Page 11 - זרעים - אב תשע"ה
P. 11

‫חופש ‪ .‬תמוז תשע"ה ‪ .‬יוני ‪2015‬‬

‫וחלקן גם זנחו את העקרונות שלהן‪ .‬יש לי חברות‬             ‫"הרגשת הצורך בבן זוג היא אנושית וטבעית לגמרי‪.‬‬             ‫"אני רואה‬
‫שהאמינו בשמירת נגיעה ואמרו שיימנעו מלגעת גם‬             ‫איש מתחבר לאישה‪ ,‬ובגיל הנעורים מתחילים לגלות‬                ‫בחברות‬
                                                        ‫את עולם האהבה‪ ,‬רוצים להתנסות‪ ,‬לחקות את מה‬
        ‫כשיהיה להן בן זוג‪ ,‬אבל בפועל זה לא קרה"‪.‬‬        ‫שקורה בסרטים‪ .‬הצורך נובע מסערת הרגשות של‬                  ‫בגיל צעיר‬
‫טלי בת ה‪ 18-‬מוסיפה‪" :‬אין לי בן זוג‪ .‬אני לא‬              ‫גיל הנעורים‪ .‬הנער רב עם הוריו‪ ,‬עם חבריו‪ ,‬עם‬            ‫בעיה חמורה‪.‬‬
‫מרגישה צורך בזה בשלב כה מוקדם של החיים‪ ,‬אבל‬             ‫הסביבה ועם עצמו‪ ,‬ומחפש אוזן קשבת ש'תעזור' לו‬
‫גם מתוך עיקרון דתי‪ .‬זוגיות היא עסק שלם שצריך‬                                                                     ‫זוגיות בגיל‬
‫להשקיע בו‪ ,‬וכתיכוניסטית שצריכה ללמוד או כבת‬                                            ‫כביכול במצבו הנוכחי"‪.‬‬     ‫הזה איננה‬
‫שירות שצריכה להתרכז בשירות שלה‪ ,‬אין לי את‬               ‫את המילים האלו אנחנו שומעות לא מפיו של‬                   ‫אידיאלית‪,‬‬
‫הזמן לזה‪ .‬זה הזמן שלנו בחיים להשקיע בבנייה‬              ‫איש חינוך או פסיכולוג מנוסה‪ ,‬אלא דווקא מפיו של‬         ‫והיא מובילה‬
‫של עצמנו‪ ,‬לצאת ולגלות מי אנחנו באמת‪ ,‬וזה לא‬             ‫אושר דוד‪ ,‬מדריך בסניף נתיבות מרכז‪ ,‬ונראה שזו כל‬
‫משהו שאפשר לעשות כשאנחנו משקיעים בזוגיות‬                ‫התורה כולה‪ :‬הנוער הפנים היטב את מה שהמחנכים‬                 ‫לדברים‬
                                                        ‫אומרים‪ ,‬אבל את ההחלטות שלו זה לא בדיוק שינה‪.‬‬          ‫אסורים על פי‬
                                 ‫ובציפיות של בן הזוג"‪.‬‬  ‫עדיין ישנו פער בין מה שהמחנכים או ההורים‬               ‫התורה‪ .‬ובכל‬
                                                        ‫דורשים מהנוער ובין האופן שבו הנוער בוחר לפעול‬
‫	 מתנסים‪ ,‬נפגעים‪ ,‬לומדים‬                                ‫בשטח‪ .‬יצאנו לכתבה הזו ברגשות מעורבים‪ ,‬בניסיון‬           ‫זאת‪ ,‬לא כל‬
                                                        ‫למצוא פתרון לסוגיה‪ ,‬לגלות איך נכון לבחון את‬              ‫מה שאסור‬
‫אך על דבר אחד כל בני הנוער מסכימים‪ :‬עדיף שאנשי‬          ‫הדברים‪ ,‬איך נכון לפעול בשטח ‪ -‬בין אם אתה נער או‬          ‫לא עושים‪.‬‬
        ‫החינוך והרבנים יתערבו בנושא כמה שפחות‪.‬‬           ‫נערה מאוהבים ובין אם אתה הורה או מחנך חושש‪.‬‬              ‫לדעתי גם‬
                                                                                                                  ‫לא מוסרי‬
‫"צריך לתת לנוער חופש"‪ ,‬טוען עמית בן ה‪,15-‬‬                     ‫	 גיבוש אישיות‬                                    ‫לאכול בשר‪,‬‬
‫"זה הגיל שבו אנו מגלים את עצמנו‪ ,‬מתנסים‪ ,‬נפגעים‪,‬‬                                                              ‫ובכל זאת אני‬
‫לומדים‪ .‬אני לא חושב שרבנים ומחנכים מתערבים‬              ‫כאמור‪ ,‬נראה שבני הנוער מודעים היטב לצורך‬
‫בנושא הזה והם גם לא צריכים‪ .‬יש פער‪ ,‬והפער הוא‬           ‫בחברות ולחסרונות שהצורך מביא עמו‪" .‬אני רציתי‬                  ‫אוכל"‬
                                                        ‫אהבה‪ ,‬בן אדם להירגע אתו‪ ,‬לבלות אתו‪ ,‬לעזור לו‬            ‫אריה‪ ,‬בן ‪18‬‬
    ‫חיובי‪ .‬צריך קצת דיסטנס בין הנער לבין המחנך"‪.‬‬        ‫ולהיעזר בו"‪ ,‬אומר אריה בן ה‪ ,18-‬שנמצא בקשר‬              ‫"זוגיות היא‬
‫טלי מוסיפה‪" :‬אני חושבת שאם המחנכים והרבנים‬              ‫זוגי כבר שנה וחצי‪" .‬אני רואה בחברות בגיל צעיר‬             ‫עסק שלם‬
‫יצאו בהכרזות‪ ,‬התופעה דווקא תתגבר‪ .‬יש מקום חשוב‬          ‫בעיה חמורה‪ .‬זוגיות בגיל הזה אינה אידיאלית‪ ,‬והיא‬
‫להעלות את הנושא בכיתה עם המחנכים‪ ,‬אבל כמו‬               ‫מובילה לדברים אסורים על פי התורה‪ .‬ובכל זאת‪,‬‬                  ‫שצריך‬
‫בדיונים בפעולות של בני עקיבא‪ ,‬מנהל הדיון צריך‬           ‫לא כל מה שאסור לא עושים‪ .‬לדעתי גם לא מוסרי‬              ‫להשקיע בו‪,‬‬
‫להיות כמעט אובייקטיבי‪ ,‬ולזרוק לתלמידים עצמות‬                                                                  ‫וכתיכוניסטית‬
‫שינחו אותם להגיע למסקנה הרצויה‪ .‬לדעתי‪ ,‬הגישה‬                                ‫לאכול בשר‪ ,‬ובכל זאת אני אוכל"‪.‬‬
‫הנכונה היא לשחרר את בני הנוער לעשות את הטעויות‬          ‫גם מאיה בת ה‪ 18-‬נמצאת כבר שנה בזוגיות‪.‬‬                      ‫שצריכה‬
                                                        ‫"הרגשתי צורך בזוגיות כי רציתי בן אדם שיאהב‬                ‫ללמוד או‬
        ‫של עצמם‪ ,‬ופשוט להיות שם ולעזור כשצריך"‪.‬‬         ‫אותי‪ ,‬שתמיד יהיה שם בשבילי‪ ,‬כזה שאתו אולי‬               ‫כבת שירות‬
                                                                                                                    ‫שצריכה‬
     ‫	 ייעוץ מתוך כבוד‬                                                            ‫אחיה ביחד את המשך חיי"‪.‬‬           ‫להתרכז‬
                                                        ‫את רואה בחברות בגיל צעיר בעיה מבחינה‬                  ‫בשירות שלה‪,‬‬
‫ומה יש לרבנים ולמחנכים לומר על חברות בגיל‬                                                                         ‫אין לי זמן‬
‫צעיר? מפתיע לגלות שהם לא לגמרי מתנגדים‬                                                      ‫דתית או ערכית?‬
                                                        ‫"אני לא חושבת שיש בעיה דתית בחברות בגיל‬                         ‫לזה"‬
             ‫לעניין‪ ,‬והם מגלים הרבה הבנה ורגישות‪.‬‬       ‫צעיר‪ .‬נכון שיש קושי בשמירת נגיעה‪ ,‬אבל מבחינתי‬            ‫טלי‪ ,‬בת ‪18‬‬
‫הרב צפניה דרורי‪ ,‬ראש ישיבת קרית שמונה‪,‬‬                  ‫זה לא סותר את החברות עצמה‪ .‬בנוסף‪ ,‬חברות לא‬
‫אומר‪" :‬אני לא רואה את זה בעין שלילית‪ .‬לפעמים יש‬         ‫מונעת מהאדם לגבש את האישיות שלו בצורה טובה‬
‫לזה בשורה טובה לעתיד‪ .‬יש זוגות שהתחילו לצאת‬             ‫יותר כפי שחלק טוענים‪ ,‬אלא להפך‪ :‬היא מאוד‬
‫בגילאים צעירים‪ ,‬התחתנו ונשארו לגמרי מאושרים‪.‬‬
‫באופן כללי צריך לדעת שקשר חברי אמתי הוא דבר‬                                       ‫עוזרת לו בגיבוש האישיות"‪.‬‬
‫חשוב מאוד‪ ,‬ויכול להיות שבן ובת מרגישים שיש‬              ‫לעומת אריה ומאיה‪ ,‬יש בני נוער אחרים‬
                                                        ‫שבחרו להימנע מלהיכנס לסיטואציה שנראתה‬
             ‫ביניהם התאמה אישית כבר בגיל צעיר"‪.‬‬         ‫להם בעייתית‪" .‬אין לי חבר מסיבה עקרונית‪-‬דתית‪.‬‬
     ‫איך מתמודדים עם האיסורים שקיימים?‬                  ‫אני גם לא מרגישה צורך בזוגיות בשלב הזה של‬
‫"האיסורים קיימים‪ .‬יחד עם זה שאוהבים‪ ,‬נמנעים‬             ‫חיי"‪ ,‬משתפת תמר‪" ,‬אני חושבת שהרבה יותר טוב‬
‫מלהתייחד לבד ונמצאים בכל מקום שאנשים יכולים‬             ‫להיות לבד בגיל צעיר‪ .‬אין יוצאים מהכלל‪ ,‬לכולם‬
‫לראות‪ .‬לא נכנסים לחדרים ולחדרי חדרים‪ ,‬ששם‬               ‫זה עדיף‪ .‬הסיבה לחברויות האלו היא ההתאהבות‪ ,‬כי‬
                                                        ‫זה כיף וכי חושבים שאפשר למשוך זוגיות בריאה‬
           ‫קיים איסור ייחוד‪ ,‬כדי לא להיגרר לחטא"‪.‬‬       ‫במשך ארבע או חמש שנים‪ ,‬שזו שטות‪ .‬צריך להבין‬
‫איך נכון בעיניך שאנשי חינוך יתמודדו עם‬                  ‫שזוגיות גוזלת יותר מדי כוחות‪ ,‬וההשפעה שלה על‬

                         ‫סוגית החברות בגיל צעיר?‬                               ‫התפתחות הנער היא מכרעת"‪.‬‬
‫"אם לבחור יש סימפטיה לבחורה מסוימת‪ ,‬ואם‬                 ‫"יש לי הרבה חברות עם בני זוג‪ ,‬וזה משפיע‬
‫זה רציני‪ ,‬שישמרו על זה בקדושה‪ ,‬ישמרו את זה‬              ‫עליהן בהרבה בחינות"‪ ,‬אומרת טל בת ה‪" ,16-‬הן‬
‫לשעה הנכונה‪ .‬אבל אם זה רק משחק‪ ,‬ומתחילים‬                ‫הזניחו את הלימודים‪ ,‬יש להן ביטחון עצמי מופרז‬
‫משחקים של נגיעות‪ ,‬אז החטא יישאר‪ ,‬ושום מסקנה‬
‫טובה לא תיווצר מתוך זה‪ .‬אם מישהו היה מתייעץ‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16