Page 25 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 25
מרחשוון תשע"ז .נובמבר 2016 חגי לובר" :לא סתם המילים
'אמונה' ו'אמנות' דומות
רחל קשת" :מה שהיה באותו רגע בין השחקנים
לקהל לא יהיה שוב לעולם ,אפילו אם השחקנים זו לזו; שתיהן מביאות את
ישחקו את אותן דמויות ויאמרו את אותו טקסט, האדם בעצם לגמר גידולו"
ואפילו אם אותו קהל ישב שם ,זה יהיה משהו אחר"
מחזאית ומלוות שחקנים ,זוכת פרס 'קיפוד הזהב' כמבצעת השנה, איך מחנכים לאמנות ולמה בכלל צריך לחנך לאמנות?
נוסף על פרס 'שר החינוך לתרבות יהודית' בתחום התאטרון.
"קודם כול צריך להבין בכלל מהי אמנות ואיפה היא תופסת מקום
איך מחנכים לאמנות ולמה בכלל צריך לחנך לאמנות? בחיי האדם ,כי אם אני רוצה לחנך למשהו ,אני צריך להבין איפה הוא
תופס מקום .מי שחושב שאמנות היא בזבוז זמן או מותרות ,לא יחנך
"אני חושבת שאמנות היא קודם כול חוויה אסתטית ,בוודאי
תאטרון ובטח שבת הארגון ,שהיא ערב חד-פעמי וחולף; מה שהיה לזה כמובן.
באותו רגע בין השחקנים לקהל לא יהיה שוב לעולם ,אפילו אם "גם מי שחושב שאמנות היא מנה אחרונה בסעודה לא יחנך לזה.
השחקנים ישחקו את אותן דמויות ויאמרו את אותו טקסט ,ואפילו מי שיחנך לזה הוא מי שמבין שלא סתם המילים 'אמונה' ו'אמנות'
דומות זו לזו; שתיהן מביאות את האדם בעצם לגמר גידולו .אמנות
אם אותו קהל ישב שם ,זה יהיה משהו אחר".
היא השרטוט של עולמו הפנימי של העולם ושל האדם".
איך החניכים יכולים ליצור אמנות בעצמם?
איך אפשר לעודד את החניכים לעשות אמנות?
"אני מאמינה שתאטרון צריך לבוא מהלב .יש ערך חינוכי לזה
שחניכים ידקלמו טקסטים ,אבל אין לזה ערך אמנותי; החניכים לא "אם נניח צובעים קיר ,לא רק מדביקים עליו כפות ידיים וכותבים
יהיו נוכחים מלדקלם .הם יכולים לרכוש מזה ידע או ערכים ,אבל לא 'השבט הכי טוב בעולם' אלא חושבים איך באמת הקיר הזה מבטא
תהיה חוויה של ציפייה או התרגשות. רעיונות גדולים ועמוקים יותר.
"כששחקנים מדברים מהלב ומביאים את עצמם ,הקהל מרגיש את "אם מישהו יכתוב על הקיר בגדול 'ופרצת' ,ויצייר צינור שיש בו
זה; כשהשחקנים מביאים את הלב הם פוגשים גם את הלב של הקהל, דליפה ולכן יוצאים ממנו מים ,זו רמה אחת; אבל אם מישהו יביע
את הרעיון המופשט הזה בכלים מעשיים ,בציור על הקיר או בהצגת
ואסור לוותר על המפגש הזה". תאטרון שעורכים אחרי המפקד ,הגענו לדרגת אמנות גבוהה יותר".
איך עושים את זה בדור שלנו ,שמחפש מסרים מידיים וקצרים? איך עושים את זה בדור שלנו ,שמחפש מסרים מידיים וקצרים?
"אני פוגשת הרבה בני נוער כקהל ,ואני רואה שאפילו אם יש נייד "רק בדור שלנו זה אפשרי ,מכיוון שכלי הביטוי השתכללו מאוד.
ביד ,הקהל עובר חוויה במהלך ההצגה .הרבה פעמים בהצגות אני נכון שיש גם קוצר רוח ,ונכון שאנשים מחפשים מסרים מידיים ,אבל
רואה את כולם גולשים בהתחלה ,ומגיע הרגע הזה שפתאום הקהל נפש האדם אינה משתנה; אנשים מחפשים משהו שמעבר ,וזה טבע
שומט את הטלפון. האדם".
"פתאום אני רואה עוד ועוד חושך בקהל ,ופחות את הפנים מוארות
באור הכחול של המסך .זה רגע שהקהל פתאום נמצא באינטימיות, טיפים להצגה טובה:
שומט את הרעשים שמסביב ומאפשר לעצמו להיות נוכח .זה רגע
•הגדירו בדיוק מה אתם רוצים לומר; ככל שתנסחו זאת בבירור
מרגש מאוד". לעצמכם ,כך יעלו אחר כך בקלות רבה יותר הסיפור והציור.
•אל תסתפקו בדברים צפויים מראש או במסרים רדודים,
טיפים להצגה טובה:
חפשו את העומק ולכו נגד הברור והמוכר.
•המדריכים צריכים לתת דגש על התהליך ועל התוצר ,וחשוב
מאוד שהתהליך יהיה משמעותי מאוד. רחל קשת:
•המדריכים צריכים לשים לב איך הם נותנים ביטוי לכולם, רחל קשת ( )40היא יוצרת
לסייע למי שצריך טיפה תשומת לב או חיזוק ולתת לו את תאטרון ,אם לשישה ,חברת
שבט עמישב בסניף כרמל
המקום על הבמה. בחיפה ,שחקנית ,בימאית,
•צריך לשים לב לגיבוש; כולנו מתגייסים יחד ,זו לא עוד
פעולה ,והמדריכים צריכים לתת את הדעת לפעולה המגבשת
שיש בתהליך.
25