Page 28 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 28

‫עו"סהסדר · מדורייעוץלחניכיםומדריכים‬
‫רחל נאומברג ‪ -‬העובדת הסוציאלית של התנועה‬

                                    ‫שאלה‪:‬‬                                              ‫חיזוקים‬
                                                                                       ‫ומינונים‬
‫אני מדריכה של שבט הרא"ה‪ .‬יש לי חניכה שאני בקשר טוב אתה והיא‬
                                                                                                ‫יש קשרים‬
‫משתפת אותי שקשה לה‪ ,‬שמצבי הרוח שלה משתנים ושהיא לפעמים‬                                           ‫השואבים‬
                                                                                             ‫אנרגיות רבות‬
‫בדיכאון‪ .‬אני יודעת שההורים שלה לוקחים אותה לטיפול‪ ,‬שהמנהל‬                                         ‫ומצריכים‬
                                                                                              ‫המון סבלנות‬
‫והמורים בבית הספר יודעים שיש לה בעיות וקשיים‪ ,‬אבל היא כל הזמן‬                                 ‫ופניות‪ .‬עלינו‬
                                                                                            ‫לייחס חשיבות‬
‫אומרת שרק אני מבינה אותה‪ .‬בכל פעם שקשה לה היא חייבת לדבר אתי‪,‬‬                              ‫למסוגלות שלנו‬
                                                                                                ‫הן מבחינת‬
‫והיא רוצה שניפגש הרבה ואין לה סבלנות אם אני לא מגיבה ישר כשהיא‬
                                                                                                   ‫הזמן הן‬
‫שולחת לי הודעה‪ .‬אני שמחה לעזור‪ ,‬אבל לא יודעת אם אני מגיבה נכון‬                             ‫מבחינת הפניות‬
                                                                                          ‫הנפשית‪ .‬מומלץ‬
‫וגם לא תמיד יכולה להיות זמינה כמו שהיא מצפה ממני להיות‪ ,‬ולא‬                                 ‫לקבוע מסגרת‬

                                                                 ‫בטוחה מה לעשות‪.‬‬              ‫זמן שבה אנו‬
                                                                                              ‫פנויים לקשר‬
                                                                     ‫תוכלי לייעץ לי?‬           ‫מסוג זה‪ ,‬על‬
                                                                                           ‫מנת למנוע מצב‬
                                                                           ‫תודה‪ ,‬מירב‬          ‫שבו מצפים‬
                                                                                           ‫ממך להגיב מיד‬
                                    ‫תשובה‪:‬‬
                                                                                                ‫לכל הודעה‬
                                                             ‫שלום לך מירב יקרה‪,‬‬             ‫ולענות לטלפון‬
‫אני מעריכה את הכנות בשאלתך‪ .‬את מתארת מצב שבו חניכתך מתמודדת עם קשיים‬                         ‫בכל שעה‪ .‬יש‬
‫והסביבה מודעת לכך ומעניקה לה מענה מקצועי ומתאים‪ ,‬ואילו בך היא מוצאת אוזן‬                     ‫לתאם ציפיות‬

                                                          ‫קשבת ותמיכה מתמדת‪.‬‬
                     ‫את שואלת שאלה על אופן המענה המומלץ לחניכה ועל המינון‪.‬‬
‫נתחיל באופן המענה‪ .‬אני מניחה שהחניכה מוצאת בך כתובת כיוון שאת מקבלת אותה‬
‫כפי שהיא‪ ,‬מכירה את הדברים הטובים הטמונים בה ומאמינה בכוחות שיש לה כדי‬
‫להתמודד עם הקשיים ולהתגבר עליהם‪ .‬זה מצוין שיש לחניכתך מדריכה משמעותית‬
‫ואכפתית‪ ,‬מצד אחד קרובה לגילה ובעלת שפה משותפת והבנה‪ ,‬ומצד שני דמות בוגרת‬

                                          ‫ומשפיעה שיכולה לחזק ולמשוך למעלה‪.‬‬
‫המשיכי להאיר לה את נקודות האור שבה‪ ,‬העמיקי את תחושת השייכת לשבט ולסניף‬
‫והזכירי לה כמה היא אהובה ורצויה לך ולשאר החברים‪ .‬נסי לזהות מצבים חברתיים‬
‫שבהם תוכלי לעזור לה להרגיש חלק מכולם ולנסות למנוע מצבים שבהם היא עלולה‬
‫לחוש בדידות‪ .‬עזרי לה להבין שזו תקופה לא קלה שבעזרת השם תחלוף עם הרבה‬
‫תקווה ואמונה שהיא תתגבר‪ ,‬וכן שיש מצבים שבהם איננו יכולים לעזור לעצמנו לבד‬
‫ועלינו לקבל עזרה מקצועית על מנת להתמודד‪ ,‬ובכך לעודד אותה להמשיך להיעזר‬

                            ‫בסובבים אותה ולשתף פעולה בטיפול שהיא נמצאת בו‪.‬‬
‫בנוגע למינון‪ ,‬קשר מסוג זה שואב אנרגיות רבות ומצריך המון סבלנות ופניות‪ .‬עלייך‬
‫לייחס חשיבות למסוגלות שלך הן מבחינת הזמן הן מבחינת הפניות הנפשית‪ .‬אני‬
‫ממליצה לקבוע מסגרת זמן שבה את יכולה להיות פנויה עבורה‪ ,‬ולמנוע מצב שבו היא‬
‫מצפה ממך להגיב מיד לכל הודעה ולענות לטלפון בכל שעה‪ .‬ערכי אתה תיאום ציפיות‪.‬‬
‫כך בזמן שאת זמינה עבורה תוכלי להיות הרבה יותר פנויה וסבלנית‪ ,‬ובזמן הנותר תוכלי‬
‫להתפנות לחניכותיך הנוספות ובכלל לשאר הדברים שבוודאי מעסיקים אותך‪ .‬מסגרת‬
‫זמן זו אף תיטיב עם החניכה ותסייע לה לעשות סדר ולשלוט במצב שהיא נתונה בו‪,‬‬
‫תגדיר ציפיות ותמנע אכזבות‪ .‬דבר נוסף שאני ממליצה לך הוא לשתף את הורייך‪ ,‬את‬

       ‫המחנכת או את היועצת – חשוב שגם את תקבלי מענה והכוונה שיקלו עלייך‪.‬‬
                                            ‫המשיכי בעשייתך המבורכת‪ .‬בהצלחה‪.‬‬

‫לתגובות ולשאלות נוספות‪ ,‬שלחו דוא"ל לעובדת הסוציאלית של בני עקיבא‪:‬‬                                            ‫‪28‬‬
                                  ‫‪osit@bneiakiva.org.il‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32