Page 5 - זרעים-שבט תשפ"ד-ינואר 2024
P. 5
אבינועם הרש: ערכים חשובים ולהוסיף מקורות ומתודות.
אבל אם אין קשר אישי ואמון בינו ובין
"ילד שיש לו קשר אישי משמעותי במהלך
חייו ,ששמע מילים מעצימות מהסובבים החניכים ,משהו פשוט לא יתחבר".
אותו ,יראה תוצאות טובות"
ביום האחרון של השנה
מוריה הורוביץ:
"קשר אישי זה הכול!" אומר אבינועם
"על ידי יצירה של מגוון ערוצים וכלים הרש ,מחנך ובעל טור בנושאי חינוך
ליצירת קשר אישי אנחנו מקווים שנוכל במגוון במות" .ילד שיש לו קשר אישי
להגיע ללבבות של כולם ולעוף איתם קדימה" משמעותי במהלך חייו ,ששמע מילים
מעצימות מהסובבים אותו ,יראה תוצאות
לנרמל את התחושות שלנו ,לעבד אותן מבוגרים בהרבה מחניכיהם ,יכולים להיות טובות .ולהפך ,תלמיד ששמע בילדותו
ולמסגר אותן. דמויות נגישות וחשובות לחניכים .המסע מילות ביקורת רבות או אמירות מקטינות,
החינוכי והערכי שהמדריכים מעבירים יגדל להיות אדם שרואה את העולם דרך
"המדריכים יכולים להיות דמויות מאוד את החניכים בתקופת ההדרכה שלהם משקפיים מאוד פסימיים וביקורתיים .אם
משמעותיות לחניכים בתהליך הזה .חשוב יכול להיות משמעותי הרבה יותר אם הוא נדמה את התהליך החינוכי לתבשיל ,הקשר
לשים לב שאולי יש לנו חניכים שפחות האישי הוא התבלינים ,שמעצימים את
מגיעים בתקופה הזאת כי הם או ההורים בא בתוספת קשר אישי מיוחד. הטעמים המיוחדים שיש בו .התבשיל הזה
שלהם חוששים או שאולי חניך פחד גם למוריה הורוביץ ,סגנית ראש מחלקת שאנחנו הולכים לבשל הוא נגזרת ישירה
להגיע בתחילת המלחמה ועכשיו מרגיש הדרכה ,אשר ממלאת בימים אלו את
שהוא נשאר קצת מאחור והשבט התקדם מקומו של ראש המחלקה ,שגויס של מרכיבי הקשר האישי שהילד קיבל".
בלעדיו .ייתכן שאנחנו רואים אותם פחות, למילואים ,היו כמה קשרים אישיים לדעתו של אבינועם ,כדי שחניך יוכל
שהשפיעו עליה מאוד" :הדמויות שהכי לממש את עצמו ולהביא לידי ביטוי את
אבל חשוב מאוד שלא לפספס אותם. השפיעו עליי בחיים הן מי שראו אותי הפוטנציאל שלו חשוב מאוד לשים דגש
"בכל שנה בתקופת החורף התנועה שמה והכירו אותי ברמה האישית .אלו גם על המקום האישי של כל חניך וחניכה
דגש רב על ביסוס פנימה" ,אומרת מוריה. הדמויות שממשיכות איתי בחיים עד ולתת להם מרחב כפרטים בתוך השבט
"השנה בגלל המצב אנחנו מתמודדים היום ,שאני יכולה לשתף אותן במה או הקבוצה" .חברה שאין בה יחידים לא
במיוחד עם סוגיות של חוסן ,יציבות, שעובר עליי ולסמוך עליהן .במהלך יכולה להצמיח מנהיגים גדולים .תחושת
ביטחון .לשאלות של קשר אישי יש התפקידים שלי בתנועה היו לי קומונריות המימוש העצמי של האדם היא אחד
חשיבות מיוחדת בנוגע לסוגיות האלה. ורכזות שליוויתי ונוצרו איתן קשרים הדברים החשובים ביותר להתפתחותה
כשחניך מחובר למדריך שלו ורואה
בו כתובת ,הוא מרגיש שיש לו מקום משמעותיים. של חברה בריאה" ,הוא אומר.
בטוח ,ומשם הוא פנוי לצמוח ולגדול. "בהקדמה לספר 'חובת התלמידים' אתה זוכר אנשי חינוך שהשפיעו עליך
בקיץ ,שהמצב אז ,אנחנו מקווים ,כבר האדמו"ר מפיאסצנה מפרש את הפסוק
יהיה יציב ושקט יותר ,נעביר את הדגש מספר משלי 'חנוך לנער על פי דרכו' .הוא במיוחד בזכות הקשר האישי איתם?
לפריצה החוצה ולעשייה רבה .אז נראה מתאר שהמחנך צריך לרדת לגובה של אבינועם" :בטח .היו לי שני מורים שאני
את הפירות של מה שאנחנו זורעים היום". התלמידים ,של כל אחד ואחד מהם ,ולא זוכר היטב .המורה שלי מכיתה ד' ,אסנת
להורות ולצוות על כולם את אותו דבר. אבן צור ,שהיום היא מפקחת במשרד
איך נראית ההתמקדות התנועתית בקשר את זה אפשר לעשות רק כשיש קשר אישי החינוך ,והרב איתן דנינו ,שלימד אותי
אישי בחורף הזה? עם החניכים .כשהמדריך יודע בימי שגרה בכיתה ט' .הם היו משמעותיים לי כי
מה עובר על החניך בבית ,מה נקודות הרגשתי שהם רואים אותי ,מצליחים לגעת
מוריה" :בשטח הגדרנו את יום חמישי החוזק שלו ומה האתגרים ,שם מתרחשים
'חמישי אישי' .השאיפה היא להעמיק בי ולהבין מי אני ומה אני.
את הקשר האישי בכל הרבדים .זה אומר התהליכים העמוקים באמת. "כיום כמחנך אני מנסה ליצור קשרים
שאנחנו מעודדים את המדריכים לשבת "הקשר האישי הזה נצרך עכשיו ,בזמן כאלה עם התלמידים שלי .לפני כשנתיים
לשיחה עם המדריכים שאיתם ולראות עם המלחמה ,אפילו יותר מבשגרה" ,ממשיכה היה לי תלמיד בכיתה ו' שלא הצלחתי
אילו חניכים כל אחד מהם שומר על קשר מוריה" .אין אחד שהמלחמה פסחה עליו, להגיע אליו .הוא הקיף את עצמו בחומה
וכולנו נפגשנו עם עצמנו במצבים שלא בצורה ,ולא משנה מה ניסיתי לעשות,
ועם מי עוד כדאי לחזק קשרים. צפינו מראש .יש מצב שהחניכים שלנו פשוט לא הצלחתי .ביום האחרון של
"אפשר לקבוע פגישות אישיות עם היו חשופים לתכנים שזעזעו אותם או הלימודים ,באמצע חלוקת התעודות,
חניכים ,לשלוח הודעות לחניכים ולשאול שהם מכירים מישהו שנהרג או שהמתח והוא ניגש אליי בלחץ וביקש עט .נתתי
לשלומם ,לבקר בבית של החניך ,לתכנן שיש באוויר משפיע עליהם לרעה .לכולנו לו עט ,והוא יצא החוצה וחזר אחרי כמה
מפגש מצומצם עם כמה חניכים כדי לתת צריכות להיות דמויות שאנחנו יכולים זמן בחיוך מסתורי .מתברר שהוא כתב לי
יותר מקום לכל אחד .על ידי יצירה של לשתף אותן בתחושות שלנו ,מישהו מכתב ,ובו הוא כתב לי שהייתי המורה
מגוון ערוצים וכלים ליצירת קשר אישי שישאל אותנו מה שלומנו ויעזור לנו הכי טוב שלו ,שהוא לא ישכח אותי ושאני
אנחנו מקווים שנוכל להגיע ללבבות של
הראשון שראה אותו.
כולם ולעוף איתם קדימה". "זה היה לי שיעור מדהים לחיים בהבנה
שאין כפתורי קסם בחינוך אלא מדובר
בתהליך איטי ,והנה ביום האחרון של
הלימודים התלמיד מראה לי שדווקא
הצלחתי והייתי משמעותי לו".
על פי דרכו
במרחב החינוך הבלתי פורמלי שבתנועת
הנוער יש הזדמנות מיוחדת לקשר אישי
בגובה העיניים .המדריכים ,שאינם
שבט תשפ״ד 5

