Page 14 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 14

‫?‬

‫– שמינסטים לעיירות פיתוח'‪ ,‬באותה שנה גידלתי‬      ‫המופת יזכו לקבל השראה מאנשים שחיו לפי אותם‬               ‫אלחנן‬
‫שער מתולתל וארוך‪ .‬באחד המפגשים שהיו לי עם‬         ‫ערכים שהתנועה מחנכת אליהם‪ .‬כזה ראה וקדש"‪.‬‬           ‫שטיגליץ‪,‬‬
‫סבא במסגרת מפגש משפחתי דיברנו ממשוכות‪,‬‬                                                            ‫ראש מחלקת‬
‫וסבא לא הזכיר את עניין השיער הארוך שלי בכלל‪.‬‬         ‫דמויות להזדהות איתן‬
‫כל השיחה שלנו‪ ,‬אולי רבע שעה ברצף‪ ,‬הוא התעסק‬                                                             ‫הדרכה‪:‬‬
‫לי בשער‪ ,‬ליטף אותו ונגע בו‪ .‬הוא לא אמר אף‬        ‫"אני לא יודע כמה מהחניכים בסניף אלון שבות‪,‬‬             ‫"מדריך‬
‫מילה‪ ,‬אבל הרמז שלו היה ברור כל כך שאחר כך‬        ‫הסניף שאליו שייכים הילדים שלי‪ ,‬יודעים היום‬             ‫שלוקח‬
‫רצתי בעצמי להסתפר‪ .‬בצד החינוכי הוא הרעיף עלי‬     ‫באמת מי היה הרב נריה‪ .‬זה לא מפריע לי בצד האישי‬         ‫פעולות‬
‫אהבה והעביר טוב מאוד את המסר שלו‪ ,‬אבל בלי‬        ‫– גם סבא מעולם לא היה מאלה שדוחפים את עצמם‬              ‫ממרכז‬
‫להגיד‪ .‬זו דוגמה קטנה לראייה החינוכית העמוקה‬      ‫ומתבלטים‪ ,‬הוא לא חיפש את הכבוד – אבל אני‬          ‫ההדרכה של‬
                                                                                                  ‫תנועת הנוער‬
       ‫שהייתה לו‪ ,‬ושכדאי ללמוד ממנה גם היום"‪.‬‬        ‫חושב שיש הרבה מה ללמוד ממנו בצד החינוכי"‪.‬‬    ‫'אריאל'‪ ,‬הוא‬
                                                 ‫הסבא המדובר הוא הרב משה צבי נריה עצמו‪.‬‬            ‫מדריך שלא‬
    ‫תנועה שאינה מובלת‬                            ‫אורי מאיר‪ ,‬הייטקיסט מאלון שבות‪ ,‬אב לשבעה‬              ‫הבין מה‬
         ‫על ידי רבנים‬                            ‫ילדים וגם נכדו של אחת הדמויות המשפיעות‬           ‫ההבדל בינינו‬
                                                 ‫ביותר בתנועה‪ ,‬חושב שבכל הקשור למקומן של‬          ‫ובין 'אריאל'‪.‬‬
‫ומה חושבים רכזים ופעילים בתנועה על מקומן‬         ‫דמויות מופת בתנועה‪ ,‬בני עקיבא מפספסת בגדול‪.‬‬       ‫יש הבדל בין‬
‫של אותן דמויות בסניפים‪ ,‬בעבודה חינוכית עם‬        ‫"כשאני הייתי חניך בתנועה סבא עדיין היה בחיים‪,‬‬     ‫'אריאל' ובין‬
                                                 ‫הוא היה ראש הישיבה בכפר הרא"ה ועמד בראש‬           ‫'בני עקיבא'‪,‬‬
                               ‫חניכים ומדריכים?‬  ‫מרכז ישיבות בני עקיבא‪ .‬הוא היה דמות מוכרת‬        ‫ויש הבדל בין‬
‫"הצורך שלנו בלהכיר את הרב נריה לא נובע מחוב‬      ‫מאוד‪ .‬דיברנו עליו בפעולות מדי פעם‪ ,‬החבר'ה‬        ‫מה שהציונות‬
‫מוסרי כלפיו"‪ ,‬אומר דוד שמחון‪ ,‬ראש אגף חינוך‬      ‫בישיבות ידעו מי הוא‪ .‬היום המצב שונה לגמרי‪.‬‬              ‫הדתית‬
‫והדרכה‪" .‬האדם כבר איננו‪ ,‬הוא נמצא במקום שכולו‬    ‫לדעתי חשוב שיהיו לנוער דמויות להזדהות איתן‪,‬‬        ‫אומרת ובין‬
‫נצח והוא לא צריך מאיתנו טובות‪ .‬היחיד שהייתי‬      ‫וסבא בהחלט היה דמות שכזו‪ .‬הרבה ממה שקורה‬              ‫מה שבני‬
‫רוצה שיעריצו אותו הוא הקב"ה‪ ,‬שאין לו גוף ולא‬     ‫היום הוא תוצאה של אותה מהפכה של דור חלוץ‬                ‫עקיבא‬
‫דמות הגוף‪ .‬אני לא אוהב את תרבות ההערצה‪ ,‬אבל‬      ‫שהקים את התנועה והתווה את הדרך‪ .‬כדי להבין‬              ‫אומרת‪.‬‬
‫אני משתמש בה במידה כי יש לה כוח מאוד גדול‪.‬‬       ‫את המצע שעליו מבוססת התנועה צריך להבין את‬            ‫יש דברים‬
‫לשימוש בדמויות מופת יש שתי מטרות‪ :‬לחבר את‬                                                              ‫חופפים‪,‬‬
‫הערכים לחיים‪ ,‬וליצור אצל החניכים חשק להיות‬                                            ‫השורשים"‪.‬‬     ‫אבל יש גם‬
‫מצוינים‪ .‬אני רוצה שחניך בתנועה ישאף לסיים‬        ‫מה אתה חושב שהנוער היום יוכל ללמוד מסבא שלך?‬            ‫הבדל"‪.‬‬
‫ש"ס או לקבל פרס נובל‪ ,‬ואם יש דמות מסוימת‬         ‫"סבא היה אלוף במגע אישי‪ .‬בתוך ישיבה של‬
‫שמוכרת ערכים שאף אחד אחר לא מביא מבחינה‬          ‫מאות תלמידים הוא ידע לקרוא לכל אחד בשמו‬                              ‫‪14‬‬
‫ערכית‪ ,‬אז ראוי להכיר את קורות חייו כדי להזדהות‬   ‫ודאג להקדים לו שלום‪ ,‬לטפל בבעיות הכי קטנות‪.‬‬
                                                 ‫הוא שילב בצורה מופלאה דאגה לפרט עם חיים‬
                       ‫עם הערכים שהוא מייצג"‪.‬‬    ‫בעולמות עליונים והובלה ציבורית‪ .‬בגילאים‬
‫למה לדעתך התנועה לא מצליחה לחבר חניכים‬           ‫הבוגרים יותר כדאי להדגיש את המורשת שלו‬
                                                 ‫בנושאי תורה ועבודה – לא כשני ערכים של‬
                           ‫לדמויות המופת שלה?‬    ‫בדיעבד‪ ,‬אלא לכתחילה‪ .‬אלו דברים שהייתי רוצה‬
‫"העובדה שדמויות המופת של בני עקיבא לא‬
‫דומיננטיות בתנועה לא מקרית בעיני‪ .‬זה נובע‬                                           ‫שידע החניך"‪.‬‬
‫מתרבות תנועתית שמנוגדת לתרבות הסלבריטאית‪.‬‬        ‫"כשהייתי בכיתה י"ב השתתפתי בפרויקט 'של"פ‬
‫לא משנה בעניין הזה מי הסלב – דוגמנית‪ ,‬כדורגלן‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19