Page 27 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 27

‫טור אישי‬

         ‫המירוץ אל הרישיון‬

    ‫מרדכי יורבצקי‬

    ‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

‫בשקט את מורה הנהיגה‪ ,‬את ראש הממשלה ואולי את‬              ‫לימודי הנהיגה מעסיקים מאוד את בני הנוער‬                    ‫"החוק החדש‬
                                                ‫אלוהים‪.‬‬  ‫בשביעית ובשמינית‪ .‬הנושא החל לעניין גם אותי לפני‬        ‫שנכנס קובע שבין‬
                                                         ‫שנתיים‪ ,‬כשחבריי התחילו ללמוד נהיגה‪ ,‬והמשיכו‬             ‫מבחן נהיגה אחד‬
‫בחוק החדש שנכנס יש יתרונות וחסרונות‪ ,‬כמו‬                 ‫לעניין כשהייתי "בפנים" והתחלתי ללמוד בעצמי‪.‬‬             ‫למשנהו תתקיים‬
‫בכל דבר‪ .‬ההפסקה בת החודש עד חודשיים בין מבחני‬            ‫לימודי הנהיגה הם נושא שיחה אטרקטיבי לחדר אוכל‪,‬‬
‫הנהיגה מטרתה לתת ללומד הנהיגה‪ ,‬הצעיר בדרך כלל‪,‬‬           ‫למסדרון או לקבוצות הוואטסאפ‪ .‬המורים השונים‪,‬‬                  ‫הפסקה של‬
‫הזדמנות לעשות עוד כמה שיעורי נהיגה כדי לשלוט‬             ‫אוטומט או ידני‪ ,‬הסיפורים שרצים על ההוא שעבר‬              ‫חמישה שבועות‬
‫טוב יותר ברכב ובכביש ‪ -‬וזה נועד לעזור ולגרום‬             ‫בשיעור שלושים ושמונה ועל ההוא שעשה שמונה‬                ‫ומעלה‪ .‬ועד אז –‬
‫לכך שאת הטסט הבא (שמחירו ירד פלאים בשנה‬                  ‫טסטים ועוד לא עבר‪ .‬בוגרי התיכון אוהבים לומר‬              ‫הנהג או הנהגת‬
‫האחרונה) הוא יעבור בשלום ובשלווה‪ ,‬ולעולם לא יגיד‬         ‫שבכיתות י"א וי"ב ישנם שני נושאי שיחה מפותחים‬           ‫הצעירה שמחכים‬
‫שלום לטסט השלישי ובדרך אליו ישקיע זמן‪ ,‬כוח וכמה‬          ‫מאוד‪ :‬בשביעית ‪ -‬צו ראשון‪ ,‬בשמינית – השנה הבאה‪,‬‬          ‫כל כך הרבה כדי‬
                                                                                                                   ‫"לגמור עם זה"‬
                                         ‫מאות שקלים‪.‬‬                                   ‫ובשתיהן – לימודי נהיגה‪.‬‬     ‫מגלים שזה לא‬
‫החיסרון הוא שבשביל להגיע לשם‪ ,‬יצטרך הנהג‬                 ‫בדרך כלל זה הולך כך‪ :‬שיעורי הנהיגה מתחילים‪,‬‬             ‫פשוט ועד הטסט‬
‫הצעיר להוציא מכיסו עוד מאות שקלים על עוד שיעורי‬          ‫עוד שיעור ועוד אחד‪ .‬השבועות חולפים‪ ,‬והנה אני כבר‬         ‫הבא הם יצטרכו‬
‫נהיגה נוספים‪ ,‬שבניגוד לטסט‪ ,‬מחירם עולה בלי הכר‬           ‫בשיעור תשע‪-‬עשרה‪ .‬עובר עוד חודש וחצי ובאמצע‬             ‫להוציא עוד סכום‬
‫עם כל שנה שחולפת‪ .‬בנוסף‪ ,‬הדחייה אף פעם לא‬                ‫השיעור המורה מדבר אתי על זה שלדעתו אני יכול כבר‬
‫טובה‪ .‬כשנכשלים במבחן‪ ,‬תמיד ממליצים לגשת אליו‬             ‫לגשת לטסט‪ .‬אושר עילאי‪ .‬ואז מגיע הטסט‪ ,‬הטלפון‬               ‫לא מבוטל על‬
‫שוב כמה שיותר מהר‪ ,‬לאחר חזרה נוספת ורצינית‬               ‫המיוחל למורה הנהיגה ו‪ ...‬לא עברתי‪ .‬איזו באסה‪ .‬בדרך‬     ‫שיעורי נהיגה‪ ,‬כדי‬
‫על החומר‪ ,‬אבל לא לחכות עם זה יותר מדי‪ ,‬משום‬              ‫כלל פשוט ממתינים שלושה שבועות כמו שעושים‬                ‫להגיע אל הטסט‬
‫שהחומר הנלמד עוד 'טרי' בראש‪ .‬כך זה רק במבחני‬             ‫כולם‪ ,‬ואז ניגשים שוב לטסט‪ .‬אבל אם זה מתעכב יותר‬         ‫הבא מוכנים יותר‬
‫התיאוריה וכמובן גם בלימודי הנהיגה‪ – :‬כשלפני הטסט‬
‫התנסית ותרגלת בשיעורי הנהיגה שקדמו לו‪ ,‬הסיכוי‬                                         ‫מכך‪ ,‬זה בהחלט לא נעים‪.‬‬             ‫לכאורה‪".‬‬
                                                         ‫החוק החדש שנכנס קובע שבין מבחן נהיגה אחד‬
                          ‫להצלחה במבחן הנהיגה גדל‪.‬‬       ‫למשנהו תתקיים הפסקה של חמישה שבועות ומעלה‪,‬‬
‫לדעתי‪ ,‬החוק הזה לא משרת את המטרה שלשמה‬                   ‫ולא כמו שהיה עד לאחרונה‪ ,‬שזמן ההפסקה בין טסט‬
‫הוא נוצר‪ .‬חודש וחצי של הפסקה בין מבחן נהיגה‬              ‫לטסט עמד על שלושה שבועות בלבד‪ .‬ועד אז – הנהג‬
‫מעשי לבא אחריו‪ ,‬אם נכשלת כמובן‪ ,‬זה יותר מדי‪ .‬כבר‬         ‫או הנהגת הצעירה שמחכים כל כך הרבה כדי "לגמור‬
‫הרגשתי על בשרי איך זה לנהוג ברכב אחרי חודשיים‬            ‫עם זה" מגלים שזה לא פשוט כמו שזה נראה‪ ,‬ועד‬
‫שלא נגעתי בו‪ ,‬ואי אפשר לעשות טסט אחרי הפסקה‬              ‫הטסט הבא הם יצטרכו להוציא עוד סכום לא מבוטל‬
‫ממושכת‪ .‬ולכן‪ ,‬בשביל להתגבר על כך‪ ,‬צריך לעשות‬             ‫על שיעורי נהיגה‪ ,‬כדי להשתפשף ולהגיע אל הטסט‬
‫עוד שיעורים ולהוציא עוד מאות שקלים על מחירו של‬
                                                                                      ‫הבא מוכנים יותר לכאורה‪.‬‬
                        ‫המבחן עצמו‪ .‬בהחלט לא נעים‪.‬‬       ‫למה זה קורה‪ ,‬כולם שואלים‪ .‬ולאף אחד ממש‬
                                                         ‫אין תשובה‪ ,‬ומה שנשאר זה להתבאס בקול ולקלל‬
‫אבל דעו לכם‪ :‬הטובים באמת עוברים בטסט‬
                                                  ‫השני‪.‬‬

‫‪27‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32