Page 23 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 23

‫ניסן תשע"ו ‪ .‬אפריל ‪2016‬‬

         ‫‪ 14‬גרעיני משפחות של תנועת בני עקיבא פזורים ברחבי הארץ‪ .‬במה שונים גרעיני‬
        ‫המשפחות של התנועה מהגרעינים הקיימים בערים? האם יש בהם צורך? וכיצד הם‬
    ‫מתמודדים עם הביקורת שהופנתה כלפי גרעינים תורניים בשנים האחרונות? רעות דודלס‬
        ‫יצאה לשטח וקיבלה תמונת מצב על ההגשמה הפופולרית והמצליחה ביותר בתנועה‬

‫אפשר למצוא את כל הרצף הדתי‪-‬לאומי הנמצא גם‬         ‫עד לפני שנים מספר לא הכרנו את המונח "גרעין‬          ‫מתניה ידיד‪,‬‬
       ‫בתנועת בני עקיבא על שלל סניפיו וגווניו"‪.‬‬   ‫תורני"‪ ,‬ואילו היום כמעט בכל עיר בישראל‬              ‫ראש תנועת‬
                                                  ‫מקובצות כמה משפחות דתיות הפועלות בעשייה‬
         ‫עתלית לא הסתדרה לפניי?‬                   ‫בעיר ובמוסדותיה ומקטלגות את עצמן תחת‬                   ‫הבוגרים‪:‬‬
                                                                                                     ‫"הבסיס שלנו‬
‫סלוק נגע בנקודה רגישה‪ .‬הוגי מטרת "הגרעיניים‬                                      ‫הכותרת הנכספת‪.‬‬       ‫מתחיל ממה‬
‫התורניים" כיוונו להשתלבות בחברה הישראלית‬          ‫גם תנועת הבוגרים בבני עקיבא יסדה ‪ 14‬גרעינים‪,‬‬        ‫שגדלנו עליו‬
‫המגוונת‪ ,‬וזוהי אבן הדרך הראשונית שלמענה‬           ‫המונים קרוב ל‪ 250-‬משפחות הפזורות ברחבי‬
‫הוקמו מלכתחילה הגרעינים‪ ,‬לעומת התיישבות‬           ‫הארץ‪ ,‬מקריית ים בצפון ועד ערד בדרום‪ .‬הגרעין‬           ‫בתנועה –‬
‫ביישובים דתיים ובשכונות דתיות‪ .‬עם השנים לא‬        ‫הצעיר שבהם הוא גרעין המשפחות בעתלית‪,‬‬            ‫בסניף‪ ,‬בהדרכה‬
‫תמיד "תפס" נושא ההשתלבות‪ ,‬מה שגרם להקמת‬           ‫הפועל זה כשנתיים וחצי וקולט משפחות חדשות‪.‬‬
‫מוסדות חדשים המתאימים אך ורק לאנשי הגרעין‬         ‫לרגל התרחבות גרעיני התנועה עצרנו לרגע לשאול‪:‬‬         ‫או בקומונה‬
‫ולפעילויות המובדלות שאינן מיועדות לכלל תושבי‬      ‫במה הם שונים מהגרעינים התורניים הקיימים‬            ‫– והוא מקבל‬
‫העיר‪ .‬מחיצות לא מעטות נוצרו בין הגרעינים‬          ‫בערים? מהי החשיבות בנוכחותם? האם בכלל יש‬           ‫ביטוי בשטח‪.‬‬
 ‫לתושבי הערים‪ ,‬ושינוי בעניין היה חייב להיעשות‪.‬‬
‫"התיישבות של קבוצות היא תמיד מסובכת‪ .‬אנשים‬                                     ‫חשיבות בנוכחותם?‬        ‫הדי‪-‬אן‪-‬איי‬
‫מרקע מסוים באים להתיישב במקום שכבר יש בו‬          ‫"המטרה היא לקחת את כל האידאלים שגדלנו‬             ‫של בני עקיבא‬
‫קהילה‪ ,‬ובאופן טבעי עלול להיווצר ניכור‪ .‬החכמה‬      ‫עליהם וליישם אותם בחיים"‪ ,‬מסביר מתניה ידיד‪,‬‬     ‫נמצא בקהילות‪,‬‬
‫היא להתמודד עם זה"‪ ,‬מסביר אלישיב רייכנר‪,‬‬          ‫ראש תנועת הבוגרים הממונה על גרעיני המשפחות‪.‬‬
‫עיתונאי וחבר במליאת בני עקיבא המתגורר בגרעין‬      ‫"אני סבור שאי‪-‬אפשר להגשים את האידאלים‬               ‫וזהו סוג של‬
‫התורני בירוחם זה ‪ 15‬שנה ואף הוציא את הספר‬         ‫האלה בלי חבורה שעובדת על זה יחד‪ .‬השוני שלנו‬      ‫חלום שמתגשם‬
‫"דווקא שם"‪ ,‬העוסק בגרעינים החברתיים‪" .‬המטרה‬       ‫מתבטא בכך שאנו מחוברים לתנועה שיש בה כיוון‬      ‫למול עינינו‪ ,‬שבו‬
‫של כולם היא השתלבות! אם כולם מצליחים? אני לא‬      ‫ודרך ברורה של שילוב תורה ועבודה‪ .‬הבסיס שלנו‬
‫יודע להגיד‪ .‬אין מדד מדויק‪ ,‬זה לא מבחן שעומדים בו‬  ‫מתחיל ממה שגדלנו עליו בתנועה – בסניף‪ ,‬בהדרכה‬      ‫בוגרי התנועה‬
‫ומסמנים בסיום 'וי'‪ .‬בסוף הרי כולם רוצים להשתלב‪,‬‬   ‫או בקומונה – והוא מקבל ביטוי בשטח‪ .‬הדי‪-‬אן‪-‬איי‬          ‫ובוגרותיה‬
                                                  ‫של בני עקיבא נמצא בקהילות‪ ,‬וזהו סוג של חלום‬            ‫ממשיכים‬
          ‫לא כולם מצליחים ויש שעושים טעויות"‪.‬‬     ‫שמתגשם למול עינינו‪ ,‬ובו בוגרי התנועה ובוגרותיה‬           ‫בעשייה‬
‫"גרעין במהותו הוא דבר מורכב‪ ,‬אני כל הזמן שואל‬
‫את עצמי‪' :‬מה? עתלית לא הסתדרה לפניי?'" אומר‬             ‫ממשיכים בעשייה ובהגשמה בתוך התנועה"‪.‬‬       ‫ובהגשמה בתוך‬
‫סלוק‪" .‬צריך ענווה‪ ,‬אתה עובד מתוך הגורמים‬          ‫"אנו מקיימים את הדרך של התנועה כ'תנועה של‬               ‫התנועה"‬
‫הקהילתיים‪ .‬כרכז אני משתדל שלא לעשות‬               ‫עם'‪ ,‬המקבלת אחריות לכלל הציבור"‪ ,‬מצהיר‬
‫פרויקטים לבד למרות שיש לנו היכולת‪ ,‬כי בכך‬         ‫אבשלום סלוק‪ ,‬רכז הגרעין בעתלית ורכז הדרכה‬                 ‫גרעין עתלית‬
                                                  ‫לשעבר במחוז ירושלים‪" .‬אנו רואים את עם ישראל‬
                          ‫בעצם לא עשינו כלום"‪.‬‬    ‫לא כבעיה אלא כאתגר וכקושי שמצמיח ובונה אותנו‪,‬‬
                                                  ‫ולכן אנו בוחרים שלא להתבדל אלא לקבל אחריות‬
      ‫לא מחליפים מסגרות מקומיות‬                   ‫למה שקורה ולפעול מתוך הציבור ומגורמי הקהילה‬
                                                  ‫במקום‪ .‬נוסף על כך 'תנועה של עם' לא מתקיימת‬
‫הנושא המרכזי ביותר בסוגיית ההשתלבות הוא‬           ‫אצלנו רק כלפי חוץ אלא גם בפנים‪ ,‬ובקהילות שלנו‬
‫מוסדות החינוך‪ .‬לא סתם בחר רייכנר לפתוח את‬
‫ספרו בתיאור בית הספר בירוחם‪ ,‬המאגד גוונים‬
‫רבים של אוכלוסיות ויוצר הרמוניה מיוחדת‪.‬‬
‫"השתלבות נעשת קודם כול בזה שחיים בשכונות‬
‫יחד‪ ,‬עם כולם‪ ,‬שולחים את הילדים לבית ספר עם‬
‫כולם ולסניף המקומי של בני עקיבא עם כולם‪ .‬זהו‬

              ‫הדבר הבסיסי ביותר"‪ ,‬אומר רייכנר‪.‬‬
‫"המטרה היא לשלב את הילדים במוסדות הקיימים"‪,‬‬
‫מוסיף ידיד‪" .‬אנחנו רואים בהשתלבות את אחד‬
‫הערכים המרכזיים ביותר‪ ,‬גם בבית הספר וגם‬

‫‪23‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28