Page 13 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 13
אדר ב' תשע"ו .מרץ 2016
אם נשאל חניכים באיזו תקופה חי הרב נריה ,על פועלו של הרב צוקרמן ,או על
הקשיים בהקמת תנועת הנוער בני עקיבא על ידי יחיאל אליאש ,ספק אם נקבל
תשובות מלאות .בעקבות הנושא שבו עוסקת בני עקיבא" :אני והתנועה" ,יצא
צוריאל לבחון האם החינוך לדמויות מופת ציוניות בתנועה חזק דיו ,האם צריך
לעורר את הנוער להערצה של אותן דמויות ,האם יש בזה טוב או רע?
את העין .מה שיוצא בפועל זה שכל אחד מעביר בעוד בחברה החרדית תמונות של רבנים מעטרות אליה כהן,
את הערכים שהוא מאמין בו ,בלי קשר לערכים של חדרי ילדים ,והנוער מתחנך על סיפור גדולתם של מדריכת שבט
התנועה .הרבה פעמים הערכים חופפים ,אבל בפועל אותם רבנים ,אצלנו המצב מעט שונה .אמנם ,אפשר
רוב המדריכים שאני מכירה לא עוברים על חומרי לראות בחלק מהסניפים תמונה או ציור של הרב קוק, ניצנים:
הדרכה של התנועה ,ולא מעבירים את ערכי התנועה אך סיפורים על רבנים ודמויות ציוניות שהשתתפו "הייתי רוצה
דרכם .בכל מקרה ,חבל שאנחנו לא יודעים יותר על בהגדרת זהותה של תנועת הנוער בני עקיבא כמעט
ולא נשמעים .האם החניכים יודעים מיהם יחיאל להעביר
הדמויות של התנועה שלנו". אליאש ,הרב משה צבי נריה ,הרב אברהם צוקרמן לחניכים
ועל פועלם וכיצד הוא משפיע עלינו עד ימינו? האם שלי תכנים
והיו עיניך רואות את מוריך המדריכים רואים חשיבות בהצגת יסודות אלו? שקשורים
לא בטוח .האם יש צורך בחינוך להערצה של אותן לדמויות מופת
"כל מי שיחיאל התייעץ איתו ,אמר לו לרדת בתנועה ,אבל
מהרעיון" ,מספר הרב יונה גודמן ,המנהל החינוכי דמויות? והאם זה חיובי או שלילי? החומרים לא
של מרכז ישיבות בני עקיבא ומזכ"ל התנועה נגישים .חומרי
בדימוס ,על מייסד התנועה יחיאל אליאש" .אנשים אין נוכחות חיה בסניף ההדרכה לא
אמרו לו שהוא לא יצליח ,שהתנועה שהוא שואף מעניינים
להקים תביא למרד בתורה .זה היה משולל כל היגיון. ת אליה כהן ,מדריכת שבט ניצנים מסניף אדם, ולא מושכים
אבל הוא הלך על זה ,והוביל מהפכה .אני לא חושב בחרתי לשאול כמה שאלות על אותן דמויות ,כדי את העין .מה
שצריך להקים תנועה חדשה כמו שהוא הקים תנועה לראות עד מה הן נוכחות בסניפים .שאלתי שאלות שיוצא בפועל
חדשה ,כי בני עקיבא כבר קיימת ברוך השם ,אבל כמו :באיזו שנה נפטר הרב נריה? ("האמת ,אני זה שכל
אפשר ללמוד ממנו שיעורים גדולים :על אמון בכוח לא בטוחה") ,האם השם שלום קרניאל מצלצל אחד מעביר
של עצמך ,על תעוזה ,על הצורך לא להיבהל גם אם מוכר? ("לא שזכור לי") ,או האם היא מכירה רבנים את הערכים
מתחילים בקטן ,על פריצת הדרך .יש לנו הרבה מה מהציונות הדתית שלפני קום המדינה ,שהם לא שהוא מאמין
ללמוד מיחיאל ,ומשאר דמויות המופת ,לאתגרים בו ,בלי קשר
ממשפחת הרב קוק? ("קשה ,לא יודעת"). לערכים של
שעומדים בפנינו". "אין לאנשים האלו נוכחות חיה בסניף שלי", התנועה".
מה החשיבות הגדולה בלימוד דווקא מאותן דמויות? אומרת כהן" .מדברים קצת על הרב קוק ,מזכירים
מדובר במתודה בלבד או שיש לנו איזה חוב מוסרי שמות פה ושם ,אבל אין דיבור עמוק סביבם .שזה
חבל ,כי הדמויות של התנועה הן ההיסטוריה שלנו,
להכיר אותן? השורשים שלנו .אם היינו מכירים יותר את הדמויות
"קשה לי לקחת אנשי ציבור בולטים ולכנות אותם שעיצבו את התנועה אולי הכבוד שלנו כלפי עצמנו
'כלי' בלבד .הגישה שלי היא אחרת – לתפיסתי
מדובר ב'-והיו עיניך רואות את מוריך' .היו אנשים היה מורגש יותר".
שתרמו את חייהם כדי שנגיע לאן שהגענו ,ואנחנו כשאני שואל את כהן למה הנוער לא מכיר את
מחויבים בהכרת הטוב כלפיהם .אנחנו לא עסוקים דמויות המופת של בני עקיבא ,היא טוענת שהבעיה
בעבר ,אולם כדי לכלכל את צעדינו בהווה ובעתיד נמצאת בתנועה" ,הייתי רוצה להעביר לחניכים שלי
אנחנו צריכים לינוק מאישיותן ,משנתן ופועלן של תכנים שקשורים לדמויות האלו ,אבל החומרים לא
אותן דמויות .פעולות שישלבו בהן עיסוק בדמויות נגישים .חומרי ההדרכה לא מעניינים ולא מושכים
13