Page 28 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 28
עו"סהסדר · מדורייעוץלחניכיםומדריכים
רחל נאומברג -העובדת הסוציאלית של התנועה
שאלה: חיזוקים
ומינונים
אני מדריכה של שבט הרא"ה .יש לי חניכה שאני בקשר טוב אתה והיא
יש קשרים
משתפת אותי שקשה לה ,שמצבי הרוח שלה משתנים ושהיא לפעמים השואבים
אנרגיות רבות
בדיכאון .אני יודעת שההורים שלה לוקחים אותה לטיפול ,שהמנהל ומצריכים
המון סבלנות
והמורים בבית הספר יודעים שיש לה בעיות וקשיים ,אבל היא כל הזמן ופניות .עלינו
לייחס חשיבות
אומרת שרק אני מבינה אותה .בכל פעם שקשה לה היא חייבת לדבר אתי, למסוגלות שלנו
הן מבחינת
והיא רוצה שניפגש הרבה ואין לה סבלנות אם אני לא מגיבה ישר כשהיא
הזמן הן
שולחת לי הודעה .אני שמחה לעזור ,אבל לא יודעת אם אני מגיבה נכון מבחינת הפניות
הנפשית .מומלץ
וגם לא תמיד יכולה להיות זמינה כמו שהיא מצפה ממני להיות ,ולא לקבוע מסגרת
בטוחה מה לעשות. זמן שבה אנו
פנויים לקשר
תוכלי לייעץ לי? מסוג זה ,על
מנת למנוע מצב
תודה ,מירב שבו מצפים
ממך להגיב מיד
תשובה:
לכל הודעה
שלום לך מירב יקרה, ולענות לטלפון
אני מעריכה את הכנות בשאלתך .את מתארת מצב שבו חניכתך מתמודדת עם קשיים בכל שעה .יש
והסביבה מודעת לכך ומעניקה לה מענה מקצועי ומתאים ,ואילו בך היא מוצאת אוזן לתאם ציפיות
קשבת ותמיכה מתמדת.
את שואלת שאלה על אופן המענה המומלץ לחניכה ועל המינון.
נתחיל באופן המענה .אני מניחה שהחניכה מוצאת בך כתובת כיוון שאת מקבלת אותה
כפי שהיא ,מכירה את הדברים הטובים הטמונים בה ומאמינה בכוחות שיש לה כדי
להתמודד עם הקשיים ולהתגבר עליהם .זה מצוין שיש לחניכתך מדריכה משמעותית
ואכפתית ,מצד אחד קרובה לגילה ובעלת שפה משותפת והבנה ,ומצד שני דמות בוגרת
ומשפיעה שיכולה לחזק ולמשוך למעלה.
המשיכי להאיר לה את נקודות האור שבה ,העמיקי את תחושת השייכת לשבט ולסניף
והזכירי לה כמה היא אהובה ורצויה לך ולשאר החברים .נסי לזהות מצבים חברתיים
שבהם תוכלי לעזור לה להרגיש חלק מכולם ולנסות למנוע מצבים שבהם היא עלולה
לחוש בדידות .עזרי לה להבין שזו תקופה לא קלה שבעזרת השם תחלוף עם הרבה
תקווה ואמונה שהיא תתגבר ,וכן שיש מצבים שבהם איננו יכולים לעזור לעצמנו לבד
ועלינו לקבל עזרה מקצועית על מנת להתמודד ,ובכך לעודד אותה להמשיך להיעזר
בסובבים אותה ולשתף פעולה בטיפול שהיא נמצאת בו.
בנוגע למינון ,קשר מסוג זה שואב אנרגיות רבות ומצריך המון סבלנות ופניות .עלייך
לייחס חשיבות למסוגלות שלך הן מבחינת הזמן הן מבחינת הפניות הנפשית .אני
ממליצה לקבוע מסגרת זמן שבה את יכולה להיות פנויה עבורה ,ולמנוע מצב שבו היא
מצפה ממך להגיב מיד לכל הודעה ולענות לטלפון בכל שעה .ערכי אתה תיאום ציפיות.
כך בזמן שאת זמינה עבורה תוכלי להיות הרבה יותר פנויה וסבלנית ,ובזמן הנותר תוכלי
להתפנות לחניכותיך הנוספות ובכלל לשאר הדברים שבוודאי מעסיקים אותך .מסגרת
זמן זו אף תיטיב עם החניכה ותסייע לה לעשות סדר ולשלוט במצב שהיא נתונה בו,
תגדיר ציפיות ותמנע אכזבות .דבר נוסף שאני ממליצה לך הוא לשתף את הורייך ,את
המחנכת או את היועצת – חשוב שגם את תקבלי מענה והכוונה שיקלו עלייך.
המשיכי בעשייתך המבורכת .בהצלחה.
לתגובות ולשאלות נוספות ,שלחו דוא"ל לעובדת הסוציאלית של בני עקיבא: 28
osit@bneiakiva.org.il