Page 8 - זרעים - אדר ב' תשעא
P. 8
ועדת זהות יהודית
יו"ר הועדה :יהודה גרמן
"זהות יהודית" במועצה הקרובה ,ערב פסח הבעל"ט ,לדון שר החוץ אביגדור ליברמן אמר הבוקר (שני) כי קיים "מס
במכלול הסוגיות ,כמקשה אחת ,לברר לעצמנו ,לבני עקיבא, שפתיים של הרבה אנשים בקשר לעלייה" .ליברמן אמר את
מהי דרכה של תורה בעת הזאת .מהן הדרכים הנכונות ליצור הדברים בכנס אשדוד לקליטת עלייה ,שם התייחס לסוגיות
השפעה וחיזוק רוחני של הפרהסיה הציבורית של מדינת שונות בנושא ,בהן גיור והפרדת דת ומדינה" .בעוד דור וחצי
ישראל .בוועדה זו נעסוק בנושאים הציבוריים המרכזיים כמעט לא תישאר יהדות בעולם חוץ מהיהדות האורתודוכסית,
העומדים על הפרק וביניהם :מעמד השבת במדינה ,סוגיית בגלל התבוללות .אל תגידו שלא אמרנו ולא התרענו ,זה הדבר
הגיור ,העמדה הערכית היהודית שיש להציב ביחס לעובדים
המדאיג ביותר" ,אמר שר החוץ.
הזרים ועוד. קטע זה לקוח מתוך כתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" בחודשים
האחרונים .נושא הגיור ,כמו נושאים רבים אחרים כגון צביון
פרופ' ידידיה שטרן השבת במדינת ישראל ,חוקים "דתיים" הקשורים לסטטוס-קוו
באופן ישיר (מכירת חמץ בפסח ,מכירת חזיר בחנויות ,סגירת
המכון הישראלי לדמוקרטיה מסעדות ובתי עסק ,בתי קולנוע בשבת וכד') ואף אלו שאינם
קשורים לכך ,היו מאז ומעולם אבן נגף בפוליטיקה הישראלית
התחושה שלי זה זמן רב ,היא שבמידה רבה מאוד
הציונות הדתית ,ובעיקר רבניה ומנהיגיה הרוחניים, ובחיי החברה בישראל בכלל.
מתקשה לעכל את המדינה כמות שהיא .מצד אחד "מלחמות היהודים" בתחומים אלו היוו פעמים רבות את מרכז
אנחנו רואים קו רוחני ודתי שרואה את המדינה כחלק הכובד של הוויכוחים הקשים והמרים שבחברה הישראלית
מתהליך גאולי-משיחי ,ולכן רואה בה מעין ביטוי דתי וגרמו לקרעים ולשסעים רבים .כבר בימיה הראשונים של
שיש בו קדושה ,וממילא מתקשה לקבל את המדינה כפי המדינה התגלעו ויכוחים מרים על הניסוח "מתוך ביטחון בצור
שהיא במצבה היום .מאידך יש קו אידיאולוגי שמייצג ישראל" המופיע במגילת העצמאות בין אלו שראו חובה לאזכר
יותר ויותר את העמדה שהייתה בעבר נחלתם של את הקב"ה לבין אלו שהתעקשו שלא לאזכרו .על בסיס הדברים
החרדים ,הגורסת שהמדינה היא 'מכשיר' .אם לטעמנו הללו קמו בעשורים האחרונים ארגונים כמו "גשר"" ,צו פיוס"
הוא טוב – נשתמש בו ,ואם הוא 'מזייף' – אז אנו רשאים וכדומה ,מתוך ניסיון לתת מענה לתחושות קשות שליוו את
לסרב לכללים שעל פיהם המדינה מתנהלת .שתי חקיקת החוקים הללו .בהקשר זה ,כהערה ,חשוב לציין ,כי רק
הדעות הללו הן בעצם דבר והיפוכו -הצד השווה שבהן לפני כחודש התפרסמה כתבה מקיפה בעיתון "מקור ראשון"
הוא שהן אינן מסתכלות על המדינה כדבר קיים ,לטוב שעסקה באי קיומם (כמעט) של מפגשי דתיים -חילוניים
ולרע ,וככל שהציפיות הופכות להיות משיחיות מצד העוסקים גם בליבון סוגיות אלו ומעבר ,בעיקר של בתי הספר
אחד או 'מכשיריות' מצד אחר ,נוצר חיכוך שהולך וגדל הדתיים לעיסוק פנימה ,בעולמם הפנימי של התלמידים
בינינו לבין המדינה .בעיניי ביטוי מאוד מוחשי לכך הוא ובתוכנו כמגזר ובאי קיום מפגשים שכאלו כמעט בכלל (ע"פ
שאחרי 63שנות מדינה ההלכה שעל פיה אנחנו חיים
עדיין איננה הלכה ציונית ,אלא מוסיפה להתנהל כאילו הכתבה ועפ"י הנתונים שהוצגו שם).
אנחנו בגלות והמדינה אינה קיימת בהלכה .כך בעניין גם הרצון לחוקק "חוקים דתיים" ושלוחותיהם מצד המפלגות
השמיטה ,הגיור ,היחס למיעוטים וכו' .אנחנו מחמיצים הדתיות כולם ,כולל החרדים ,הצטמצם מאוד בשנים האחרונות
את הצד הריאלי ואיננו מתמודדים כקבוצה עם השינוי
המרכזי והגדול ביותר בתולדות העם היהודי .איננו מתוך ההבנה שבכפייה לא נצליח לשנות.
מגיבים לשינוי לא בפן ההלכתי ולא באידיאולוגי .המונח כהמשך לכך ,סביב נושאים הקשורים לכך נוצרו מפגשים של
"מדינה יהודית" מופקר בידי זרים ,מצד אחד קבוצה אנשים בעלי רצון כן ואמיתי להקשיב האחד לרצון חברו ולבנות
של גורמים בין-לאומיים ופוסט-ציוניים שטוענים כי
המונח "מדינה יהודית" סותר את הדמוקרטיה ולכן הוא מסגרת חיים משותפת ,מקובלת ומוסכמת על הרוב.
פסול .ומצד שני ,קבוצה אחרת שלוקחת "פטרונות" בדרך זו נוצרה א .אמנת "גביזון -מדן" הידועה של הרב מדן
על ה"מדינה היהודית" שמחייבת כביכול התנהגות ורות גביזון ,הקמת בתי הדין לגיור כיחידות עצמאיות ועוד.
אנטי-דמוקרטית וכו' .אם הציבור שלנו לא יניף בצורה ברור שמשמעות כניסה לצוותים ומחשבות שכאלו הם ויתור
ריאלית את דגל "המדינה היהודית" ולא ייצוק תוכן שפוי על חלק מהדברים שעד היום היו ערכי יסוד ובסיסיים לנו
וריאלי לחיבור בין ה"יהודית" ל"דמקרוטית" ,מצבנו לא כדתיים ,כגון הסכמה לסטטוס-קוו של שמירת שבת חלקית
ישתפר ,אלא להפך. בפרהסיה וכדומה.
יש להניח שגם לצד השני יהיו ויתורים כאלה ואחרים על דברים
שעד היום היו ערכי יסוד בסיסיים להם...
מתוך התהליכים שעברנו יחד במדינה בנושאים אלו,
בפרספקטיבה היסטורית ,ומתוך רצוננו לראות את מדינת
ישראל כמדינת העם היהודי המזדהה בפרהסיה עם היותה
קשורה לזהות היהודית ההיסטורית ,עם היותה קשורה לתנ"ך
ולתורה מחד ,ולחוסר רצוננו לשלהב את היצרים ולמנוע
מאבקים וסכסוכים בין כל הצדדים בעם מאידך ,נתכנס בוועדת
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר ב' תשע"א 8