Page 26 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 26

‫טור אישי‬

‫רחל נאומבורג ‪ -‬עובדת סוציאלית בתנועה‬                      ‫מרחב אישי‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

‫עד איזה קו הוא רשאי להתקדם‪ .‬זה בוודאי יהיה שונה‬           ‫"אני לא מאמינה בגבולות‪ .‬החניכים שלי יודעים‬             ‫"זה לא קל וגם‬
‫ממעגל למעגל ומאדם לאדם‪ .‬לאחר מכן‪ ,‬עליה לסמן‬               ‫שאפשר לדבר אתי על הכול ובאיזו צורה שהם‬                 ‫לא תמיד נעים‬
‫ריבוע סביב המקום שבו היא עומדת‪ .‬לריבוע הזה אסור‬           ‫בוחרים‪ .‬אני אף פעם לא מעירה להם על התנהגות או‬
‫לאף אחד להיכנס‪ .‬זה המרחב האישי שלה‪ .‬אני מבקשת‬             ‫על מילים לא יפות שהם אומרים בנוכחותי‪ .‬חשוב לי‬             ‫להציב גבול‬
‫מנגה לתכנן את הריבוע כך שהיא תצליח לנוע בתוכו‬             ‫שהם ירגישו חופשיים אתי ושנתנהג בינינו בטבעיות‪,‬‬        ‫ולבקש שיכבדו‬
‫בחופשיות ובביטחון‪ ,‬אך לשים לב שנשאר מרחק סביר‬             ‫בלי כל הגבולות האלו‪ .‬אני רוצה שיקבלו אותי כמו‬
‫בינה לבין האנשים מסביב‪ ,‬שיאפשר לאחרים לשמוע‬                                                                         ‫אותו‪ ,‬אך זה‬
                                                                                             ‫עוד סוג של חברה"‪.‬‬      ‫הכרחי‪ .‬ככל‬
                       ‫אותה בלי שהיא תצטרך לצעוק‪.‬‬         ‫אם לא הייתי ממהרת לסמינריון הבא‪ ,‬הייתי יכולה‬           ‫שנהיה מודעים‬
‫נגה פקחה את עיניה‪ ,‬ומהמבט שלה הבנתי שמשהו‬                 ‫להמשיך להקשיב לדברים של נגה ואולי גם להידבק קצת‬           ‫לקווי הגבול‬
                                                          ‫בלהט ובהתלהבות שלה‪ .‬היא מ ִצדה הייתה רק בהתחלה‪...‬‬       ‫שלנו‪ ,‬כך נוכל‬
                  ‫השתנה בדעתה לגבי הצורך בגבולות‪.‬‬         ‫אני שמחה שהיא העלתה את הדברים ושיתפה אותי‪.‬‬            ‫לשים לב כאשר‬
‫ודבר אחרון‪ ,‬חשוב ביותר‪ :‬אם מישהו מהאנשים‬                  ‫הנושא של גבולות הוא נושא חשוב מאוד; הוא הבסיס‪.‬‬          ‫מישהו סביבנו‬
‫(הרחוקים או הקרובים) בוחר להתעלם מהסרט האדום‬              ‫גבולות מאפשרים לנו‪ ,‬בין היתר‪ ,‬מרחב אישי בטוח‪.‬‬          ‫בוחר לא לכבד‬
‫שנגה סימנה ועובר את הקו ‪ -‬אין כאן שאלה‪ ,‬הוא לא‬            ‫כשאנחנו מכירים את הגבולות שלנו ומתנהלים בהתאם‬         ‫אותנו ועובר את‬
                                                          ‫להם‪ ,‬יש לנו מרחב לפעול בו בביטחון‪ ,‬ועוד יותר מכך‬      ‫הקו ‪ -‬חוצה את‬
                      ‫מכבד אותה ועליה לקרוא לעזרה‪.‬‬        ‫‪ -‬אנחנו יכולים לנוע בתוכו בחופשיות וליצור חיבורים‬     ‫הגבול לכיווננו"‬
           ‫מרחב אישי בטוח ‪ -‬מה זה אומר‪ ,‬ואיך?‬             ‫נכונים‪ .‬חופש וחיבור ‪ -‬ההיפך ממה שנגה תיארה‪ .‬נכון‪,‬‬
‫‪ .1‬לזהות ‪ -‬המרחב האישי הוא אינדיבידואלי‬                   ‫זה לא דבר קל וגם לא תמיד נעים להציב גבול ולבקש‬                                 ‫‪26‬‬
‫ומשתנה מאדם לאדם‪ .‬עליי לזהות איפה אני מרגיש\ה‬             ‫שיכבדו אותו‪ ,‬אך זה דבר הכרחי‪ ,‬וככל שנהיה מודעים‬
‫נוח ואיפה לא נעים לי (זה יכול לבוא לידי ביטוי באופנים‬     ‫לקווי הגבול שלנו‪ ,‬כך נוכל לשים לב כאשר מישהו‬
                                                          ‫סביבנו בוחר לא לכבד אותנו ועובר את הקו‪ ,‬חוצה את‬
                 ‫שונים‪ :‬מילולי‪ ,‬פיזי‪ ,‬רגשי‪ ,‬רוחני ועוד)‪.‬‬  ‫הגבול לכיווננו‪ .‬ומה עושים אז? מה עושים כשזה קורה?‬
‫‪ .2‬לסמן ‪ -‬לאחר שזיהיתי את גבולות המסגרת‪ ,‬עליי‬             ‫אני מחליטה לנצל את ההזדמנות שנגה נתנה לי‬
‫למתוח את ה"סרט" ולסמן את קווי המסגרת‪ .‬כך גם אני‬           ‫כדי לקחת את כל נושא הגבולות ובאמצעותו לדבר אתה‬
‫אהיה מודע\ת להם‪ ,‬וגם הסביבה שלי תהיה מודעת להם‪.‬‬           ‫(ועם כל החברות שבינתיים התקבצו סביבנו) על מרחב‬
‫כך גם יגדל הסיכוי שאבחין מוקדם ככל האפשר שקורה‬            ‫אישי בטוח‪ .‬אני עושה זאת באמצעות משחק דמיון‬
                                                          ‫קצר‪ .‬אני מבקשת ממנה לעצום עיניים ולדמיין שהיא‬
                                        ‫משהו לא תקין‪.‬‬     ‫עומדת במרכזו של מגרש גדול‪ ,‬וסביבה עומדים אלפי‬
‫‪.3‬לפנות‪ -‬כאשר אני מרגיש\ה שקווי הגבול שלי‬                 ‫אנשים‪ .‬את רוב האנשים היא איננה מכירה‪ ,‬הם יושבים‬
‫לא נשמרים ולא מכבדים אותי‪ ,‬עליי לפנות ולשתף‪ .‬גם‬           ‫בספסלים וביציעים המרוחקים‪ .‬סביבה על המגרש‬
‫אם אני לא בטוח\ה‪ ...‬ואולי אני סתם מדמיין\ת‪ ...‬זכרו‪:‬‬       ‫עומדות קבוצות של אנשים ממעגלים שונים בחייה‪ .‬אני‬
‫אם יש ספק‪ ,‬אין ספק! פנו להורים‪ ,‬ליועצת‪ ,‬לעובדים‬           ‫מבקשת מנגה לקחת סרט אדום ולסמן עבור כל אחד‬
‫סוציאליים‪ ,‬למדריכה\ך‪ ,‬לקומונרית‪ ,‬למורה‪ ,‬לרב‪ .‬פנו‬
‫למרכז סיוע ('תהל'‪ ,‬מרכז הסיוע לנשים ולילדים דתיים‬
‫‪ ,)02-6730002‬בחרו למי נוח לכם לפנות ולשתף‪ .‬אסור‬

                                   ‫להישאר עם זה לבד!‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31