Page 13 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 13

‫אדר ב' תשע"ו ‪ .‬מרץ ‪2016‬‬

    ‫אם נשאל חניכים באיזו תקופה חי הרב נריה‪ ,‬על פועלו של הרב צוקרמן‪ ,‬או על‬
    ‫הקשיים בהקמת תנועת הנוער בני עקיבא על ידי יחיאל אליאש‪ ,‬ספק אם נקבל‬
    ‫תשובות מלאות‪ .‬בעקבות הנושא שבו עוסקת בני עקיבא‪" :‬אני והתנועה"‪ ,‬יצא‬
    ‫צוריאל לבחון האם החינוך לדמויות מופת ציוניות בתנועה חזק דיו‪ ,‬האם צריך‬

                 ‫לעורר את הנוער להערצה של אותן דמויות‪ ,‬האם יש בזה טוב או רע?‬

‫את העין‪ .‬מה שיוצא בפועל זה שכל אחד מעביר‬         ‫בעוד בחברה החרדית תמונות של רבנים מעטרות‬             ‫אליה כהן‪,‬‬
‫את הערכים שהוא מאמין בו‪ ,‬בלי קשר לערכים של‬       ‫חדרי ילדים‪ ,‬והנוער מתחנך על סיפור גדולתם של‬      ‫מדריכת שבט‬
‫התנועה‪ .‬הרבה פעמים הערכים חופפים‪ ,‬אבל בפועל‬      ‫אותם רבנים‪ ,‬אצלנו המצב מעט שונה‪ .‬אמנם‪ ,‬אפשר‬
‫רוב המדריכים שאני מכירה לא עוברים על חומרי‬       ‫לראות בחלק מהסניפים תמונה או ציור של הרב קוק‪,‬‬           ‫ניצנים‪:‬‬
‫הדרכה של התנועה‪ ,‬ולא מעבירים את ערכי התנועה‬      ‫אך סיפורים על רבנים ודמויות ציוניות שהשתתפו‬        ‫"הייתי רוצה‬
‫דרכם‪ .‬בכל מקרה‪ ,‬חבל שאנחנו לא יודעים יותר על‬     ‫בהגדרת זהותה של תנועת הנוער בני עקיבא כמעט‬
                                                 ‫ולא נשמעים‪ .‬האם החניכים יודעים מיהם יחיאל‬               ‫להעביר‬
                     ‫הדמויות של התנועה שלנו"‪.‬‬    ‫אליאש‪ ,‬הרב משה צבי נריה‪ ,‬הרב אברהם צוקרמן‬              ‫לחניכים‬
                                                 ‫ועל פועלם וכיצד הוא משפיע עלינו עד ימינו? האם‬       ‫שלי תכנים‬
 ‫והיו עיניך רואות את מוריך‬                       ‫המדריכים רואים חשיבות בהצגת יסודות אלו?‬              ‫שקשורים‬
                                                 ‫לא בטוח‪ .‬האם יש צורך בחינוך להערצה של אותן‬       ‫לדמויות מופת‬
‫"כל מי שיחיאל התייעץ איתו‪ ,‬אמר לו לרדת‬                                                             ‫בתנועה‪ ,‬אבל‬
‫מהרעיון"‪ ,‬מספר הרב יונה גודמן‪ ,‬המנהל החינוכי‬                    ‫דמויות? והאם זה חיובי או שלילי?‬    ‫החומרים לא‬
‫של מרכז ישיבות בני עקיבא ומזכ"ל התנועה‬                                                            ‫נגישים‪ .‬חומרי‬
‫בדימוס‪ ,‬על מייסד התנועה יחיאל אליאש‪" .‬אנשים‬          ‫אין נוכחות חיה בסניף‬                           ‫ההדרכה לא‬
‫אמרו לו שהוא לא יצליח‪ ,‬שהתנועה שהוא שואף‬                                                               ‫מעניינים‬
‫להקים תביא למרד בתורה‪ .‬זה היה משולל כל היגיון‪.‬‬   ‫ת אליה כהן‪ ,‬מדריכת שבט ניצנים מסניף אדם‪,‬‬           ‫ולא מושכים‬
‫אבל הוא הלך על זה‪ ,‬והוביל מהפכה‪ .‬אני לא חושב‬     ‫בחרתי לשאול כמה שאלות על אותן דמויות‪ ,‬כדי‬         ‫את העין‪ .‬מה‬
‫שצריך להקים תנועה חדשה כמו שהוא הקים תנועה‬       ‫לראות עד מה הן נוכחות בסניפים‪ .‬שאלתי שאלות‬       ‫שיוצא בפועל‬
‫חדשה‪ ,‬כי בני עקיבא כבר קיימת ברוך השם‪ ,‬אבל‬       ‫כמו‪ :‬באיזו שנה נפטר הרב נריה? ("האמת‪ ,‬אני‬               ‫זה שכל‬
‫אפשר ללמוד ממנו שיעורים גדולים‪ :‬על אמון בכוח‬     ‫לא בטוחה")‪ ,‬האם השם שלום קרניאל מצלצל‬              ‫אחד מעביר‬
‫של עצמך‪ ,‬על תעוזה‪ ,‬על הצורך לא להיבהל גם אם‬      ‫מוכר? ("לא שזכור לי")‪ ,‬או האם היא מכירה רבנים‬      ‫את הערכים‬
‫מתחילים בקטן‪ ,‬על פריצת הדרך‪ .‬יש לנו הרבה מה‬      ‫מהציונות הדתית שלפני קום המדינה‪ ,‬שהם לא‬           ‫שהוא מאמין‬
‫ללמוד מיחיאל‪ ,‬ומשאר דמויות המופת‪ ,‬לאתגרים‬                                                           ‫בו‪ ,‬בלי קשר‬
                                                         ‫ממשפחת הרב קוק? ("קשה‪ ,‬לא יודעת")‪.‬‬         ‫לערכים של‬
                               ‫שעומדים בפנינו"‪.‬‬  ‫"אין לאנשים האלו נוכחות חיה בסניף שלי"‪,‬‬               ‫התנועה"‪.‬‬
‫מה החשיבות הגדולה בלימוד דווקא מאותן דמויות?‬     ‫אומרת כהן‪" .‬מדברים קצת על הרב קוק‪ ,‬מזכירים‬
‫מדובר במתודה בלבד או שיש לנו איזה חוב מוסרי‬      ‫שמות פה ושם‪ ,‬אבל אין דיבור עמוק סביבם‪ .‬שזה‬
                                                 ‫חבל‪ ,‬כי הדמויות של התנועה הן ההיסטוריה שלנו‪,‬‬
                                    ‫להכיר אותן?‬  ‫השורשים שלנו‪ .‬אם היינו מכירים יותר את הדמויות‬
‫"קשה לי לקחת אנשי ציבור בולטים ולכנות אותם‬       ‫שעיצבו את התנועה אולי הכבוד שלנו כלפי עצמנו‬
‫'כלי' בלבד‪ .‬הגישה שלי היא אחרת – לתפיסתי‬
‫מדובר ב‪'-‬והיו עיניך רואות את מוריך'‪ .‬היו אנשים‬                                  ‫היה מורגש יותר"‪.‬‬
‫שתרמו את חייהם כדי שנגיע לאן שהגענו‪ ,‬ואנחנו‬      ‫כשאני שואל את כהן למה הנוער לא מכיר את‬
‫מחויבים בהכרת הטוב כלפיהם‪ .‬אנחנו לא עסוקים‬       ‫דמויות המופת של בני עקיבא‪ ,‬היא טוענת שהבעיה‬
‫בעבר‪ ,‬אולם כדי לכלכל את צעדינו בהווה ובעתיד‬      ‫נמצאת בתנועה‪" ,‬הייתי רוצה להעביר לחניכים שלי‬
‫אנחנו צריכים לינוק מאישיותן‪ ,‬משנתן ופועלן של‬     ‫תכנים שקשורים לדמויות האלו‪ ,‬אבל החומרים לא‬
‫אותן דמויות‪ .‬פעולות שישלבו בהן עיסוק בדמויות‬     ‫נגישים‪ .‬חומרי ההדרכה לא מעניינים ולא מושכים‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18