Page 24 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 24

‫פורת סלומון‪" :‬לו הייתי מדריך היום‪,‬‬                             ‫שי צ'רקה‪" :‬אם מה שמסתתר‬
  ‫הייתי אומר לחניכים שלי‪' :‬בואו ננסה‬                           ‫בתוך נפשי הוא אידאלים ועניינים‬
‫לעשות קיר בלי שום טקסט‪ ,‬להעביר את‬
‫החוויה שאנחנו רוצים בלי טקסט כלל'"‬                                  ‫חינוכיים – זה מה שיתבטא‬
                                                                   ‫בסופו של דבר באמנות שלי"‬

‫"אמנות תמיד רוצה להראות משהו שעוד לא ראינו‪ .‬אני רוצה‬           ‫כול הטכניים – את התחושה של 'בואו‪ ,‬תוציאו מה שבא לכם'; שלא‬
‫להציע לחניכי בני עקיבא העכשוויים לנסות לחשוב איך אפשר‬          ‫יפחדו מהביקורת מסביב‪ ,‬שירגישו שהם חופשיים לבטא את עצמם‪.‬‬
‫להראות דברים אחרת‪ ,‬לחשוב על האווירה שרוצים לייצר‪ ,‬לחשוב‬        ‫"חשוב גם לפרק את הנושא לתתי‪-‬נושאים רבים ככל האפשר‬
‫איזו צבעוניות מתאימה לאווירה הזאת; לחשוב לא רק על 'מה‬          ‫בסיעור מוחות‪ .‬מה עולה לכם בראש כשאנחנו מזכירים את המושג‬
                                                               ‫המדובר? ככל שיהיו יותר אסוציאציות הנוגעות לנושא המטופל‪,‬‬
                               ‫רואים' אלא גם על איך הוא עשוי‪.‬‬  ‫יהיו נקודות אחיזה רבות יותר במסר שאנחנו רוצים לבטא ובדרכים‬
‫"מה שקשה לי עם התערוכות הסניפיות הוא שהאמנות שם היא‬
‫לרוב בשירות הטקסט; הדימוי בדרך כלל משמש איור שמלווה‬                                                                    ‫לבטאו"‪.‬‬
‫את המסר – המובע פעמים רבות בפסוק או בשורה משיר‪ ,‬והאיור‬
‫מוסיף עוד קישוט נחמד לטקסט‪ .‬לו הייתי מדריך היום‪ ,‬הייתי אומר‬    ‫טיפים לציור קיר טוב‪:‬‬
‫לחניכים שלי‪' :‬בואו ננסה לעשות קיר בלי שום טקסט‪ ,‬להעביר את‬
                                                               ‫•קריקטורה היא בעצם הפרזה במאפיינים‪ .‬כשאתם ניגשים‬         ‫	‬
                          ‫החוויה שאנחנו רוצים בלי טקסט כלל'"‪.‬‬  ‫לצייר קריקטורה‪ ,‬אתם מסתכלים על המציאות שאתם רוצים‬        ‫	‬
                                                               ‫לבטא‪ ,‬מבררים מה מאפיין אותה בעיניכם‪ ,‬מהי הנקודה‬
                             ‫טיפים לציור קיר טוב‪:‬‬
                                                                                            ‫המרכזית – ומקצינים אותה‪.‬‬
‫•הימנעו מעבודה עם מקרן – שבה מקרינים על הקיר איור‪,‬‬       ‫	‬     ‫•בכלל‪ ,‬לאדם שרוצה לצייר‪ ,‬אחד הכלים החשובים בעיניי הוא‬
‫עוברים על הקווים וצובעים‪ ,‬כי בדרך כלל היא מייצרת דימוי‬   ‫	‬     ‫להסתובב תמיד עם דף ועיפרון‪ ,‬ומדי פעם‪ ,‬כשמשהו תופס‬
‫שטוח ופלקטי מאוד‪ .‬חשוב פחות שהאיור יצא דומה למקור;‬       ‫	‬
                                                                                       ‫את העין‪ ,‬לעצור רגע ולצייר אותו‪.‬‬
                                ‫חשוב יותר שיהיה מעניין‪.‬‬
‫•הימנעו משימוש בגואש; נכון שהוא זול‪ ,‬אבל כשמערבבים‬                       ‫פורת סלומון‪:‬‬
‫צבעי גואש הצבע נעכר ומאבד את הברק שלו‪ .‬אם אתם‬
                                                               ‫פורת סלומון (‪ )36‬הוא‬
                     ‫עובדים עם גואש – דללו אותו מאוד‪.‬‬          ‫אמן‪ ,‬גר בבית עין‪ ,‬בוגר‬
‫•צבע הנספג בקיר מאבד את הברק; אם אפשר לצבוע קודם‬               ‫ישיבת עתניאל ותקוע‬
                                                               ‫ובוגר תואר ראשון ושני‬
              ‫את הקיר בצבע שמן זה נהדר‪.‬‬                         ‫מ'בצלאל'‪ .‬הקים את‬

            ‫חגי לובר‪:‬‬                                             ‫'פרדס' – בית ספר‬
                                                                    ‫גבוה לאמנות בגבעת‬
‫חגי לובר (‪ )47‬הוא שחקן‪,‬‬
‫מחזאי‪ ,‬במאי תאטרון‪ ,‬מורה‬                                                  ‫וושינגטון‪ ,‬ומנהל אותו‪.‬‬
‫למשחק ומנהל התאטרון ובית‬
‫הספר למשחק 'אספקלריא'‬                                                     ‫איך מחנכים לאמנות ולמה בכלל צריך לחנך לאמנות?‬

       ‫מאז הקמתו בשנת ‪.1999‬‬                                       ‫"אמנות היא מעבר למשלח יד‪ ,‬היא השקפת עולם‪ ,‬היא דרך‬
                                                               ‫חיים של לנסות לחשוב אחרת‪ ,‬לחשוב לעומק ולהעביר את הדברים‬
                                                               ‫דרך החוויה‪ .‬אמנות כמו שאני רואה אותה‪ ,‬תפקידה למתוח את‬

                                                                                                   ‫גבולות היצירתיות האנושית‪.‬‬
                                                               ‫"מהבחינה הזאת אני חושב שלאמנות יש הזדמנות חשובה מאוד‬
                                                               ‫דווקא בתוך מערכת חינוכית – לאפשר לחניכים לעכל את המסרים‬

                                                                             ‫החינוכיים דרך החוויה האישית שלהם ודרך הדמיון"‪.‬‬

                                                                                ‫איך אפשר לעודד את החניכים לעשות אמנות?‬

                                                                                                                           ‫‪24‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29