Page 5 - זרעים-שבט תשפ"ד-ינואר 2024
P. 5

‫אבינועם הרש‪:‬‬                                                 ‫ערכים חשובים ולהוסיף מקורות ומתודות‪.‬‬
                                                                                 ‫אבל אם אין קשר אישי ואמון בינו ובין‬
             ‫"ילד שיש לו קשר אישי משמעותי במהלך‬
              ‫חייו‪ ,‬ששמע מילים מעצימות מהסובבים‬                                        ‫החניכים‪ ,‬משהו פשוט לא יתחבר"‪.‬‬
                           ‫אותו‪ ,‬יראה תוצאות טובות"‬
                                                                                       ‫ביום האחרון של השנה‬
         ‫מוריה הורוביץ‪:‬‬
                                                                                 ‫"קשר אישי זה הכול!" אומר אבינועם‬
      ‫"על ידי יצירה של מגוון ערוצים וכלים‬                                        ‫הרש‪ ,‬מחנך ובעל טור בנושאי חינוך‬
     ‫ליצירת קשר אישי אנחנו מקווים שנוכל‬                                          ‫במגוון במות‪" .‬ילד שיש לו קשר אישי‬
‫להגיע ללבבות של כולם ולעוף איתם קדימה"‬                                           ‫משמעותי במהלך חייו‪ ,‬ששמע מילים‬
                                                                                 ‫מעצימות מהסובבים אותו‪ ,‬יראה תוצאות‬
‫לנרמל את התחושות שלנו‪ ,‬לעבד אותן‬         ‫מבוגרים בהרבה מחניכיהם‪ ,‬יכולים להיות‬    ‫טובות‪ .‬ולהפך‪ ,‬תלמיד ששמע בילדותו‬
                           ‫ולמסגר אותן‪.‬‬  ‫דמויות נגישות וחשובות לחניכים‪ .‬המסע‬     ‫מילות ביקורת רבות או אמירות מקטינות‪,‬‬
                                         ‫החינוכי והערכי שהמדריכים מעבירים‬        ‫יגדל להיות אדם שרואה את העולם דרך‬
‫"המדריכים יכולים להיות דמויות מאוד‬       ‫את החניכים בתקופת ההדרכה שלהם‬           ‫משקפיים מאוד פסימיים וביקורתיים‪ .‬אם‬
‫משמעותיות לחניכים בתהליך הזה‪ .‬חשוב‬       ‫יכול להיות משמעותי הרבה יותר אם הוא‬     ‫נדמה את התהליך החינוכי לתבשיל‪ ,‬הקשר‬
‫לשים לב שאולי יש לנו חניכים שפחות‬                                                ‫האישי הוא התבלינים‪ ,‬שמעצימים את‬
‫מגיעים בתקופה הזאת כי הם או ההורים‬                 ‫בא בתוספת קשר אישי מיוחד‪.‬‬     ‫הטעמים המיוחדים שיש בו‪ .‬התבשיל הזה‬
‫שלהם חוששים או שאולי חניך פחד‬            ‫גם למוריה הורוביץ‪ ,‬סגנית ראש מחלקת‬      ‫שאנחנו הולכים לבשל הוא נגזרת ישירה‬
‫להגיע בתחילת המלחמה ועכשיו מרגיש‬         ‫הדרכה‪ ,‬אשר ממלאת בימים אלו את‬
‫שהוא נשאר קצת מאחור והשבט התקדם‬          ‫מקומו של ראש המחלקה‪ ,‬שגויס‬               ‫של מרכיבי הקשר האישי שהילד קיבל"‪.‬‬
‫בלעדיו‪ .‬ייתכן שאנחנו רואים אותם פחות‪,‬‬    ‫למילואים‪ ,‬היו כמה קשרים אישיים‬          ‫לדעתו של אבינועם‪ ,‬כדי שחניך יוכל‬
                                         ‫שהשפיעו עליה מאוד‪" :‬הדמויות שהכי‬        ‫לממש את עצמו ולהביא לידי ביטוי את‬
    ‫אבל חשוב מאוד שלא לפספס אותם‪.‬‬        ‫השפיעו עליי בחיים הן מי שראו אותי‬       ‫הפוטנציאל שלו חשוב מאוד לשים דגש‬
‫"בכל שנה בתקופת החורף התנועה שמה‬         ‫והכירו אותי ברמה האישית‪ .‬אלו גם‬         ‫על המקום האישי של כל חניך וחניכה‬
‫דגש רב על ביסוס פנימה"‪ ,‬אומרת מוריה‪.‬‬     ‫הדמויות שממשיכות איתי בחיים עד‬          ‫ולתת להם מרחב כפרטים בתוך השבט‬
‫"השנה בגלל המצב אנחנו מתמודדים‬           ‫היום‪ ,‬שאני יכולה לשתף אותן במה‬          ‫או הקבוצה‪" .‬חברה שאין בה יחידים לא‬
‫במיוחד עם סוגיות של חוסן‪ ,‬יציבות‪,‬‬        ‫שעובר עליי ולסמוך עליהן‪ .‬במהלך‬          ‫יכולה להצמיח מנהיגים גדולים‪ .‬תחושת‬
‫ביטחון‪ .‬לשאלות של קשר אישי יש‬            ‫התפקידים שלי בתנועה היו לי קומונריות‬    ‫המימוש העצמי של האדם היא אחד‬
‫חשיבות מיוחדת בנוגע לסוגיות האלה‪.‬‬        ‫ורכזות שליוויתי ונוצרו איתן קשרים‬       ‫הדברים החשובים ביותר להתפתחותה‬
‫כשחניך מחובר למדריך שלו ורואה‬
‫בו כתובת‪ ,‬הוא מרגיש שיש לו מקום‬                                      ‫משמעותיים‪.‬‬             ‫של חברה בריאה"‪ ,‬הוא אומר‪.‬‬
‫בטוח‪ ,‬ומשם הוא פנוי לצמוח ולגדול‪.‬‬        ‫"בהקדמה לספר 'חובת התלמידים'‬                ‫אתה זוכר אנשי חינוך שהשפיעו עליך‬
‫בקיץ‪ ,‬שהמצב אז‪ ,‬אנחנו מקווים‪ ,‬כבר‬        ‫האדמו"ר מפיאסצנה מפרש את הפסוק‬
‫יהיה יציב ושקט יותר‪ ,‬נעביר את הדגש‬       ‫מספר משלי 'חנוך לנער על פי דרכו'‪ .‬הוא‬         ‫במיוחד בזכות הקשר האישי איתם?‬
‫לפריצה החוצה ולעשייה רבה‪ .‬אז נראה‬        ‫מתאר שהמחנך צריך לרדת לגובה של‬          ‫אבינועם‪" :‬בטח‪ .‬היו לי שני מורים שאני‬
‫את הפירות של מה שאנחנו זורעים היום"‪.‬‬     ‫התלמידים‪ ,‬של כל אחד ואחד מהם‪ ,‬ולא‬       ‫זוכר היטב‪ .‬המורה שלי מכיתה ד'‪ ,‬אסנת‬
                                         ‫להורות ולצוות על כולם את אותו דבר‪.‬‬      ‫אבן צור‪ ,‬שהיום היא מפקחת במשרד‬
  ‫איך נראית ההתמקדות התנועתית בקשר‬       ‫את זה אפשר לעשות רק כשיש קשר אישי‬       ‫החינוך‪ ,‬והרב איתן דנינו‪ ,‬שלימד אותי‬
                       ‫אישי בחורף הזה?‬   ‫עם החניכים‪ .‬כשהמדריך יודע בימי שגרה‬     ‫בכיתה ט'‪ .‬הם היו משמעותיים לי כי‬
                                         ‫מה עובר על החניך בבית‪ ,‬מה נקודות‬        ‫הרגשתי שהם רואים אותי‪ ,‬מצליחים לגעת‬
‫מוריה‪" :‬בשטח הגדרנו את יום חמישי‬         ‫החוזק שלו ומה האתגרים‪ ,‬שם מתרחשים‬
‫'חמישי אישי'‪ .‬השאיפה היא להעמיק‬                                                                 ‫בי ולהבין מי אני ומה אני‪.‬‬
‫את הקשר האישי בכל הרבדים‪ .‬זה אומר‬                     ‫התהליכים העמוקים באמת‪.‬‬     ‫"כיום כמחנך אני מנסה ליצור קשרים‬
‫שאנחנו מעודדים את המדריכים לשבת‬          ‫"הקשר האישי הזה נצרך עכשיו‪ ,‬בזמן‬        ‫כאלה עם התלמידים שלי‪ .‬לפני כשנתיים‬
‫לשיחה עם המדריכים שאיתם ולראות עם‬        ‫המלחמה‪ ,‬אפילו יותר מבשגרה"‪ ,‬ממשיכה‬      ‫היה לי תלמיד בכיתה ו' שלא הצלחתי‬
‫אילו חניכים כל אחד מהם שומר על קשר‬       ‫מוריה‪" .‬אין אחד שהמלחמה פסחה עליו‪,‬‬      ‫להגיע אליו‪ .‬הוא הקיף את עצמו בחומה‬
                                         ‫וכולנו נפגשנו עם עצמנו במצבים שלא‬       ‫בצורה‪ ,‬ולא משנה מה ניסיתי לעשות‪,‬‬
         ‫ועם מי עוד כדאי לחזק קשרים‪.‬‬     ‫צפינו מראש‪ .‬יש מצב שהחניכים שלנו‬        ‫פשוט לא הצלחתי‪ .‬ביום האחרון של‬
‫"אפשר לקבוע פגישות אישיות עם‬             ‫היו חשופים לתכנים שזעזעו אותם או‬        ‫הלימודים‪ ,‬באמצע חלוקת התעודות‪,‬‬
‫חניכים‪ ,‬לשלוח הודעות לחניכים ולשאול‬      ‫שהם מכירים מישהו שנהרג או שהמתח‬         ‫והוא ניגש אליי בלחץ וביקש עט‪ .‬נתתי‬
‫לשלומם‪ ,‬לבקר בבית של החניך‪ ,‬לתכנן‬        ‫שיש באוויר משפיע עליהם לרעה‪ .‬לכולנו‬     ‫לו עט‪ ,‬והוא יצא החוצה וחזר אחרי כמה‬
‫מפגש מצומצם עם כמה חניכים כדי לתת‬        ‫צריכות להיות דמויות שאנחנו יכולים‬       ‫זמן בחיוך מסתורי‪ .‬מתברר שהוא כתב לי‬
‫יותר מקום לכל אחד‪ .‬על ידי יצירה של‬       ‫לשתף אותן בתחושות שלנו‪ ,‬מישהו‬           ‫מכתב‪ ,‬ובו הוא כתב לי שהייתי המורה‬
‫מגוון ערוצים וכלים ליצירת קשר אישי‬       ‫שישאל אותנו מה שלומנו ויעזור לנו‬        ‫הכי טוב שלו‪ ,‬שהוא לא ישכח אותי ושאני‬
‫אנחנו מקווים שנוכל להגיע ללבבות של‬
                                                                                                     ‫הראשון שראה אותו‪.‬‬
              ‫כולם ולעוף איתם קדימה"‪.‬‬                                            ‫"זה היה לי שיעור מדהים לחיים בהבנה‬
                                                                                 ‫שאין כפתורי קסם בחינוך אלא מדובר‬
                                                                                 ‫בתהליך איטי‪ ,‬והנה ביום האחרון של‬
                                                                                 ‫הלימודים התלמיד מראה לי שדווקא‬

                                                                                            ‫הצלחתי והייתי משמעותי לו"‪.‬‬

                                                                                                   ‫על פי דרכו‬

                                                                                 ‫במרחב החינוך הבלתי פורמלי שבתנועת‬
                                                                                 ‫הנוער יש הזדמנות מיוחדת לקשר אישי‬
                                                                                 ‫בגובה העיניים‪ .‬המדריכים‪ ,‬שאינם‬

‫שבט תשפ״ד ‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10