Page 13 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 13
תרבות ויצירה יהודית .חשוון תשע"ו .אוקטובר 2015
לימוד תורה לבניית המשלבת הסדר עם גבוהה" .אנשי ישיבות ההסדר יונתן" :חשיבות
חיים משמעותיים עושים שירות צבאי משמעותי ואף מילואים ,לכן אי לימוד התורה לא
אפשר לקרוא להם משתמטים .הבעיה מתחילה כשבני נמדדת בתוצר בדמות
יונתן ,בוגר ישיבת ההסדר עכו ,טוען שישיבות הישיבות חוזרים מהצבא לישיבה .בחור שהלך לצבא הצלחה בהבנה ,אלא
ההסדר לא נועדו רק לעילויים" :החשיבות שאדם ייכנס כשהוא צעיר חוזר ממנו הרבה יותר בוגר ,ולפיכך הלימוד בהשקעה של האדם
לעולם התורה במסגרת מלאה ,כלומר שזה יהיה הדבר שלו אמור להיות חזק יותר ומלא יותר .אך בפועל קורה בניסיון להתפתח
היחיד שהוא יעשה בחייו במשך תקופה מסוימת ,נכונה ההפך .הבחורים מרגישים שהם חזרו לאותה נקודה
לא רק לאנשים מוכשרים בצורה יוצאת דופן בלימוד שבה הם עזבו ,ואילו כל חבריהם שלא עשו הסדר יצאו דרכה"
תורה ,אלא לכל מי שמסוגל להשקיע כך את זמנו. ל'חיים האמתיים' .חלקם מתחילים לזייף ,וזה מתבטא
חשיבות לימוד התורה לא נמדדת בתוצר ממשי אלא בעיקר בלמידה לפסיכומטרי ,בהברזה משיעורים, אלעד הלוי" :המסלול
ביציאה לדייטים בצורה מוגזמת ,והכול בלי להתחשב של שנה וארבעה
בהשקעה של האדם בניסיון להתפתח דרכה". בלימוד שאליו הם התחייבו במקום שלוש שנים בצבא". חודשים מתאים
> למה בחרת דווקא בישיבת הסדר? למה לא את הזיוף בלימוד ראה נ' על חבריו שחזרו לישיבה לעילויים בתורה,
הלכת לישיבה גבוהה ולשירות של שלוש שנים צבא? לאחר הצבא ,כשהוא עדיין שירת בו" .אף אחד לא
"הרעיון שעומד מאחורי המסלול של שנה וארבע מעז לחזור לצבא ,כי הצבא הרבה יותר דורש והישיבה לאנשים שכל חייהם
הוא הרצון שאדם ישקיע תקופה משמעותית בלימוד נוחה וגמישה יותר .אני לא חושב שמי שלומד צריך משקיעים בתורה ואין
תורה בלי הפרעות אחרות ,ובנוסף שיוכל להתגייס לעשות את זה בזמנים המטורפים של הצבא ,אבל
לשירות משמעותי ,ושלא יתחיל את השלב המקצועי הוא כן צריך לעשות לעצמו לוח זמנים ולהחליט שהוא ספק ששאר הזמן
של חייו בגיל מאוחר כדי שיוכל לממש את עצמו לא מפסיד לימוד בישיבה על כל דבר קטן .אני מאמין בצבא יפגע בלימוד
ולתרום גם לאורך החיים .כשאדם משרת שלוש שנים שלימוד תורה שווה לשירות צבאי ואפילו יותר ,אז צריך
בצבא וגם לומד ארבע שנים הוא מתחיל ללמוד בשלב שבאמת יתייחסו לזה ככה ,כאל מחויבות .לצערי ,אני שלהם"
מאוחר ,ובחלק ניכר מהזמן שהוא מקדיש ללימוד תורה רואה מעטים שלוקחים את זה ברצינות .אני רואה יותר
הוא כבר נשוי ואולי גם עם ילדים .זה פוגע הן בלימוד את אלו שבבית וזה מעצבן אותי .לאנשים האלו יש
התורה שלו והן ביכולת שלו להשקיע מאוחר יותר בסיס של לימוד ,הם אמורים לעוף עם הלימוד קדימה".
בהתפתחות מקצועית .החשיבות של החיים המקצועיים
היא לא רק בשביל הפרנסה ,אלא באמת כי אדם צריך > איך אפשר לאכוף את זה?
למצוא כיצד הוא תורם לחברה לא רק במשך שלוש "אם הייתי אוכף כמו בצבא כנראה שזה היה נראה
שנים או חמש שנים ,אלא כל חייו – כיצד הוא עושה אחרת ,אבל זה בכל זאת לימוד תורה ,אי אפשר לאכוף.
צריך להיות יותר ליווי ועזר למי שחוזר לישיבה ,לבנות
משהו שמועיל לחברה ,למדינה ולאנושות". לבחור מערכת ולהראות לו למה הוא מחויב .בנוסף ,צריך
הרב יובל שרלו ,ראש ישיבת "אורות שאול" בכפר להגדיל את זמן הלימוד לפני הצבא ,שיהיה לפחות שנה
בתיה ומחשובי הרבנים בציונות הדתית ,אומר כי וחצי בישיבה ,כדי שאחרי הצבא לא יישארו שנתיים
"ישיבות ההסדר נוצרו כדי למלא ייעוד כפול לטובת וחצי ללמוד .אנשים צריכים להבין מה הם בוחרים,
כלל האומה :לשרת בשורות הראשונות של הצבא, ושהבחירות שלהם הן שוות ערך לפעילות של חיילים
ולהקים פירמידה מלאה של תורה בהופעתה המיוחדת בצבא ,ולכן הם לא יכולים לשחק משחקים .הם צריכים
של הציונות הדתית -למן גדולי תורה וראשי ישיבה ועד להבין שיש להם סדר יום בסיסי שאסור להם להפסיד.
מי שלא מתאים לו שיגיד תודה רבה וילך לצבא ,יעשה
שדרה מלאה של חיים יהודיים מלאים".
"זהו אידיאל עצום ,שישיבות ההסדר ברוך ה' את השירות כמו שצריך".
מגשימות אותו ,אם כי עדיין בצורה חלקית ,יש מקום רועי כחלון בן ה 22-לומד בשיעור ה' בישיבת ההסדר
להתקדם" ,אומר הרב שרלו" ,אני לא מכיר דרך המונית קרית שמונה ,ומציג תמונה שונה" :אני מרגיש שאצלנו
אחרת שמאפשרת קיום מלא של שני היעדים .בשל בישיבה היציאות מהלימוד הן מינוריות .יש אצלנו טון
תפיסת 'הפירמידה' ,ישיבות ההסדר מיועדות לכל של לימוד שהתלמידים מכתיבים ,וזו הדרך האידיאלית.
השדרה של היכולת ,אולם הן לא מיודעות לכאלה שאין יש אמירה והבנה בוגרת של משמעות הלימוד ולכן לא
להם רצון ,בטלנים ,ומנצלי קיצור שירות למטרות זרות. יוצאים לכל פדיון הבן או מסיבת יום הולדת .אתה מבין
שאתה מחויב לא מתוך פחד ,אלא מתוך הבנה של מה
ישיבות ההסדר אינן 'ערי מקלט' אלא 'סיירת'".
> מה תגיד לבחור שמתקשה ללמוד? האם שאתה עושה".
> אתה מכיר תלמידים שבאים לישיבה כדי
תמליץ לו לעזוב את ההסדר ולהישאר בצבא?
"אם הוא מתקשה אינטלקטואלית -הישיבה לשרת פחות בצבא?
תיערך כדי לתת לו הדרכה שמתאימה לו .אך אם הוא "אני משער שזה קיים ,כי יש שוליים בכל תופעה,
אינו מסוגל לשבת וללמוד -בוודאי שאמליץ לו ,ולעתים אבל אני לא מכיר כאלה .אני יודע שאצלי בשיעור
כל מי שחוזר מהצבא עושה את הבירור שלו ואם הוא
גם אחייב אותו ,למלא את ייעודו בשירות הצבאי". מרגיש לא שלם ,הוא חוזר לצבא כי הוא לא מוצא את
> מה אתה חושב על אלה שעושים דברים שלא עצמו במסגרת ורוצה לתת יותר בצבא .אחרי שעברת
את הצבא יש לך ראש הרבה יותר בוגר .אתה מבין שאם
קשורים ללימוד בזמן שהם בישיבה? זה לא המקום שלי ,אני צריך לקום וללכת .אבל לא
"בחור שעובד ,עושה פסיכומטרי או תואר בעת יצא לי לפגוש כאלה שעוקצים את המערכת ,וזה קורה
לימודיו בישיבה מועל מעילה חמורה ,ועושה דבר
מה לא מוסרי (יש חריגים מאוד ,שבשל נסיבות ת"ש לדעתי קורה באחוזים מאוד מינוריים".
מאשרים להם ,ורק במצב כזה זה מוצדק) .אינני מבין
כיצד בחור כזה מסוגל להסתכל על עצמו בראי".
13