Page 6 - זרעים - אדר ב' תשעא
P. 6

‫ועדת חינוך ואקדמיה‬

‫יו"ר‪ :‬יונה גודמן‪ ,‬ראש תחום חינוך אמוני מכללת אורות‬

‫בצורה נוקבת וכנה‪ ,‬את תפקידנו החינוכי כלפי מעגלים אחרים‬   ‫בניין החינוך ובניין האומה כרוכים יחדיו‪' .‬הדואג לדורות יחנך‬
‫באומה‪ .‬אם חלילה נסלול את דרכנו בצורה לא רגישה ולא‬        ‫נשמות'‪ .‬מי כמונו‪ ,‬חברי בני עקיבא‪ ,‬מאמינים במרכזיות‬
‫ראויה – אנו עלולים לחלל שם שמים ולהזיק למטרותינו‪ .‬אך‬     ‫החינוך כרכיב בבניין הדור הבא של עַם ישראל‪ .‬בפועל‪ ,‬על‬
‫אם בע"ה נשכיל לבחור בצורה ראויה את דרכינו‪ ,‬אנו עשויים‬    ‫פי רוב אנו עסוקים בעיקר בחינוך עצמנו‪ .‬במסירות רבה אנו‬
                                                         ‫מעשירים את מדריכינו ומחנכים את חניכינו‪ .‬מעת לעת אנו אף‬
              ‫להועיל הרבה לחברה ולקדש שם שמים ברבים‪.‬‬     ‫זוכים לפתוח שבטים לחניכים קצת "אחרים"‪ ,‬כיאה ל"תנועה‬
                                                         ‫של עם"‪ .‬אך מה עם שאר חלקי העם? מה עם אלו השייכים‬
                              ‫הרב שי פירון‬
                                                            ‫בבירור לזרמים אחרים? האם אין לנו מה לתרום לחינוכם?‬
   ‫שבט "התחייה" סניף בת‪-‬ים‪ ,‬ראש הישיבה התיכונית‬          ‫זאת ועוד‪ .‬אנו לא רק מחנכים את חניכינו – רבים מחברינו‬
                ‫פתח‪-‬תקווה ויו"ר עמותת "הכול חינוך"‪.‬‬      ‫ממשיכים לעסוק כל ימי חייהם בחינוך‪ .‬אך שוב‪ ,‬רובם מרוכזים‬

   ‫כאשר אנו באים לבחון מהן המטרות והשאיפות שלנו‬                      ‫במשימה החשובה של חינוך ילדי הציונות הדתית‪.‬‬
   ‫בתחום החינוך והאקדמיה‪ ,‬עלינו לשבור את ההסתכלות‬        ‫הגיעה העת לשאול את עצמנו אם יש לנו מה לתרום בחינוך‬
   ‫המיושנת שלפיה האקדמיה היא דבר שמאיים על‬               ‫שאר חלקי החברה‪ .‬האם יש לנו מה לתרום למערכות החינוך‬
   ‫האמונה והתורה וגורם שעומד בסתירה לערכים שבהם‬          ‫הכלליות המכונות 'חילוניות'? האם יש לנו מה לתרום לתנועות‬
   ‫אנו מאמינים‪ .‬אנחנו צריכים לראות באקדמיה ממש‬           ‫נוער אחרות? מה מכל אלה ניתן לעשות כעת‪ ,‬בגיל של חבריא‬
   ‫כמשמעות המילה‪ :‬אקדם‪-‬יה‪ .‬זהו כלי לקידום שם ה'‬
   ‫בעולם‪ .‬אחת המלאכות החשובות ביותר במלאכת שבת‬                  ‫ב'‪ ,‬ומה נרצה לקרוא לחברינו לעשות בעתיד כבוגרים?‬
   ‫היא מלאכת בורר‪ ,‬וכך גם באקדמיה יש לברור ולהבחין‬       ‫היכולת להשפיע על מערכות אחרות במדינה מעוררת אף‬
   ‫מה אמת ומה שקר‪ .‬לא כל מילה ומילה היא קודש‬             ‫שאלות אישיות חשובות‪ .‬למשל האם יש עניין לכתחילה ללמוד‬
   ‫הקודשים וצריך להפעיל ביקורת‪ ,‬אבל כשבאים מתוך‬          ‫באוניברסיטה כללית – או שמא עלינו לקרוא לחברינו להעדיף‬
   ‫בהירות אמונית והבנה שאין תחרות בין עולם האקדמיה‬       ‫מסגרות לימוד דתיות? מה המשמעות והמחיר של כל הכרעה‬
   ‫לתורה‪ ,‬מבינים שעלינו להיות שם עם כל עם ישראל‬
   ‫יחד‪ .‬ההפרדות והמסגרות האקדמיות הנפרדות לדתיים‬                                                           ‫בשאלה זו?‬
   ‫ולאלה שאינם דתיים לדעתי מהוות עיכוב גדול בגאולה‬       ‫הדיון החיוני הזה מחייב אותנו להוסיף עוד שאלה ערכית‬
   ‫ובמציאות של 'לך כנוס את כל היהודים"‪ .‬יש משקל‬          ‫נוקבת – מתוך איזו תודעה נפשית אנו ניגשים לדיון זה? האם‬
   ‫עצום לכלל ישראל‪ .‬כרגע נראה שאנחנו אוהבים לדבר‬         ‫הרצון להשפיע ולחנך בזרמים אחרים – מקורו בהתנשאות או‬
   ‫על "כלל ישראל"‪ ,‬אבל מעדיפים להיות עם אלה הדומים‬       ‫בשליחות? כיצד הוא יכול (או עלול‪ )...‬להתקבל אצל הצד השני‪,‬‬
   ‫לנו‪ .‬מובן שחשוב להמשיך ולשמור על מסגרת של לימוד‬
   ‫תורה‪ ,‬והיום ב"ה אפשר למצוא כמעט בכל בתי הכנסת‬                                              ‫שאותו אנו רוצים לחנך?‬
                                                         ‫המועצה החשובה שלנו מתקיימת בע"ה ערב פסח‪ ,‬החג שבו‬
                                      ‫בארץ שיעורי תורה‪.‬‬  ‫יישבו סביב שולחן הסדר כל סוגי הבנים; החכם והרשע‪ ,‬התם‬
                                                         ‫וזה שאינו יודע לשאול‪ .‬כשאנו מסתכלים על ארבעת הבנים‬
                                                         ‫במושגים של אומה – כמי אנו מזהים את עצמנו וכמי את‬
                                                         ‫זולתנו? האם אנו החכמים ואחרים הם הרשעים?! הייתכן שיש‬
                                                         ‫חכמים גם במגזרים אחרים‪ ,‬שעלינו ללמוד מהם? והרי משה‬

                                                                                                    ‫אמת ותורתו אמת!‬
                                                         ‫קיצורו של דבר‪ ,‬ועדת החינוך במועצה מבקשת לבחון יחד‪,‬‬

                                                            ‫עקבו אחרי‬
                                                         ‫הכתבים הצעירים‬

                                                          ‫של עלון זרעים‬
                                                            ‫באתר כיפה‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | אדר ב' תשע"א‬                       ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11