Page 10 - זרעים-כסלו תשע"ח
P. 10

‫מובילים מבחינה חינוכית‬

                    ‫סניף מזכרת בתיה‬                                                         ‫סניף בנימינה‬
                                            ‫קומונרית‪ :‬עטרה מרקוביץ'‬                                                  ‫קומונרית‪ :‬ספיר פריד‬

              ‫איזה מהלך חינוכי יוצא דופן מתקיים בסניף שלכם?‬                           ‫אילו פעולות חינוכיות אתם עושים עם החניכים?‬
‫"חניך משבט יובל‪ ,‬איתי‪ ,‬שובץ להדרכת שבט יובל‪ ,‬ונכנס להדרכה‬            ‫"אנחנו מחליטים מה הנושא הבסיסי שילווה כל שבט ולפיו אנו‬
‫לפני שבת הארגון‪ .‬מהלך זה הוא חדשני מאוד ואנו נרגשים בשל‬              ‫עובדים‪ .‬לדוגמה‪ ,‬לאחד השבטים נבחר הנושא 'קבלת אחריות'‪,‬‬
                                                                     ‫והם עובדים עליו מכל מיני כיוונים‪ .‬קבלת אחריות לעצמי‪ ,‬לשבט‪,‬‬
                                          ‫כניסת איתי להדרכה"‪.‬‬        ‫לסביבה‪ .‬דוגמה לפעילות‪ :‬מפזרים בסביבה לכלוך‪ ,‬והחניכים צריכים‬
                        ‫כיצד עלה הרעיון להכניס אותו להדרכה?‬
‫"בסניף מזכרת בתיה פעל שבט יובל‪ ,‬אך הוא נסגר לפני שנה וחצי‬                                       ‫לזהות את הצורך להרים את הפסולת‪.‬‬
‫מכל מיני אילוצים‪ ,‬ולאחר סגירתו איתי השתלב בשבט אורות‪.‬‬                ‫"הפעילות החינוכית התחילה זמן קצר לפני שהגעתי לסניף‪ ,‬ואני‬
‫לקראת השיבוצים המתקרבים איתי החליט שהוא רוצה להיות‬                   ‫מאמינה שהיא נמשכת כי המדריכים מבינים שאנחנו כאן בשביל‬
‫מדריך‪ ,‬הרעיון בא לגמרי ממנו‪ .‬חשבתי שנכון להקים את שבט יובל‬           ‫החניכים במאת האחוזים‪ .‬החניכים הם חלק מאיתנו‪ .‬אנחנו לא‬
‫מחדש‪ ,‬ומכיוון שאיתי כל כך רוצה להיות מדריך ובעבר פעל בשבט‬
                        ‫יובל‪ ,‬הוא יוכל להיות מדריך טוב לשבט"‪.‬‬                            ‫יכולים להיות מדריכים טובים ללא החניכים"‪.‬‬
             ‫האם את ממליצה לסניפים אחרים לאמץ את הרעיון?‬                            ‫אילו פעולות חינוכיות אתם עושים עם המדריכים?‬
‫"מכיוון שזה עוד לא קרה בפועל אני עוד לא יכולה להמליץ ולייעץ‪,‬‬         ‫"חשוב לי שהמדריכים ידעו להבחין מה חשוב באמת בעשייה‬
‫אבל הפתיחות המחשבתית שגרמה למהלך הזה לקרות היא חשובה‪,‬‬                ‫הסניפית‪ .‬לדוגמה‪ ,‬מוטב שהחניכים ישתתפו בעשייה של הקיר‬
‫ולדעתי כדאי לאמץ אותה בכל הסניפים בנושא שיבוצים או בכלל‬
‫התנהלות הסניף‪ .‬חשוב לחשוב מחוץ לקופסה‪ ,‬לנסות לראות כיצד‬                                                            ‫משהוא יצא יפה"‪.‬‬
‫במצב מורכב אנחנו פותרים את הבעיה ואף מפיקים ממנה את‬                                             ‫מהם הקשיים בעשייה חינוכית בסניף?‬
                                                                     ‫"בפועל קשה מאוד ליישם את האידיאלים שאנו מאמינים בהם‪ .‬כל‬
                                                       ‫המיטב"‪.‬‬       ‫מדריך יודע עד כמה קשה לערב את כל החניכים בנעשה ולתת לכולם‬
                                                                         ‫להרגיש שותפים‪ .‬אבל זוהי עבודת מידות ששווה את הקושי"‪.‬‬
      ‫עטרה מרקוביץ'‪ ,‬קומונרית‬                                                     ‫מדוע לדעתך נבחרתם לסניף מוביל מבחינה חינוכית?‬
                    ‫מזכרת בתיה‪:‬‬                                      ‫"אנחנו סניף די חדש‪ ,‬פועלים רק שבע שנים‪ ,‬אבל עושים דברים‬
                                                                     ‫שחלק מהסניפים הוותיקים עוד לא עשו‪ .‬אני לא חושבת שציפו‬
  ‫"חשוב לחשוב מחוץ לקופסה‪,‬‬                                           ‫שנעבוד כל כך חזק על העמקת החניכים והתחושה שהם שווים‪.‬‬
‫לנסות לראות כיצד במצב מורכב‬                                          ‫במקום זה הייתה ציפייה שנעבוד יותר על גיוס חניכים וביסוס‬

  ‫אנחנו פותרים את הבעיה ואף‬                                                                                                  ‫הסניף"‪.‬‬
      ‫מפיקים ממנה את המיטב"‬

                                                                                                                                          ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15