Page 15 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 15

‫חופש ‪ .‬תמוז תשע"ה ‪ .‬יוני ‪2015‬‬

    ‫"ממש לא‪ .‬לכל הפרקים בחיי נכנסתי בלב שלם ובנפש חפצה‪ .‬אלו‬                    ‫ניר ברקת ‪ -‬ראש עיריית ירושלים‬
    ‫פרקים מרתקים כולל הפרק הנוכחי‪ .‬אני חושב שאספתי לאורך הדרך הרבה‬
                                                                                             ‫בן ‪ ,56‬נשוי ואב לשלושה‪ .‬גדל בירושלים‪.‬‬
                             ‫ניסיון בהאצת תהליכים של שינוי ויוזמה ציבורית"‪.‬‬
                           ‫כשאתה פועל לרווחת הציבור‪ ,‬יש רווח אישי?‬            ‫מ"פ בצנחנים‪ ,‬נפצע בלבנון בשירותו הצבאי בעת שהסתער על מחבל‬
    ‫"ברגע שאתה משלים עבודה ציבורית‪ ,‬אין סיפוק גדול מזה‪ .‬הסיפוק‬                ‫שהרג‪ .‬הקים את קבוצת ההיי‪-‬טק ‪ BMR‬ולאחר ‪ 15‬שנה בתחום שינה את‬
    ‫הוא ענק‪ ,‬עצום‪ ,‬והוא הרווח הגדול‪ .‬אני חושב שלרוב אנשי הציבור אכפת‬          ‫מסלול חייו והתחיל להשקיע את רוב זמנו בתחום הציבורי‪ .‬הקים את עמותת‬
    ‫מהציבור וכך צריך להיות‪ .‬בדילמה הזו בין פרטי‬
    ‫לציבורי‪ ,‬ככל שאדם עשה לביתו ומצטרף למערכת‬                                                       ‫"סנונית"‪ ,‬כיהן כיושב ראש האופוזיציה בעיריית‬
      ‫הציבורית‪ ,‬קל לו לקבל החלטות לגופו של עניין"‪.‬‬                                                    ‫ירושלים ובשנת ‪ 2008‬נבחר לראש עיריית ירושלים‬
    ‫ואין געגוע לעולם הקודם‪ ,‬לעולם שבו אין‬                                                                               ‫מה חלמת להיות בגיל צעיר?‬

                                     ‫אחריות ציבורית?‬                                               ‫"אני זוכר שידעתי שאני רוצה להתנדב ליחידה‬
    ‫"להפך‪ .‬אני מרגיש שלא מיציתי את השירות‬                                                          ‫קרבית בצבא‪ .‬לתת לעם‪ ,‬למדינה‪ .‬חונכתי בבית ציוני‪,‬‬
    ‫הציבורי‪ .‬אני מאוד נהנה מהתפקיד‪ ,‬אני מרגיש‬                                                     ‫מאוד פטריוטי‪ .‬אנחנו שלושה אחים‪ ,‬שלושתנו קצינים‬
    ‫שאני משפיע ושדברים שאני עושה מקדמים‬                                                           ‫בצנחנים‪ .‬אבא שלי‪ ,‬זלמן‪ ,‬הסביר לי שהצבא יכול‬
    ‫את ירושלים‪ .‬הרבה רפורמות שאני מכניס לעיר‬                                                     ‫להשפיע על מה שאעשה בהמשך חיי‪ ,‬שהצבא יוכל לתת‬
    ‫מקדמות אותה‪ ,‬ואני מרגיש שהכישורים שאני‬                                                       ‫לי כלים‪ .‬אתה נותן אבל אתה גם מקבל‪ ,‬ואני אכן חושב‬
    ‫בא אתם חשובים בשירות הציבורי ולכן אשמח‬                                                      ‫שקיבלתי בצבא הרבה כישורים בניהול‪ ,‬בפיקוד‪ ,‬בעבודה‬
                                                                                                ‫עם אנשים שאני מאוד אוהב‪ .‬לכן האופק היה הצבא‪,‬‬
                                           ‫להישאר"‪.‬‬
    ‫יש דמויות משמעותיות שהשפיעו על‬                                                                                                         ‫ואחר כך נראה"‪.‬‬
                                                                                                                  ‫באיזה שלב בחרת ללמוד מקצוע?‬
                                              ‫חייך?‬                                            ‫"לאחר שש שנים בצבא התחלתי ללמוד מדעי המחשב‬
    ‫"הרב מרדכי אליהו ז"ל‪ .‬בשנת ‪,2004‬‬                                                          ‫ומנהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים‪ .‬לקראת‬
    ‫כשהייתי חבר מועצת העיר ויושב ראש האופוזיציה‪,‬‬                                              ‫סיום לימודיי לתואר השני הקמתי יחד עם שותפיי חברת‬
    ‫נפגשתי אתו‪ .‬הרב שאל אותי‪ :‬מה אתה עושה בחיים? סיפרתי לו על עמותת‬                                        ‫סטארט‪-‬אפ‪ ,‬ונשאבתי אל תוך עולם ההיי‪-‬טק"‪.‬‬
    ‫סנונית ועל עמותות נוספות שהקמתי כדי לקדם את כלכלת ירושלים‪ ,‬כמו‬
    ‫עמותה שמטרתה להשאיר את הצעירים בעיר‪ .‬הרב עצר אותי וביקש ממני‬                                                     ‫למה בחרת דווקא בתחום הזה?‬
    ‫לקרוא את שמונת מעלות הנתינה של הרמב"ם‪ .‬תוך כדי קריאה אני מבין מה‬          ‫"אני זוכר ששאלתי את אבא שלי מה באזרחות הכי דומה למ"פ‬
    ‫הרב מסביר לי‪ .‬המעלה הגבוהה ביותר היא לסייע לאדם שלא יזדקק עוד‬             ‫בצנחנים‪ .‬הוא כיוון אותי לתחום הניהול‪ .‬היה לי ברור שצריך לייצר קריירה‪.‬‬
    ‫לנתינה‪ .‬הבנתי שמה שאני עושה כאיש ציבור הוא לבנות את ירושלים כעיר‬          ‫ראיתי שיש לי יכולות בתחום האנליטי‪ ,‬היזמי‪ .‬יחד עם התחום הניהולי‪,‬‬
    ‫חזקה‪ ,‬עצמאית‪ ,‬שתעמוד על רגליה‪ .‬היתה לנו סדרת מפגשים‪ .‬הרב שלח‬
    ‫אותי לכל מיני שליחויות בענייני ירושלים‪ .‬למדתי ממנו שאם אתה באמת‬                                          ‫מדעי המחשב ומנהל עסקים היה בסיס טוב"‪.‬‬
    ‫בא לשירות הציבורי‪ ,‬אתה רוצה לבנות את המערכת ואת העיר‪ ,‬אתה בא‬                      ‫מתי נוצר אצלך המעבר מתחום ההיי‪-‬טק לעבודה ציבורית?‬
    ‫בנפש חפצה ושם את האישי בצד ואת הציבורי הרבה הרבה מעל הכול‪ .‬אם‬             ‫"כל הזמן חינכו אותי לנתינה‪ ,‬לעשות לביתך אבל לא לשכוח לתת‬
    ‫אתה נאמן למה שטוב לירושלים‪ ,‬תמיד הכול מסתדר‪ .‬הרב אליהו השפיע‬              ‫לחברה‪ .‬אחרי שהתחלנו להצליח בעסקים‪ ,‬אשתי ואני החלטנו לתת עתיד‬
                                                                              ‫טוב יותר לילדי ירושלים‪ .‬הקמנו את עמותת 'סנונית' ביחד עם האוניברסיטה‬
                         ‫על כל התפיסה שלי בשאלה איך פועלים כאיש ציבור‪.‬‬        ‫העברית והשקענו כמה מיליוני דולרים בחינוך בירושלים‪ ,‬מתוך תחושה‬
    ‫דמות נוספת היא דמותו של הרב חיים דרוקמן‪ .‬אנחנו נפגשים תדירות‬              ‫שמערכת החינוך היא ההשקעה הטובה ביותר שלנו‪ .‬לאט לאט גיליתי‬
    ‫בכל פעם שיש לנו אתגר לאומי‪ .‬הרב הוא דמות לחיקוי כאיש של עם‬                ‫שהנתינה לבד‪ ,‬ההשקעה הכספית לבד לא מספיקה‪ ,‬שלעתים המערכת לא‬
    ‫ישראל‪ ,‬ארץ ישראל ותורת ישראל‪ ,‬אדם נוח לבריות‪ .‬דרך הארץ שלו מאוד‬           ‫יודעת איך להשתמש בכסף בצורה הטובה ביותר‪ .‬היה פער בין מה שלמדו‬
                                                                              ‫בבתי הספר לבין מה שקרה בתחום העסקים בעולם הרחב‪ .‬האתגר היה‬
                                                          ‫משפיעה על האנשים"‪.‬‬  ‫להטמיע שינוי וקדמה במערכת החינוך‪ .‬כך התחלתי להיות מעורב בתחום‬
    ‫"כראש עיר‪ ,‬יש דמויות שמקרינות אליך‪ ,‬שמאוד עוזרות לך לגבש את‬
    ‫ה'אני' שלך ונותנות לך רוח גבית חזקה כדי לממש אותו‪ .‬זה מה שהייתי שמח‬                               ‫החינוך‪ ,‬אבל לא נכנסתי לשם כדי שאהפוך להיות‬
    ‫להעביר לקוראים הצעירים‪ :‬גיל הנעורים הוא גיל מקסים‪,‬‬                                                                                           ‫ראש עיר"‪.‬‬
    ‫ככל שהנוער פותח יותר רדארים‪ ,‬מקשיב לדמויות שהוא‬
    ‫רואה בהן דמויות לחיקוי‪ ,‬כך הוא מטפס מהר בעקומת‬                                                     ‫"ניהלנו את העסקים במקביל לעבודה בתחום‬
                                                                                                       ‫החינוך‪ ,‬ולאט לאט גיליתי שאני מבלה יותר זמן‬
                                       ‫הלמידה הקולקטיבית"‪.‬‬                                             ‫בעבודה החינוכית מאשר בעסקים‪ ,‬כי תודה לאל‬
                                                                                                        ‫‪ -‬זה התאפשר שלנו‪ .‬אחרי תקופה מסוימת החלו‬
    ‫הרב פנחס כהן‪ ,‬שליח חב"ד‬                                                                             ‫להתפתח אתגרים בעיר‪ ,‬ואנשים התחילו לפנות‬
               ‫בפנמה סיטי‬                                                                               ‫אליי בהצעה לעזור בעיר‪ .‬החלטתי לעזוב את כל‬

       ‫בן ‪ ,40‬נשוי ואב לארבעה‪ .‬גדל בתל אביב‪.‬‬                                                                ‫עסקיי וללכת לעבודה ציבורית דרך העירייה"‪.‬‬
                                                                                                                                        ‫לא היה פחד?‬
    ‫לאחר נישואיו גר חמש שנים באשקלון וניהל את מוסדות‬
    ‫גני חב"ד בעיר‪ .‬הרבנית חני עבדה בחצי משרה כגננת ובשאר יומה טיפלה‬                                      ‫"לא‪ .‬הרגשתי שזה מחויב מתוקף המציאות‪,‬‬
    ‫בענייני המשפחה ונשות הקהילה‪ .‬לאחר מכן שימש במשך כעשור כרב‬                                             ‫שזה כמו שירות מילואים‪ ,‬זה לשרת את‬
    ‫קהילה בלוס אנג'לס‪ .‬משם נסעו לחיים אחרים‪ ,‬לשליחות מאתגרת ולא‬
                                                                                                                                                  ‫המדינה"‪.‬‬
                                               ‫שגרתית בבית חב"ד בפנמה סיטי‬                       ‫ואיך הסביבה הגיבה? יש תגובה שזכורה במיוחד?‬
                                                                              ‫"בעיקר שאלו אותי האם אני מבין את מה שאני עושה‪ .‬זו לא היתה‬
                                                                              ‫החלטה סטנדרטית‪ ,‬אבל ראיתי אותה כחובה לעם ישראל ולתושבי‬

                                                                                                                                                 ‫ירושלים"‪.‬‬
                                                                                             ‫יש חרטה על כך שמלכתחילה לא הלכת למקום הזה?‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20