Page 24 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 24
פורת סלומון" :לו הייתי מדריך היום, שי צ'רקה" :אם מה שמסתתר
הייתי אומר לחניכים שלי' :בואו ננסה בתוך נפשי הוא אידאלים ועניינים
לעשות קיר בלי שום טקסט ,להעביר את
החוויה שאנחנו רוצים בלי טקסט כלל'" חינוכיים – זה מה שיתבטא
בסופו של דבר באמנות שלי"
"אמנות תמיד רוצה להראות משהו שעוד לא ראינו .אני רוצה כול הטכניים – את התחושה של 'בואו ,תוציאו מה שבא לכם'; שלא
להציע לחניכי בני עקיבא העכשוויים לנסות לחשוב איך אפשר יפחדו מהביקורת מסביב ,שירגישו שהם חופשיים לבטא את עצמם.
להראות דברים אחרת ,לחשוב על האווירה שרוצים לייצר ,לחשוב "חשוב גם לפרק את הנושא לתתי-נושאים רבים ככל האפשר
איזו צבעוניות מתאימה לאווירה הזאת; לחשוב לא רק על 'מה בסיעור מוחות .מה עולה לכם בראש כשאנחנו מזכירים את המושג
המדובר? ככל שיהיו יותר אסוציאציות הנוגעות לנושא המטופל,
רואים' אלא גם על איך הוא עשוי. יהיו נקודות אחיזה רבות יותר במסר שאנחנו רוצים לבטא ובדרכים
"מה שקשה לי עם התערוכות הסניפיות הוא שהאמנות שם היא
לרוב בשירות הטקסט; הדימוי בדרך כלל משמש איור שמלווה לבטאו".
את המסר – המובע פעמים רבות בפסוק או בשורה משיר ,והאיור
מוסיף עוד קישוט נחמד לטקסט .לו הייתי מדריך היום ,הייתי אומר טיפים לציור קיר טוב:
לחניכים שלי' :בואו ננסה לעשות קיר בלי שום טקסט ,להעביר את
•קריקטורה היא בעצם הפרזה במאפיינים .כשאתם ניגשים
החוויה שאנחנו רוצים בלי טקסט כלל'". לצייר קריקטורה ,אתם מסתכלים על המציאות שאתם רוצים
לבטא ,מבררים מה מאפיין אותה בעיניכם ,מהי הנקודה
טיפים לציור קיר טוב:
המרכזית – ומקצינים אותה.
•הימנעו מעבודה עם מקרן – שבה מקרינים על הקיר איור, •בכלל ,לאדם שרוצה לצייר ,אחד הכלים החשובים בעיניי הוא
עוברים על הקווים וצובעים ,כי בדרך כלל היא מייצרת דימוי להסתובב תמיד עם דף ועיפרון ,ומדי פעם ,כשמשהו תופס
שטוח ופלקטי מאוד .חשוב פחות שהאיור יצא דומה למקור;
את העין ,לעצור רגע ולצייר אותו.
חשוב יותר שיהיה מעניין.
•הימנעו משימוש בגואש; נכון שהוא זול ,אבל כשמערבבים פורת סלומון:
צבעי גואש הצבע נעכר ומאבד את הברק שלו .אם אתם
פורת סלומון ( )36הוא
עובדים עם גואש – דללו אותו מאוד. אמן ,גר בבית עין ,בוגר
•צבע הנספג בקיר מאבד את הברק; אם אפשר לצבוע קודם ישיבת עתניאל ותקוע
ובוגר תואר ראשון ושני
את הקיר בצבע שמן זה נהדר. מ'בצלאל' .הקים את
חגי לובר: 'פרדס' – בית ספר
גבוה לאמנות בגבעת
חגי לובר ( )47הוא שחקן,
מחזאי ,במאי תאטרון ,מורה וושינגטון ,ומנהל אותו.
למשחק ומנהל התאטרון ובית
הספר למשחק 'אספקלריא' איך מחנכים לאמנות ולמה בכלל צריך לחנך לאמנות?
מאז הקמתו בשנת .1999 "אמנות היא מעבר למשלח יד ,היא השקפת עולם ,היא דרך
חיים של לנסות לחשוב אחרת ,לחשוב לעומק ולהעביר את הדברים
דרך החוויה .אמנות כמו שאני רואה אותה ,תפקידה למתוח את
גבולות היצירתיות האנושית.
"מהבחינה הזאת אני חושב שלאמנות יש הזדמנות חשובה מאוד
דווקא בתוך מערכת חינוכית – לאפשר לחניכים לעכל את המסרים
החינוכיים דרך החוויה האישית שלהם ודרך הדמיון".
איך אפשר לעודד את החניכים לעשות אמנות?
24