Page 26 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 26
טור אישי
רחל נאומבורג -עובדת סוציאלית בתנועה מרחב אישי
איור :אלעד ליפשיץ
עד איזה קו הוא רשאי להתקדם .זה בוודאי יהיה שונה "אני לא מאמינה בגבולות .החניכים שלי יודעים "זה לא קל וגם
ממעגל למעגל ומאדם לאדם .לאחר מכן ,עליה לסמן שאפשר לדבר אתי על הכול ובאיזו צורה שהם לא תמיד נעים
ריבוע סביב המקום שבו היא עומדת .לריבוע הזה אסור בוחרים .אני אף פעם לא מעירה להם על התנהגות או
לאף אחד להיכנס .זה המרחב האישי שלה .אני מבקשת על מילים לא יפות שהם אומרים בנוכחותי .חשוב לי להציב גבול
מנגה לתכנן את הריבוע כך שהיא תצליח לנוע בתוכו שהם ירגישו חופשיים אתי ושנתנהג בינינו בטבעיות, ולבקש שיכבדו
בחופשיות ובביטחון ,אך לשים לב שנשאר מרחק סביר בלי כל הגבולות האלו .אני רוצה שיקבלו אותי כמו
בינה לבין האנשים מסביב ,שיאפשר לאחרים לשמוע אותו ,אך זה
עוד סוג של חברה". הכרחי .ככל
אותה בלי שהיא תצטרך לצעוק. אם לא הייתי ממהרת לסמינריון הבא ,הייתי יכולה שנהיה מודעים
נגה פקחה את עיניה ,ומהמבט שלה הבנתי שמשהו להמשיך להקשיב לדברים של נגה ואולי גם להידבק קצת לקווי הגבול
בלהט ובהתלהבות שלה .היא מ ִצדה הייתה רק בהתחלה... שלנו ,כך נוכל
השתנה בדעתה לגבי הצורך בגבולות. אני שמחה שהיא העלתה את הדברים ושיתפה אותי. לשים לב כאשר
ודבר אחרון ,חשוב ביותר :אם מישהו מהאנשים הנושא של גבולות הוא נושא חשוב מאוד; הוא הבסיס. מישהו סביבנו
(הרחוקים או הקרובים) בוחר להתעלם מהסרט האדום גבולות מאפשרים לנו ,בין היתר ,מרחב אישי בטוח. בוחר לא לכבד
שנגה סימנה ועובר את הקו -אין כאן שאלה ,הוא לא כשאנחנו מכירים את הגבולות שלנו ומתנהלים בהתאם אותנו ועובר את
להם ,יש לנו מרחב לפעול בו בביטחון ,ועוד יותר מכך הקו -חוצה את
מכבד אותה ועליה לקרוא לעזרה. -אנחנו יכולים לנוע בתוכו בחופשיות וליצור חיבורים הגבול לכיווננו"
מרחב אישי בטוח -מה זה אומר ,ואיך? נכונים .חופש וחיבור -ההיפך ממה שנגה תיארה .נכון,
.1לזהות -המרחב האישי הוא אינדיבידואלי זה לא דבר קל וגם לא תמיד נעים להציב גבול ולבקש 26
ומשתנה מאדם לאדם .עליי לזהות איפה אני מרגיש\ה שיכבדו אותו ,אך זה דבר הכרחי ,וככל שנהיה מודעים
נוח ואיפה לא נעים לי (זה יכול לבוא לידי ביטוי באופנים לקווי הגבול שלנו ,כך נוכל לשים לב כאשר מישהו
סביבנו בוחר לא לכבד אותנו ועובר את הקו ,חוצה את
שונים :מילולי ,פיזי ,רגשי ,רוחני ועוד). הגבול לכיווננו .ומה עושים אז? מה עושים כשזה קורה?
.2לסמן -לאחר שזיהיתי את גבולות המסגרת ,עליי אני מחליטה לנצל את ההזדמנות שנגה נתנה לי
למתוח את ה"סרט" ולסמן את קווי המסגרת .כך גם אני כדי לקחת את כל נושא הגבולות ובאמצעותו לדבר אתה
אהיה מודע\ת להם ,וגם הסביבה שלי תהיה מודעת להם. (ועם כל החברות שבינתיים התקבצו סביבנו) על מרחב
כך גם יגדל הסיכוי שאבחין מוקדם ככל האפשר שקורה אישי בטוח .אני עושה זאת באמצעות משחק דמיון
קצר .אני מבקשת ממנה לעצום עיניים ולדמיין שהיא
משהו לא תקין. עומדת במרכזו של מגרש גדול ,וסביבה עומדים אלפי
.3לפנות -כאשר אני מרגיש\ה שקווי הגבול שלי אנשים .את רוב האנשים היא איננה מכירה ,הם יושבים
לא נשמרים ולא מכבדים אותי ,עליי לפנות ולשתף .גם בספסלים וביציעים המרוחקים .סביבה על המגרש
אם אני לא בטוח\ה ...ואולי אני סתם מדמיין\ת ...זכרו: עומדות קבוצות של אנשים ממעגלים שונים בחייה .אני
אם יש ספק ,אין ספק! פנו להורים ,ליועצת ,לעובדים מבקשת מנגה לקחת סרט אדום ולסמן עבור כל אחד
סוציאליים ,למדריכה\ך ,לקומונרית ,למורה ,לרב .פנו
למרכז סיוע ('תהל' ,מרכז הסיוע לנשים ולילדים דתיים
,)02-6730002בחרו למי נוח לכם לפנות ולשתף .אסור
להישאר עם זה לבד!