Page 14 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 14
?
– שמינסטים לעיירות פיתוח' ,באותה שנה גידלתי המופת יזכו לקבל השראה מאנשים שחיו לפי אותם אלחנן
שער מתולתל וארוך .באחד המפגשים שהיו לי עם ערכים שהתנועה מחנכת אליהם .כזה ראה וקדש". שטיגליץ,
סבא במסגרת מפגש משפחתי דיברנו ממשוכות, ראש מחלקת
וסבא לא הזכיר את עניין השיער הארוך שלי בכלל. דמויות להזדהות איתן
כל השיחה שלנו ,אולי רבע שעה ברצף ,הוא התעסק הדרכה:
לי בשער ,ליטף אותו ונגע בו .הוא לא אמר אף "אני לא יודע כמה מהחניכים בסניף אלון שבות, "מדריך
מילה ,אבל הרמז שלו היה ברור כל כך שאחר כך הסניף שאליו שייכים הילדים שלי ,יודעים היום שלוקח
רצתי בעצמי להסתפר .בצד החינוכי הוא הרעיף עלי באמת מי היה הרב נריה .זה לא מפריע לי בצד האישי פעולות
אהבה והעביר טוב מאוד את המסר שלו ,אבל בלי – גם סבא מעולם לא היה מאלה שדוחפים את עצמם ממרכז
להגיד .זו דוגמה קטנה לראייה החינוכית העמוקה ומתבלטים ,הוא לא חיפש את הכבוד – אבל אני ההדרכה של
תנועת הנוער
שהייתה לו ,ושכדאי ללמוד ממנה גם היום". חושב שיש הרבה מה ללמוד ממנו בצד החינוכי". 'אריאל' ,הוא
הסבא המדובר הוא הרב משה צבי נריה עצמו. מדריך שלא
תנועה שאינה מובלת אורי מאיר ,הייטקיסט מאלון שבות ,אב לשבעה הבין מה
על ידי רבנים ילדים וגם נכדו של אחת הדמויות המשפיעות ההבדל בינינו
ביותר בתנועה ,חושב שבכל הקשור למקומן של ובין 'אריאל'.
ומה חושבים רכזים ופעילים בתנועה על מקומן דמויות מופת בתנועה ,בני עקיבא מפספסת בגדול. יש הבדל בין
של אותן דמויות בסניפים ,בעבודה חינוכית עם "כשאני הייתי חניך בתנועה סבא עדיין היה בחיים, 'אריאל' ובין
הוא היה ראש הישיבה בכפר הרא"ה ועמד בראש 'בני עקיבא',
חניכים ומדריכים? מרכז ישיבות בני עקיבא .הוא היה דמות מוכרת ויש הבדל בין
"הצורך שלנו בלהכיר את הרב נריה לא נובע מחוב מאוד .דיברנו עליו בפעולות מדי פעם ,החבר'ה מה שהציונות
מוסרי כלפיו" ,אומר דוד שמחון ,ראש אגף חינוך בישיבות ידעו מי הוא .היום המצב שונה לגמרי. הדתית
והדרכה" .האדם כבר איננו ,הוא נמצא במקום שכולו לדעתי חשוב שיהיו לנוער דמויות להזדהות איתן, אומרת ובין
נצח והוא לא צריך מאיתנו טובות .היחיד שהייתי וסבא בהחלט היה דמות שכזו .הרבה ממה שקורה מה שבני
רוצה שיעריצו אותו הוא הקב"ה ,שאין לו גוף ולא היום הוא תוצאה של אותה מהפכה של דור חלוץ עקיבא
דמות הגוף .אני לא אוהב את תרבות ההערצה ,אבל שהקים את התנועה והתווה את הדרך .כדי להבין אומרת.
אני משתמש בה במידה כי יש לה כוח מאוד גדול. את המצע שעליו מבוססת התנועה צריך להבין את יש דברים
לשימוש בדמויות מופת יש שתי מטרות :לחבר את חופפים,
הערכים לחיים ,וליצור אצל החניכים חשק להיות השורשים". אבל יש גם
מצוינים .אני רוצה שחניך בתנועה ישאף לסיים מה אתה חושב שהנוער היום יוכל ללמוד מסבא שלך? הבדל".
ש"ס או לקבל פרס נובל ,ואם יש דמות מסוימת "סבא היה אלוף במגע אישי .בתוך ישיבה של
שמוכרת ערכים שאף אחד אחר לא מביא מבחינה מאות תלמידים הוא ידע לקרוא לכל אחד בשמו 14
ערכית ,אז ראוי להכיר את קורות חייו כדי להזדהות ודאג להקדים לו שלום ,לטפל בבעיות הכי קטנות.
הוא שילב בצורה מופלאה דאגה לפרט עם חיים
עם הערכים שהוא מייצג". בעולמות עליונים והובלה ציבורית .בגילאים
למה לדעתך התנועה לא מצליחה לחבר חניכים הבוגרים יותר כדאי להדגיש את המורשת שלו
בנושאי תורה ועבודה – לא כשני ערכים של
לדמויות המופת שלה? בדיעבד ,אלא לכתחילה .אלו דברים שהייתי רוצה
"העובדה שדמויות המופת של בני עקיבא לא
דומיננטיות בתנועה לא מקרית בעיני .זה נובע שידע החניך".
מתרבות תנועתית שמנוגדת לתרבות הסלבריטאית. "כשהייתי בכיתה י"ב השתתפתי בפרויקט 'של"פ
לא משנה בעניין הזה מי הסלב – דוגמנית ,כדורגלן

