת בו‪" .‬אף אחד לא‬
‫"הרעיון שעומד מאחורי המסלול של שנה וארבע‬            ‫מעז לחזור לצבא‪ ,‬כי הצבא הרבה יותר דורש והישיבה‬        ‫לאנשים שכל חייהם‬
‫הוא הרצון שאדם ישקיע תקופה משמעותית בלימוד‬          ‫נוחה וגמישה יותר‪ .‬אני לא חושב שמי שלומד צריך‬          ‫משקיעים בתורה ואין‬
‫תורה בלי הפרעות אחרות‪ ,‬ובנוסף שיוכל להתגייס‬         ‫לעשות את זה בזמנים המטורפים של הצבא‪ ,‬אבל‬
‫לשירות משמעותי‪ ,‬ושלא יתחיל את השלב המקצועי‬          ‫הוא כן צריך לעשות לעצמו לוח זמנים ולהחליט שהוא‬          ‫ספק ששאר הזמן‬
‫של חייו בגיל מאוחר כדי שיוכל לממש את עצמו‬           ‫לא מפסיד לימוד בישיבה על כל דבר קטן‪ .‬אני מאמין‬         ‫בצבא יפגע בלימוד‬
‫ולתרום גם לאורך החיים‪ .‬כשאדם משרת שלוש שנים‬         ‫שלימוד תורה שווה לשירות צבאי ואפילו יותר‪ ,‬אז צריך‬
‫בצבא וגם לומד ארבע שנים הוא מתחיל ללמוד בשלב‬        ‫שבאמת יתייחסו לזה ככה‪ ,‬כאל מחויבות‪ .‬לצערי‪ ,‬אני‬                ‫שלהם"‬
‫מאוחר‪ ,‬ובחלק ניכר מהזמן שהוא מקדיש ללימוד תורה‬      ‫רואה מעטים שלוקחים את זה ברצינות‪ .‬אני רואה יותר‬
‫הוא כבר נשוי ואולי גם עם ילדים‪ .‬זה פוגע הן בלימוד‬   ‫את אלו שבבית וזה מעצבן אותי‪ .‬לאנשים האלו יש‬
‫התורה שלו והן ביכולת שלו להשקיע מאוחר יותר‬          ‫בסיס של לימוד‪ ,‬הם אמורים לעוף עם הלימוד קדימה"‪.‬‬
‫בהתפתחות מקצועית‪ .‬החשיבות של החיים המקצועיים‬
‫היא לא רק בשביל הפרנסה‪ ,‬אלא באמת כי אדם צריך‬                             ‫> איך אפשר לאכוף את זה?‬
‫למצוא כיצד הוא תורם לחברה לא רק במשך שלוש‬           ‫"אם הייתי אוכף כמו בצבא כנראה שזה היה נראה‬
‫שנים או חמש שנים‪ ,‬אלא כל חייו – כיצד הוא עושה‬       ‫אחרת‪ ,‬אבל זה בכל זאת לימוד תורה‪ ,‬אי אפשר לאכוף‪.‬‬
                                                    ‫צריך להיות יותר ליווי ועזר למי שחוזר לישיבה‪ ,‬לבנות‬
            ‫משהו שמועיל לחברה‪ ,‬למדינה ולאנושות"‪.‬‬    ‫לבחור מערכת ולהראות לו למה הוא מחויב‪ .‬בנוסף‪ ,‬צריך‬
‫הרב יובל שרלו‪ ,‬ראש ישיבת "אורות שאול" בכפר‬          ‫להגדיל את זמן הלימוד לפני הצבא‪ ,‬שיהיה לפחות שנה‬
‫בתיה ומחשובי הרבנים בציונות הדתית‪ ,‬אומר כי‬          ‫וחצי בישיבה‪ ,‬כדי שאחרי הצבא לא יישארו שנתיים‬
‫"ישיבות ההסדר נוצרו כדי למלא ייעוד כפול לטובת‬       ‫וחצי ללמוד‪ .‬אנשים צריכים להבין מה הם בוחרים‪,‬‬
‫כלל האומה‪ :‬לשרת בשורות הראשונות של הצבא‪,‬‬            ‫ושהבחירות שלהם הן שוות ערך לפעילות של חיילים‬
‫ולהקים פירמידה מלאה של תורה בהופעתה המיוחדת‬         ‫בצבא‪ ,‬ולכן הם לא יכולים לשחק משחקים‪ .‬הם צריכים‬
‫של הציונות הדתית ‪ -‬למן גדולי תורה וראשי ישיבה ועד‬   ‫להבין שיש להם סדר יום בסיסי שאסור להם להפסיד‪.‬‬
                                                    ‫מי שלא מתאים לו שיגיד תודה רבה וילך לצבא‪ ,‬יעשה‬
               ‫שדרה מלאה של חיים יהודיים מלאים"‪.‬‬
‫"זהו אידיאל עצום‪ ,‬שישיבות ההסדר ברוך ה'‬                                           ‫את השירות כמו שצריך"‪.‬‬
‫מגשימות אותו‪ ,‬אם כי עדיין בצורה חלקית‪ ,‬יש מקום‬      ‫רועי כחלון בן ה‪ 22-‬לומד בשיעור ה' בישיבת ההסדר‬
‫להתקדם"‪ ,‬אומר הרב שרלו‪" ,‬אני לא מכיר דרך המונית‬     ‫קרית שמונה‪ ,‬ומציג תמונה שונה‪" :‬אני מרגיש שאצלנו‬
‫אחרת שמאפשרת קיום מלא של שני היעדים‪ .‬בשל‬            ‫בישיבה היציאות מהלימוד הן מינוריות‪ .‬יש אצלנו טון‬
‫תפיסת 'הפירמידה'‪ ,‬ישיבות ההסדר מיועדות לכל‬          ‫של לימוד שהתלמידים מכתיבים‪ ,‬וזו הדרך האידיאלית‪.‬‬
‫השדרה של היכולת‪ ,‬אולם הן לא מיודעות לכאלה שאין‬      ‫יש אמירה והבנה בוגרת של משמעות הלימוד ולכן לא‬
‫להם רצון‪ ,‬בטלנים‪ ,‬ומנצלי קיצור שירות למטרות זרות‪.‬‬   ‫יוצאים לכל פדיון הבן או מסיבת יום הולדת‪ .‬אתה מבין‬
                                                    ‫שאתה מחויב לא מתוך פחד‪ ,‬אלא מתוך הבנה של מה‬
        ‫ישיבות ההסדר אינן 'ערי מקלט' אלא 'סיירת'"‪.‬‬
‫> מה תגיד לבחור שמתקשה ללמוד? האם‬                                                            ‫שאתה עושה"‪.‬‬
                                                    ‫> אתה מכיר תלמידים שבאים לישיבה כדי‬
      ‫תמליץ לו לעזוב את ההסדר ולהישאר בצבא?‬
‫"אם הוא מתקשה אינטלקטואלית ‪ -‬הישיבה‬                                                   ‫לשרת פחות בצבא?‬
‫תיערך כדי לתת לו הדרכה שמתאימה לו‪ .‬אך אם הוא‬        ‫"אני משער שזה קיים‪ ,‬כי יש שוליים בכל תופעה‪,‬‬
‫אינו מסוגל לשבת וללמוד ‪ -‬בוודאי שאמליץ לו‪ ,‬ולעתים‬   ‫אבל אני לא מכיר כאלה‪ .‬אני יודע שאצלי בשיעור‬
                                                    ‫כל מי שחוזר מהצבא עושה את הבירור שלו ואם הוא‬
     ‫גם אחייב אותו‪ ,‬למלא את ייעודו בשירות הצבאי"‪.‬‬   ‫מרגיש לא שלם‪ ,‬הוא חוזר לצבא כי הוא לא מוצא את‬
‫> מה אתה חושב על אלה שעושים דברים שלא‬               ‫עצמו במסגרת ורוצה לתת יותר בצבא‪ .‬אחרי שעברת‬
                                                    ‫את הצבא יש לך ראש הרבה יותר בוגר‪ .‬אתה מבין שאם‬
                ‫קשורים ללימוד בזמן שהם בישיבה?‬      ‫זה לא המקום שלי‪ ,‬אני צריך לקום וללכת‪ .‬אבל לא‬
‫"בחור שעובד‪ ,‬עושה פסיכומטרי או תואר בעת‬             ‫יצא לי לפגוש כאלה שעוקצים את המערכת‪ ,‬וזה קורה‬
‫לימודיו בישיבה מועל מעילה חמורה‪ ,‬ועושה דבר‬
‫מה לא מוסרי (יש חריגים מאוד‪ ,‬שבשל נסיבות ת"ש‬                        ‫לדעתי קורה באחוזים מאוד מינוריים"‪.‬‬
‫מאשרים להם‪ ,‬ורק במצב כזה זה מוצדק)‪ .‬אינני מבין‬

      ‫כיצד בחור כזה מסוגל להסתכל על עצמו בראי"‪.‬‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18