Page 25 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 25

‫מרחשוון תשע"ז ‪ .‬נובמבר ‪2016‬‬                                     ‫חגי לובר‪" :‬לא סתם המילים‬
                                                                   ‫'אמונה' ו'אמנות' דומות‬
    ‫רחל קשת‪" :‬מה שהיה באותו רגע בין השחקנים‬
    ‫לקהל לא יהיה שוב לעולם‪ ,‬אפילו אם השחקנים‬                      ‫זו לזו; שתיהן מביאות את‬
   ‫ישחקו את אותן דמויות ויאמרו את אותו טקסט‪,‬‬                      ‫האדם בעצם לגמר גידולו"‬
‫ואפילו אם אותו קהל ישב שם‪ ,‬זה יהיה משהו אחר"‬

‫מחזאית ומלוות שחקנים‪ ,‬זוכת פרס 'קיפוד הזהב' כמבצעת השנה‪,‬‬        ‫איך מחנכים לאמנות ולמה בכלל צריך לחנך לאמנות?‬
       ‫נוסף על פרס 'שר החינוך לתרבות יהודית' בתחום התאטרון‪.‬‬
                                                                ‫"קודם כול צריך להבין בכלל מהי אמנות ואיפה היא תופסת מקום‬
    ‫איך מחנכים לאמנות ולמה בכלל צריך לחנך לאמנות?‬               ‫בחיי האדם‪ ,‬כי אם אני רוצה לחנך למשהו‪ ,‬אני צריך להבין איפה הוא‬
                                                                ‫תופס מקום‪ .‬מי שחושב שאמנות היא בזבוז זמן או מותרות‪ ,‬לא יחנך‬
‫"אני חושבת שאמנות היא קודם כול חוויה אסתטית‪ ,‬בוודאי‬
‫תאטרון ובטח שבת הארגון‪ ,‬שהיא ערב חד‪-‬פעמי וחולף; מה שהיה‬                                                               ‫לזה כמובן‪.‬‬
‫באותו רגע בין השחקנים לקהל לא יהיה שוב לעולם‪ ,‬אפילו אם‬          ‫"גם מי שחושב שאמנות היא מנה אחרונה בסעודה לא יחנך לזה‪.‬‬
‫השחקנים ישחקו את אותן דמויות ויאמרו את אותו טקסט‪ ,‬ואפילו‬        ‫מי שיחנך לזה הוא מי שמבין שלא סתם המילים 'אמונה' ו'אמנות'‬
                                                                ‫דומות זו לזו; שתיהן מביאות את האדם בעצם לגמר גידולו‪ .‬אמנות‬
                     ‫אם אותו קהל ישב שם‪ ,‬זה יהיה משהו אחר"‪.‬‬
                                                                          ‫היא השרטוט של עולמו הפנימי של העולם ושל האדם"‪.‬‬
    ‫איך החניכים יכולים ליצור אמנות בעצמם?‬
                                                                ‫איך אפשר לעודד את החניכים לעשות אמנות?‬
‫"אני מאמינה שתאטרון צריך לבוא מהלב‪ .‬יש ערך חינוכי לזה‬
‫שחניכים ידקלמו טקסטים‪ ,‬אבל אין לזה ערך אמנותי; החניכים לא‬       ‫"אם נניח צובעים קיר‪ ,‬לא רק מדביקים עליו כפות ידיים וכותבים‬
‫יהיו נוכחים מלדקלם‪ .‬הם יכולים לרכוש מזה ידע או ערכים‪ ,‬אבל לא‬    ‫'השבט הכי טוב בעולם' אלא חושבים איך באמת הקיר הזה מבטא‬

                            ‫תהיה חוויה של ציפייה או התרגשות‪.‬‬                                       ‫רעיונות גדולים ועמוקים יותר‪.‬‬
‫"כששחקנים מדברים מהלב ומביאים את עצמם‪ ,‬הקהל מרגיש את‬            ‫"אם מישהו יכתוב על הקיר בגדול 'ופרצת'‪ ,‬ויצייר צינור שיש בו‬
‫זה; כשהשחקנים מביאים את הלב הם פוגשים גם את הלב של הקהל‪,‬‬        ‫דליפה ולכן יוצאים ממנו מים‪ ,‬זו רמה אחת; אבל אם מישהו יביע‬
                                                                ‫את הרעיון המופשט הזה בכלים מעשיים‪ ,‬בציור על הקיר או בהצגת‬
                                   ‫ואסור לוותר על המפגש הזה"‪.‬‬   ‫תאטרון שעורכים אחרי המפקד‪ ,‬הגענו לדרגת אמנות גבוהה יותר"‪.‬‬

    ‫איך עושים את זה בדור שלנו‪ ,‬שמחפש מסרים מידיים וקצרים?‬       ‫איך עושים את זה בדור שלנו‪ ,‬שמחפש מסרים מידיים וקצרים?‬

‫"אני פוגשת הרבה בני נוער כקהל‪ ,‬ואני רואה שאפילו אם יש נייד‬      ‫"רק בדור שלנו זה אפשרי‪ ,‬מכיוון שכלי הביטוי השתכללו מאוד‪.‬‬
‫ביד‪ ,‬הקהל עובר חוויה במהלך ההצגה‪ .‬הרבה פעמים בהצגות אני‬         ‫נכון שיש גם קוצר רוח‪ ,‬ונכון שאנשים מחפשים מסרים מידיים‪ ,‬אבל‬
‫רואה את כולם גולשים בהתחלה‪ ,‬ומגיע הרגע הזה שפתאום הקהל‬          ‫נפש האדם אינה משתנה; אנשים מחפשים משהו שמעבר‪ ,‬וזה טבע‬

                                              ‫שומט את הטלפון‪.‬‬                                                           ‫האדם"‪.‬‬
‫"פתאום אני רואה עוד ועוד חושך בקהל‪ ,‬ופחות את הפנים מוארות‬
‫באור הכחול של המסך‪ .‬זה רגע שהקהל פתאום נמצא באינטימיות‪,‬‬                                 ‫טיפים להצגה טובה‪:‬‬
‫שומט את הרעשים שמסביב ומאפשר לעצמו להיות נוכח‪ .‬זה רגע‬
                                                                ‫•הגדירו בדיוק מה אתם רוצים לומר; ככל שתנסחו זאת בבירור‬  ‫	‬
                                                   ‫מרגש מאוד"‪.‬‬  ‫לעצמכם‪ ,‬כך יעלו אחר כך בקלות רבה יותר הסיפור והציור‪.‬‬    ‫	‬
                                                                ‫•אל תסתפקו בדברים צפויים מראש או במסרים רדודים‪,‬‬
    ‫טיפים להצגה טובה‪:‬‬
                                                                         ‫חפשו את העומק ולכו נגד הברור והמוכר‪.‬‬
‫•המדריכים צריכים לתת דגש על התהליך ועל התוצר‪ ,‬וחשוב‬     ‫	‬
                    ‫מאוד שהתהליך יהיה משמעותי מאוד‪.‬‬     ‫	‬                 ‫רחל קשת‪:‬‬

‫•המדריכים צריכים לשים לב איך הם נותנים ביטוי לכולם‪,‬‬     ‫	‬       ‫רחל קשת (‪ )40‬היא יוצרת‬
‫לסייע למי שצריך טיפה תשומת לב או חיזוק ולתת לו את‬               ‫תאטרון‪ ,‬אם לשישה‪ ,‬חברת‬
                                                                ‫שבט עמישב בסניף כרמל‬
                                        ‫המקום על הבמה‪.‬‬          ‫בחיפה‪ ,‬שחקנית‪ ,‬בימאית‪,‬‬
‫•צריך לשים לב לגיבוש; כולנו מתגייסים יחד‪ ,‬זו לא עוד‬
‫פעולה‪ ,‬והמדריכים צריכים לתת את הדעת לפעולה המגבשת‬

                                           ‫שיש בתהליך‪.‬‬

‫‪25‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30