Page 15 - זרעים-כסלו תשע"ח
P. 15

‫כ ס לכ וס לתושתע ״ש חע ״|ח ש| ב שת בכתי ותי צ א |‬  ‫היסודיים‪ ,‬הערכים הבסיסיים שגדלת עליהם‪ ,‬נשארים‪ :‬אהבת‬
                                                           ‫האדם‪ ,‬אהבת הארץ‪ ,‬עזרה ונתינה‪ ,‬נימוס ואדיבות‪ .‬אם התחנכת‬
               ‫הרב יהושע שפירא‬                             ‫ללכת בדרך הישר אתה תוסיף ללכת בדרך הישר ותשיג דברים בדרך‬
         ‫ראש ישיבת ההסדר רמת גן‪:‬‬                           ‫הוגנת‪ ,‬מוסרית וערכית‪ .‬אתה לא צריך להשתנות למען המטרה‪,‬‬
   ‫"אדם נמצא תמיד בתהליך של למידה‪,‬‬
     ‫בתהליך של התבוננות‪ ,‬אפילו אדם‬                                                  ‫אתה יכול להשיג אותה בדרכים ישרות"‪.‬‬
    ‫שלא רוצה להתבונן וללמוד‪ .‬זה טבע‬                        ‫לפני ארבע שנים הגיעו לבר חניכי בני עקיבא מסניף ירוחם ובפיהם‬
     ‫שהנפש צועדת בו אפילו כשאנחנו‬                          ‫בקשה מיוחדת‪" :‬הם שאלו אותי למה לא עושים יום הוקרה לפצועי‬
     ‫לא מתכוונים‪ .‬מובן שכשאדם מגלה‬                         ‫מערכות ישראל‪ .‬זלגו לי דמעות מהעיניים‪ .‬כעבור שנה הרעיון קרם‬
     ‫אופק חדש של חיים וקומה חדשה‪,‬‬
      ‫המחשבות והרעיונות והניתוח של‬                                   ‫עור וגידים‪ ,‬ומאז היום מצוין מדי שנה בשנה בי"ז בכסלו‪.‬‬
       ‫המצב בהכרח גורמים לו לחשוב‬                          ‫"תנועת בני עקיבא היא תנועה ערכית מאוד; אני עובד עם אנשי‬
                                                           ‫התנועה ורואה את הניצוץ בעיניים שלהם‪ .‬אני חושב שהם עושים‬
                      ‫מחדש"‬                                ‫היום דברים נפלאים‪ ,‬והם צולחים כי הם מאמינים בזה‪ .‬אני לא‬
                                                           ‫מכיר היום אנשים מתנועות נוער אחרות שמחוברים לקרקע כמו‬
                     ‫חיים בר‬                               ‫בני עקיבא; הם מאמינים בארץ ישראל ונאמנים לדרך הזאת‪ ,‬ובזכות‬
             ‫יו"ר ארגון נכי צה"ל‪:‬‬
        ‫"אם אתה גדל בסביבה ערכית‬                              ‫האמונה והנאמנות הם יכולים וצריכים להנהיג ברמה הלאומית"‪.‬‬
        ‫אתה לא יכול להשתנות‪ .‬אתה‬
     ‫אומנם משתנה כאדם‪ ,‬אבל הדברים‬                                                                    ‫חשיבה מחודשת‬
    ‫היסודיים‪ ,‬הערכים הבסיסיים שגדלת‬
    ‫עליהם‪ ,‬נשארים‪ .‬אם התחנכת ללכת‬                          ‫לצד שמירה על הערכים בעמדות הנהגה למיניהן‪ ,‬יש מי שרואה‬
    ‫בדרך הישר אתה תוסיף ללכת בדרך‬                          ‫בשינויים ברכה‪" :‬אני מקווה שסולם הערכים שלי משתנה כל הזמן‪.‬‬
      ‫הישר ותשיג דברים בדרך הוגנת‪,‬‬                         ‫בכל סוגיה שאני לומד עולם הערכים שלי משתנה‪ ,‬בכל פסקה בדברי‬
                                                           ‫רבותינו בהגדה או באמונה אני משתנה‪ ,‬ואני מקווה שגם התפילות‬
                ‫מוסרית וערכית"‬                             ‫משנות אותי‪ .‬בוודאי שכשאופק שלם של חיים נפתח נדרשת הרבה‬
                                                           ‫חשיבה‪ ,‬הרבה התבוננות‪ ,‬ואני מקווה מאוד שהשתניתי על ידי‬
                   ‫רחל עזריה‪,‬‬                              ‫אופקים חדשים שנפתחו לפניי"‪ ,‬משתף הרב יהושע שפירא‪ ,‬ראש‬
      ‫חברת כנסת מטעם סיעת 'כולנו'‪:‬‬
      ‫"לפני שאת בעמדת הנהגה קל לך‬                                                                  ‫ישיבת ההסדר ברמת גן‪.‬‬
     ‫להיות נחרצת‪ ,‬ואחר כך את מבינה‬                         ‫"אדם נמצא תמיד בתהליך של למידה‪ ,‬בתהליך של התבוננות‪,‬‬
                                                           ‫אפילו אדם שלא רוצה להתבונן וללמוד‪ .‬זה טבע שהנפש צועדת בו‬
           ‫שיש לך אחריות לכולם"‬                            ‫אפילו כשאנחנו לא מתכוונים‪ .‬מובן שכשאדם מגלה אופק חדש של‬
                                                           ‫חיים וקומה חדשה‪ ,‬המחשבות והרעיונות והניתוח של המצב בהכרח‬
‫‪15‬‬
                                                                                                  ‫גורמים לו לחשוב מחדש‪.‬‬
                                                           ‫"הגעתי לרמת גן כי חשבתי שעם ישראל נמצא במקום שיש בו‬
                                                           ‫שני דברים שצריכים תיקון‪ :‬האחד הוא הפער‪ ,‬גם הגאוגרפי וגם‬
                                                           ‫התרבותי‪ ,‬בין העשייה של ארץ ישראל להתיישבות התורנית שבה‪,‬‬
                                                           ‫והדבר האחר הוא הצורך בזהות יהודית שתקבל ממדי עומק והרבה‬
                                                           ‫תוספת‪ ,‬שלצערנו בלא מעט מקומות מעטה מדי‪ ,‬ומאז שהגעתי‬

                                                                              ‫גיליתי שהחוסר הרבה יותר חריף משחשבתי"‪.‬‬
                                                           ‫לצד השינויים הרב שפירא רוצה לראות את תנועת בני עקיבא‬
                                                           ‫נאמנה לדרכה‪" :‬רק מי שנאמן לערכים המקודשים הפנימיים שלו‪,‬‬
                                                           ‫לדבקות בה' ולגילוייו בעולם הזה‪ ,‬לתורה הקדושה‪ ,‬לעם ישראל‬
                                                           ‫ולארץ ישראל‪ ,‬רק מי שנאמן לעצמו באמת יוכל בסוף להנהיג‪ .‬מי‬
                                                           ‫שלא נאמן לעצמו‪ ,‬בסופו של דבר אף אחד לא ירצה אותו כמנהיג גם‬

                                                                                           ‫אם בדרך הדברים נראים אחרת"‪.‬‬
                                                           ‫״השינוי ביסודו הוא המעבר מילדות ונערות לבגרות‪ ,‬ולאו דווקא‬
                                                           ‫שינוי אחר‪ ,‬שהוא יותר העמקה"‪ ,‬אומר לסיום פנחס ולרשטין‪,‬‬
                                                           ‫מראשי גוש אמונים וראש מועצת יש"ע לשעבר‪ ,‬פעיל חברתי‬
                                                           ‫ופוליטי‪" .‬המפגשים עצמם יוצרים איזון בין דברים שהיו ברורים‬
                                                           ‫למנהיג בצד האידאולוגי‪ ,‬שהוא רציונלי יותר‪ ,‬לבין הצד התחושתי‪,‬‬
                                                           ‫שכמובן העמיק אצלי במהלך השנים כתוצאה מאירועים מסוימים‪:‬‬
                                                           ‫מלחמת ששת הימים‪ ,‬הקמת היישובים‪ ,‬האינתיפאדה הראשונה‬
                                                           ‫והשנייה‪ .‬הדברים האלה מאלצים אותך לשאול מה מהדברים האלה‬
                                                           ‫נכון‪ ,‬עד כמה נכון לשלם את המחיר עליהם‪ ,‬ומובן שזה משנה את‬

                                                                                                              ‫ההסתכלות"‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20